Gå til innhold

Norge er ikke det beste landet å bo i?

Anbefalte innlegg

Olje er nå en ting jeg ikke har peiling på hvor vi ville stått foruten. Kanskje ligna litt mer på Sverige?

Jeg synes nå vi har alvorlige problemer i Norge. Vil spesielt trekke frem situasjonen for Narkomane i Oslo. Hvordan skal de få hjelp til å slutte? Er utfrysing og bortvisning svaret?

Noe er så inne i helvete feil når fjortenårige jenter spør om heroin på plata i Oslo..

Verdens beste land, og likevel topper vi selvmordstatistikken - hva skal man si til det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147
Olje er nå en ting jeg ikke har peiling på hvor vi ville stått foruten. Kanskje ligna litt mer på Sverige?

Jeg synes nå vi har alvorlige problemer i Norge. Vil spesielt trekke frem situasjonen for Narkomane i Oslo. Hvordan skal de få hjelp til å slutte? Er utfrysing og bortvisning svaret?

Noe er så inne i helvete feil når fjortenårige jenter spør om heroin på plata i Oslo..

Verdens beste land, og likevel topper vi selvmordstatistikken - hva skal man si til det?

7727841[/snapback]

Det er sikkert mange narkomane som sliter, men jeg personlig tror det er flere narkomane som velger og fortsette narkomanien nettopp fordi "hjelpen er nær", dvs. masse "ordninger" å utnytte.

Topper vi selvmordsstatistikken? Kan du dokumentere??

Lenke til kommentar

Verdens best land å bo i betyr ikke at alle er lykkelige.

Faktum er at premissene for at alle skal leve bra er tilstede: Nok mat, jobber, trygghet, sosialt sikkerhetsnett, velfungerende kollektiktiv og gjennomsnittslønn som tilsier at det skal kunne være penger til litt mer enn bare å leve.

Alt som har med det sosiale og psykologiske å gjøre er det verre å gjøre noe med, kanskje større satsning på mental helse i helsevesenet.

Lenke til kommentar

FN's kåringer av "verdens beste land" blir naturligvis kun gyldig i forhold til de parametre FN bruker i sine målinger. Hvis man legger andre parametre til grunn kan Norge være langt fra best. Vi er altså "best" på noe (det FN synes er bra), men ikke på alt. Mye er vi ikke spesielt bra på. Men det bryr ikke FN seg noe særlig om. Derimot kan det hende Ola Nordmann gjør det.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
FN's kåringer av "verdens beste land" blir naturligvis kun gyldig i forhold til de parametre FN bruker i sine målinger. Hvis man legger andre parametre til grunn kan Norge være langt fra best. Vi er altså "best" på noe (det FN synes er bra), men ikke på alt. Mye er vi ikke spesielt bra på. Men det bryr ikke FN seg noe særlig om. Derimot kan det hende Ola Nordmann gjør det.

7729052[/snapback]

Ja og kanskje Nils Nigeria, Ivar Iran, Tarzan Tanzania, Sodomitt Sverige, Finnerikkevodkaenoghvaidetsvartehelveteskalmanmedsitron Finland...osv. :) Kan hende bryr seg om slike ubetydelige kåringer....og nå protesterer Kåre...men hvem bryr seg om tyttebær :love:

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

7729052[/snapback]

Ja og kanskje Nils Nigeria, Ivar Iran, Tarzan Tanzania, Sodomitt Sverige, Finnerikkevodkaenoghvaidetsvartehelveteskalmanmedsitron Finland...osv. :) Kan hende bryr seg om slike ubetydelige kåringer....og nå protesterer Kåre...men hvem bryr seg om tyttebær :love:

7729176[/snapback]

Du trenger ikke hoppe helt ut i usaklighetsbassenget nå da.

Det er naturligvis masse fint med Norge. Men det betyr ikke at ALT er bra, og at vi ikke kan forsøke å gjøre noe med det som IKKE er så bra.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

7729052[/snapback]

7729176[/snapback]

Du trenger ikke hoppe helt ut i usaklighetsbassenget nå da.

Det er naturligvis masse fint med Norge. Men det betyr ikke at ALT er bra, og at vi ikke kan forsøke å gjøre noe med det som IKKE er så bra.

7729330[/snapback]

Siden vi scorer høyt på listen, så betyr det vel at vi er nokså bra, men hva er vi ikke nok bra på? Da tenker jeg på endringer du kan foreslå som er mulig uten og ødelegge det som er bra nok...?

Edit: Forøvrig tok du en "Valla" nå... :yes:

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Realiteten da som nå var nok en annen, jeg vet av samtaler med eldre att det var de som sultet, bodde i gamle tømmerhus med åpne vinduer med lerretsekker foran for og holde kulden ute?

Og ja mange har greid seg bra etter en utrettelig nøysomhet, oppfyllende skolegang og flittig i arbeide.

Høres jo helt ulandsaktig ut. Ville heller skutt meg i huet. Det får være grenser for hvor jævlig man skal ha det. Livet skal ikke leves for enhver pris. Det skal heller ikke leves på andres premisser. Men ok, er man selvpiner så...

7725651[/snapback]

Dette er snakk om en man i midten av 80-åra og som fremdeles lever.

Hvis dette er nytt og skremmende for dagens yngre må jeg desverre si at dere har dårlig kjennskap til deres eget folks historie.

Dette gjalt ikke bare for distriktene men også, kanskje i være grad for storbyene.

Det var bedre ute ved kysten der hadde man fisken og det var ofte folk fra innlandskommuner trakk ut til kysten for å fiske og skaffe seg livberging.

Lenke til kommentar
(...) Og det er en stor skam at han bruker en militær uniform på denne videoen.

Jeg blir rett å slett forbanna på slike idioter. Dere må bare se filmen for å forstå hva jeg mener.

Så hva mener dere? Er Norge så utrolig forferdelig som han sier, og er det riktig av han og bruke en norsk militæruniform når han snakker dritt om fedrelandet sitt? (...)

Det er ikke bare en skam at han driter ut uniformen, det er også straffbart. Militært personell skal rett og slett ikke bære uniform når de ytrer politiske meninger, dette burde han ha skjønt.

Jeg begynner å lure på om han noensinne har hatt så mye som en fot utenfor landets grenser, når han bruker tiggere som argument. Ingen land som jeg kommer på er uten tiggere.

Lenke til kommentar
Hehe, vet ikke helt hva skaperne av denne videoen har ment, men heller mest mot at de bare var ute etter å lage litt moro og skape reaksjoner. Jeg mener, gamla bryter jo ut i latter mens hun sier "dette her er jo bare tull". :lol:

7730883[/snapback]

Enig, han video-duden bare babler jo. Kommer ikke med et eneste spesifikt utsagn. Bare laller ivei om "narkomane og andre stakkarer" Han har jo selv ikke en jobb, mamman hans er sikkert ufør og han kommer ikke med et eneste konstruktivt forslag om hva som "må" gjøres.

Det de fleste har glemt nå er hvordan folk levde for altfor lenge siden.

Her er et bilde:

http://www.museumsnett.no/alias/HJEMMESIDE...to/9177-055.jpg

Bildet er tatt i 1943 av en tysk militærprest. Huset på bildet ser jo ut som ei rønne i Albania eller noe slikt...

Folk drev med jordbruk og fiske. Neste bilde viser tilfeldigvis en slektning av meg. sansynligvis ett av bare to fargebilder av ham (Tyskerne var jo tidlig ute med fargebilder!) også i 1943.

http://www.museumsnett.no/alias/HJEMMESIDE...to/9177-051.jpg

Når man sammenligner livet den gang med det vi har i dagens Norge er det jo nesten ufattelig.

Lenke til kommentar

Norge er antagelig et av verdens beste land å bo i, vel hvorfor? Er det på noen måte mulig å sulte ihjel i norge? Jeg har gått på skole til jeg blei 18 år, som jeg ikke betalte noe for, og nå har jeg en årsinntekt på nesten 300.000 kr. Det er helt umulig for meg å dø av sult, ja selfølgelig er det ikke alle som har det like bra i norge, mange har pengeproblemer, men det blir aldri så alvorlig at man mister livet. Det er alltid hjelp å få. Norge har så mye overskudd at vi gir bort penger til andre land (U-hjelp) vi har også oljefondet , som inneholder ca 250.000 kroner per innbygger, en kjempediger sparekonto.

Det at vi har tiggere i norge, vel, en tigger har ikke dårlig råd, en tigger kan fint få inn flere tusen kroner per dag, problemet er at det er en grunn til at de har begynt å tigge. En tigger, uten å dømme for mye, bruker mesteparten av pengene sine på narkotika, ja, jeg veit etter å ha prata med en veldig hyggelig uteligger i oslo.

(da slo det meg hvor enkelt jeg har det, jeg dro han med på burger king, og betalte et stort måltid til han :innocent: )

En annen ting å se på i norge er arbeidet vi gjør for pengene vi tjener, vi gjør minimalt arbeid for pengene vi tjener, 8 timers arbeidsdag, 5 dager i uka er ingenting. Prøv å overlev med de arbeidstidene i andre land. Ta USA, der må man veldig ofte ha 2 jobber for å kunne forsørge familien.

Nei, folk burde slutte å syte, "man veit ikke hva man har før man mister det" var det en eller annen viktig fyr som sa en gang.

Lenke til kommentar

haha.. den bannevideoen og den første videoen er jo tvers igjennom patetisk.. hvem blir provosert av noe slikt? Norge er ett drittland på mange måter, men det er også alle andre land. For meg kunne vi like gjerne vært i union med sverige eller danmark. Er vi så forskjellig fra danskene eller svenskene? Hva er norsk og hva er svensk kultur? Akkurat det samme fjaset

Lenke til kommentar
haha.. den bannevideoen og den første videoen er jo tvers igjennom patetisk.. hvem blir provosert av noe slikt? Norge er ett drittland på mange måter, men det er også alle andre land. For meg kunne vi like gjerne vært i union med sverige eller danmark. Er vi så forskjellig fra danskene eller svenskene? Hva er norsk og hva er svensk kultur? Akkurat det samme fjaset

7731770[/snapback]

Men et annet språk. :) Det er vitalt for sosiale oppdelinger menneskene selv skaper mellom seg.

Oss og dem mentalitet.

Lenke til kommentar

Virker jo nesten som om den damen leser ifra et manus. Å hun er veldig usikker på hva hun skal si.

Men jeg vil ikke tro at Norge er det beste landet å bo i, selv om vi har det utrolig godt så er det andre land som også stiller veldig sterkt. Danmark f.eks.

Lenke til kommentar

Når det gjelder olje og gass, utgjør dette en svært liten andel av Norges totale verdiskapning. Det finnes heller ikke noe empirisk grunnlag for å anta at et lands velstand står og faller på mengden av naturressurser. Stabile politiske og økonomiske forhold som legger til rette for nyskapning og innovasjon samt en fungerende rettsstat som setter individuelle rettigheter i høysetet, er av langt mer avgjørende betydning. Det er derfor ikke noen grunn til å tro at Norge ikke hadde vært blant verdens beste land å leve i også uten oljen.

Når det gjelder FNs HDI, er denne etter mitt syn for enkel til å kunne gi et reelt inntrykk av hvor godt et land er å leve i. HDI måles på grunnlag av et geometrisk gjennomsnitt av graden av BNP, levealder, alfabetisme og utdannelse. Således tar den kun hensyn til levestandard, og ser bort fra livskvalitet. Verdier som fred, frihet og likestilling er åpenbart relevante i en vurdering av hvor godt et land er å leve i, men HDI tar ikke hensyn til disse verdiene i det hele tatt. Dette impliserer samtidig at et land kan regnes som verdens beste å bo i selv om regjeringen styrer med jernhånd eller landet er i krig (jf. Israel). Man kan ha høy produksjon, levealder, alfabetisme og utdannelse både i et fengsel og i en krigssone, men betyr det at dette er gode steder å leve?

Ikke dermed sagt at HDI er uten verdi. BNP har også sine svakheter som velstandsmål, men like fullt er det et nyttig verktøy. Man bør imidlertid ikke se seg blind på tall og tro at det er opplest og vedtatt at Norge er verdens beste land å bo i.

Endret av PelsJakob
Lenke til kommentar
Sønnen var litt enklere å forstå.

Han sier at Norge ikke hadde vært noe uten olje. Hvordan kan han komme med en slik påstand? Selvsagt hadde vi ikke vært noe uten oljen, men nå er det faktisk slik at vi HAR oljen, så hva er problemet? Hva hadde USA vært hvis ikke folk hadde flyttet dit?

Sverige har folk med kunnskap, de har ideer og visjoner, noe lille Norge ikke har.

De exporterer biler og har industri. Derfor vil du høre alle skrike og hyle når "oljen tar slutt".

Det Norge har, er penger og folk som ikke kan dele dem godt nok opp. Derfor kommer slike idiotiske prestisje byggverk tilstande (ta f.eks. en bro som ble bygd langt oppe i NordNorge for 2 milliarder - det kjører daglig 800 biler over den).

Man skal også bygge billigst mulig (Bjørvika) for å ikke bryke opp de verdifulle pengene.

Og si meg, hvilket land er det som ikke har tiggere eller narkomane? Jeg er 99.9 % sikker på at et slikt land ikke finnes. Og vi gjør ikke noe for å hjelpe dem? Hva i helvete er sprøyte rommene for? Ta livet av dem?

Her er problemet at Norge skryter over at de er så bra i alt. Pøse ut millioner til u-land mens befolkningen ikke får se veldig mye av oljepengene. Likevel har vi tiggere. Alle land har narkomane ja, men IKKE hundrevis av milliarder kroner på bok. Uduglige politikere vil føre Norge til grunne en eller annen gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...