nabbskall Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Hei, jeg bare lurte på noe, faren til en bekjent av meg har lungekreft. Han er 60 år og har røykt MYE til han ble 30, på julaften fikk han vite at han hadde lungekreft, men hvor alvorlig er dette? er det bare å gå til stråling og vips, så er det gjort? er ivertfall slik han jeg kjenner har sagt det... Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 (endret) Det kommer annpå hvor aggresiv kreften er, hvor mye den har spredt seg og den generelle helsen til vedkommende som har fått keften. Ja, det er en begynnelse, men ingen garanti. http://www.helsenett.no/index.php?option=c...2§ionid=108 Hva er behandlingen for lungekreft?Lungekreft kan enten behandles ved at man fjerner den delen av lungen som inneholder svulsten, eller med cellegift og røntgenbestråling. Det er celletypen og lokalisasjonen av svulsten som avgjør behandlingsmetoden. Blir jeg frisk av lungekreft? Lungekreft er en alvorlig sykdom, ikke minst fordi den er så vanskelig å oppdage på et tidlig stadium. Hvis svulsten ikke er for stor og blir operert bort, er sjansene gode for full helbredelse. Enkelte svulstformer reagerer også godt på cellegift og bestråling. Endret 14. januar 2007 av chills Lenke til kommentar
valentino Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Ifølge de kilder jeg klarer å finne på nettet er lungekreft veldig alvorlig. De opplyser om at ca 15% av de som får diagnosen lever 5 år etter at diagnosen er stillt. Dette er så vidt jeg kan se amerikanske tall, men jeg vil anta at den norske statistikken ikke er så veldig forskjellig. Kilder: http://www.wrongdiagnosis.com/l/lung_cancer/prognosis.htm http://cancer.health-cares.net/lung-cancer-survival-rate.php http://www.lungusa.org/atf/cf/%7B7A8D42C2-...2256%7D/lc1.pdf (table 13) Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 14. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2007 oki, takker for svar så hvis kreften er oppdaget litt sent er det mindre håp? Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 (endret) oki, takker for svar så hvis kreften er oppdaget litt sent er det mindre håp? 7719508[/snapback] Ja, jo senere jo mindre håp. Det er nettopp derfor den har så stor dødelighet, da den ikke produserer noen særlig smertesymtomer i tidligstadie oppdages den som oftes i en ganske freskredet tilstand. Endret 14. januar 2007 av chills Lenke til kommentar
MaX [NOR] Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 oki, takker for svar så hvis kreften er oppdaget litt sent er det mindre håp? 7719508[/snapback] Ja, jo senere jo mindre håp. Det er nettopp derfor den har så stor dødelighet, da den ikke produserer noen særlig smertesymtomer i tidligstadie oppdages den som oftes i en ganske freskredet tilstand. 7719539[/snapback] Hvis han ikke har røkt de siste 30 åra så kan du nok regne med at røking er i liten grad har ført til kreften. Andre faktorer som arbeismiljø (støv, asbest, sveiserøk etc) spiller jo også inn her. Tror du må statistikken på 15% med en klype salt. Den sier ikke noe om hvor langt kreften har utviklet seg før en får diagnosen. Tipper en stor del av de amerikanske lungekreft pasientene har oppdaget kreften lenge etter den har oppstått. Dette på grunn av måten helsevesenet er organisert der borte. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Bestemor mi fikk lungekreft i juni 1992. August 1992 låg hun i kiste. Hun blei 63 år, Hun røykte hele livet og døde av veskeansamling i lungene som til slutt ikke lot seg drenere, endte i drukning. Så er det kreft av den gresive sorten så er det ille. Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 14. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2007 oki, takker for svar så hvis kreften er oppdaget litt sent er det mindre håp? 7719508[/snapback] Ja, jo senere jo mindre håp. Det er nettopp derfor den har så stor dødelighet, da den ikke produserer noen særlig smertesymtomer i tidligstadie oppdages den som oftes i en ganske freskredet tilstand. 7719539[/snapback] Hvis han ikke har røkt de siste 30 åra så kan du nok regne med at røking er i liten grad har ført til kreften. Andre faktorer som arbeismiljø (støv, asbest, sveiserøk etc) spiller jo også inn her. Tror du må statistikken på 15% med en klype salt. Den sier ikke noe om hvor langt kreften har utviklet seg før en får diagnosen. Tipper en stor del av de amerikanske lungekreft pasientene har oppdaget kreften lenge etter den har oppstått. Dette på grunn av måten helsevesenet er organisert der borte. 7720081[/snapback] støv? vet ikke jeg, han driver et vaskefirma og er på sprang hele dagen... Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 14. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2007 Bestemor mi fikk lungekreft i juni 1992.August 1992 låg hun i kiste. Hun blei 63 år, Hun røykte hele livet og døde av veskeansamling i lungene som til slutt ikke lot seg drenere, endte i drukning. Så er det kreft av den gresive sorten så er det ille. 7720108[/snapback] uffda må være utrolig kjipt.. mannen som har det er faren til en kompis av meg, han er 60, kompisen min er også 15 år da.. far har selv vert sjekket for lungekreft før Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Kryss fingrene for at kreften er slik plassert, og av en slik type, at han får en operasjon - Så vidt jeg vet har denne størst sjanser for overlevelse og kurering. Det ser også ut til at kreften kommer av røykinga, ettersom det fint kan ta 30-40 år før den får utviklet seg. Artiklene i de første lenkene påpeker at røyking er synderen her. http://www.radiumhospitalet.no/Norsk/Pasie...per/Lungekreft/ http://www.helsenytt.no/artikler/lungekre.htm http://www.kreftregisteret.no/ramme.htm?fakta/lungekreft.htm http://www.radiumhospitalet.no/Norsk/Pasie...blicShow;ID=852 På den siste lenka har man en tema-oversikt, og dersom du trykker på "overlevelse" kommer du til Norsk Lunge Cancer Forenings sider angående sjanser for å overleve. Lungekreft er triste greier, flere av mine tidligere naboer fikk diagnosen og gikk senere vekk ganske hurtig. Lenke til kommentar
MaX [NOR] Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 støv? vet ikke jeg, han driver et vaskefirma og er på sprang hele dagen... 7720915[/snapback] Slo opp på Wikipedia og fant en artikkel med mange linker om lungekreft. Ett par vemmelige bilder, men mye lesestoffi. Linken er HER. Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 17. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2007 støv? vet ikke jeg, han driver et vaskefirma og er på sprang hele dagen... 7720915[/snapback] Slo opp på Wikipedia og fant en artikkel med mange linker om lungekreft. Ett par vemmelige bilder, men mye lesestoffi. Linken er HER. 7730587[/snapback] legeene har nå funnet ut av at kreften kom av aspest / rotten isolasjon osv osv.. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 Ser ut som jeg har noe og glede meg til når jeg blir gammel. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 Vær obs på å beskytte deg godt. Du jobbe som elektriker gjør du ikke? Asbest er formet på den måten at når det først kommer ned i lungene så går det ikke lett ut igjen, og når kroppen prøver å bryte det ned så blir det bare værre. Ikke artig, m.a.o. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 (endret) Joda jobber som elektriker men er svært obs på asbestholdige plater og hva som kan inneholde asbest. Jeg tenkte heller på alle de mørke hullene man har vært inni med gammel glassvatt, steinull fra det glade 50 tallet og glava uten støvmaske. Sikker ikke sundt over tid det heller. Har noen lest bruksanvisning på glava? Det krever bruk av fult ABC hyre, altså heldekkende drakt, tette briller, hansker og støvmaske. Det er noe som desværre aldri brukes. Endret 19. januar 2007 av perpyro Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 Jeg har lagt merke til at man skal bruke slikt utstyr, men aldri gjort det selv. Jeg har heldigvis ikke jobbet så mye med slike ting, så jeg har ikke vært eksponert over lengre tid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå