Gå til innhold

Hvordan skal jeg få plass til mer lagringsplass?

Anbefalte innlegg

Jeg et problem, and it goes a little sumthin like this:

Serveren min har et hovedkort med to stk SATA-porter integrert, og begge er okkupert av to stk WD disker. Jeg trenger mer lagringsplass, ergo fler harddisker, hvilket jeg altså ikke har plass til (har riktignok en IDE-slot ledig men jeg vil nå helst ha SATA-disker). Så da må jeg altså kjøpe en ekstra SATA-kontroller og sette i en PCI-slot, men da dukker plutselig enda et problem opp. For i den ene PCI-sloten sitter nemlig en Adaptec SCSI kontroller, hvor en Seagate Cheetah 15K SCSI disk igjen er tilkoblet. Denne disken tar bokstavlig talt opp hele båndbredden til PCI-bussen, og hvis jeg i tillegg skulle hatt en ekstra SATA-kontroller der veit jeg ikke hvorvidt verden ville stått til påske eller ei.

Hva skal jeg gjøre? Jeg er veldig glad i den lille (men oh so mighty) SCSI disken min, og vil nødig gi slipp på den til fordel for noen SATA-disker, men har jeg noe valg?

PS: Eksterne harddisker er heller ikke noe jeg føler noen ekstrem trang til å gå til innkjøp av. Jeg vil helst fylle opp litt mer innvendig først ...

Endret av morten_s
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg et problem, and it goes a little sumthin like this:

Serveren min har et hovedkort med to stk SATA-porter integrert, og begge er okkupert av to stk WD disker. Jeg trenger mer lagringsplass, ergo fler harddisker, hvilket jeg altså ikke har plass til (har riktignok en IDE-slot ledig men jeg vil nå helst ha SATA-disker). Så da må jeg altså kjøpe en ekstra SATA-kontroller og sette i en PCI-slot, men da dukker plutselig enda et problem opp. For i den ene PCI-sloten sitter nemlig en Adaptec SCSI kontroller, hvor en Seagate Cheetah 15K SCSI disk igjen er tilkoblet. Denne disken tar bokstavlig talt opp hele båndbredden til PCI-bussen, og hvis jeg i tillegg skulle hatt en ekstra SATA-kontroller der veit jeg ikke hvorvidt verden ville stått til påske eller ei.

Hva skal jeg gjøre? Jeg er veldig glad i den lille (men oh so mighty) SCSI disken min, og vil nødig gi slipp på den til fordel for noen SATA-disker, men har jeg noe valg?

PS: Eksterne harddisker er heller ikke noe jeg føler noen ekstrem trang til å gå til innkjøp av. Jeg vil helst fylle opp litt mer innvendig først ...

7716714[/snapback]

du kan jo alltids shoppe et nytt hovedkort med plass til flere SATAharddisker?

Jeg sitter på et Gigabyte GA-M51GM-S2G hovedkort,der er det ihvertfall 4/6 steder å stappe inn SATAkabler,så jeg kommer ikke til å gå tom for plass med det første.

Lenke til kommentar

Jau. Det er jo klart det går jo alltids an å kjøpe et nytt hovedkort også. Men jeg veit ikke hvor keen jeg er på det heller. Litt tungvint føler jeg.

Men sett at jeg beholder det hk'et jeg har. Har jeg noen andre muligheter da? Hva er egentlig mest fornuftig: Kvitte seg med SCSI disk og kontroller for å få plass til SATA-kontroller, eller kjøpe nytt hk? I så fall må det være et hk med AGP, så jeg kan få brukt det skjermkortet jeg har nå. Og jeg veit ikke hvor mange hk med AGP port som i tillegg har mange SATA-slots som selges i dag? Ekke helt oppdatert der.....

Lenke til kommentar
Fant faktisk ikke noen hovedkort med mer enn 2 sata porter med AGP, men siden det er en server kan du vel bare kjøpe ett billig vifteløst skjermkort med PCI express.

7718537[/snapback]

Det er sant det... Men det er et problem der også skjønner du, for en kammerat av meg som ikke har PC i det hele tatt pleier å spille på den når han er her.. Så sitter vi og gamer CSS sammen osv, og da nytter det jo ikke med no billig drit til skjermkort heller:P Men ettersom det ikke finnes noe hk med AGP og fler enn to SATA porter så har man vel ikke noe valg lenger....

Hvis jeg nå går til innkjøp av nytt hk må det i hvertfall være et med mest mulig SATA porter... Slik at det holder en stund mener jeg. Så jeg slipper å kjøpe en ekstra kontroller om ett år...

Jeg er i ferd med å kjøpe nytt kabinett nå også, og der er det plass til rundt 17 hdd'er. Ikke at jeg kommer til å fylle opp alle de plassene med det første, men så dere får en peil på hvor mange porter som kunne trenges i framtida....

Forslag på bra hk med nok av SATA-porter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...