Gå til innhold

Hjelp! "NTLDR is missing" :-(

jornt

Anbefalte innlegg

I dag når jeg kom på jobb og skulle skru på PC'en, fikk jeg følgende melding:

NTLDR is missing

Press Ctrl+Alt+Del to restart

..booter så fra Windows 2000 CD'en og starter opp recovery console, der finner jeg ut at C og D partisjonene har byttet plass!? Så det er jo ganske logisk at den ikke klarer å boote fra disken som i går var D:

Men hvordan bytter jeg dem tilbake igjen?

Har prøvd fixboot og fixmbr fra recovery console, uten at det hjalp.

Har bare én harddisk i maskina, en 120 GB WD, med tre partisjoner. Har ikke endret hardwarekonfigurasjon, og heller ikke gjort noe med partisjonene. Har antivirusprogramvare installert, og åpner aldri tvilsomme vedlegg i mail, så jeg tror ikke problemet er forårsaket av virus heller.

Er det noen som kan hjelpe meg? :smile:

- Jørn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde samme feilen for en stund siden men det hadde med innstillingene til RAM'en å gjøre. Satte i nye 256 Mb og kjørte den med "turbo" innstilling i bios'en.Det likte den dårlig og jeg fikk samme meldingen som deg, men da jeg gikk ned på krava til RAM'en funket det. (Da hadde jeg stresset med reinstallering av windows +++ .. :smile: )

[ Denne Melding var redigert av: mort603 på 2002-11-27 11:49 ]

Lenke til kommentar

har du prøvd å kopiere over ntldr, ntdetect og boot.ini over på en diskett, og prøvd å boote fra den?

bare gå gjennom boot.ini filen og sjekk at den viser til riktig partisjon etc. utifra hvordan du har det nå.

Fryktelig merkelig at partisjonene skal skifte plass(hm...)

bertie

Lenke til kommentar

Jeg fikk til slutt bootet etter å ha kopiert inn boot.ini osv fra en annen maskin (redigerte boot.ini sånn at det etter et par forsøk passet med partisjonene mine)

Kopierte så ut alle viktige data, og installerte Windows 2000 på nytt (fjernet både C og D-partisjonene og opprettet nye før jeg installerte på nytt. E-partisjonen lot jeg være, da den er full av data)

Etter å ha installert Windows 2000 på nytt med Service Pack 3, Office2000, Paint Shop Pro, Acrobat Reader samt alle drivere (Nyeste nVidia detonator drivere, og chipset-drivere fra ABIT BD7-II RAID driver-CD'en)så alt ut til å være i skjønneste orden igjen.

Men så - etter å ha lagt inn Internet Explorer 6, samt en driver for USB 2.0, skulle jeg reboote for ørtendee gang...

Og - tror du ikke samme feilen dukket opp igjen?! :sad: Er det mulig?!?

Denne gangen er det C og E partisjonene som tydeligvis har byttet plass, og samme feilmelding som sist dukket opp: "NTLDR is missing" osv.

Begynner å lure på om det er noe alvorlig galt med maskinen, eller om det er et virus som lager trøbbel for meg.

Ingen som har et godt råd for en stakkar?

:smile:

- Jørn

Lenke til kommentar

Aner ikke hva som har skjedd, skal prøve å slette C og D partisjonene og installere på nytt én gang til. Og da skal det første jeg gjør være å scanne hele skiten for virus :smile:

Andre gangen problemet oppstod var det muligens selvforskyldt - jeg sletta nemlig boot.ini, ntldr, ntdetect og noen andre filer fra E: (de har jo ikke noe der å gjøre?), og det var da jeg ikke fikk boota.

Spørs om Win2000-installasjonen har rotet litt med partisjonene, og lagt boot.ini osv der. E: var også satt som aktiv partisjon, av en eller annen merkelig grunn. La inn boot.ini osv på C: og satte også C: som aktiv partisjon, men det fungerte ikke - burde vel kjørt fixboot og fixmbr i tillegg fra recovery console, men da hadde jeg sikkert fix'a E: og ikke C:

Håååååper det går bra når jeg installerer på nytt nå da. Møkkawindows!!

:smile:

- Jørn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...