s1gnal Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Halloen folkens Skulle sette sammen en helt ny PC for 3 dager siden da jeg gjorde en feil rett før jeg skulle starte maskinen opp for første gang. Jeg hadde glemt å koble til 24-pins (20+4/2 deler) kontakten fra strømforsyningen til hovedkortet. Da jeg skulle først koble til 20-pins inn i 24-pins inngangen på hovedkortet, så så jeg et blinkende blått lys som kom ut av strømforsyningen. Mulig jeg hørte en liten *poff* lyd i det samme. Etter dette har jeg ikke klart å få startet PC'en. Jeg har prøvd å ta bort det meste av kontakter untatt de viktigste, uten hell. Ser ut som strømforsyninga røyk, og aner ikke om noe annet har blitt skadet i samme slengen. Jeg har voltmeter, men har ikke peiling på hvordan jeg bruker det. Er det noen som vet hva jeg burde gjøre? Leste gjennom bruksanvisningen til strømforsyning engang til, men der stod det ikke noe om dette, eller at det kunne skje. Takker så veldig veldig mye om noen kunne gitt noen tips eller ett eller annet! Lenke til kommentar
Cagliostrio Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 har du sjekka om det er en sikring som har gAtt pA den? Lenke til kommentar
s1gnal Skrevet 14. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2007 har du sjekka om det er en sikring som har gAtt pA den? 7716323[/snapback] Nei, er litt redd for å åpne strømforsyningen (Merke: Hiper 530 Watts). Men hvis dette er trygt , så vil jeg gjerne gjøre et forsøk. Hvordan gjør jeg det, og hva ser jeg etter? Lenke til kommentar
fredblic Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 du kan jo prøve å jumpstarte den. da ser du fort om det er noe liv i den jumpstart av psu Lenke til kommentar
s1gnal Skrevet 14. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2007 du kan jo prøve å jumpstarte den. da ser du fort om det er noe liv i den jumpstart av psu 7716412[/snapback] Intressant, men er det stor sjanse for å få den til å starte igjen? Kan det være farlig å gjennomføre? Er det mulig å teste om noen andre komponenter er ødlagt etter dette uhellet? Lenke til kommentar
UnZane Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Regner med det er enten PSU eller hk. Gjør som tidligere nevnt, prøv å jumpstarte psu og se om det er liv i den. Så kan du eventuelt prøve å måle spenningen på den. Om du ikke får liv i den, bytt den. Lenke til kommentar
nekronos Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 (endret) har du sjekka om det er en sikring som har gAtt pA den? 7716323[/snapback] Nei, er litt redd for å åpne strømforsyningen (Merke: Hiper 530 Watts). Men hvis dette er trygt , så vil jeg gjerne gjøre et forsøk. Hvordan gjør jeg det, og hva ser jeg etter? 7716341[/snapback] Når du åpner den forsvinner automatisk garantien. Jeg ville heller retunert til butikk/netthandel for å få ny. EDIT: siden du hørte ett poff så tror jeg ikke sikringa har røket. På en gammal psu jeg hadde røk den hele tiden uten lyd, satten en liten spiker nedi i steden for sikring-- funka fett Endret 14. januar 2007 av nekronos Lenke til kommentar
s1gnal Skrevet 14. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2007 (endret) har du sjekka om det er en sikring som har gAtt pA den? 7716323[/snapback] Nei, er litt redd for å åpne strømforsyningen (Merke: Hiper 530 Watts). Men hvis dette er trygt , så vil jeg gjerne gjøre et forsøk. Hvordan gjør jeg det, og hva ser jeg etter? 7716341[/snapback] Når du åpner den forsvinner automatisk garantien. Jeg ville heller retunert til butikk/netthandel for å få ny. EDIT: siden du hørte ett poff så tror jeg ikke sikringa har røket. På en gammal psu jeg hadde røk den hele tiden uten lyd, satten en liten spiker nedi i steden for sikring-- funka fett 7716877[/snapback] Hmm, blir litt usikker på hva som er best å gjøre. Vil det være best å levere hele kabinettet med alt sammen, eller bare strømforsyning? Er jo ikke 100% sikker om det bare er strømforsyningen edit: måtte bare legge til at den jumpstart teknikken er litt risky.. dessuten har ingen erfarning med elektronikk Endret 14. januar 2007 av s1gnal Lenke til kommentar
fredblic Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 (endret) det skal ikke være noe problem å jumpstarte psu. du mister ikke garantien av det. det er jo nesten det samme som skjer når du trykker på power on knappen på pc'en din. Endret 14. januar 2007 av fredblic Lenke til kommentar
s1gnal Skrevet 14. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2007 det skal ikke være noe problem å jumpstarte psu. du mister ikke garantien av det. det er jo nesten det samme som skjer når du trykker på power on knappen på pc'en din. 7716910[/snapback] okei, men skjønte ikke helt hvordan gjøre det utifra den siden.. pin nummer, hvordan finne det? hvor skal bindersen? jeg er totalt null med elektronikk.. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 .... Da jeg skulle først koble til 20-pins inn i 24-pins inngangen på hovedkortet, så så jeg et blinkende blått lys som kom ut av strømforsyningen. Mulig jeg hørte en liten *poff* lyd i det samme. ... 7716312[/snapback] Koblet du til kontakten mens strømledningen stod i powersuplyet? Er du heldig er det bare det som er gått i stykker. Forsøk med et annet power (evt. kjøp et nytt). Er du uheldig har du også klart å ødelegge hovedkortet. Lenke til kommentar
s1gnal Skrevet 14. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2007 .... Da jeg skulle først koble til 20-pins inn i 24-pins inngangen på hovedkortet, så så jeg et blinkende blått lys som kom ut av strømforsyningen. Mulig jeg hørte en liten *poff* lyd i det samme. ... 7716312[/snapback] Koblet du til kontakten mens strømledningen stod i powersuplyet? Er du heldig er det bare det som er gått i stykker. Forsøk med et annet power (evt. kjøp et nytt). Er du uheldig har du også klart å ødelegge hovedkortet. 7717189[/snapback] Ja, var klar til å starte maskinen, og tenkte ikke noe mer over det. Strømforsyningen stod på default også, så regnet jo med den var av. Kan prøve med en 400 W strøforsyning, hvis jeg bare kobler til det mest nødvendige. Håper ikke hovedkortet ble skadet. Kan det bli halveis skadet, som i "ustabil"? Lenke til kommentar
s1gnal Skrevet 14. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2007 Har merka at 1 pinne av 20-pins kontakten er borte. Er det vanlig? Lenke til kommentar
nekronos Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Det er vanlig ja... Hvis du har bygget maskina selv ville jeg bare levert psu'n. Men du kan alltids prøve å jumpstarte den. Les heleguiden som ble lagt ut om jumpstarting. Studer bildet av ATX kontakten i guiden så skal en på 5 år forstå hvor bindersen skal. Koblen en vifte til psu'n for å trekke litt strøm avn, noen starter ikke hvis det ikke blir sugd strøm fra den. Lenke til kommentar
s1gnal Skrevet 14. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2007 Det er vanlig ja... Hvis du har bygget maskina selv ville jeg bare levert psu'n. Men du kan alltids prøve å jumpstarte den. Les heleguiden som ble lagt ut om jumpstarting. Studer bildet av ATX kontakten i guiden så skal en på 5 år forstå hvor bindersen skal. Koblen en vifte til psu'n for å trekke litt strøm avn, noen starter ikke hvis det ikke blir sugd strøm fra den. 7717441[/snapback] Jeg forstår hvilke 2 pinner det dreier seg om.. men binders? Altså, skal jeg putte den i rumpa for å kortslutte strømforsyningen? Aner ikke , tvinning rundt pinnene? Kanskje plugge de i øret mitt, slik at de virker som telepatiske antenner som kortslutter PSU? som jeg har sagt.. jeg kan ingenting om å bruke binders sammen med PSU.. Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Det er vanlig ja... Hvis du har bygget maskina selv ville jeg bare levert psu'n. Men du kan alltids prøve å jumpstarte den. Les heleguiden som ble lagt ut om jumpstarting. Studer bildet av ATX kontakten i guiden så skal en på 5 år forstå hvor bindersen skal. Koblen en vifte til psu'n for å trekke litt strøm avn, noen starter ikke hvis det ikke blir sugd strøm fra den. 7717441[/snapback] Jeg forstår hvilke 2 pinner det dreier seg om.. men binders? Altså, skal jeg putte den i rumpa for å kortslutte strømforsyningen? Aner ikke , tvinning rundt pinnene? Kanskje plugge de i øret mitt, slik at de virker som telepatiske antenner som kortslutter PSU? som jeg har sagt.. jeg kan ingenting om å bruke binders sammen med PSU.. 7720227[/snapback] Du stapper pinnene inn på samme måte som du ville ha stappet Carmen Electra...savvy? Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Det er nok psu som tok kvelden, er du heldig tok den ikke med seg flere komponenter i døden. Kryss fingerene. Jump starte psu er verken farlig eller vanskelig. Følg link som nevnt tidligere. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Jeg forstår hvilke 2 pinner det dreier seg om.. men binders? Altså, skal jeg putte den i rumpa for å kortslutte strømforsyningen? Aner ikke , tvinning rundt pinnene? Kanskje plugge de i øret mitt, slik at de virker som telepatiske antenner som kortslutter PSU? som jeg har sagt.. jeg kan ingenting om å bruke binders sammen med PSU.. 7720227[/snapback] Bindersen brukes som ved all kortslutning, for å lage kontakt mellom pin 14 og 15, en ende inn i pin 14 og den andre i pin 15. En ledningsstump med avisolerte ender gjør samme nytten. Lenke til kommentar
Blue--Sky Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Som de andre sier er det ikke farlig i det hele tatt og jumpstarte psuen, pleier alltid og gjøre det når jeg fortar modifikasjoner på vannkjølinga. For da og kunne kjøre kun vannkjølinga og se at den virker som den skal. Lenke til kommentar
s1gnal Skrevet 14. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2007 Det er nok psu som tok kvelden, er du heldig tok den ikke med seg flere komponenter i døden. Kryss fingerene. Ok, gjelder dette kun hovedkortet? Er det enten ødlagt eller helt i orden? Kan det også ha blitt delvis ødlagt, som at det virker, men er ustabilt etc? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå