Gå til innhold

Oppgradering av pc'n for 2500,-

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg tenkte jeg skulle oppgradere pc'n litt, men jeg har lite kunnskap om hva som passer sammen, hva jeg trenger og hva som er bra av produkter. Lite peiling generelt på data :blush:

Her er iallefall pc'n min:

Viking Miditower Sort m/350W

Gigabyte GA-K8NF-9 nForce4-4X

AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz

Arctic Cooling Silencer 64 Ultra TC

OCZ 512MB Value Series X 2

Western Digital 250GB S-ATA 7200 RPM

Gigabyte GeForce 6600 GT 128MB PCIe

NEC DVD-brenner ND-3540 bulk, intern

Logitech Z-3 Høyttalere 2.1

BenQ 19" LCD FP931

UPspeed minnekortleser 6-in-1

Sony MPF 920 - Diskettstasjon

Vet ikke om dere trenger all denne informasjonen men.. Har klipt og limt ut fra ordrebekreftelsen min :)

Så til hva jeg har tenkt å kjøpe. Delene jeg har funnet fram har jeg kun lest meg fram til via kommentarer her og på komplett osv. Delene kjøper jeg hos pcutstyr.no da jeg er så heldig å bo ca 2 km fra lageret og slipper da frakt + at pcutstyr.no egentlig var billigst på det meste.

Først hadde jeg tenkt til å kjøpe meg et nytt grafikkort. Leste meg da fram til Sapphire Radeon X1950PRO 256MB til kr 1525,-. Men fant ut at jeg da trenger større strømforsyning...? Leste meg på nytt fram til Hiper Strømforsyning ATX 530W til kr 562,-. Så fant jeg ut at jeg kanskje trengte bedre kjøling...? Fant fram til Thermaltake Golden Orb II CPU-Kjøler til kr 203,- og 2 stk Nexus 80mm Real Silent til kr 94,-. Følte da egentlig at jeg var fornøyd for denne gang. Ønsker ikke å bruke mer enn ca 2500,- på denne oppgraderingen. Dette kommer på tilsammen 2478,-.

Så kommer spørsmålene. Er dette nødvendig? Passer delene i mitt Viking miditower? Finnes det andre alternativ? Trenger jeg alle delene? Er det andre deler av pc'n jeg heller burde konsentrere meg om? Som skrevet tidligere så er jeg ikke akkurat OL-mester i NM i datakunnskap :dontgetit:

Takker for all tilbakemelding.

Endret av Fedji
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Powercolor sinn X1950Pro (Kjøler!)

Prøv med PSU som du har kjøp evnt. en Forton Source 400w eller 450w

Kjøp 1Gb mer ram

Kjøp den beste AMD Athlon X2 du for kjøpt !

Vurder også X1900GT og en Zalman VF900-CU da den er nede i ca. 1000,- og er du heldig for du den til samme ytelse som et X1900XT

Ytelse med laveste først

X1900GT --> X1950PRO --> X1900XT

Edit: Velcome to the forum :fun::innocent:

Endret av The Ghost
Lenke til kommentar
Powercolor sinn X1950Pro (Kjøler!)

Prøv med PSU som du har kjøp evnt. en Forton Source 400w eller 450w

Kjøp 1Gb mer ram

Kjøp den beste AMD Athlon X2 du for kjøpt !

Vurder også X1900GT og en Zalman VF900-CU da den er nede i ca. 1000,- og er du heldig for du den til samme ytelse som et X1900XT

Ytelse med laveste først

X1900GT --> X1950PRO --> X1900XT

Edit: Velcome to the forum :fun::innocent:

7716220[/snapback]

Han får ikke råd til alt det der for 2500,-

Legg pengene i et skjermkort. Eventuelt vent litt til 8800 skjermkortet kommer, det nye som skulle koste 2500,- Det hadde definitivt jeg gjort.

Lenke til kommentar

Jeg ville prøvd med den strømforsyninga du har (Viking 350W).

Radeon X1950Pro høres ut som et godt valg.

Trenger du egentlig bedre kjøling? Hva er temperaturen på CPU før oppgraderinga?

----

Hvis jeg skulle valgt noe mer så måtte det blitt mer minne og en X2 CPU, men det kan du godt vente med f.eks et års tid. Da kan du skifte ut både hovedkort, CPU og ram i samme slengen.

Lenke til kommentar
Det var et godt oppsett. Men trenger han virkelig dual core?

Hvorfor ikke bare et skjermkort, og en skikkelig oppgradering om et års tid? da bytter du cpu,ram,hk og skjermkort, når du har behov.

7720352[/snapback]

Om du gjør det så kjøp et ordentlig skjermkort nå og heller oppgradert all annet enn skjermkort ...

Kanskje et X1950XTX til 2700,- på komplett nå ?

Da for du ytelse da men så er det PSU igjen da, memn det går jo an å prøve ;)

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger.

Jeg har lest et sted at jeg trenger strømforsyning som er fra 450w eller større hvis jeg skal gå for X1950PRO 256MB. Men det går jo an å prøve uten å oppgradere og evt kjøpe strømforsyning senere hvis jeg trenger. Ikke no stress for meg å bestille flere ganger da jeg ikke betaler frakt uansett. Synes også pc'n bråker enn del. Har ikke sjekket hvilke av viftene som bråker, men hvis jeg oppgraderer med produktene jeg har funnet fram, skal jeg ha byttet ut alle viftene, og da skal det vel bli mindre støy?

Hvordan finner jeg temp på cpu? Søkte litt og fant GPU core temp, hva enn nå det er.. Den lå iallefall på 58c når jeg kun surfer litt på nett.

Hvis jeg evt kjøper mer minne, skal jeg da kjøpe mer av det jeg har i dag, altså OCZ 512MB Value Series, eller skal jeg kjøpe litt bedre kvalitet men samme "mengde"?

Hva oppnår jeg ved bytte av cpu? Og hva er pointet med X2 eller dual core eller hva det nå heter...?

Men passer delene jeg har funnet fram sammen og i mitt kabinett? Kan jo evt kjøpe nytt kabinett som ting passer inn i. Dette for eks: http://bruktmarked.hardware.no/annonse.php?a=77924 som har kjøling nok.

Eller det her som har både kjøling og større strømforsyning: http://bruktmarked.hardware.no/annonse.php?a=77494

:hmm:

Lenke til kommentar
Det er kritisk viss du skal tenke på å kjøpe X1900XT/X å ha PSU med min. 32 A på 12V railen!

tviler sterkt på om din Viking 350W har det :whistle:

7720852[/snapback]

Nei det er jo sant! Man kan ikke ha mindre enn 32 A på 12V railen hvis jeg skal ha X1900XT/X!!

Ikke at jeg har peiling på hva noe av det er....? Og hvordan sjekker jeg ut om min 350w har det?

Som skrevet tidligere så har jeg laber kunnskap om data, og alle disse benevningene og forkortelsene skjønner jeg mindre av... :ermm:

Lenke til kommentar

På siden av strømforsyningen din, så pleier det å være et klistremerke med oversikt over hvor mye Ampere (A) du kan trekke fra +5V, +12V etc.

Noe lignende som her.

http://www.northq.com/products/powersupply/nq4001ext.html

Eller som her.

http://www.corsair.com/corsair/HX_power_supply.html

Når det er sagt, så lenge strømforsyningen din ikke er helt jalla, så skal det gå bra med X1950PRO på maskinen din. Jeg har kjørt 8800GTS/X2 3800+/2 GB RAM/250GB HD på en 350W fra In-Win, som er et billigmerke med en +12V rail på 18A.

Lenke til kommentar
På siden av strømforsyningen din, så pleier det å være et klistremerke med oversikt over hvor mye Ampere (A) du kan trekke fra +5V, +12V etc.

Noe lignende som her.

http://www.northq.com/products/powersupply/nq4001ext.html

Eller som her.

http://www.corsair.com/corsair/HX_power_supply.html

Når det er sagt, så lenge strømforsyningen din ikke er helt jalla, så skal det gå bra med X1950PRO på maskinen din. Jeg har kjørt 8800GTS/X2 3800+/2 GB RAM/250GB HD på en 350W fra In-Win, som er et billigmerke med en +12V rail på 18A.

7722202[/snapback]

På strømforsyningen står det følgende:

+ 5 V --- 30 A

+ 12 V --- 15 A

- 5 V --- 0.5 A

- 12 V --- 0.5 A

+ 3.3 V --- 14 A

+ 5 VSB --- 2 A

Jeg har da altså 12 V rail på 15 A? Er det godt nok til å dra et Radeon X1950Pro kort? Hva skjer om det ikke er nok strøm? Vil pc'n ikke fungere eller kun skjermkortet som ikke fungerer? Strømforsyningen heter forøvrig MPT-350.

Har også funnet ut at det er vifte til skjermkortet som bråker mest. Derfor har jeg lyst til å byttet ut dette, evt bytte ut vifta til kortet og oppgradere mer senere. Som skrevet tidligere så ønsker jeg ikke bruke mer penger enn ca 2000-2500,-.

Kopierer og limer inn tidligere spørsmål også, i håp om at noen kan besvare disse.

* Hvordan finner jeg temp på cpu?

* Hvis jeg evt kjøper mer minne, skal jeg da kjøpe mer av det jeg har i dag, altså OCZ 512MB Value Series, eller skal jeg kjøpe litt bedre kvalitet men samme "mengde"? Noen gode, billige alternativ?

* Og om noen vet, passer Hiper ATX 530W inn i mitt Viking miditower? Eller et alternativt kabinett som jeg kan kjøpe som allerede har bedre kjøling/strømforsyning?

Takker for svar..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...