Gjest medlem-105476 Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Lurer litt på om jeg skal begynne å ta solarium noen minutter hver uke for å holde kvisene på ryggen litt i sjakk. Problemet er at jeg ikke vet hvordan det er med stråling osv., vil ikke ende opp med skrukkete hud som 30-åring, hudkreft eller noen andre tenkelige bivirkninger. Vet jo selvfølgelig ikke om solarium hjelper mot kviser slik som sola gjør. Noen som har erfaringer? Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 (endret) Solarium tørker huden. Har ingen erfaringer med skrukkete hud enda, eller hudkreft av solarium. Et tips; prøv ut først, sjekk om huden din reagerer o.l Om den ikke gjør det kan du ta sol annenhver/hver tredje dag til du får ønsket effekt, og deretter "vedlikeholde" fargen. (eller for din del, tilstanden på kviser) Det står en del info i de fleste solstudioer vil jeg tro. Endret 14. januar 2007 av espennyh Lenke til kommentar
Nemi2003 Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Det viktigste når det gjelder soling, solarium eller ekte sol, er å ikke bli brent. Så begynn i det små og sol deg maks et par ganger i uka. Smør deg etterpå slik at du unngår skrukkete hud som 30-åring:P Lenke til kommentar
LOBOS Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Sola er bla betennelse dempende. Men, om man er solarium brun gir den brunheten ingen beskyttelse mot sola, i motsetning til være sol brun. Dette er fordi solarium ikke har de skadelige strålene som gjør at kroppen begynner å beskytte seg slik at huden blir tykkere. "Tynn" hud brunfarge er derfor et klart tegn for enten brunigskrem eller solarium..., noe jeg personlig ikke synes er så pent. Poenget mitt er bare at solarium funker ikke som sola og jeg er derfor ikke sikker på om du får noe særlig betennelse dempende effekter fra det. Lenke til kommentar
asoris Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Statens stråletilsyn og de øvrige nordiske strålineverns- og helsemyndigheter sa i en felles uttalelse for en tid tilbake at bruk av solarium medfører risiko for å utvikle hudkreft. Unge mennesker under 18 år, og mennesker med sensetiv hud for UV-stråler, blir advart mot bruk av solarium. Bare i Norge er det årlig rundt 1 000 nye tilfeller av hudkreft, og ca 200 av de dør hvert år. Hvor mange som utvikler kretfen etter solariumbruk kontra vanlig soling er det jo umulig å si. Solarier avgir UV-stråling som er mye mer intens enn nordisk sommersol. UV-strålingen fra et solarium bør ikke tillates være sterkere enn UV-type 3, dvs. at UV-nivået ikke er høyere enn det som tilsvarer naturlig sol i tropene. Bruker man solariumet fornuftig, ikke overdriver bruken, så tror jeg ikke det er mer skadelig enn hva tilfellet er ved vanlig soling. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå