zlurv Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Som topic sier, så får jeg uklare, og gule bilder når jeg prøver å ta bilder uten blitz. Det er ikke verdens beste å ta bilder uten stativ, men jeg satte kameraet på bakken som støtte, før jeg tok bildet. noen tips til og få bedre bilder? Lenke til kommentar
hjelmerud Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 nå har ikke jeg så god peiling på fotografering men jeg ville prøvd å stille på hvitbalansen og hatt en raskere lukkertid Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Det er et hvitbalanseproblem ja. Hva slags kamera har du? Prøv å stille hvitbalansen riktig, evt lag en preset. Lenke til kommentar
zlurv Skrevet 13. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2007 Kameraet mitt er sikkert ikke verdens beste, men det er et Advent adv1070. Hva mener du med "lag en preset"? Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Ok, det finnes sikkert noen undermenyer hvor du kan stille inn feks "utendørs", "fest/innendørs osv. Kanskje kan du også stille hvitbalansen etter hvilket lys du har. Lenke til kommentar
zlurv Skrevet 13. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2007 joda, tror jeg har funnet den. Men hvis jeg stiller på ISO, hva stiller jeg da? skarpheten i bildene? Lenke til kommentar
gpr_racing Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Unnskyld offtopic tøs. Men er Whitebalance eller Eksponeringskompensation det samme som ISO? Lenke til kommentar
zlurv Skrevet 14. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2007 Off topic gjør ikke noe tøsa mi men jeg tror det er det samme.. jeg prøvde meg nettop litt fram med det. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 ISO er lyssensitiviteten til sensoren. Det vil si hvor lang tid lukkeren trenger å være åpen for å få nok lys til å danne et riktig bilde. Høy iso kan være bra å bruke under mørkere forhold for å få skarpere bilder da kameraet ikke trenger å ha lukkeren åpen så lenge. Men på den andre siden kan du få mer "støy" i bildet, dvs det blir mer kornete. Whitebalance er hvitbalanse selvsagt. Det betyr at det du ser som hvitt blir alt ifra blått til gult/rødt. Lenke til kommentar
buitre Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Lyskilden på det bildet er kunstig lys. Hvitbalansen er muligens satt på dagslys eller overskyet. Sett på tungsten, og se hva som skjer. Du kan også justere fargetemperatur i enkelte programmer( f.eks. picasa) hvis du har tatt bildet som jpeg. Er det RAW format kan du justere i hvilken som helst konverter som er kompatibel med dine RAW filer. ISO har ingenting med hvitbalanse å gjøre. Det er 3 faktorer som avgjør eksponering. Blender( åpning i objektivet som slipper inn mer eller mindre lys avhengig av hvor stor åpningen er); lukkehastighet( hvor lang tid sensor eller film er utsatt for lys); og ISO( filmen eller sensorens lysfølsomhet). Lenke til kommentar
zlurv Skrevet 14. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2007 aha. jeg får prøve dette neste gang jeg er ute med kameraet Takker for alle svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå