Kalinken Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Ikke helt enig med deg der. Erfaringer er gangbar mynt i alle diskusjoner.Ikke så sikker på om jeg har sett noen gode bevis for at cannabis er vitamin for kroppen heller for å si det mildt... annet enn på parolene i diverse demonstrasjoner. Vi lever faktisk i et land hvor sigaretter er på vei til å bli ulovlig, så det å slippe annen "røyk" fritt på markedet faller på sin egen urimelighet. Jeg slår dessuten ikke i bordet og sier sånn er det... jeg sier noe av det jeg har erfart med dette stoffet og legger ikke skjul på at det er mine opplevelser og at disse er bakgrunnen for mitt standpunkt i saken. Som jeg sa... så har jeg ikke sett cannabis bli oppført som helsekost, eller noen gode grunner fra seriøse forskere for at dette skal bli solgt hos Narvesen. Jeg har derimot hørt gjennom hele min skolegang at stoffet kan være et springbrett til sterkere stoffer... hvilket jeg har fått bekreftet av enkelte som gikk den veien. Noen holdt seg på cannabisen...men felles for de alle er at de falt utenfor. Den siste kommentaren synes jeg egentlig var usaklig, fordi du har ingen forutsetninger for å si hvor forutinntatt jeg er... 7730727[/snapback] For det første, erfaringer kan selvfølgelig brukes som argumenter, tenkte ikke langt nok når jeg skrev at de ikke var det. Men hvis man skal komme med generelle betraktninger om hasjbrukere og hvordan de er som en gruppe, må man ha statistikk, fordi for alt man vet kan den personen man har møtt vært et helt ekstremt tilfelle. Tror egentlig ikke røyk blir forbudt med det første, men det vil bare fremtiden vise. Jeg er imot imot det, det er ikke statens ansvar å bestemme over menneskers liv. De som velger å gjøre det får også ta konsekvensene av egne valg. Jeg tror ikke at Cannabis er sunt, men når det er så mye annet usunt som blir solgt blir det feil å peke ut Cannabis som en slags syndebukk. Kommentaren om at du er forutintatt gjelder forsåvidt alle andre mennesker også. Det er godt mulig at der hvor du så et sløvt hasjhue hadde en annen sett en trøtt fyr som burde ha vært hjemme og sovet. Poenget er at hvordan en person opplever situasjonen ikke alltid er et riktig bilde på hva som skjedde. Mente ikke å si noe negativt om deg personlig. Lenke til kommentar
toth Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Trenger ikke røyke selv for å ha egne meninger. Men prøvd Cannabis har jeg gjort flere ganger. Det finnes grenser på hvor enkelt det er å finne ting på internett, men se på den ene tegninga jeg viste: Avhengighet er ikke alt. Som du ser er Nikotin her avhengighetsskapende enn Heroin. Det forklarer ikke farene. Alkohol er farligere enn Heroin både på withdrawal og intoxication. Det som står ved intoxication ved Marihuana er nok for det meste pga. inhalering av røyk fra døde planterester. Husk at tobakk ikke kun inneholder Nikotin, men er proppet med andre skademidler. 7730738[/snapback] Uhm.. Withdrawal, som i sosial tilbaketrekning? Siden når førte kaffe til høyere nivå av dette enn cannabis? Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Jeg ser det er en god del her som fortsatt er i tenårene, men det kommer jo antageligvis til å bli 20 årsgrense, om det blir lovliggjort, som det ikke bli, men det er ikke poenget. En ting jeg merker er at dere sammenligner skadene til cannabis med skadene til tobakk og alkohol. Er det virkelig nødvendig med et nytt stoff som tar liv og skader folk? Har ikke alkohol og Tobakk gjort nok? I rest my case. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Uhm.. Withdrawal, som i sosial tilbaketrekning?Siden når førte kaffe til høyere nivå av dette enn cannabis? 7734198[/snapback] Withdrawal som i symptimer når kroppen "går tom" for stoffene som rusmidlet gir deg. Mao hvor kjipt det er å ikke lenger få "nok" av virkestoffet i rusmiddelet. Abstinens om du vil AtW Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Man forsvarer ikke et onde med et annet. 7732905[/snapback] Nei, men det å sammenlikne to onder kan jo hjelpe til å med sette perspektiv på det? Hvordan forutintatte holdninger, og ikke faktiske forhold, bestemmer hva vi synes er greit og hva som er tabu? Å kriminalisere en brukergruppe hvor stoffet som misbrukes faktisk er mindre farlig enn en annen gruppes stoff henger jo ikke på greip. (Om da dette virkelig er tilfellet med Tobakk og Cannabis). Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Man forsvarer ikke et onde med et annet. 7732905[/snapback] Nei, men det å sammenlikne to onder kan jo hjelpe til å med sette perspektiv på det? Hvordan forutintatte holdninger, og ikke faktiske forhold, bestemmer hva vi synes er greit og hva som er tabu? Å kriminalisere en brukergruppe hvor stoffet som misbrukes faktisk er mindre farlig enn en annen gruppes stoff henger jo ikke på greip. (Om da dette virkelig er tilfellet med Tobakk og Cannabis). 7734257[/snapback] Det henger ikke på greip fordi sammenligningen bare ser på en enkelt faktor av mange andre. Så i stedet for å få bedre perskepktiv på det får man et skjevere perspektiv. Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 (endret) snipsnappus Det har alltid vært sånn. Det skulle ikke forundre meg om kaffe er en liten del mer skadelig enn Cannabis. Anbefaler foresten denne filmen! Endret 16. januar 2007 av ArmenMinAU Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Det henger ikke på greip fordi sammenligningen bare ser på en enkelt faktor av mange andre. Så i stedet for å få bedre perskepktiv på det får man et skjevere perspektiv. 7734298[/snapback] Men, (forutsatt at statistikken som ArmenMinAu kom med er riktig) tobakk er jo farligere enn cannabis. Og denne statistikken dekker jo de fleste viktige faktorer for hvor farlig et rusmiddel er sammenlagt. Det mest problematiske jeg ser ved cannabis utifra denne statistikken er "intoxication", og det burde finnes måter å begrense denne problematikken. For eksempel gjennom et reglement for hva som var tillatt og hva som ikke var tillatt å gjøre i påvirket tilstand. Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Hvor farlig det er synes jeg har lite med legalisering å gjøre i det hele tatt. Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Det henger ikke på greip fordi sammenligningen bare ser på en enkelt faktor av mange andre. Så i stedet for å få bedre perskepktiv på det får man et skjevere perspektiv. 7734298[/snapback] Men, (forutsatt at statistikken som ArmenMinAu kom med er riktig) tobakk er jo farligere enn cannabis. Og denne statistikken dekker jo de fleste viktige faktorer for hvor farlig et rusmiddel er sammenlagt. Det mest problematiske jeg ser ved cannabis utifra denne statistikken er "intoxication", og det burde finnes måter å begrense denne problematikken. For eksempel gjennom et reglement for hva som var tillatt og hva som ikke var tillatt å gjøre i påvirket tilstand. 7734533[/snapback] Mitt spørsmål igjen: Er det virkelig nødvendig med enda et stoff som tar liv og skader folk? har ikke tobakk og alkohol gjort nok? Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 (endret) Det er jo allerede tilgjengelig? Det handler om å ta kontroll over salget. BTW: Tar liv? :!: Endret 16. januar 2007 av ArmenMinAU Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Imo. hvis det er så forbann viktig for dere, får dere røyke i smug, og ikke plag oss andre med dritten. Tenk dere små unger som er ute går, og plutselig kommer det en kis og løper og prøver å fange sommerfugler (<---språklig bilde for faen). Da hadde iallefall jeg blitt litt redd. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Imo. hvis det er så forbann viktig for dere, får dere røyke i smug, og ikke plag oss andre med dritten. Tenk dere små unger som er ute går, og plutselig kommer det en kis og løper og prøver å fange sommerfugler (<---språklig bilde for faen). Da hadde iallefall jeg blitt litt redd. 7734710[/snapback] For det første så blir man ikke rusa på den måten der på cannabis. For det andre så gjelder argumentet ditt for alle rusmidler. Også alkohol... Alle med litt vett i skallen viser andre såpass respekt at de ikke ruser seg rundt andre som ikke liker det. Jeg kunne aldri i verden finni på å fyra rundt barn Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Imo. hvis det er så forbann viktig for dere, får dere røyke i smug, og ikke plag oss andre med dritten. Tenk dere små unger som er ute går, og plutselig kommer det en kis og løper og prøver å fange sommerfugler (<---språklig bilde for faen). Da hadde iallefall jeg blitt litt redd. 7734710[/snapback] Også alkohol... 7734754[/snapback] Det er jeg enig i, men de er såpass hyppige på å sammenligne tobakk og cannabis. Røyker man ikke tobakk på gaten? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Det er jeg enig i, men de er såpass hyppige på å sammenligne tobakk og cannabis. Røyker man ikke tobakk på gaten? 7734776[/snapback] Man røyker ofte tobakk på gaten. Men man drikker ikke alkohol (ja jeg vet det finnes alkiser som gjør det). Første bud når det gjelder rus er å vise andre som ikke ruser seg såpass respekt at man tar hensyn til dem. Tror det er en forsvinnende liten andel av cannabis-brukere som røyker offentlig. Argumentet ditt om små unger som er ute og går holder ikke vann. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Nå har barn havnet i koma fordi de har fått i seg cannabis og det er nok av folk som er blitt drept av folk i cannabisrus i trafikken. Men dette er forhåpentligvis, som med alkohol og annet, unntaksvis og ikke en "trend". Eneste jeg kan bygge spekulasjon på der er omgangskrets jeg selv har vært i og der var det ikke unormalt å kjøre i ruset tilstand. I det store og hele er vel det personlige erfaringer som gjør meg skeptisk til legalisering. At hasjrøykere tar hensyn eller utviste sunt bondevett i ruset tilstand var sjeldent/aldri tilfelle. Men det kan jo bare vært det miljøet jeg kjente til som var spesielt. Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Mitt spørsmål igjen: Er det virkelig nødvendig med enda et stoff som tar liv og skader folk? har ikke tobakk og alkohol gjort nok? 7734635[/snapback] Strengt tatt tar vel ikke cannabis liv. Det er ikke snakk om at man tilfører samfunnet et helt nytt stoff, det er bare snakk om man skal straffeforfølge dem som driver med det eller ikke. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Nå har barn havnet i koma fordi de har fått i seg cannabis og det er nok av folk som er blitt drept av folk i cannabisrus i trafikken. Men dette er forhåpentligvis, som med alkohol og annet, unntaksvis og ikke en "trend". Eneste jeg kan bygge spekulasjon på der er omgangskrets jeg selv har vært i og der var det ikke unormalt å kjøre i ruset tilstand. I det store og hele er vel det personlige erfaringer som gjør meg skeptisk til legalisering. At hasjrøykere tar hensyn eller utviste sunt bondevett i ruset tilstand var sjeldent/aldri tilfelle. Men det kan jo bare vært det miljøet jeg kjente til som var spesielt. 7734820[/snapback] Kan ikke snakke for andre enn meg selv og de jeg kjenner, men de fleste er så fornuftige at de ikke flyr rundt griserusa rundt unger og kjører bil skamskjeiv... Selvfølgelig finnes unntakene. Akkurat som med andre rusmidler finnes det folk som nekter å ta hensyn. Jeg setter meg ikke ned på en random fest og finner frem pipa f.eks. Jeg fyrer aldri uten å vite at de jeg er med godtar dette. Ville heller aldri fyra rundt barn akkurat som jeg ikke drikker meg sanseløs rundt dem. Jeg vet ikke hvor godt du kjenner miljøet men jeg oplever at de fleste tar hensyn til hvem man er med og deres syn på rusmiddelet før de benytter seg av det. Det er faktisk vanligere enn mange tror å spørre "Er det greit at jeg fyrer en joint?", før man tenner den. Og de fleste takler at folk sier nei. Når det gjelder bilkjøring så er bilkjøring under rus uansett farlig. Det være seg pillerus, alkorus eller cannabis-rus. Her finnes det syndere i alle kategoriene. Det er et personlig standpunkt om man kjører i rusa tilstand eller ikke. Altfor mange tenker "Nei, jeg er jo ikke så rusa/full". Personlig kjører jeg aldri hverken rusa eller full. Jeg har også tatt fra folk nøklene i slike situasjoner. Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 (endret) Det er jeg enig i, men de er såpass hyppige på å sammenligne tobakk og cannabis. Røyker man ikke tobakk på gaten? 7734776[/snapback] Man røyker ofte tobakk på gaten. Men man drikker ikke alkohol (ja jeg vet det finnes alkiser som gjør det). Første bud når det gjelder rus er å vise andre som ikke ruser seg såpass respekt at man tar hensyn til dem. Tror det er en forsvinnende liten andel av cannabis-brukere som røyker offentlig. Argumentet ditt om små unger som er ute og går holder ikke vann. 7734817[/snapback] I Nederland er det ikke lov å røyke ute i offentlighet. Kun på coffeeshops eller hjemme. Nå har barn havnet i koma fordi de har fått i seg cannabis og det er nok av folk som er blitt drept av folk i cannabisrus i trafikken. Men dette er forhåpentligvis, som med alkohol og annet, unntaksvis og ikke en "trend". http://www.youtube.com/watch?v=CfcRyruo91Y Så vidt jeg ser kan faktisk Cannabis øke kjøreegenskapene. Men rus og kjøring bør uansett ikke kombineres. Når det kommer til barn som havner i koma så kan det godt hende det har vært andre ting inne i bildet, men når de først finner spor av Cannabis i kroppen så skylder de seff på Cannabis. De fleste som røyker er de som du aldri hadde forventa skulle gjøre det. Endret 16. januar 2007 av ArmenMinAU Lenke til kommentar
V-by Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Nå har barn havnet i koma fordi de har fått i seg cannabis og det er nok av folk som er blitt drept av folk i cannabisrus i trafikken. Men dette er forhåpentligvis, som med alkohol og annet, unntaksvis og ikke en "trend". Eneste jeg kan bygge spekulasjon på der er omgangskrets jeg selv har vært i og der var det ikke unormalt å kjøre i ruset tilstand. I det store og hele er vel det personlige erfaringer som gjør meg skeptisk til legalisering. At hasjrøykere tar hensyn eller utviste sunt bondevett i ruset tilstand var sjeldent/aldri tilfelle. Men det kan jo bare vært det miljøet jeg kjente til som var spesielt. 7734820[/snapback] jeg tror at hvis cannabis hadde blitt lovlig, og en hadde satt lover rundt det, og informert godt om det. Så ville ikke folk kjøre i ruset tilstand. Noen ville seff gjøre, men sånn er det med alkohol også. men jeg tror den andelen vil synke... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå