ulrikft Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Problemet er vel at legaliseringsskokken ikke synes å være villige til å betale det legalisering faktisk koster.. De vil helst så på barrikadene og rope om en urettferdig verden.7722747[/snapback] Ble litt nysgjerrig av dette innlegget. Hvilke utgifter i forbindelse med legalisering er det du tenker på? 7729481[/snapback] Vel, tror du virkelig et statskontrollert cannabissalg vil gjøre cannabis billigere? nei.. Videre ser jeg noen som spør "Hvorfor vil du ikke legalisere?".. altså, for meg må de gjerne legalisere cannabis, slutte å forby bilkjøring uten bilbelte, legalisere salg av anabole stereoider m.m... Så lenge mennesker tar ansvaret selv. Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Og de som røyker det slik andre tar en pils i nykk og napp er i mindretall... Her snakker jeg av erfaring... 7728162[/snapback] Erfaringen din er ikke nødvendigvis representativ for virkeligheten. Statistikk og fakta derimot... Kunne nevnt mange eksempler her... men nøyer meg med ett som sitter ferskt i minne. Dette var et dophue som var på en fest hos en kollega av meg... Røyka litt, satt apatisk i hjørnet sitt uten å si ett ord...helt fjern... klokka 0330 ringte han noen (bitcha si tydeligvis) og sa han måtte bare stikke... så "fløy" han ut... Sunt...nope... 7728162[/snapback] Dette høres da ikke veldig tiltalende ut, men jeg må få legge til at jeg har møtt personer med mye verre oppførsel som er ruset på alkohol. Alkohol er jo helt stuerent, og det er sikkert ikke en sjel i denne tråden som hadde argumentert for at det skal bli ulovlig. 7729372[/snapback] Her er jeg egentlig helt enig. Når det gjelder alkohol, så er det enkelte som burde fått forbud mot å nyte dette... men det er en helt annen diskusjon. Om mine erfaringer er representativ for virkeligheten er eller, mener jeg glatt at den er... men det er fordi det er mine erfaringer fra forskjellige miljø, både gjennom skole og arbeid og fritid over de siste 12 årene. Jeg ber deg ikke tro de og forventer ikke at du gjør det heller. Det er helt og holdent opp til deg, men de er heller ment for at kanskje noen andre her har noenlunde lignende erfaringer. Statistikk er ofte lett å manipulere... Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Rart. Det er nemlig veldig vanskelig å finne ut om en person er påvirket av Cannabis.Dessuten er schizofreni noe man påstår at man kan få av Cannabis, mens Lepra har aldri blitt påstått at man kan få av Kokain. Uansett, så kan det bare være en tilfeldighet at schizofrenien har gått ned, og bruken av Cannabis opp. Men slik er det hvertfall Skjønner ikke hva dere argumenterer for uansett. Færre bruker Cannabis hvis det blir lovlig, men dere sier at dere ikke vil legalisere fordi dere ikke liker dophuer e.l.? 7729033[/snapback] Oh, yeah... du har sikkert prøvd det også så mye du vet? Ingen har påstått at man kan lepra av kokain, men noen nevnte det for å slå ihjel logikken med at schizofreni har gått ned, mens bruken har gått opp. Og mener du oppriktig at bruken går ned dersom tilgangen går opp? 7730141[/snapback] Hvis det er bevist, så ja! Uansett, så ville det ikke være negativt om bruken av Cannabis gikk litt opp ved legalisering, da folk ville bruke dette rusmiddelet som en erstattning av Alkohol. http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1148585.ece Det var en av argumentene de brukte i Denver. Mindre vold, drap, alkoholmibruk etc. Lenke til kommentar
DaEvil1 Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Cannabis er ikke sunt. En appelsin er sunt. Legaliser schmegaliser, hva er argumentet for å legalisere? Få kjøpt det billigere? Få lov til å røyke det på offentlige plasser? Eller tenker man bare på de stakkarne som trenger til behandling? Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Rart. Det er nemlig veldig vanskelig å finne ut om en person er påvirket av Cannabis.Dessuten er schizofreni noe man påstår at man kan få av Cannabis, mens Lepra har aldri blitt påstått at man kan få av Kokain. Uansett, så kan det bare være en tilfeldighet at schizofrenien har gått ned, og bruken av Cannabis opp. Men slik er det hvertfall Skjønner ikke hva dere argumenterer for uansett. Færre bruker Cannabis hvis det blir lovlig, men dere sier at dere ikke vil legalisere fordi dere ikke liker dophuer e.l.? 7729033[/snapback] Oh, yeah... du har sikkert prøvd det også så mye du vet? Ingen har påstått at man kan lepra av kokain, men noen nevnte det for å slå ihjel logikken med at schizofreni har gått ned, mens bruken har gått opp. Og mener du oppriktig at bruken går ned dersom tilgangen går opp? 7730141[/snapback] Hvis det er bevist, så ja! Uansett, så ville det ikke være negativt om bruken av Cannabis gikk litt opp ved legalisering, da folk ville bruke dette rusmiddelet som en erstattning av Alkohol. http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1148585.ece Det var en av argumentene de brukte i Denver. Mindre vold, drap, alkoholmibruk etc. 7730344[/snapback] Ser at de benyttet det som argument ja... står derimot ingenting om de hadde rett i sine påstander... Er det bevist at dersom du slipper løs cannabis på det frie markedet så går forbruket ned? Den synes jeg høres tynn ut... men greit... Cannabis er ikke sunt. En appelsin er sunt. Legaliser schmegaliser, hva er argumentet for å legalisere? Få kjøpt det billigere? Få lov til å røyke det på offentlige plasser? Eller tenker man bare på de stakkarne som trenger til behandling? 7730352[/snapback] Til medisinsk bruk er jeg for i hvertfall... reseptbelagt og kontrollert på samme måte som morfin f.eks. Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Vel, tror du virkelig et statskontrollert cannabissalg vil gjøre cannabis billigere? nei.. 7730219[/snapback] Hehe. Nei, i utgangspunktet ikke. På den annen side har jeg fått inntrykket at mye av grunnen til at narkotika koster så mye som den gjør er på grunn av at den må bli smuglet fra stedet hvor den lages til salgsmarkedet. Hvis det hadde blitt legalisert hadde ihvertfall den utgiften blitt redusert. En eventuell legalisering er jo heller ikke det samme som at staten selger det, det kunne jo også vært at man bare hadde sluttet å straffeforfølge saker som omhandler cannabis, men dette blir selvfølgelig rent hypotetisk. Om mine erfaringer er representativ for virkeligheten er eller, mener jeg glatt at den er... men det er fordi det er mine erfaringer fra forskjellige miljø, både gjennom skole og arbeid og fritid over de siste 12 årene. Jeg ber deg ikke tro de og forventer ikke at du gjør det heller. Det er helt og holdent opp til deg, men de er heller ment for at kanskje noen andre her har noenlunde lignende erfaringer.Statistikk er ofte lett å manipulere... 7730250[/snapback] Jeg setter ikke spørsmålstegn ved dine erfaringer, men jeg tror ikke det er helt heldig at dine erfaringer blir brukt som et slags bilde på hvordan hasjbrukere flest er. Når man er motstander pleier man vanligvis å huske de episodene som underbygger sitt syn, og når man er tilhenger husker eller legger man vekt på de episodene som støtter sitt syn igjen. Derfor mener jeg at egne erfaringer blir veldig subjektive, og ikke bør brukes som argumenter i en diskusjon. Det er også godt mulig at du har møtt mange folk som du ikke engang har merket at var rusede, og som du ikke la merke til noe spesielt ved. Du trekker frem et ekstremt tilfelle og slår i bordet med at sånn er det. Hvis statistikk er enkelt å manipulere, vil nok ikke det utgjøre en brøkdel av hvordan dine erfaringer manipuleres i ditt eget hode ut ifra ditt forutintatte syn på saken. Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Medisinsk bruk er et framsteg men langt ifra godt nok. http://www.drugwarfacts.org/addictiv.htm http://www.americanscientist.org/template/...id/50773/page/1 Alkohol er farlig omtrent på lik linje med Heroin hvis du ikke visste det. Lenke til kommentar
DaEvil1 Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Cannabis er ikke sunt. En appelsin er sunt. Legaliser schmegaliser, hva er argumentet for å legalisere? Få kjøpt det billigere? Få lov til å røyke det på offentlige plasser? Eller tenker man bare på de stakkarne som trenger til behandling? 7730352[/snapback] Til medisinsk bruk er jeg for i hvertfall... reseptbelagt og kontrollert på samme måte som morfin f.eks. 7730492[/snapback] Er enig der, men jeg får på følelsen at de som agumenterer for cannabis her neppe har tenkt å bruke cannabis til medisinske formål... Lenke til kommentar
Loerand Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Alkohol er farlig omtrent på lik linje med Heroin hvis du ikke visste det. 7730564[/snapback] BS! Gi meg prosentandelen som lbir avhengig av H kontra alkohol? Og hvorfor er du så pro-cannabis? Du røyker jo ikke selv har du sagt. Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Jeg setter ikke spørsmålstegn ved dine erfaringer, men jeg tror ikke det er helt heldig at dine erfaringer blir brukt som et slags bilde på hvordan hasjbrukere flest er. Når man er motstander pleier man vanligvis å huske de episodene som underbygger sitt syn, og når man er tilhenger husker eller legger man vekt på de episodene som støtter sitt syn igjen. Derfor mener jeg at egne erfaringer blir veldig subjektive, og ikke bør brukes som argumenter i en diskusjon. Det er også godt mulig at du har møtt mange folk som du ikke engang har merket at var rusede, og som du ikke la merke til noe spesielt ved. Du trekker frem et ekstremt tilfelle og slår i bordet med at sånn er det. Hvis statistikk er enkelt å manipulere, vil nok ikke det utgjøre en brøkdel av hvordan dine erfaringer manipuleres i ditt eget hode ut ifra ditt forutintatte syn på saken. 7730522[/snapback] Ikke helt enig med deg der. Erfaringer er gangbar mynt i alle diskusjoner. Ikke så sikker på om jeg har sett noen gode bevis for at cannabis er vitamin for kroppen heller for å si det mildt... annet enn på parolene i diverse demonstrasjoner. Vi lever faktisk i et land hvor sigaretter er på vei til å bli ulovlig, så det å slippe annen "røyk" fritt på markedet faller på sin egen urimelighet. Jeg slår dessuten ikke i bordet og sier sånn er det... jeg sier noe av det jeg har erfart med dette stoffet og legger ikke skjul på at det er mine opplevelser og at disse er bakgrunnen for mitt standpunkt i saken. Som jeg sa... så har jeg ikke sett cannabis bli oppført som helsekost, eller noen gode grunner fra seriøse forskere for at dette skal bli solgt hos Narvesen. Jeg har derimot hørt gjennom hele min skolegang at stoffet kan være et springbrett til sterkere stoffer... hvilket jeg har fått bekreftet av enkelte som gikk den veien. Noen holdt seg på cannabisen...men felles for de alle er at de falt utenfor. Den siste kommentaren synes jeg egentlig var usaklig, fordi du har ingen forutsetninger for å si hvor forutinntatt jeg er... Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 (endret) Trenger ikke røyke selv for å ha egne meninger. Men prøvd Cannabis har jeg gjort flere ganger. Det finnes grenser på hvor enkelt det er å finne ting på internett, men se på den ene tegninga jeg viste: Avhengighet er ikke alt. Som du ser er Nikotin her avhengighetsskapende enn Heroin. Det forklarer ikke farene. Alkohol er farligere enn Heroin både på withdrawal og intoxication. Det som står ved intoxication ved Marihuana er nok for det meste pga. inhalering av røyk fra døde planterester. Husk at tobakk ikke kun inneholder Nikotin, men er proppet med andre skademidler. Endret 15. januar 2007 av ArmenMinAU Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 En sånn kan jeg lage også... Fikk egentlig akkurat følelsen av at den siden tilhørte et kontrollert statlig organ... Noe med "klister banneret vårt på siden din" for å videreformidle progagandaen... http://www.drugwarfacts.org/dwfbanners.htm Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 (endret) Denne tråden går mer og mer over i en vanlig Cannabisdiskusjon Skulle være en oppsummeringstråd men men.. Endret 15. januar 2007 av ArmenMinAU Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Medisinsk bruk er et framsteg men langt ifra godt nok. http://www.drugwarfacts.org/addictiv.htm http://www.americanscientist.org/template/...id/50773/page/1 Alkohol er farlig omtrent på lik linje med Heroin hvis du ikke visste det. 7730564[/snapback] Kanskje en fordel å nyansere den uttalelsen din eller? Like farlig i hvilken kontekst? Er det for meg like farlig å ta heroin hver fredag fremfor de to-tre pilsene jeg pleier å unne meg? Når det kommer til selve tråden så forbauser det meg stadig hvor mye man prøver å gi uttrykk for at hasj er ufarlig. Skulle tro cannabis var rene drømmen som alle burde gå på jevnlig siden det så og si bare gir positive effekter når man hører på enkelte. De som røyker og drikker er i hvert fall (stort sett) obs på de negative sidene og anerkjenner dem. Når det kommer til cannabis derimot så er det en helt annen holdning, litt vanskelig å sette ord på. Tidligere kamerater som hevder de kjører bedre når de røyker hasj (selv om det i praksis vil si å ha opp mot 1 i promille ved normal dose) er et eksempel på det. Selv har jeg vært øyenvitne til at en eldre mann ble meiet ned av en ungdom som hadde røykt litt vel mye hasj og knapt hadde øynene åpne. Mannen overlevde ikke. Det er en rus og det har sine konsekvenser. Når det kommer til kreft så er det påvist at tunge cannabisrøykere kan få kreft i forstadiene i bronkiene. Når det kommer til psykologiske effekter så finnes det motstridende forskning og man kan i hvert fall ikke komme med bastante konklusjoner. At cannabis er mer kreftfremkallende enn tobakk er det fint lite å støtte opp om, så det kan nok avfeies som nok en myte. Men at det er kreftfremkallende? Ja. Det som er ganske klart er at læreevnen nok reduseres i en tidsperiode, siden THC bedøver hjerneceller. Jeg regner med at selv de mest hardbanka hasjtilhengerne innser at en hjerne ikke fungerer like optimalt når celler er ute av funksjon, men skulle ikke forundre meg om noen faktisk sier seg uenig der også. Hjernecellene blir normalt aktiv igjen etter en tidsperiode på noen dager, det finnes ikke noe konklusive undersøkelser, så vidt jeg vet, som viser at det er noen permanent eller langtidseffekt på hukommelse. Barn av kvinner som røykte hasj når de var gravide kan ha tatt skade av det (kan utvikle kognitive forstyrrelser) ifølge studie. Det største problemet jeg vil påstå eksisterer ved bruk av Cannabis er naiviteten som eksisterer fra brukerne og den selektive utvelgelsen av konsekvenser. Dette er på generell basis og finnes selvfølgelig unntak. Ja, det er uhordelig mange uriktige myter ute og går rundt cannabis (eksempelvis at det dreper hjerneceller), men dette er en rus. Det har negative effekter, som alle andre rusmidler. Påstanden om at legalisering ikke vil kunne medføre økt forbruk henger for ordens skyld ikke på greip. Mange som påstår at kjøp av sprit og vin ikke vil gå opp om vinmonopolet avvikles og man kan kjøpe dette i butikk. Da er det bare til å se på hva som skjedde med salget av "rusbrus" når det ble tilgjengelig i butikk. Legalisering vil medføre økt tilgjengelighet som normalt sett også vil føre til økt forbruk og jeg er selv vokst opp i en ungdomsgjeng hvor de fleste røykte hasj. At man måtte stresse med å oppdrive det var garantert en faktor som begrenset mengden de fikk røykt. Selv er jeg bare glad jeg aldri har eller aldri kommer til å prøve det. Det får holde med en sixpack i uken, å utvide dette til også å bestå i cannabis er kun uheldig. Men skulle jeg tatt til etteretning hva forkjemperne sier burde jeg vel røykt daglig, siden det vistnok er så fantastisk. (ja litt sarkasme på slutten, beklager ) Man kan få kreft av cannabis, man blir ruset av cannabis og det gir redusert reaksjonsevne (noe som kan resultere i at du dreper andre om du bl.a. setter deg bak rattet), røyker du når du er gravid så kan det være du gir ditt kommende barn plager for livet. Dette er fint om man har i bakhodet når man går på cannabis. At tobakk er mer kreftfremkallende enn cannabis ugyldigjør uansett ikke at cannabis er kreftfremkallende. Man forsvarer ikke et onde med et annet. Lenke til kommentar
empatiy Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Et annet godt alternativ er fluesopp! 100% naturlig og vokser villt! 7727776[/snapback] Å for en ironi.. Fluesopp er ikke farlig å spise (Forskjellige typer fluesopp, husker ikke hvilken av de som var spiselige). Får omtrent samme rus som fleinsopp, eneste som kreves er at du tilbereder fluesoppen skikkelig. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 (endret) @ armen in au: er ikke Heroin mye mere avhengighetsskapende enn alkohol. mente at jeg leste i går at det var noe av det mest avhengighetskapende stoffet som finnes... @Dotten: Har selv hørt at folk sier at en blir "flinkere" til å kjøre bil i cannabis rus, har selv gjort det. Og jeg har funnet ut at det ikke er sant. så ikke kjør i ruset tilstand. uansett hva folk sier til dere om det. Og du sier det at økt tilgang gir økt forbruk, noe som er motbevist i f. eks England, der forbruket har gått ned. At cannabis er kreftfremkallende er vel heller ikke bevist, men heller ikke motbevist, så du kan ha rett, eller ikke. Men det kan også komme av all tobakken som blir røyket. Tar du en sigg, får du "litt og litt" røyk i lungene, men mange smokere røyker det man kaller bonger, vassere osv... som er et lite rør på forskjellige størrelser på f.eks 35cm eller 50cm, en kan vel godt si at det ikke er sundt å røyke fra de. At unger av hasjrøykende mødre får unger med "skavanker" er vel egentlig sant, men så skader vel alle rusmidler fostre og unger og slik. Tror en av tingene som skjer hvis morra røyker under graviditeten er at ungen kan få mindre hodeomkrets enn den ville fått ellers... Men så er seriøs forskning på cannabis litt vanskelig å få tak i, da det flere steder er forbudt å bruke det stoffet i det hele tatt, og andre steder så blir forskere betalt for å kun forske på den negative siden av cannabis. Men en må også huske på at det er stor forskjell mellom bruk og missbruk. da vanlig bruk (et par jointer i uken) ikke har så mye å si, i forhold til en som røyker hver dag i 10 år. da sier det seg selv at noe må skje med den pesjonen som røyker konstant i ti år, men det virker det som om veldig få forstår forskjellen på. Og var det ikke en artikkel i en eller annen avis for en liten stund tilbake, der de hadde funnet ut at det var raskere å få cannabis på døra, enn pizza? det er sant, ivvertfall i mitt tilfelle, da jeg kan skaffe meg flere grammere på ganske kort tid. Jeg kan sette meg i bilen, ta en kjapp telefon og si jeg er på vei innom, også være hjemme igjen med godsakene sikkert før de har startet på pizzaen... Men jeg likte inlegget ditt Edit: @empatiy: er ikke rusen du får av fleinsopp noe av den samme du får av LSD? begge er jo sopper, og "fucker med hjernen din"... Endret 16. januar 2007 av tu30r6 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Medisinsk bruk er et framsteg men langt ifra godt nok. http://www.drugwarfacts.org/addictiv.htm http://www.americanscientist.org/template/...id/50773/page/1 Alkohol er farlig omtrent på lik linje med Heroin hvis du ikke visste det. 7730564[/snapback] Kanskje en fordel å nyansere den uttalelsen din eller? Like farlig i hvilken kontekst? Er det for meg like farlig å ta heroin hver fredag fremfor de to-tre pilsene jeg pleier å unne meg? Når det kommer til selve tråden så forbauser det meg stadig hvor mye man prøver å gi uttrykk for at hasj er ufarlig. Skulle tro cannabis var rene drømmen som alle burde gå på jevnlig siden det så og si bare gir positive effekter når man hører på enkelte. Det er sant at å være avhengig av rusmidler ikke er heldig uansett. Og personlig finner jeg liten grunn til åbegynne med et "unødvendig" rusmiddel. Men det er også et faktum at folk er "ufortjent" negative til de rusmidlene som er forbudt. Ta Morfin feks (som er det som fungerer i heroin), ja, det er sterkt avhengighetsdannende, men har du rene sprøyter, rent stoff, og råd til å drive med det, kan man fungere fint i samfunnet. Det er mange leger som har vært avhengige i tiår uten at noen har merket noe som helst. Er man avhengig av alkohol (og drikker), så er konsekvensene som regel større. Nå sier jeg ikke at det er noe å trakte etter å være avhengig av morfin,men det er påfallende hvordan politikken rundt dette ikke tar innomver seg slike ting overhodet. Og alkohol er definitivt et større samfunnsproblem. AtW Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 @Dotten:Har selv hørt at folk sier at en blir "flinkere" til å kjøre bil i cannabis rus, har selv gjort det. Og jeg har funnet ut at det ikke er sant. så ikke kjør i ruset tilstand. uansett hva folk sier til dere om det. Det er ikke engant nødvendig å prøve for å få det bekreftet. Er man ruset på cannabis så har man redusert reaksjonsevne. Slik er det bare. Og du sier det at økt tilgang gir økt forbruk, noe som er motbevist i f. eks England, der forbruket har gått ned. Nei, jeg sier at å hevde at økt tilgjengelighet ikke vil gi økt forbruk er en påstand som både er unyansert og hvor det finnes mange eksempler på det motsatte. Å i det hele tatt hardnakket hevde det ene eller andre er unyansert og blir spekulering. Av egen erfaring så opplevde jeg at den manglende tilgjengeligheten gjorde at omgangskretsen på langt nær fikk røykt så mye de ville. Det er en personlig erfaring. Alkoholpolitikken i Norge er også et eksempel på hvordan bare det å flytte en vare fra polet til butikken førte til en massiv økning i forbruket av varen. Hva ville det ikke bety om hasj ble flyttet fra ulovlige salgssteder til fullt lovlige? Bare tenk på det økte forbruket i medisinsk øyemed om det ble lovlig. Får alle de som eksempelvis akkurat nå ønsker cannabis tak i dette i dag? Min påstand er hardnakket nei. Men vær gjerne uenig. Å hevde at økt tilgjengelighet ikke vil gi økt forbruk blir for meg som å høre noen si at RBK vil rykke ned i år. Det kan alltids skje, men sannsynligheten er heller liten. Av åpenbare grunner. At cannabis er kreftfremkallende er vel heller ikke bevist, men heller ikke motbevist, så du kan ha rett, eller ikke. Ja det kan jo være forskerne ved UCLA tar feil. Du får ta det opp med dem i så fall. Men det kan også komme av all tobakken som blir røyket. Det er vist ved studier at røyking av cannabis og tobakk hver for seg forårsaker betydelige celleforandringer. Så nei jeg tror nok ikke det. Tobakk er ekstremt kreftremkallende, det samm kan ikke sies om cannabis om man skal tro de studiene som foreligger. Men så er tobakk mer avhengighetsdannende (nikotin) og inneholder kreftremkallende stoffer (Sigarettrøyk inneholder 19 forskjellige kjente slike stoffer). Men det er hjerte/karlidelser som er den største faren med tobakk, ikke lungekreft. Men så var det ikke tobakk som var diskusjonen At unger av hasjrøykende mødre får unger med "skavanker" er vel egentlig sant, men så skader vel alle rusmidler fostre og unger og slik. Ja og point being? Et onde forsvarer ikke et annet. Tror en av tingene som skjer hvis morra røyker under graviditeten er at ungen kan få mindre hodeomkrets enn den ville fått ellers... Ja dette skal være påvist. Også en undersøkelse som viste at barna hadde mindre kroppsvekst. Men den er senere sådd tvil om, med rette. Men det er hyperaktiviteten og konsentrasjonsvanskene til barnet som er de værste effektene. Men så er seriøs forskning på cannabis litt vanskelig å få tak i, da det flere steder er forbudt å bruke det stoffet i det hele tatt, og andre steder så blir forskere betalt for å kun forske på den negative siden av cannabis. Det er mye forskning å finne, også av uavhengige. Din påstand om at man blir betalt kun for å forske på negative sider av cannabis må nok nyanseres litt. Farmasøytselskapene tapte milliarder på at det ble trukket fra markedet (bl.a. her i Norge på 60 tallet). Det foregår storstilt lobbyvirksomhet for å få det godkjent som medisin, fordi det ligger så mye penger i det. Ikke glem det. Og var det ikke en artikkel i en eller annen avis for en liten stund tilbake, der de hadde funnet ut at det var raskere å få cannabis på døra, enn pizza?det er sant, ivvertfall i mitt tilfelle, da jeg kan skaffe meg flere grammere på ganske kort tid. Jeg kan sette meg i bilen, ta en kjapp telefon og si jeg er på vei innom, også være hjemme igjen med godsakene sikkert før de har startet på pizzaen... Det kan godt være tilfellet for deg, men det er nok ikke det for alle Er man avhengig av alkohol (og drikker), så er konsekvensene som regel større. Nå sier jeg ikke at det er noe å trakte etter å være avhengig av morfin,men det er påfallende hvordan politikken rundt dette ikke tar innomver seg slike ting overhodet. Og alkohol er definitivt et større samfunnsproblem. AtW 7733326[/snapback] Som nevnt så ser jeg ikke relevansen når det kommer til å legalisere cannabis eller andre stoffer. At alkohol og røyk er store samfunssproblemer medfører jo ikke at det blir riktig å innføre andre samfunnsproblemer. Man kan gjerne bruke forbud av cannabis som argument for å forby røyk og/eller alkohol, men det fungerer dårlig andre veien. Det blir som å forsvare et onde med et annet. Så hvorfor politikere skal ta akkurat det innover seg ser jeg ikke helt. Hvor stort onde cannabis er får de fagkyndige avgjøre. Det var mulig å anskaffe dette på apotek før i tiden, det ble så forbudt og det må ha vært en grunn for det. Om den begrunnelsen senere skal vise seg å være feil så får man vurdere å gjøre om. Men de negative aspektene ved cannabis er nå klare og det er også knyttet samfunnsmessige problemer med det den dag i dag. Men endel av de problemene er jo der også grunnet at det er ulovlig (organisert kriminalitet). Så gode argumenter finnes så absolutt på begge sider. Lenke til kommentar
empatiy Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 (endret) Edit:@empatiy: er ikke rusen du får av fleinsopp noe av den samme du får av LSD? begge er jo sopper, og "fucker med hjernen din"... 7733302[/snapback] No ala det samme ja, men LSD er så mye kraftigere, og så er det kjemisk () Jeg har ikke prøvd det og har ingen fremtidige planer om å prøve det heller, men har spist fleinsopp et par ganger, fucker ikke nødvendigvis med huet ditt som du påstår. Man skal ha litt psyke, that's it. Psilocybin er virkemiddelet, og det har blitt brukt som en "døråpner" i tusenvis av år. edit: ble litt off-topic detta, sorry. Endret 16. januar 2007 av empatiy Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Er man avhengig av alkohol (og drikker), så er konsekvensene som regel større. Nå sier jeg ikke at det er noe å trakte etter å være avhengig av morfin,men det er påfallende hvordan politikken rundt dette ikke tar innomver seg slike ting overhodet. Og alkohol er definitivt et større samfunnsproblem. AtW 7733326[/snapback] Som nevnt så ser jeg ikke relevansen når det kommer til å legalisere cannabis eller andre stoffer. At alkohol og røyk er store samfunssproblemer medfører jo ikke at det blir riktig å innføre andre samfunnsproblemer. Man kan gjerne bruke forbud av cannabis som argument for å forby røyk og/eller alkohol, men det fungerer dårlig andre veien. Det blir som å forsvare et onde med et annet. Så hvorfor politikere skal ta akkurat det innover seg ser jeg ikke helt. Hvor stort onde cannabis er får de fagkyndige avgjøre. Det var mulig å anskaffe dette på apotek før i tiden, det ble så forbudt og det må ha vært en grunn for det. Om den begrunnelsen senere skal vise seg å være feil så får man vurdere å gjøre om. Men de negative aspektene ved cannabis er nå klare og det er også knyttet samfunnsmessige problemer med det den dag i dag. Men endel av de problemene er jo der også grunnet at det er ulovlig (organisert kriminalitet). Så gode argumenter finnes så absolutt på begge sider. 7733546[/snapback] Detkan jo argumenteres for en viss likebehandling når det gjelder stoffer i samfunnet. Selv om jeg er enig i at det et "dårlig" stoff er lovlig, ikke betyr at andre "dårlige" stoffer børlegaliseres. Men i forbindelse med denne debatten synes jeg det er påfallende hvor lite realiteter om stoffene taes hensyn til av våre politikere, på genrell basis. Hele politikken bærer lite preg av å høre på forskning. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå