Gå til innhold

Problemer med å styre vifte med viftestyring

stringfellow

Anbefalte innlegg

Har et APLUS Xclio 2 kabinett, med en innebygd 250mm vifte i døra. Denne viften kommer med en enkel viftekontroll som festes bak på kabinettet (av typen skruknott). Men har nå investert i en Zalman ZM-MFC1 viftekontroll. Men når jeg kobler den på der hvor den orginale viftekontrollen sitter så skjer det ingenting, altså vifta står stille.

Den orginale skruknotten har en 3pins kontakt med 2 ledninger (svart og rød/+ og jord) og i tillegg har den en 4pins kontakt med 2 ledninger (rød og svart igjen). Disse 4 ledningene går da inn til motoren på vifta.

Er det noen som kan forklare meg hva som er feil og hvordan jeg kan fikse det. Viftekontrollen funker helt fint med de andre viftene jeg har, så det er ikke noe feil med den, men det er tydeligvis forskjell i hvordan de 2 viftekontrollene opererer.

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Støtter siste taler.

Med mindre du rett og slett har koplet feil (det har du sikker ikke :) ) så kan det tyde på at "monstervifta" di trekker for mye effekt ift hva viftestyringa er beregnet for.

Jeg har selv hatt det problemet i forbindelse med seriekopling av flere 12cm vifter mm. Har nå en Sunbeam Rheobus som gir 25W pr kanal(!). No more problems.... ;)

Lenke til kommentar

Ja har tenkt på dette med at vifta trekker strøm. Men nå tar den jo strøm fra et annet sted (4pins pluggen). Den skruknotten som skal styre vifta generer jo ingen strøm i det hele tatt. Ikke helt sikker her, men antar at den rett og slett er en variabel motstand, som på den måten regulerer farten på vifta.

Så spørsmålet da blir om det er mulig å få den Zalman kontrollen til å virke på ca samme måte elelr om det er umulig.....

Lenke til kommentar

Rheostaten (som det gjerne kalles) som følger med kabinettet ditt er tilpasset strømtrekket fra vifta selvfølgelig - ergo det funker.

Dersom ikke Zalman klarer mer enn 7W / kanal (jeg kjenner ikke denne dingsen), og vifta di vil ha mer - er jeg redd du må ta til takke med "skruknotten" bak.... :hrm:

Lenke til kommentar

Det bør være oppgitt på merkelappen på 250mm viftas sentrum hvor mange watt den belaster med .

Og er du sikker på at den bruker +12v , med det mener jeg at den kabinett kontrolleren som følger med

ikke har noe trafo e.l som gir vifta f.eks 24volt

Er det over 7W på vifta, som jeg tror det er vil ikke zalman kontrolleren takle den. Husk at strømmen må gå igjennom rheostaten for at den skal kunne dempe RPM , mere strøm (& watt,last) enn kontrolleren er beregnet for kan drepe den eller den kan ha en sikringsmekanisme som slår den av.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Da har jeg sjekket og målt litt på pcen. Vifta er 12volt dc og skal trekke 0,3 A. Så vidt jeg har lært betyr det at den trekker 12x0,3= 3,6 Watt (correct me if i'm wrong, begynner å bli lenge siden fysikktimene på virderegående).

Målte også strømmen og den er 12v, og viftekontrollen er en rheostat.

Lenke til kommentar
Sunbeam Rheobus leverer bare 20watt per kanal er jeg sikker på. Så om du har en delta vifte må du parralell koble den tror jeg, siden den trekker 24watt.

Anbefaler at du kjøper deg en Sunbeam Rheobus. Det eneste negative med den er lysene. Du blir  nesten blind av å se på de.

7718237[/snapback]

Ikke meninga å være frekk mot dere som kommer med svar her, men jeg trur ikke problemet ligger i effekten vifta trekker. Som jeg skriver så skal effekten på vifta være 3,8W altså vel innenfor det viftekontrollen skal kunne yte.

Jeg trur problemet ligger i virkemåten på viftekontrollen. Kan godt hende jeg må lodde om litt på vifta. Følgende kabler er på vifta.

1stk molex med rød og svart ledning går inn til vifta. Ut fra vifta igjen går en rød kabel og en svart kabel med en 3pins kontakt som går til viftestyringa som er en rheostat.

De 2 røde ledningene er festet på forskjellige punkter på vifta, mens de 2 svarte er begge festet på samme sted.

Kan jeg lodde om disse kablene så vifta blir drevet av strømmen som kommer fra 3pins kontakten fra viftekontrollen? og evt hvordan gjør jeg det.

Lenke til kommentar
Sunbeam Rheobus leverer bare 20watt per kanal er jeg sikker på. Så om du har en delta vifte må du parralell koble den tror jeg, siden den trekker 24watt.

Anbefaler at du kjøper deg en Sunbeam Rheobus. Det eneste negative med den er lysene. Du blir  nesten blind av å se på de.

7718237[/snapback]

Ikke meninga å være frekk mot dere som kommer med svar her, men jeg trur ikke problemet ligger i effekten vifta trekker. Som jeg skriver så skal effekten på vifta være 3,8W altså vel innenfor det viftekontrollen skal kunne yte.

Jeg trur problemet ligger i virkemåten på viftekontrollen. Kan godt hende jeg må lodde om litt på vifta. Følgende kabler er på vifta.

1stk molex med rød og svart ledning går inn til vifta. Ut fra vifta igjen går en rød kabel og en svart kabel med en 3pins kontakt som går til viftestyringa som er en rheostat.

De 2 røde ledningene er festet på forskjellige punkter på vifta, mens de 2 svarte er begge festet på samme sted.

Kan jeg lodde om disse kablene så vifta blir drevet av strømmen som kommer fra 3pins kontakten fra viftekontrollen? og evt hvordan gjør jeg det.

7733651[/snapback]

Tja, dersom det er så enkelt som det ser ut til utfra din beskrivelse- at det bare er snakk om å få strømmen til vifta via en 3-pin, er det bare å lodde vekk molex og lodde på 3-pin der molex satt. Hurtigløsning: klipp over begge ledningparene og skjøt inn det paret med 3-pin kontakt der molex'en satt. Rødt mot rødt, svart mot svart. Tvinn ledere og tape igjen, ping-pang-ferdig :)

Lenke til kommentar

7718237[/snapback]

7733651[/snapback]

Tja, dersom det er så enkelt som det ser ut til utfra din beskrivelse- at det bare er snakk om å få strømmen til vifta via en 3-pin, er det bare å lodde vekk molex og lodde på 3-pin der molex satt. Hurtigløsning: klipp over begge ledningparene og skjøt inn det paret med 3-pin kontakt der molex'en satt. Rødt mot rødt, svart mot svart. Tvinn ledere og tape igjen, ping-pang-ferdig :)

7733718[/snapback]

Ser bare et problem med løsninga og det er at vifta ikke går uten den viftekontrollen på 3pins kontakten. Det virker som om de to ledningene må danne en krets. Men kan kanskje bruke løsninga di og bare koble de to ledningene sammen, slik at kretsen blir sluttet og bruke den variable spenninga fra viftekontrollen til å justere hastigheten på vifta.

Skal teste det ut når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...