Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hasj - Resultater av bruk, hva kan skje?

Aalton

Har du prøvd hasj?  

558 stemmer

1. 1. Har du prøvd hasj?

• Ja.
      211
    • Nei.
      334
    • Ønsker ikke å si.
      13

Anbefalte innlegg

Nå er det faktisk bevist av forskere i USA at røyking av hasj ikke fører til sterkere stoffer.

Så er hasj et ganske harmløst stoff også, hører ikke om mange som har tatt en overdose hasj ;P

7812334[/snapback]

tror nok du skal lete lenge før du finner noen som har tatt overdose av cannabis :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå er det faktisk bevist av forskere i USA at røyking av hasj ikke fører til sterkere stoffer.

Så er hasj et ganske harmløst stoff også, hører ikke om mange som har tatt en overdose hasj ;P

7812334[/snapback]

tror nok du skal lete lenge før du finner noen som har tatt overdose av cannabis :p

8158347[/snapback]

Dog bruk av hasj kan føre til videre nyskjerrighet og ønske om å prøve mer, og sterkere stoff. Bruker man med måte går det vel, men hvis man er veldig aktiv blir man jo lei etter en stund :p antar jeg.

Lenke til kommentar

7812334[/snapback]

8158347[/snapback]

Dog bruk av hasj kan føre til videre nyskjerrighet og ønske om å prøve mer, og sterkere stoff. Bruker man med måte går det vel, men hvis man er veldig aktiv blir man jo lei etter en stund :p antar jeg.

8158609[/snapback]

det er nok ikke bare hasjen som fører til økt nysgerrighet om andre stoffer. Er nok heller miljøet du blir dratt inn i, da du må inn i et litt tvilsomt miljø for å få tak i noe

Lenke til kommentar

Selv har jeg røyket hasj en 4-5 ganger, og synes det har vært en fin opplevelse hver gang. Dog har jeg bestemt at det fikk bli med den siste for et halvt år siden. Det eneste som irriterer meg er at jeg har vært rimelig bedugget på forhånd samtlige av gangene, og derfor kanskje ikke fått så god effekt, men men, det du ikke vet skader deg ikke. :hmm:

Lenke til kommentar
Gjest Gjest_gjest_*

Er ikkje medlem av forumet, men har lyst til å slenge inn ein kjapp kommentar her.

Dette med at ein vert fredeleg av hasj stemmer vel ikkje. Var nyleg ei større sak om 3 gutungar som drap ein heimlaus stakkar borte i statane etter ei røykestund. Og desse 'genia' avslutta ugjerninga med å drite på liket og smøre mannskit inn i ansiktet.

Godt muleg alkohol er verre når det kjem til å sleppe hemningane laus hos folk. (Og kulturelt fungerar det jo som ein unnskulding for å gjere kva som helst i enkelte kretsar. Ein del fotballfans og blind vald t.d.) Men sjølv om hemningane ikkje ryke, så hadde vel det ikkje gått så mykje marihuana under Vietnamkrigen om dette stoffet var "fredeleg".

Ellers kjenne eg nokre som har vore innom hasj og verre. For eit antall gjekk det bra, mykje på grunn av liten interesse. Det verkar som sein start er statistisk betre for ein, mens ein tidleg start på hasjisj nesten automatisk sender deg ut på sløvekjør og arbeidsledigheit. Først og fremst fjortisar utan sjølvinnsikt.

Mystisk kor lite kontroll og sjølvinnsikt folk har med alkohol, 'eit lett rusmiddel'. "Jeg hadde det sååå gøy sist helg! Husker iiingenting!" Kanskje vi burde oppgradere kaffe og sjokolade til lette sentralstimuli, dei har jo ein viss effekt, så kan vi plassere resten av stoffa på eit tyngre plan. :tease:

Lenke til kommentar

Bullshit og du har null peiling. Folk begynner med andre stoffer fordi de må inn i et kriminelt miljø for å få tak i Cannabis. Disse selger ofte en haug med andre stoffer. Altså, forbudet gjør at folk prøver andre stoffer. Etter at man har røyka Cannabis er det å ta et annet stoff det siste man har lyst å gjøre.

Dette med at ein vert fredeleg av hasj stemmer vel ikkje. Var nyleg ei større sak om 3 gutungar som drap ein heimlaus stakkar borte i statane etter ei røykestund. Og desse 'genia' avslutta ugjerninga med å drite på liket og smøre mannskit inn i ansiktet.

JO det stemmer. Har du noensinne prøvd Cannabis? Hvis du tror at man ikke blir fredelig så må du tro om igjen. At disse 3 guttungene drepte pga. cannabisen tviler jeg sterkt på. Ofte er det også alkohol inne i bildet, men når cannabis er ikke i bildet så er det automatisk cannabis som får skylda, som igjen sverter cannabis' navn og rykte:

"Mann dømt for voldtekt i hasjrus"

Mannen hadde sammen noen kamerater drukket alkohol og røykt hasj den aktuelle kvelden, før den dømte tok turen videre og traff den fornærmede kvinnen.

Dette kunne aldri skjedd pga. Cannabis, og slike saker leser man om ofte. Husker også en sak det er kvinne skal ha blitt banket opp av en stein mann. Han skulle visst ha "ville, vide, gale og åpne" øyne. Hvem i all verden får slike øyne av å røyke cannabis? Det er vel heller motsatt.

Godt muleg alkohol er verre når det kjem til å sleppe hemningane laus hos folk. (Og kulturelt fungerar det jo som ein unnskulding for å gjere kva som helst i enkelte kretsar. Ein del fotballfans og blind vald t.d.) Men sjølv om hemningane ikkje ryke, så hadde vel det ikkje gått så mykje marihuana under Vietnamkrigen om dette stoffet var "fredeleg".

Spørs om de ville innrømme cannabisrøykinga til de overordna når de fikk beskjed om å skyte. Dessuten tviler jeg på at de røyka mens de faktisk kriga.

Ellers kjenne eg nokre som har vore innom hasj og verre. For eit antall gjekk det bra, mykje på grunn av liten interesse. Det verkar som sein start er statistisk betre for ein, mens ein tidleg start på hasjisj nesten automatisk sender deg ut på sløvekjør og arbeidsledigheit. Først og fremst fjortisar utan sjølvinnsikt.

Åja, og de som drikker seg drita hver helg ender opp helt flott og får gode jobber. Du generaliserer og har en forskrudd bilde av en som røyker Cannabis. Hvis du har barn så bør du være glad om tenåringen din velger å røyke Cannabis istedenfor alkohol. Alkohol er ekstremt farlig både psykisk og fysisk. Man kommer ikke på noe "sløvekjør" hvis man han røyka Cannabis. De fleste som røyker Cannabis er faktisk folk du aldri hadde forventa at hadde gjort det. Det er akkurat slike folk med fordommer mot hasjrøykere som deg, som gjør at man både kan miste jobb, venner, familie og rett og slett hele livet bare pga. at man røyker en joint en gang iblandt. Noen røyker Cannabis daglig og fungerer supert i dagliglivet og har gjerne høytstående stillinger i samfunnet.

Endret av ArmenMinAU
Lenke til kommentar
Er ikkje medlem av forumet, men har lyst til å slenge inn ein kjapp kommentar her.

Mystisk kor lite kontroll og sjølvinnsikt folk har med alkohol, 'eit lett rusmiddel'. "Jeg hadde det sååå gøy sist helg! Husker iiingenting!" Kanskje vi burde oppgradere kaffe og sjokolade til lette sentralstimuli, dei har jo ein viss effekt, så kan vi plassere resten av stoffa på eit tyngre plan. :tease:

8160765[/snapback]

hoy.

det at en blir "fredelig" av cannabis stemmer.

Og det høres ikke ut til at disse folkene som drepte en uteligger bare hadde røyka en joint eller to. Men tror nok også at disse ungdommene har andre problemer utenom rus i seg selv...

Og de røyka vel ikke så mye cannabis under vietnam krigen? jeg mener å ha lest at de ga soldatene amfetamin, slik at de holdt ut lenger, og at US Army hadde store problemer med soldater som var blitt avhengige etter krigen.

Og som du sier, om folk du kjenner som har havnet på kjøret, så er dette noe jeg mener kunne vært unngått hvis vi hadde hatt en annen narkotikapolitikk i norge. Det at flere og flere havner på "kjøret" viser jo bare at den narkotika politikke vi har i dag ikke funker, og den burde bli gjort noe med.

En kan jo også ta en "grov en" og si at alkohol leder til sterkere stoffer, da sikkert nesten alle narkomane drakk alkohol før de begynte på sterkere saker. ;)

Lenke til kommentar

Alle rusmidler er skadelige, innkludert alkohol og cannabis.

Ethvert forbud mot rusmidler er skadelig.

Legaliser alle rusmidler og la folk bestemme selv. Enhver person har rett til selv å bestemme hva han putter i sin egen kropp, enten det er helsekost eller rottegift. Samtidig blir organisert kriminalitet kraftig redusert, på samme måte som den ble da alkohol ble lovlig igjen på slutten av 30 tallet.

Rusmidler blir ikke mindre skadelige av et forbud, snarere tvert imot.

Selv er jeg både nykter og avholds :)

Lenke til kommentar

Jeg røyker en skjelden gang i blandt, og har et avslappet forhold til hasj så lenge det ikke tar av. Det jeg mener er det største problemet, er at for folk med psyiske problemer, som for eksempel schizofreni (hvordan det enn skrives..) så vil symptomene bli forsterket, go det kan bli farlig for vedkommende. Jeg røykte en gang med en scizofren, uten å vite at han var det, og det er den verste opplevelsen jeg har vært med på.

Før jeg prøvde hadde jeg et ganske negativt syn på hasj, og trodde rusen ville bli noe helt annet. Jeg ble litt skuffet på en måte, og selv om det er chill en gang i blandt, så holder jeg meg til alkohol.

Lenke til kommentar

Det som kan skje, ved bruk av hasj (da hasj er et narkotisk middel) er at dem som bruker det får et mere avslappet forhold til narkotika og det er negativt i seg selv. Det er en slags "steppingstone" til neste rusmiddel.

Sløvhet er kjipt da. Jeg hadde en hasjrøyker som romkamerat i militæret. Han var sløv.

Lenke til kommentar

Legaliser, da vel så vil det ikke være "narkotika" lengre? Dessuten synes jeg ikke man får et mer avslappet forhold til andre stoffer. Denne "steppingstone" teorien har uansett blir bortbevist som bs.

Man er ikke sløv når rusen er over. Hvis man derimot har røyka daglig i årevis så vil man være sløv en liten stund før det går over.

Lenke til kommentar

Jeg tror hasj og alkohol er veldig likt, helt grei en gang i blandt, men hasj på lik linje med alkohol er skadelig ved bruk hver eneste dag.

Tror ikke hasj er svært skadelig, men bruker ikke, dumt å bli tatt av politiet bare fordi du skulle ha det litt gøy noen timer, drikker heller øl jeg da!

Lenke til kommentar

Røyket 3 ganger forigje uken. Hadde prøve i dag, gjorde det smellbra uten å lese engang.. herregud.. Dere hasj hatere ta dere en røyk og hold kjeft.

Eneste negative med hasj er at eg blir så tørr i munnen etter å ha røyket og stanken som setter seg i huset hvis du røyker innendørs.

Lenke til kommentar

Kjenner flere som røyker hasj og tar sterkere stoffer. Nå er det ikke alle som røyker hasj som går over på sterkere, men jeg er temmelig sikker på at samtlige av dem som jeg snakka med som drev med sterkere stoffer begynte med hasj først. Sånn sett så kan man kanskje si at dem som røyker hasj begynte med Rød3 først og at man kanskje skulle forby det :)

Personlig så har jeg sett nok av hasj og det som verre er til å holde sterk avstand til det.

Man kan sammenligne alkohol og hasj (og det som verre er) så mye man vil, men etter min erfaring så håper jeg heller at min sønn tar en fest hver helg enn begynner med hasj.

Endret av MrVilla
Lenke til kommentar
Gjest GjestBaardsen

Bare nevner det kjapt: i en diskusjon som denne er det lett å kjøre seg fast i et evig kilde og dokumentasjons jag, men tenk over hva du poster av statistikker og kilder og reportasjer og artikler.. Mye av det er ikke verdt en dritt, og du vil uansett alltid greie å finne noe som motbeviser det som blir sagt. Det er det negative med internett i dag, alle vet plutselig best, fordi det er så lett å få tak i informasjon, men samtidig blir mye av informasjonen verdiløs, fordi den (nesten) alltid blir vinklet slik at den underbygger dine meninger.

Da kan man si at personlige erfaringer er mye bedre, selvom de selvfølgelig er vanskelige å bevise. Pluss at folk som omftest også sitter på forskjellige erfaringer. Noen har sett folk gå til helvete etter at de begynte med hasj, men andre mennesker reddet livet sitt og kan ikke forestille seg hvordan hasj kan føre til undergang for et annet menneske. De klarer seg helt fint, og jeg tror det er flere enn bare meg og mine venner som rett og slett ser litt ned på mennesker som går på trynet av hasj. Det høres kanskje stygt ut, men det er sant, og det er ikke noe vits i å undergrave sannheten. Tryner du av hasj er du så svak som person at du sikkert hadde tryna uansett...

Det dere debatterer om er rett og slett så innviklet og komplisert at det ikke kan løses ved krangling rundt en statistikk.

Selv kommer jeg alltid til å ville støtte en legalisering av hasj, selvom jeg selv nå ikke har røyket på rundt et halvt år. Jeg savner å røyke, og gleder meg til livssituasjonen min endrer seg slik at jeg igjen kan begynne å ta meg en blås litt sånn av og til. Men, jeg har ikke noe sug, det er ikke som om jeg sitter med abstinenser, og jeg har virkelig ingen planer om å begynne å ta noen sterkere stoffer, og hvis jeg kjenner at hasjen begynner å miste effekt, er det bare å ta seg en pause på en måned eller så, så er du omtrent tilbake til start rent effektmessig. Her kan dere motstandsfolk argumentere og statistikkere så mye dere bare vil, men det er sant, det er fakta, og det gjelder for det store flertall hobbyrøykere, hvilket igjen utgjør det store flertall hasjrøykere. dvs folk som bare tar seg en blås nå og da, uten å gjøre noe mer ut av det enn det det er, nemlig en lett rus for de som ønsker en avslappet kveld.

Lenke til kommentar
Kjenner flere som røyker hasj og tar sterkere stoffer. Nå er det ikke alle som røyker hasj som går over på sterkere, men jeg er temmelig sikker på at samtlige av dem som jeg snakka med som drev med sterkere stoffer begynte med hasj først. Sånn sett så kan man kanskje si at dem som røyker hasj begynte med Rød3 først og at man kanskje skulle forby det :)

Personlig så har jeg sett nok av hasj og det som verre er til å holde sterk avstand til det.

Man kan sammenligne alkohol og hasj (og det som verre er) så mye man vil, men etter min erfaring så håper jeg heller at min sønn tar en fest hver helg enn begynner med hasj.

8194849[/snapback]

ENIG! :thumbup::w00t:

Har sett nok av det tullet der jeg og :hrm:

Lenke til kommentar

8194849[/snapback]

Du sier mye sant her ;)

Men hvorfor vil du at sønnen din skal dra på fest hver helg, istedet for å røyke hasj?

hasj er mindre skadelig...

Eller er det fordi han da kan komme i feil miljø? og kanskje bli kjent med andre folk som driver med andre ting?

Så lenge det er ulovlig så er det en ting å være reedd for, jeg håper selv det samme, at min unge ikke kommer til å havne i "feil" miljø.

Her jeg bor nå, er det fryktelig mange som tar seg en joint innimellom. her er det et veldig stort miljø for dette. det gjør også at "tvilsomme" folk også kommer til byen, for å selge andre saker. og vips så har du et miljø for det å.

For min del, så har trerskelen for å prøve noe annet enn cannabis, vert en del høyere, enn for da jeg prøve cannabis første gangen.

Jeg kjenner folk som har dødd av forskjellige piller. Sisst var det en i familien min, han sluttet bare å puste. Men var det hans skyld? sånn egentlig?

Han tok jo pillene, og visste at dette er skadelig, men kanskje han også en gang hørte at hasj også var skadelig, men senere fant ut at det ikke var sant, ogderfor begynte å tvile på det lille han hadde lært om narkotika på skolen...

På skolen husker jeg at vi lærte at alt som sto på narkotika lista, var farlige saker. Du kunne dø av alt, og det var avhengighetskapendes. Røyka du en joint, ble du automatisk avhengig av Heroen osv...

Hva faen er det for slags info? det er rett og slett ljug, så hva annet har de ljuget til oss om?

Kanskje folk vil tenke seg om en ekstra gang, hvis de veit hva som egentlig skjer hvis du får i deg en av stoffene.

Lenke til kommentar

Feil informasjon og antagelser vil alltid være store deler av folks oppfatning av hvordan ting fungerer, og dersom man prøver å endre dette så vil man ofte bli mottatt med mistro og skjeve blikk.

Det som også er dumt er at man tar sine egne erfaringer og gjør dem om til en altopslukende sannhet for hvordan det er over hele linja. Jeg har mine erfaringer om alkohol, hasj, narkotika, tabeletter ++, og har da visse oppfatninger om hvordan ting fungerer. Det finnes sikkert dokumentasjon på at alt det jeg har erfart og sett er bare tull, men hvordan tror du eller andre at jeg vil behandle og oppfatte den dokumentasjonen? For min del så kunne den være uststedt av paven, fått et stempel av Kongen og blitt overlevert av Shakira i bare nettoen. Den hadde allikevel havnet i søpla hjemme hos meg. Jeg er muligens feilinformert og sta, men vi har alle våre dårlige sider.

Det er mange her på forumet som har veldig gode erfaringer med hasj og stoffer, men hvorfor er det dermed sagt at dem har rett? Hvorfor er deres erfaringer mer verd enn mine?

For utenforstående så vil nok erfaringene og uttalelsene til en betydningsfull person veie mer enn mine, men for MEG så teller mine erfaringer mest :)

Mine erfaringer er at på lengre sikt (og i noen få tilfeller på kort sikt) så er hasj mer skadelig enn alkohol, og da tenker jeg på alt rundt også. Om det ville gjort det bedre å legalisert det vet jeg faktisk ikke. Man peker på rapporter i alle retninger, men for å være helt ærlig så er jeg ikke sikker på hva som er best. Har ingen erfaringer med legalisering av hasj, og det er vanskelig å vite hvem man skal tro på i så måte.

Endret av MrVilla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...