Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hasj - Resultater av bruk, hva kan skje?

Aalton

Har du prøvd hasj?  

558 stemmer

1. 1. Har du prøvd hasj?

• Ja.
      211
    • Nei.
      334
    • Ønsker ikke å si.
      13

Anbefalte innlegg

Så nå er en hasjrøyker ubrukelig også?

Man er ikke sløv når rusen er over. Sløv er man i selve rusen, vanligvis. Skjønner ikke hvordan du sier at det "synes". Det er vanskelig å se at noen har røyka Cannabis. Det å le mye kan seff være et symptom.

Endret av ArmenMinAU
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt forrige innlegg til ArmenMinAu ble vist slettet, da jeg skrev som gjest. Raskt oppsummert ga jeg bare ros for godt svar.

Til Anners: Vil tro at de fleste som er for legalisering er folk som regelmessig bruker hasj. Ordet narkis var noe du selv brukte, ikke jeg. Jeg finner det totalt unødvendig at du manipulere det jeg sier.

Når det er sagt kan det være at du er et unntak av de som er for legalisering. Når jeg generaliserer er det umulig å dekke alle de som vil legalisere hasj, men som sagt er det nok flertallet av de som vil legalisere, som bruker hasj.

Lenke til kommentar
Lær deg å lese da, jeg sa NOEN. Så det forekommer ALDRI at folk som starter med hasj kommer over på heroin senere? Har aldri noen sinne trufet en narkoman som begynte rett på heroin. Litt merkelig at så og si samtlige av rusmisbrukerne jeg har vært borti startet med alkohol i tidlig alder, gikk så til hasj og videre oppover i kjeden. Nå har jeg kommet med en kilde som bekrefter dette og du har kommet med en som avkrefter det så da er vi jo like langt.

7763996[/snapback]

Så det ER altså Alkohol som fører til sterkere stoffer? Godt å vite.

Etter at man har røyka så er det å prøve et annet stoff det siste man har lyst til. Man er tilfredstilt og føler seg flott. Ved alkoholdrikking blir man derimot ofte nesten aldri tilfredstilt av rusen. Man drikker ofte mer og mer, og man blir mer dristig og tar gjerne noen piller i samme slengen da man ikke vet hva man driver med.

Har du noen statistikk på at Cannabis er den nest største grunnen til avhengighetsbehandling. Uansett, så vet jeg at Cannabis er det mest brukte ulovlige rusmidlet i verden, og når man blir tatt så er det stor sjangse for at man blir sendt inn til rehabilitering for "rusmisbruk" mot egen vilje. That's right - mot egen vilje. Rehabilitering mot Cannabis er som oftest ikke nødvendig. Avhengigheten er psykisk, ikke både fysisk og psykisk slik som ved tobakk og alkohol der avhengigheten også er mye sterkere. Avhengigheten er som regel pga. at det er godt. Slik som med skjokolade. Det er godt og gir en god følelse. Men det er ikke slik at man trenger det hele tiden, slik som ved en fysisk avhengighet. Det er også individuelt hvor avhengig man blir, men som oftest er det ikke en særlig sterkt avhengighet. Ikke engang om man røyker daglig, noe som mange gjør.

FMR drar bare frem gammel propaganda mot Cannabis for å sverte den ytterligere. Ordet "hasj" er idag et av de mest negativt ladede ordene i Norge da det brukes konstant i negativ sammenheng.

http://www.fhn.no/Norsknarkopol.html

7765203[/snapback]

Les kildene jeg gir deg, se at undersøkelsen var foretatt over flere land i europa over flere år. Hva er dokumentasjonen din på det du sier om alkohol da? Nok en youtubevideo? Mulig at FMR stort sett fokuserer på det negative, isåfall er jo du like ille som bagatelliserer alt det negative og kommer med endel påstander som selv de fleste rus(mis)brukerne er uenige i. De fleste som søker rehab i Norge idag kommer frivillig, noe annet er tull, gi meg kilder om du mener det brukes så mye tvang. Jeg jobber selv i helsevesenet og tvang er noe av det vanskeligste å gjenomføre med mindre det er snakk om ren psykiatri eller psykisk utviklingshemmede. Andre må ha en umyndiggjøring før de kan tvinges. Når f.eks en som bruker hasj får psykose eller prøver å ta livet sitt kan det brukes tvang (om dette ligger latent kan hasj\annen rus forsterke dette).

Lenke til kommentar
Til Anners: Vil tro at de fleste som er for legalisering er folk som regelmessig bruker hasj. Ordet narkis var noe du selv brukte, ikke jeg. Jeg finner det totalt unødvendig at du manipulere det jeg sier.

Når det er sagt kan det være at du er et unntak av de som er for legalisering. Når jeg generaliserer er det umulig å dekke alle de som vil legalisere hasj, men som sagt er det nok flertallet av de som vil legalisere, som bruker hasj.

7766577[/snapback]

Mente ikke å manipulere det du sa, men du skrev også direkte at du regnte med alle som syntes legalisering ikke var så dumt brukte stoffet regelmessig (aka misbruker det). Godt mulig jeg misforsto hva du mente, beklager i såfall.

Lenke til kommentar
Jeg må si at det er skremmende å lese denne tråden. Så mange mennesker som er så dypt inni misbruket at de tydligvis må forsvare det, da helst med at de vil ha det legalisert.

"alle som er for legalisering er narkiser"

ArmenMinAU du klarte virkelig å manipulere det Delavar sa til å høres ut som alkoholen har skylda for at folk blir misbrukere. Dette er jo en tankegang som er vel og bra for andre som bruker narkotiske stoffer, da dette gir dem en følelse av at blant annet Hasj ikke er så farlig. Vel i den sammenheng kan vi jo si at å bli født fører i noen tilfeller til misbruk av narkotiske stoffer. På denne måten kan man jo egentlig manipulere alt og ingenting til å høres logisk ut, dessverre er det nokså lett å gjennomskue dette.

#1 - Cannabis *er* ikke så veldig farlig. I utgangspunktet ihvertfall.. Med lovverket vårt kommer cannabis-kjøperne jevnlig i kontakt med folk som også selger tyngre avhengighetsskapende stoffer med bedre fortjeneste.

#2 - Det han mener er nok at cannabis, akkurat som sigaretter eller alkohol bare er holdeplasser på veien mot tyngre stoffer. Rusmisbruk skyldes vel stort sett psykiske problemer, og må behandles som et medisinsk problem.

#3 - Cannabis er det minst skadelige rusmiddelet vi kjenner til, så når det sidestilles med heroin og amfetaminer er det kanskje ikke rart at respekten for disse stoffene også blir litt mindre..?

Alkohol og tobakk er noe som de fleste her også drar inn som et argument for å legalisere Hasj (og andre rusmidler.) Dessverre ser jeg ikke sammenhengen. Du kan linke til X antall artikler der det står at Hasj er bra for de med en gitt sykdom, og at det er ikke like farlig som tobakk og, dessverre finnes det også X antall artikler som påviser problemet med at hasj ofte leder til andre, langt farligere, rusmidler.

Ja, se #1 og #3 over. Bla.a. derfor vi trenger en legalisering.

Når det kommer til rusen er det også en stor forskjell på hvordan den virker. Der man med alkohol lett kan se hvem som er ruset, er det mye vanskeligere å oppdage om noen har røkt hasj. Dog vil personen som har røkt være rimilig borte. Vil vi leve i et samfunn der man skal være usikker på om busssjåføren, legen, flykapteinen er nykter ?

"cannabis er ikke sterkt nok, så vi kan ikke tillate det"-- bra argument..

En siste ting jeg vil si til dere som vil legalisere hasj (Jeg antar at dere alle er folk som stadig benytter dere av dette stoffet). Hva for noe positivt ser dere i et samfunn der folk stadig kan drukne problemene sine i alkohol, hasj og kanskje senere andre rusmidler? Hvis hasj blir legalisert kommer det vel enda flere krav om at andre rusmidler skal bli legalisert. Jeg stiller meg uforstående til at et tilsynelatende så stort antall nordmenn har en trang til å dra på denne egotripen både titt og ofte (Les: rusen). Hva med og heller prøve å gjøre noe fornuftig... prøve å gjøre noe med livet som gjør det verdt å leve uten en rus.

"jeg er totalavholds og skjønner ikke hvorfor andre skal ruse seg heller".

Nå er det engang slik at et flertall av det norske folk ønsker å bruke rusmidler, og når markedet er der finnes selvsagt tilbudet også. Forskjellen er om vi skal ha et marked som kan reguleres eller et som drives av kriminelle som bare vil tjene penger.

Og, som sagt, cannabis er det minst skadelige rusmiddelet vi kjenner til. Hvorfor skulle ikke voksne folk kunne velge selv?

En som bruker hasj til vanlig vil sikkert fnyse av alle poengene mine, men jeg forventa dessverre ikke noe annet. Har man først begynt på et narkotisk stoff er det lett å føle seg ovenpå med tanke på at "jeg" får oppleve den gode følelsen av lykke pågrunn av stoffet. Men var klar over at dette er en illusjon. Tilslutt vil du uansett sitte igjen med plager, og det er uten unntak hvilken rusmidel du bruker, enten det er Hasj, alkohol, heroin etc. DET FINNES NOK AV EKSEMPLER PÅ DET.

"jepp, hvis du er uenig med meg så er du en junkie, og snart sitter du der med ei sprøyte i armen"

Tilslutt vil jeg bare si til ArmenMinA, at selv om du kanskje tror det er vanlig å blande piller og alkohol, så er det dessverre ikke slik i den virkelige verden. Jeg vet om folk som gjør dette, dessverre er ingen av disse "rakettforskere" for å si det sånn. De fleste har startet på den korte utdannelsen skattesnyltere...

...

Og etter det innlegget her tør du beskylde andre for manipulering!?! :nei: Er du bare jævlig arrogant og selvgod, eller aner jeg litt psykopat-tendenser her?

Lenke til kommentar
snipsnap

7766892[/snapback]

Så vidt jeg ser leser du ikke linkene mine heller.

Både justis - og helsesektoren tjener svimlende summer på at rusmiddelbrukerne møtes med de realitetsfastfrysende, selvoppfyllende og negative forventningene som lovgivningen gir. Derfor er krav om straff, tvangsbehandling og angrep på brukermedvirkning, et vanlig syn i debattspaltene.
Når myndighetene nå går inn for å dømme folk til behandling fremfor fengsel avslører de en ikke uttalt innrømmelse av at myndighetene endelig har sluttet seg til legalistenes gjentatte argumenter om at fengselsstraff ikke er løsningen.

Man skader ingen andre når man røyker Cannabis. Hvorfor bli straffet? Straffene virker ikke og hjelper INGENTING. Det eneste forbudet gjør er å skade mer. Jeg vet selv at tvangsbehandling skjer hele tiden.

Psykose (fra gresk psykhe, «sinn» og -osis, «abnorm tilstand») er en psykiatrisk betegnelse på en sinnstilstand hvor evnen til oppfatning og tolkning av omverdenen og rasjonell tenkning er betydelig svekket. - Wikipedia

Så vidt jeg vet kan dette skje med meg om jeg er forelsket. Psykoser kan være så mangt. Psykoser fra Cannabis har jeg selv aldri opplevd og jeg vet heller ikke hvordan det er. Har heller aldri hørt om noen som tar selvmord pga. en slags "hasjpsykose". Det er bullshit.

Alkohol:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
comparecht.gif

FullImage_2006330104938_847.jpg

Endret av ArmenMinAU
Lenke til kommentar
De fleste som søker rehab i Norge idag kommer frivillig, noe annet er tull, gi meg kilder om du mener det brukes så mye tvang.

Jeg vet ikke hvordan det er i Norge, men i enkelte områder utenlands er 'frivillig' behandling en standardklausul hvis du er borti rettsvesenet og de har funnet spor av rusmidler. Og som kjent kan cannabis spores i kroppen _lenge_ etter inntak.

Jeg jobber selv i helsevesenet og tvang er noe av det vanskeligste å gjenomføre med mindre det er snakk om ren psykiatri eller psykisk utviklingshemmede. Andre må ha en umyndiggjøring før de kan tvinges. Når f.eks en som bruker hasj får psykose eller prøver å ta livet sitt kan det brukes tvang (om dette ligger latent kan hasj\annen rus forsterke dette).

Veien til ... er brolagt med gode hensikter er det noen som sier.. ;)

Rusbruk (og enkelte hevder at all bruk er misbruk..) i seg selv er absolutt ikke noe holdbart argument for tvang. Men misbruk er ofte et symptom på dypere problemer, ja.

Lenke til kommentar

Når noen er til fare for andre kan de av og til tvinges, men dette er ikke hovedregelen, de aller fleste som legges inn til avrusning kommer frivillig (ofte etter et spark bak fra psykolog\familie\sosialarbeidere\arbeidsgiver), det ligger nesten alltid noe mer bak når noen dømmes med tvang som psykiatri, alvorlig kriminalitet osv.

Leste de(n) første linken(e) (som var 3 linker til akkurat det samme studiet uten referanser foruten til en person som var ansvarlig for studiet som dreier seg om hvordan ting er i USA og dermed ikke kan direkte sammenlignes sosio-kulturelt med hva som foregår i Norge, jeg sier ikke at det ikke er valid, men en kan ikke dra direkte slutninger til norske forhold av det) din og så på en av youtubevideoene uten at det imponerte meg voldsomt.

Lenke til kommentar
Når noen er til fare for andre kan de av og til tvinges, men dette er ikke hovedregelen, de aller fleste som legges inn til avrusning kommer frivillig (ofte etter et spark bak fra psykolog\familie\sosialarbeidere\arbeidsgiver), det ligger nesten alltid noe mer bak når noen dømmes med tvang som psykiatri, alvorlig kriminalitet osv.

Javel, du sier så. Likevel er det ikke sannheten. Hvertfall ikke når det kommer til Cannabis. Et spark bak - er ikke dette litt tvang det også?

Leste de(n) første linken(e) (som var 3 linker til akkurat det samme studiet uten referanser foruten til en person som var ansvarlig for studiet som dreier seg om hvordan ting er i USA og dermed ikke kan direkte sammenlignes sosio-kulturelt med hva som foregår i Norge, jeg sier ikke at det ikke er valid, men en kan ikke dra direkte slutninger til norske forhold av det) din og så på en av youtubevideoene uten at det imponerte meg voldsomt.

Nei, i Norge kaster vi "narkiskene" på gata og behandler dem som rotter og mindreverdige.

Endret av ArmenMinAU
Lenke til kommentar
Javel, du sier så. Likevel er det ikke sannheten. Hvertfall ikke når det kommer til Cannabis.

7768149[/snapback]

Å det du sier er sannheten? Jeg jobber i behandlingsapparatet og ser hva som skjer. Jeg har aldri hørt om folk som kun bruker canabis som blir tvangsinnlagt med mindre det ligger alvorlig kriminalitet\psykiatri\mindreårige osv i bakgrunnen, gi meg noen konkrete eksempler istedet for å vise til uttalelser uten kilde. Det kan sikkert forekomme men da heller som unntaket som bekrefter regelen. Heroinavhengige derimot blir en annen historie.

For å ta cannabis i litt i forsvar:

hadde tobakk idag vært et nytt produkt på markedet og enten tobakk eller cannabis hadde måttet blitt legalisert så hadde jeg valgt sistnevnte. Cannabis er helt klart et av de minst skadelige rusmidlene, kan hende ting hadde blitt bedre med legalisering, ikke vet jeg. Er åpen for at det kunne vært utprøvd noen år med grundige evalueringer og så tatt et valg om man på sikt skal legalisere det helt. Pr idag er jeg i mot legalisering til privat forbruk, men det kan godt prøves noen år. Til medisinsk bruk er jeg helt kalrt tilhenger av legalisering.

Endret av Delavar
Lenke til kommentar
Det handler ikke om farene ved rusmidlet, som nevt tidligere, men om narkotikapolitikken.

7769011[/snapback]

Der er vi jo forsåvidt enig (cannabis er svært sjelden direkte farlig), mye burde vært gjort annerledes ift rusomsorgen selv om vi har ulike forslag til hvordan målene skal nåes. Hvis det forekommer at en ren cannabis-bruker (hvor det ikke ligger noe mer bak) blir forsøkt tvangsavruset så er det såklart forkastelig, men når det gjelder tunge heroinmisbrukere som har mistet egeninnsikten totalt og er til skade for andre i form av kriminalitet\bilkjøring i ruset tilstand osv, så mener jeg terskelen for tvangsavrusning bør senkes, det samme gjelder alkoholikere i samme situasjon. Dessuten bør alle de som frivillig står på venteliste til avrusning få et mye bedre tilbud.

For the record: har selv prøvd cannabis, men fikk ikke noen særlig mersmak, mulig dosen var for liten.

Lenke til kommentar

Har selv røyket fast i 1år, og så slutta helt, uten noen bivirkninger i form av "sug" eller abstinenser.

Men siden jeg er avholds til alkohol har jeg alltid en mindre mengde hasj liggende i tilfelle jeg skulle ha lyst på. Hvis jeg kjeder meg og ingen er hjemme, kan jeg røyke meg en jonas mens jeg feks hører på musikk og ha det helt topp. Liker å tegne og det går mye lettere enn når jeg er rusfri. Er plutselig ikke noe problem å finne ting å tegne, får en utrolig fantasi av å røyke.

Ingenting som stopper meg i å ta en liten en hver dag, men jeg gjør det ikke. Så at "alle som røyker blir avhengig og sitter med nåla i armen" greia funker ikke helt. Selvsagt, alltid folk som tar den helt ut, men ikke ta alle over en kam.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...