Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hasj - Resultater av bruk, hva kan skje?

Aalton

Har du prøvd hasj?  

558 stemmer

1. 1. Har du prøvd hasj?

• Ja.
      211
    • Nei.
      334
    • Ønsker ikke å si.
      13

Anbefalte innlegg

Og dine 3 linker refererer såvidt jeg kan se bare til en studie som ikke engang er referert. Dessuten omtaler disse mest marijuana som som oftest gir en litt annen ruseffekt enn hasj. Kom med bakgrunnskilder og noe som faktisk handler om hasj du ;)

7760904[/snapback]

forskjellen mellom hasj og marjuhana kan som oftest være veldig få, og variere til en del.

Du får lett tak i hasj som har helt lik effekt som marjuhana, og derfor ser jeg på dette du skriver som irrelevant...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
snapusada

Ehhh, jo referansene er der og de er heldigvis 10 år nyere enn dine "undersøkelser". Og Hasj og Marihuana er begge produkter av Cannabis og gir nøyaktig den samme effekten om det kommer fra den samme planta.

Det er mange som stempler deg som narkoman vis du røyker 2 ganger i måneden, jo. Hvorfor vil de "lovlydige" borgerne holde seg unna? Vil de fortsatt holde seg til det mye mer skadelige rusmidlet, alkohol?

Den filmen var fra et britisk tv-program der de undersøkte hvordan det var å kjøre påvirket av Cannabis.

Dessuten har det vært lovlig i Nederland siden 70-tallet, og Cannabis ble ikke forbudt før på 60-tallet.

Endret av ArmenMinAU
Lenke til kommentar
Det er mange som stempler deg som narkoman vis du røyker 2 ganger i måneden, jo. Hvorfor vil de "lovlydige" borgerne holde seg unna? Vil de fortsatt holde seg til det mye mer skadelige rusmidlet, alkohol?

7762100[/snapback]

Faktisk et godt poeng, for det er neppe noen som stempler deg som alkoholiker om du er på byen og drikker deg full to ganger i måneden.

Angående den kjøringa er jeg vel heller litt skeptisk. Det er vel et faktum at man får nedsatt reaksjonsevne av å være påvirket av hasj, og dermed fungerer det vel neppe så bra når du faktisk har virkelig trafikk å forholde deg til? Personlig ville jeg iallfall aldri kjørt etter å ha hatt meg en spliff...

Lenke til kommentar
Og dine 3 linker refererer såvidt jeg kan se bare til en studie som ikke engang er referert. Dessuten omtaler disse mest marijuana som som oftest gir en litt annen ruseffekt enn hasj. Kom med bakgrunnskilder og noe som faktisk handler om hasj du ;)

7760904[/snapback]

forskjellen mellom hasj og marjuhana kan som oftest være veldig få, og variere til en del.

Du får lett tak i hasj som har helt lik effekt som marjuhana, og derfor ser jeg på dette du skriver som irrelevant...

7761357[/snapback]

Generelt sett har jo hasj en mer sløvende effekt, mens marijunana kan virke mer oppkvikkende (ifølge brukere jeg har snakket med, korriger meg om jeg tar feil) og således kan sistnevnte bedre til f.eks bilkjøring. Selv om noe har utgangspunkt i samme plante trenger ikke effekten blir lik da disse stoffene er laget fra forskjellige deler av planten. Men ja, de kan og være like avhengig av hvordan du fremstiller dem.

Endret av Delavar
Lenke til kommentar
snapusada

Ehhh, jo referansene er der og de er heldigvis 10 år nyere enn dine "undersøkelser". Og Hasj og Marihuana er begge produkter av Cannabis og gir nøyaktig den samme effekten om det kommer fra den samme planta.

Den filmen var fra et britisk tv-program der de undersøkte hvordan det var å kjøre påvirket av Cannabis.

Dessuten har det vært lovlig i Nederland siden 70-tallet, og Cannabis ble ikke forbudt før på 60-tallet.

7762100[/snapback]

Nei, de trenger jo ikke gi identisk effekt, fremstilt av forskjellige deler av planten, men ofte kan de være relativt like.

Sålenge alkohol er lovlig og hasj ikke er det og de fleste i landet følger loven så vil de fleste hodle seg unna.

Siden du er veldig åpen for legalisering og forsvarer hasj, hva med amfetamin? Bør det og legaliseres? Virker jo oppkvikkende og jegør at du f.eks kan jobbe lengre uten søvn, burde jo være supert for folk flest, ikke sant? Eller heroin?

Lenke til kommentar
Har selv jobbet en del med både alkoholikere og narkomane, og kjenner flere som jobber i rusomsorgen.

Det norske folk er hjernevasket når det gjelder “narkotika”, og rusomsorgen er dessverre ikke stort bedre.

Jeg har snakket en del med noen som også har jobbet med slikt, og inntrykket mitt er at nøktern kunnskap om rusmidler kanskje ikke er det hjelpeapparatet er best på.. - Eller misbrukerne for den saks skyld, men hva kan man vente seg når alle rundt dem tror på myter og propaganda fra 50-tallet?

Det jeg gjennomgående ser er at alkoholikere ofte holder seg til alkohol/tobakk, mens endel av de som startet med f.eks hasj eller andre "lette" stoffer ender opp med "tyngre" stoffer da de etter lengre tids bruk ikke føler de får sterk nok rus, de fleste av disse kom ikke fra noe kriminelt miljø, ble heller ikke del av noe kriminelt miljø før de kom over på de tyngste stoffene og mistet jobb/ikke greide å finansiere eget forbruk.

Takket være lovverket vil cannabisbrukere være mer eksponert for heroin, som dealerne pusher tungt, av profittmotiv (og fortjenesten skyldes selvsagt også loven..)

Man kan og tenke seg at de som er disponert for tyngre stoffer kanskje trapper opp gradvis, i stedet for å stikke nåla i armen med en gang..?

Lenke til kommentar

De jeg kjenner som har begynt å skyte amf og eksprimentere med piller og alt den dritten der begynte med hasj, ja. Men det som har fått dem "videre" er ikke hasjen, men kjedsomhet og at de har blitt involvert i det tunge drugismiljøet.

Noen jeg kjenner gikk ca denne veien

-ey hasj er kjedelig, sitter jo bare her

-ja, morsomt å prøvd knips en dag

annen dag,

-ey gjett hva jeg har a

-aner ikke

*slenger en pose med knips på bordet

tre uker,

- ey blir dyrt dette as

-ja, kjøper inn større neste gang

vips, så er de "inne" med de gamle junkiesene og da er det forsent.

Lenke til kommentar
Det norske folk er hjernevasket når det gjelder “narkotika”, og rusomsorgen er dessverre ikke stort bedre.

Man kan og tenke seg at de som er disponert for tyngre stoffer kanskje trapper opp gradvis, i stedet for å stikke nåla i armen med en gang..?

7763516[/snapback]

Viste ikke en dritt om narkomane\alkoholikere da jeg bgeynte å jobbe med det, men har lært mye underveis og må si jeg har truffet mange ressurssterke og flotte mennesker som desverre holdes litt tilbake grunnet avhengigheten deres. Noen var den a-typiske alkoholikeren\narkomane du ser i media, men de færreste var det og hadde jeg ikke visst flere av de var misbrukere hadde jeg heller ikke antatt det om jeg hadde truffet dem på gata. Anbefaler egentlig alle å ha vært innom rusomsorgen og få avlivet endel myter. Jeg synes mye av rusomsorgen idag er bra, men tvang burde vært lettere å bruke ovenfor de tyngste brukerne, flere av de jeg har kjennskap til som har kommet seg ut av det skulle ønske de hadde blitt tvunget.

Joda, helt klart trapper de fleste gradvis opp, men etter flere år med bruk\misbruk tyr noen til nåla desverre.

Lenke til kommentar
Viste ikke en dritt om narkomane\alkoholikere da jeg bgeynte å jobbe med det, men har lært mye underveis og må si jeg har truffet mange ressurssterke og flotte mennesker som desverre holdes litt tilbake grunnet avhengigheten deres. Noen var den a-typiske alkoholikeren\narkomane du ser i media, men de færreste var det og hadde jeg ikke visst flere av de var misbrukere hadde jeg heller ikke antatt det om jeg hadde truffet dem på gata. Anbefaler egentlig alle å ha vært innom rusomsorgen og få avlivet endel myter. Jeg synes mye av rusomsorgen idag er bra, men tvang burde vært lettere å bruke ovenfor de tyngste brukerne, flere av de jeg har kjennskap til som har kommet seg ut av det skulle ønske de hadde blitt tvunget.

Som sagt; ja, folk dropper innom, aksepterer "kunnskapen" som finnes i miljøet, og sprer den så videre.

De fleste vil nok bare hjelpe vanskeligstilte, mens noen ytterst få kanskje tjener på status quo, som de er med på å sementere. F.eks. greiner innen politiet og div. institusjoner.

Lenke til kommentar
snapusada

7762100[/snapback]

Nei, de trenger jo ikke gi identisk effekt, fremstilt av forskjellige deler av planten, men ofte kan de være relativt like.

Sålenge alkohol er lovlig og hasj ikke er det og de fleste i landet følger loven så vil de fleste hodle seg unna.

Siden du er veldig åpen for legalisering og forsvarer hasj, hva med amfetamin? Bør det og legaliseres? Virker jo oppkvikkende og jegør at du f.eks kan jobbe lengre uten søvn, burde jo være supert for folk flest, ikke sant? Eller heroin?

7763157[/snapback]

Det er IKKE fremstillt fra forskjellig deler av planten. Det er det samme bullshitet du finner overalt. Marihuana er tørkede buds som brukes slik som de er. Hasj er tørkede buds det også, men man lager det om til en svart/brun klump.

Cannabis blir mer og mer lovlig på enkelte punkter i hele verden.

Ja, jeg synes amfetamin burde være lovlig, men at det ikke skal selges på samme måte som Cannabis. Eventuelt på resept eller på en annen måte. Det er ikke opp til oss og bestemme. Men siden alkohol selges så åpent, så hvorfor skal ikke amfetamin selges på nesten samme måte? Usikker på heroin, men farene ved alkohol er jo ikke så langt fra heroin så. Men dette hadde nok vært på resept uansett. Vet ikke.

FMR er foresten en helt ANTI-cannabis side. Det burde være helt tydelig at tobakk forårsaker mange flere skader i forhold til Cannabis med alle tingene som puttes inn i det. Man kjenner det til og med på kroppen at tobakk skader deg i mye større grad, enn når man røyker cannabis.

Og etter noen års misbruk tyr de til nåla? Det er komplett LØGN. Det er VELDIG få som går videre etter å ha prøvd f.eks. Cannabis. Fy faen for noe provoserende bullshit.

Er det foresten ikke alkohol som fører til sterkere stoffer? De fleste prøver jo det først her i Norge. At en stakkars Cannabis-røyker foresten straffes med både bot og rettsak her i Norge, er latterlig.

Se denne:

http://video.google.com/videoplay?docid=-6...rijuana+history

Endret av ArmenMinAU
Lenke til kommentar

Tullpreik, hasj og mariuana er samme greiene. Effekten kan virke noe annerledes ettersom hasj kan være sterkere (sett at den ikke er blandet ut med dritt, selvsagt) så det blir mer rus og mindre røyk.

Evt. forskjeller kommer først og fremst fra plantens art (og varierer fra person til person / med sinnstemning); men veldig grovt så gjør cannabis sativa deg 'høy', mens indica 'doper deg ned'.

7763157[/snapback]

IMO bør alle rusmidler legaliseres, og folk få ansvar for egne liv..

Hvis junkiene kunne kjøpe heroinet sitt på apoteket, direkte fra afghanske bønder, så hadde prisene blitt lave nok til at de slapp prostitusjon og vinningskriminalitet.

De som vil slutte må selvsagt få tilbud om hjelp. Resten ville få høyere livskvalitet, samfunnet ville spare milliarder, og organisert kriminalitet ville miste _masse_ inntekter.

Når profitten blir borte vil rekrutteringen utvilsomt synke også.

Dagens narkotikapolitikk er definitvt feilslått -- se på overdosedødsfall i Oslo vs. resten av verden -- og vi er tydeligvis mer opptatt av å behandle symptomene enn å gjøre noe med de underliggende problemene..

Endret av Frank2004
Lenke til kommentar
Og etter noen års misbruk tyr de til nåla? Det er komplett LØGN. Det er VELDIG få som går videre etter å ha prøvd f.eks. Cannabis. Fy faen for noe provoserende bullshit.

7763881[/snapback]

Lær deg å lese da, jeg sa NOEN. Så det forekommer ALDRI at folk som starter med hasj kommer over på heroin senere? Har aldri noen sinne trufet en narkoman som begynte rett på heroin. Litt merkelig at så og si samtlige av rusmisbrukerne jeg har vært borti startet med alkohol i tidlig alder, gikk så til hasj og videre oppover i kjeden. Nå har jeg kommet med en kilde som bekrefter dette og du har kommet med en som avkrefter det så da er vi jo like langt.

Det finnes såkalrt positive aspekter med alle former for narkotika\rusmidler, debatten blir litt polarisert spør du meg, da du har anti-rus på den ene siden mot brukerne som enten greier å være brukere eller enda ikek har blitt misbrukere på den andre siden. En bør kunne ta til orde for begge sider og vise at ting ikke er så svart-hvott som man skal ha det til.

Lenke til kommentar
Lær deg å lese da, jeg sa NOEN. Så det forekommer ALDRI at folk som starter med hasj kommer over på heroin senere? Har aldri noen sinne trufet en narkoman som begynte rett på heroin. Litt merkelig at så og si samtlige av rusmisbrukerne jeg har vært borti startet med alkohol i tidlig alder, gikk så til hasj og videre oppover i kjeden. Nå har jeg kommet med en kilde som bekrefter dette og du har kommet med en som avkrefter det så da er vi jo like langt.

7763996[/snapback]

Så det ER altså Alkohol som fører til sterkere stoffer? Godt å vite.

Etter at man har røyka så er det å prøve et annet stoff det siste man har lyst til. Man er tilfredstilt og føler seg flott. Ved alkoholdrikking blir man derimot ofte nesten aldri tilfredstilt av rusen. Man drikker ofte mer og mer, og man blir mer dristig og tar gjerne noen piller i samme slengen da man ikke vet hva man driver med.

Har du noen statistikk på at Cannabis er den nest største grunnen til avhengighetsbehandling. Uansett, så vet jeg at Cannabis er det mest brukte ulovlige rusmidlet i verden, og når man blir tatt så er det stor sjangse for at man blir sendt inn til rehabilitering for "rusmisbruk" mot egen vilje. That's right - mot egen vilje. Rehabilitering mot Cannabis er som oftest ikke nødvendig. Avhengigheten er psykisk, ikke både fysisk og psykisk slik som ved tobakk og alkohol der avhengigheten også er mye sterkere. Avhengigheten er som regel pga. at det er godt. Slik som med skjokolade. Det er godt og gir en god følelse. Men det er ikke slik at man trenger det hele tiden, slik som ved en fysisk avhengighet. Det er også individuelt hvor avhengig man blir, men som oftest er det ikke en særlig sterkt avhengighet. Ikke engang om man røyker daglig, noe som mange gjør.

FMR drar bare frem gammel propaganda mot Cannabis for å sverte den ytterligere. Ordet "hasj" er idag et av de mest negativt ladede ordene i Norge da det brukes konstant i negativ sammenheng.

http://www.fhn.no/Norsknarkopol.html

Endret av ArmenMinAU
Lenke til kommentar

Jeg må si at det er skremmende å lese denne tråden. Så mange mennesker som er så dypt inni misbruket at de tydligvis må forsvare det, da helst med at de vil ha det legalisert.

ArmenMinAU du klarte virkelig å manipulere det Delavar sa til å høres ut som alkoholen har skylda for at folk blir misbrukere. Dette er jo en tankegang som er vel og bra for andre som bruker narkotiske stoffer, da dette gir dem en følelse av at blant annet Hasj ikke er så farlig. Vel i den sammenheng kan vi jo si at å bli født fører i noen tilfeller til misbruk av narkotiske stoffer. På denne måten kan man jo egentlig manipulere alt og ingenting til å høres logisk ut, dessverre er det nokså lett å gjennomskue dette.

Alkohol og tobakk er noe som de fleste her også drar inn som et argument for å legalisere Hasj (og andre rusmidler.) Dessverre ser jeg ikke sammenhengen. Du kan linke til X antall artikler der det står at Hasj er bra for de med en gitt sykdom, og at det er ikke like farlig som tobakk og, dessverre finnes det også X antall artikler som påviser problemet med at hasj ofte leder til andre, langt farligere, rusmidler.

Når det kommer til rusen er det også en stor forskjell på hvordan den virker. Der man med alkohol lett kan se hvem som er ruset, er det mye vanskeligere å oppdage om noen har røkt hasj. Dog vil personen som har røkt være rimilig borte. Vil vi leve i et samfunn der man skal være usikker på om busssjåføren, legen, flykapteinen er nykter ?

En siste ting jeg vil si til dere som vil legalisere hasj (Jeg antar at dere alle er folk som stadig benytter dere av dette stoffet). Hva for noe positivt ser dere i et samfunn der folk stadig kan drukne problemene sine i alkohol, hasj og kanskje senere andre rusmidler? Hvis hasj blir legalisert kommer det vel enda flere krav om at andre rusmidler skal bli legalisert. Jeg stiller meg uforstående til at et tilsynelatende så stort antall nordmenn har en trang til å dra på denne egotripen både titt og ofte (Les: rusen). Hva med og heller prøve å gjøre noe fornuftig... prøve å gjøre noe med livet som gjør det verdt å leve uten en rus.

En som bruker hasj til vanlig vil sikkert fnyse av alle poengene mine, men jeg forventa dessverre ikke noe annet. Har man først begynt på et narkotisk stoff er det lett å føle seg ovenpå med tanke på at "jeg" får oppleve den gode følelsen av lykke pågrunn av stoffet. Men var klar over at dette er en illusjon. Tilslutt vil du uansett sitte igjen med plager, og det er uten unntak hvilken rusmidel du bruker, enten det er Hasj, alkohol, heroin etc. DET FINNES NOK AV EKSEMPLER PÅ DET.

Tilslutt vil jeg bare si til ArmenMinA, at selv om du kanskje tror det er vanlig å blande piller og alkohol, så er det dessverre ikke slik i den virkelige verden. Jeg vet om folk som gjør dette, dessverre er ingen av disse "rakettforskere" for å si det sånn. De fleste har startet på den korte utdannelsen skattesnyltere...

Lenke til kommentar
Jeg må si at det er skremmende å lese denne tråden. Så mange mennesker som er så dypt inni misbruket at de tydligvis må forsvare det, da helst med at de vil ha det legalisert.

Det har ingenting med hverken bruk eller misbruk å gjøre. Det er egne meninger som kan komme fra hvem som helst.

ArmenMinAU du klarte virkelig å manipulere det Delavar sa til å høres ut som alkoholen har skylda for at folk blir misbrukere. Dette er jo en tankegang som er vel og bra for andre som bruker narkotiske stoffer, da dette gir dem en følelse av at blant annet Hasj ikke er så farlig. Vel i den sammenheng kan vi jo si at å bli født fører i noen tilfeller til misbruk av narkotiske stoffer. På denne måten kan man jo egentlig manipulere alt og ingenting til å høres logisk ut, dessverre er det nokså lett å gjennomskue dette.

Hvis han vil påvise at hasj fører til sterkere stoffer, så bruker jeg min frihet til å si at det er alkhol som egentlig har skylda. I virkeligheten tror jeg ikke at noe stoff direkte "fører" til sterkere stoffer. Alkohol kan føre til bruk av disse, men det gir det ikke noe slags sug etter de.

Alkohol og tobakk er noe som de fleste her også drar inn som et argument for å legalisere Hasj (og andre rusmidler.) Dessverre ser jeg ikke sammenhengen. Du kan linke til X antall artikler der det står at Hasj er bra for de med en gitt sykdom, og at det er ikke like farlig som tobakk og, dessverre finnes det også X antall artikler som påviser problemet med at hasj ofte leder til andre, langt farligere, rusmidler.

Artikler påviser ingenting. Det gjør derimot forskning og statistikk. Det handler ikke om hvor farlig stoffene er, men om narkotikapolitikken.

Når det kommer til rusen er det også en stor forskjell på hvordan den virker. Der man med alkohol lett kan se hvem som er ruset, er det mye vanskeligere å oppdage om noen har røkt hasj. Dog vil personen som har røkt være rimilig borte. Vil vi leve i et samfunn der man skal være usikker på om busssjåføren, legen, flykapteinen er nykter ?

Det er sant. Man ser ikke lett at noen er påvirket av cannabis, fordi de har kontroll på hva de driver med. Man begår som regel ikke drap, voldtekter, vold eller ran. Man havner som regel ikke bilulykker eller ulykker. Dette er typiske konsekvenser etter bruk av alkohol. Over halvparten av alle drap skjer i alkohol-rus. Når det kommer til flykapteiner så vet jeg at de blir testet før flyging. Ser ingen negative sider ved at leger er påvirket av cannabis, men slik er det hvertfall. Når det kommer til kjøring ved buss har vil politikontroller. Det må være grenser for hvor mye alkohol eller cannabis kroppen til bussjåføren, inneholder. Altså 0,2 promille for alkohol og et lignenede nummer for cannabis. Det er foresten ikke lett å se om en bussjåfør er påvirket ved 0,5 eller 0,8 i promille for den saks skyld. Jeg vil heller at bussjåføren min skal være påvirket av cannabis enn å være påvirket av alkohol. Forhåpentligvis er dette en positiv side ved legalisering. At man velger et alternativt rusmiddel.

En siste ting jeg vil si til dere som vil legalisere hasj (Jeg antar at dere alle er folk som stadig benytter dere av dette stoffet). Hva for noe positivt ser dere i et samfunn der folk stadig kan drukne problemene sine i alkohol, hasj og kanskje senere andre rusmidler? Hvis hasj blir legalisert kommer det vel enda flere krav om at andre rusmidler skal bli legalisert. Jeg stiller meg uforstående til at et tilsynelatende så stort antall nordmenn har en trang til å dra på denne egotripen både titt og ofte (Les: rusen). Hva med og heller prøve å gjøre noe fornuftig... prøve å gjøre noe med livet som gjør det verdt å leve uten en rus.

Man trenger ikke å benytte hasj for å ville legalisere cannabis. Hvorfor vil folk drukne mer i rus enn det de allerede gjør nå? Det er ikke sånn at vil plutselig får tilgang på disse stoffene. Tilgangen er der den dag idag, og vi kan få alle stoffer vi selv vil.

En som bruker hasj til vanlig vil sikkert fnyse av alle poengene mine, men jeg forventa dessverre ikke noe annet. Har man først begynt på et narkotisk stoff er det lett å føle seg ovenpå med tanke på at "jeg" får oppleve den gode følelsen av lykke pågrunn av stoffet. Men var klar over at dette er en illusjon. Tilslutt vil du uansett sitte igjen med plager, og det er uten unntak hvilken rusmidel du bruker, enten det er Hasj, alkohol, heroin etc. DET FINNES NOK AV EKSEMPLER PÅ DET.

Njaaa ;)

Tilslutt vil jeg bare si til ArmenMinA, at selv om du kanskje tror det er vanlig å blande piller og alkohol, så er det dessverre ikke slik i den virkelige verden. Jeg vet om folk som gjør dette, dessverre er ingen av disse "rakettforskere" for å si det sånn. De fleste har startet på den korte utdannelsen skattesnyltere...

Det tviler jeg heller ikke på.

Endret av ArmenMinAU
Lenke til kommentar
... til dere som vil legalisere hasj (Jeg antar at dere alle er folk som stadig benytter dere av dette stoffet).

7765504[/snapback]

Jeg er åpen for legalisering (om enn ikke den største forkjemperen). Jeg hadde satt pris på å ikke bli sett på som en rusmisbruker av den grunn... Rett og slett en tåpelig måte å drepe alle argumenter på ved å si at "Jaja, du mener det du ja. Men så er du jo også et vrak av en forbanna narkis". Det er faktisk mulig å ha andre meninger enn deg uten å være narkoman.

Takk.

Lenke til kommentar

Artigste med de ubrukelig hasjhuene er jo att de blir sløve og du ser det så jævlig godt på dem, selv om de sier det motsatte......Generelt blir humoren sløv og latteren enormt irriterende :) Så om du uansett om man ikke kommer på avrusning forde det ikke er et "så" enormt rusmiddel, så er nok bruken ødeleggende :)

Den som røyker kan tro hva en vil, men hasjbruk synes og høres :!:

Endret av darkz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...