Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hasj - Resultater av bruk, hva kan skje?

Aalton

Har du prøvd hasj?  

558 stemmer

1. 1. Har du prøvd hasj?

• Ja.
      211
    • Nei.
      334
    • Ønsker ikke å si.
      13

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så vidt jeg leser i den teksten er det veldig uklare og tilnærmet ingen bevis på at Cannabis forårsaker det eller det. Men at det "kan hende" at det kan forsterke risikoen med MAX 1 % (schizofreni)?

Det hele virker veldig usikkert og utydelig.

7746060[/snapback]

Ja jeg er enig det, men det står at det kan være skadelig på samme måte som folk her argumenterer for at det KAN være uskadelig....

Problemet er vel av det ligger for lite undersøkelse på området? Kjedelig hvis man finner ut av om 20 år, så er sjansen for schizofreni mer 50/50? Men igjen, man kan finne ut at det ikke er farlig i det hele tatt......

Det var jo en tid der LSD ble sett på det "beste" stoffet, det var ikke en ting det stoffet ikke kunne gjøre for deg. Man ble opplyst og fikk svar på alle verdens filosofiske spørsmål. Men etter omfattende forskning så fant man vel ut at dette ikke var tilfellet, det rota mildt sagt veldig med hodet......

Vet at dette er et mye tyngre stoff en hasj, men så lenge det ikke ligger noen konkret forskning framme (bare hvis, kanskje og muligens forskning) og de eneste "sikre kildene" er brukere så er det vel ett sjansespill?

Synes egentlig det er greit at folk bruker det, så lenge de ikke plager andre eller setter andres liv i fare så kan de gjerne spille russisk rulett for min del... :)

Lenke til kommentar
Så fordi det er gammel forskning så kan det ikke stemme?? bare lurer på hva du mener.

Er helt enig med deg at alkohol er et problem, men det er vel nesten verdt en tråd for seg selv?

7746465[/snapback]

så du mener vi også skal høre på gamle påstander/forskning som sier vi blir massemordere osv... av å røyke hasj?

Lenke til kommentar

Hasj er vel, som med så mye annet, usunt og farlig i store mengder over lang tid, men risikoen er jo ikke ekstremt høy ved å gjøre det en gang i blant virker det som.

Og så er det jo et poeng å ta med i beregningen hvor gøy det er :p Vil jo tro at mange av motstanderne aldri har prøvd, og derfor ikke har noe godt grunnlag til å si om det er "verdt risken" eller ei. Tenk fallskjermhopping...

Men det er jo selvsagt noe man bør være forsiktig med. Kjenner jo folk som har rusproblemer som begynte med hasjrøyking.

Lenke til kommentar
bla bla bla...

7750588[/snapback]

ikke sant..

der har de du kjenner missbrukt det, eller kanskje bare fått lyst til å prøve noe annet, for så å missbruke det.

men har du først startet å røyke hver dag, så er det vel vanskelig å slutte, og da har du vel kanskje også kommet litt inne i miljøet der det selges andre stoffer..

jeg røyka nesten hver dag i et halvt år før nyttår, men passet på å ikke bli kjent med "tvilsomme" folk, men ble jo det etterhvert.

det har også noen kompiser, som nå ikke greier en fest uten cola... det har vel også mye med at vedkommende som de kjøper cola av presser på å sier "det er jo så digg, du bare må prøve det" osv...

da er jo også sjangsen større for å prøve det, når han prøver å overbevise deg.

Så kjenner du noen, som kjenner noen som selger cannabis er vel det egentlig det beste.

slik liker jeg meg best, men nå kjenner jeg flere som dealer mye rart, men også folk som bare dealer hasj og sånt.

Og det er vel heller ikke farlig å ta en joint en gang i blant heller, folk drikker jo som oftest med jevne mellomrom også...

Edit:

Jeg skrev ikke sant i starten, men mente at det er sant det han skriver, ikke ay det ikke er sant :p

Endret av tu30r6
Lenke til kommentar

Leste at noen sa at lsd var utrulig helsefarlig.

Lsd er ikke noe spesielt farlig fysisk, men psykisk er det nokk ikke bra. Men det kommer alt ann på personen som prøver det. Noen klarer det helt fint, mens andre havner i et psykisk helvete etter første gang. Dette er heller ikke et stoff man tar ofte, men det finnes nokk untak.

Det finnes og folk som har fått positive opplevelser, folk som har kommet ut av forskjellige psykiske lidelser, folk som har greid å slutte med heroin alkohol etter terapi med lsd. Så lsd har og positive sider. :p

Men dette er ikke noe man hører om gjennom skole og sjenerelt media.

Og ja, til og med alkohol skader meir fysisk enn lsd, men lsd kan potensielt ødelegge psyken i mye høyere grad enn alkohol...

Men alkohol er et av de giftigeste stoffene fysisk, enkelt og greit... :whistle:

Lenke til kommentar

Hasj er nok ikke farlig i seg selv men noen som liker det, fortsetter og til slutt vil ha sterkere rus og blir hekta på sterkere saker.

Det skulle vært lovlig, da hadde vi hatt mindre dødstall/antall hjerneskadde på løsemidler.

Endret av Impetus.
Lenke til kommentar

De går ikke videre fordi de vil ha en sterkere rus. Rusen fra rusmidlene er jo helt forskjellige, så den blir ikke "sterkere" eller "svakere" sånn sett.

Grunnen er uansett at hvis man vil kjøpe Cannabis, så må man inn i et kriminelt miljø som gjerne selger en haug andre stoffer.

Endret av ArmenMinAU
Lenke til kommentar
Hasj er nok ikke farlig i seg selv men noen som liker det, fortsetter og til slutt vil ha sterkere rus og blir hekta på sterkere saker.

Det skulle vært lovlig, da hadde vi hatt mindre dødstall/antall hjerneskadde på løsemidler.

7753658[/snapback]

Intill noen gir meg kilder på den påstanden om at hasj føre til farligere stoff så velger jeg å se bort i fra det..

Sånn som de jeg kjenner ser på det er at det er nettop pga av at det er et såpass lite helsefarlig...De vet hvordan de blir når de røyker det og, fortsetter derfor pga av den gode rusen...Nye og sterkere stoffer er vanedannende og kan være farlige, derfor ikke krysse den grensa...

Lenke til kommentar

Har selv jobbet en del med både alkoholikere og narkomane, og kjenner flere som jobber i rusomsorgen. Det jeg gjennomgående ser er at alkoholikere ofte holder seg til alkohol/tobakk, mens endel av de som startet med f.eks hasj eller andre "lette" stoffer ender opp med "tyngre" stoffer da de etter lengre tids bruk ikke føler de får sterk nok rus, de fleste av disse kom ikke fra noe kriminelt miljø, ble heller ikke del av noe kriminelt miljø før de kom over på de tyngste stoffene og mistet jobb/ikke greide å finansiere eget forbruk. Ikke sikkert de jeg har jobbet med var representative for alle. Statistisk sett har høyt utdannede/høy sosial status mindre sjans for å bli avhengig av rusmidler og greier ofte å slutte etter å ha prøvd f.eks røyk, hasj osv, mens de med lavere sosial status lettere blir avhegige og oftere flytter over på tyngre stoffer da de er på evig jakt etter en rusen. Som en jeg kjenner som jobber på avrusningsklinikk sa: "alle er ute etter den første rusen de fikk da denne ofte er den beste, men etterhvert innser man at den aldri kommer tilbake og endel blir fristet til å prøve tyngre stoffer i håp om å få den gode følelsen igjen." Litt på sidelinja har du mange med ADHD som driver "selvmedisinering" med amfetamin (som har ganske like virkestoffer som f.eks ritalin).

Angående alkohol og alzheimers får du ikke direkte alzheimers av alkohol, men endel utvikler såkalt alkoholisk demens/hjernesvinn pga mange års alkoholforbruk. Har sett dette hos noen av mine pasienter (snakker da om alkoholmisbruk over tidsrom på over 20 år.)

Vi kan vell være enige om at alle rusmidler "ødelegger" deg etter mange års forbruk, dog i varierende grad, greier du å slutte underveis er det jo ikke noe problem, desverre greier langt fra alle det.

Lenke til kommentar

http://www.rus.no/filestore/s27-31.pdf

For å ta noe positivt med hasj og: Har hatt endel MS-pasienter (multippel sklerose) som hadde god nytte av hasj da noen av virkestoffene i hasj kan motvirke endel av bivirkningene ved sykdommen. Hadde det vært opp til med så hadde hasj vært legalisert til medisinsk bruk i Norge da jeg ser bl.a MS- og kreftpasienter på cellegift (motviker kvalme) kan ha god nytte av hasj. Til privat bruk ville jeg dog ikke legalisert det, men samtidig så ville jeg ha forbydd tobakk, sikkert litt "skadet" siden jeg jobber i helsevesenet men...

Lenke til kommentar

Når du har røyka så er andre rusmidler det SISTE du har lyst på. Du blir tilfredstillt nok. Det er bullshit at man vil ha sterkere stoffer.

At man vil ha den gamle rusen igjen ved å begynner på "sterkere" stoffer? Rusen er jo helt annerledes uansett.

Trenger ikke å være i noe utrolig kriminelt miljø for å få tak i Cannabis, men man må kjøpe det fra en dealer som som oftest selger mange andre stoffer.

Dessuten er FORDOMMER den største grunnen til at folk mister jobb, familie, venner o.l., etter bruk av ulovlige rusmidler. Man blir sett på som rusmisbruker og narkoman. Tragisk.

Forbydd tobakk? Forbud mot disse tingene er noe tull.

Lenke til kommentar
Når du har røyka så er andre rusmidler det SISTE du har lyst på. Du blir tilfredstillt nok. Det er bullshit at man vil ha sterkere stoffer.

At man vil ha den gamle rusen igjen ved å begynner på "sterkere" stoffer? Rusen er jo helt annerledes uansett.

Trenger ikke å være i noe utrolig kriminelt miljø for å få tak i Cannabis, men man må kjøpe det fra en dealer som som oftest selger mange andre stoffer.

Dessuten er FORDOMMER den største grunnen til at folk mister jobb, familie, venner o.l., etter bruk av ulovlige rusmidler. Man blir sett på som rusmisbruker og narkoman. Tragisk.

Forbydd tobakk? Forbud mot disse tingene er noe tull.

7757412[/snapback]

Mulig du snakker for deg, men jeg kan referere fra rundt 20-30 narkomane jeg har hatt i behandling, ikke sikkert det gjelder for alle.

Kan formulere meg annerledes: de fleste er ute etter den første og gode rusen, desverre kommer den som oftest aldri igjen, og NOEN blir fristet til å prøve tyngre stoffer for å om mulig få en enda bedre rus. Dette har jeg fra flere narkomane på rehab\avrusningsinstitusjoner.

Hvis du gidder å lese linken jeg viste til så inneholder den dokumentasjon for at alkohol\røyk\hasj og andre "lette" rusmidler ofte er inngangsporten til tyngre stoffer. Dette henger dog mye sammen med sosial status (høyrisikogrupper).

Tror samtlige narkomane jeg vet om\har jobbet med som mistet jobbet, mistet den av en eller flere av følgende grunner: problemer med å holde avtaler (som behandler merket du dette ofte), kommer ruset på jobb, tyveri fra familie og arbeidsplass, høyt og ofte ugyldig sykefravær, mange løgner osv. Nå snakker jeg om tunge brukere, eks alkoholikere eller heroinavhengige. Såklart har fordommer sitt å si, men for mange tunge brukere blir livssituasjonen såpass påvirket av avhengigheten, for lette brukere kan derimot fordommer ha mye å si.

Helt greit at du synes det er idiotisk å ville forby f.eks tobakk, grunnene til at jeg ønsker det er som følge av at jeg har mistet flere familiemedlemmer som følge av tobakk og sett hvor jævelig mange pasienter har fått det grunnet tobakk. Tror ofte det blir sånn at man får et syn på noe ut ifra hvordan man opplever det på seg selv, sine nærmeste og sine omgivelser. Jeg kunne sikkert forsvart hasj selv om jeg hadde prøvd det å likt det slik enkelte her gjør.

Endret av Delavar
Lenke til kommentar

Hvorfor forby tobakk når bruken av det øker samtidig som smugling og egen laging også forekommer?

BTW, gratulerer du har funnet frem til den samme infoen du vil finne i alle skolebøker.'

NOT gateway drug

NOT gateway drug

NOT gateway drug

Anbefaler foresten denne filmen som forklarer en god del synes jeg ;)

Uansett så vil en legalisering føre til et eget marked for Cannabis og fjerne tilgangen til de andre stoffene samtidig. Og misbruk er aldri bra, men mange fungerer helt flott, om ikke bedre, på Cannabis i sin egen travle hverdag.

Cannabis kan faktisk også forbedre kjøreegenskaper, slik som sett her.

Det at man i hele tatt kaller folk som bruker ulovlige rusmidler, for "narkomane", er en fordom i seg selv. Det er når man først misbruker noe at man virkelig er det. Synd at alkoholikere ikke er "narkomane" også og godtas i mye større grad i dagens samfunn.

Det at folk vil velge å bruke Cannabis istedenfor Alkohol hvis det blir legalisert, er jo en stor fordel i seg selv. Mindre drap, vold, voldtekt, uønsket sex, billulykker, ulykker bla bla bla. Dette var en at tingene de argumenterte med i Denver der de nå har legalisert Cannabis (første staten):

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1148585.ece

11 stater har legalisert medisinsk Cannabis, for å ikke nevne en god slump med andre land rundt om i verden.

USA bruker 40 milliarder dollar årlig på krigen mot narkotika. Er ikke det bortkasta penger når vi selv kan ta kontroll over salget?

Lenke til kommentar
Hvorfor forby tobakk når bruken av det øker samtidig som smugling og egen laging også forekommer?

BTW, gratulerer du har funnet frem til den samme infoen du vil finne i alle skolebøker.'

NOT gateway drug

NOT gateway drug

NOT gateway drug

Anbefaler foresten denne filmen som forklarer en god del synes jeg ;)

Uansett så vil en legalisering føre til et eget marked for Cannabis og fjerne tilgangen til de andre stoffene samtidig. Og misbruk er aldri bra, men mange fungerer helt flott, om ikke bedre, på Cannabis i sin egen travle hverdag.

Cannabis kan faktisk også forbedre kjøreegenskaper, slik som sett her.

Det at man i hele tatt kaller folk som bruker ulovlige rusmidler, for "narkomane", er en fordom i seg selv. Det er når man først misbruker noe at man virkelig er det. Synd at alkoholikere ikke er "narkomane" også og godtas i mye større grad i dagens samfunn.

Det at folk vil velge å bruke Cannabis istedenfor Alkohol hvis det blir legalisert, er jo en stor fordel i seg selv. Mindre drap, vold, voldtekt, uønsket sex, billulykker, ulykker bla bla bla. Dette var en at tingene de argumenterte med i Denver der de nå har legalisert Cannabis (første staten):

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1148585.ece

11 stater har legalisert medisinsk Cannabis, for å ikke nevne en god slump med andre land rundt om i verden.

USA bruker 40 milliarder dollar årlig på krigen mot narkotika. Er ikke det bortkasta penger når vi selv kan ta kontroll over salget?

7760364[/snapback]

Kan hende det, men samtidig vil "lovlydige borgere" holde seg unna, men vi er enige om at vi er uanige, hadde jeg vært i dine sko hadde jeg sikkert vært enig med deg, hadde du vært i mine sko hadde sikkert du vært enig med meg.

Og dine 3 linker refererer såvidt jeg kan se bare til en studie som ikke engang er referert. Dessuten omtaler disse mest marijuana som som oftest gir en litt annen ruseffekt enn hasj. Kom med bakgrunnskilder og noe som faktisk handler om hasj du ;)

For å si den sånn, jeg regner INGEN som narkomane er de er avhengige og i stor grad har mistet kontroll over livet. Er du alkoholiker fordi du drikker 2 ganger i måneden? Nei vil jeg si. Er du narkoman fordi du røyker hasj 2 ganger i måneden? Nei jeg jeg si der og så der er vi nok hjertens enige!

Hvis cannabis er så bra for kjøreegenskapene ( håper ikke du mener hasj da mange typer hasj sløver deg), så kan du jo dokumentere det litt bedre enn med en youtube-video? Kan sikkert finne mye "anti-hasj" på youtube jeg og uten at jeg velger å bruke det som kilder.

Ja, til medisinsk bruk, noe jeg har sagt tidligere jeg er helt enig i så hvorfor tar du opp det?

Kan hende det er bortkasta penger å bruke så mye på å bekjempe dop, ikke vet jeg, vi får se hvordan det går på lang sikt i land\områder hvor enkelte typer narkotika er legalisert og ta lærdom av det.

Lenke til kommentar
Hasj er idiotisk. Er ikke noe kult med det heller for de som tror det.

7721702[/snapback]

Hvorfor er det slik at dere alltid må fortelle oss at det ikke er noe kult og helt riv ruskende galt? Hva med for en gangs skyld og lese de argumentene som kommer mot dere? Eilertsen hadde jo noen helt fenomenalt sykt bra poster i starten av denne tråden.

Hva med og gidde og prøve og røyke før dere uttalere dere?

Hvorfor kan ikke dere fortelle at alle de alkoholiserte vennene deres er noen ukule personer bare fordi de drikker alkohol?

folk flest ruser seg ikke for og vere kule.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...