Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hasj - Resultater av bruk, hva kan skje?


Aalton

Har du prøvd hasj?  

558 stemmer

  1. 1. Har du prøvd hasj?

    • Ja.
      211
    • Nei.
      334
    • Ønsker ikke å si.
      13


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg jobber i akutt psykiatrien. Nå skal det sies at ikke alt for mange kommer inn med rusutløst psykose grunnet "kun" THC/cannabis, men akuratt det rusmidlet spiller en stor rolle i mange tilfeller, også på vei til andre stoffer(Med det sagt så kan man også si at det ikke på noen måte er bevist, og det skal jeg være enig i. Alike vel er det ofte at akuratt det skjer og da kan man sammenligne med bilen igjen... setter man seg inn i en bil behøver det ikke bety at man overskrider noen fartsgrenser(men det skjer)).

 

Det snodige med bruken av det er at det på en måte sniker seg på brukeren og etter langvarig bruk vil ikke brukeren merke mange varsel signal eller at virkeligheten endres rundt seg som man ville hvis man hadde tatt pauser innimellom. Mange av de som slutter å bruke merker dette veldig godt når de forsøker å røyke igjen.. at kroppen ikke henger med på 4-5 dager og at man har helt andre tanker enn hva man normalt sett har i "normal tillstand", men de som ikke tar lang nok pause merker ingen foskjell siden kroppen allrede er vandt med effekten rusmidelt gir. Mange rusmidler er forbundet med selvmedisinering av andre ting som feks ADHD og kanskje akuratt derfor denne gruppen også får sentralstimulerende medisiner for å fungere "normalt"

 

Jeg kan bare fortelle hva jeg ser og opplever og håpe at noen tar det til seg og blir observant... fordi en annen ting jeg har opplevd er at mange som bruker kan i visse tilfeller samenlignes med sterkt relgiøse mennesker, de beskytter sin tro uansett og stiller heller ikke spørsmål eller utfordrer det de allrede tror. Det jeg vil frem til er at ingen rusmidler er uten risiko, illegale bærer flere med seg selv om alkohol og tobakk er nok det som er mest skadelig og flest har problemer med fordi det er almen akseptert + at norge eier ikke alkohol kultur, men drikker seg sanseløse ofte over flere dager. Da kan man si at noen forskningsresultater forteller at 2-3 galss vin om dagen er sunt for deg og derfor er ikke alkohol så skadelig som alle skal ha det til, men å straffe nyrene sine med helge fyll er veldig skadelig... og alkohol er ikke alene, mange røyker npr de drikker og ikke ellers.. er dette alkoholen sin skyld? Sorry OT, men jeg bare drar noen sammenligninger.

 

Jeg mener at rusmiddel kan ikke bedømmes kun av forskningsresultater og medisinske rapporter, det er mye mye mer som spiller inn.

 

Men hold deg til saken, her snakker vi om hasjbruk alene. jeg vil gjerne ha noe materiale som støtter opp observasjonene dine

Endret av Derfern
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
Gjest Thomas Larsen

 

Alkohol:

-Dreper hjerneceller, hasj bedøver

-Gjør en person aggressiv

-Skader kroppen generellt

-Koster samfunnet MYE både direkte og indirekte

-Rusen av alkohol nedsetter kritisk sans

-Rusen av alkohol nedsetter vurderingsevnen

-Alkohol er ett problem

 

Alt har sine pro. og cons., så å komme å si at hasj er verdensfiende nr.1 blir for dumt. Skal ikke synse om hvordan ting ville blitt dersom hasj ble lovlig, men dere ser kanskje den røde tråden i innlegget mitt :)

 

Jeg har mye personlig erfaring med hasj. Hvis du visste om hvilke alvorlige sinnsilelser det kan gi, så hadde du kuttet ut å skrive slik vrøvel. Debatten om hvorvidt hasj er skadelig eller ikke, burde legges død en gang for alle. Å påstå at hasj ikke er skadelig, er like uvitende som å påstå at jorden er flat. Rett og slett vranglære. Det hersker bred konsensus blant forskere, og det foreligger mye empiri, som støtter opp under at hasj kan påføre svært alvorlige lidelser. Jeg har slitt litt, så jeg vet med stor sikkerhet hva jeg snakker om. Galgen eller den elektriske stol....det ene går fortere enn det andre, men at begge deler er usunt, det er helt sikkert.

Lenke til kommentar

har prøvd hasj litt for mye og kan si at det ikke kommer så mye godt ut av det så lenge du ikke greier å holde bruken normal (med normal så mener jeg like ofte som du drikker, så lenge du ikke hver dag)

 

Røyker du deg en jonas (han hadde ikke jeg røyka men...) la oss si annenhver helg, så har ikke det noe å si på helsa di, skole gang eller noe sånt.

 

Så lenge du ser på hasj som alkohol så går det greit :) bare du ikke trekkern ut i ukedagene siden det er så lett og du får ikke noe hangover dager etter.

Gjør du det, så blir det fort skadelig på livet du lever og helsa di.

Greier du å ødelegge helsen din på hasj så er det heldigvis alltid en vei til bake :)

Men ikke ha det som en sikkerhet for at du kan røyke 3 ganger i uka, da får du ikke et øre av meg neste gang jeg ser deg tigge i bunn av karl johan vertfall.

Lenke til kommentar

hva kan skje med bruk av hasj?

 

Vel.. jeg kan jo si noe om ting som har skjedd meg pga et uvettig bruk av hasj.

 

Mistet kjæresten min : tro meg, jeg elsket henne..

Mistet lærlingplassen min og diverse jobber.

Mistet venner.

Mistet "tale evnen" med familien.

Mistet familien.

Mistet livet.

Mistet den jeg en gang var.

Mistet han jeg savner. (meg selv)

 

Mistet alt som betydde noe for meg! det eneste jeg har igjen i livet er den halvdelen av familien som bor 10 mil unna der jeg egentlig bor.

Jeg setter evig pris på at familien min er så snill og hjelpfull!!

 

 

Og jeg er 19 år gammel, skikkelig kult...

Jeg har mistet alt jeg har og eier unntatt den ene halvdelen av familien.

 

Og dette ga jeg opp pga hasj... Retter sakt så greide jeg ikke å se det selv, før det var for sent.

 

For å si det på min måte: hasj er like farlig som heroin så lenge du greier å styre deg og ingen ting er bedre en øl ;)

 

Det er ikke meningen å legge all skylden på hasj, hasj kan være fint det! men hovedsaklig så er det hasjen som har gjort det.

Endret av myrdan
Lenke til kommentar
Gjest Thomas Larsen
hva kan skje med bruk av hasj?

 

Vel.. jeg kan jo si noe om ting som har skjedd meg pga et uvettig bruk av hasj.

 

Mistet kjæresten min : tro meg, jeg elsket henne..

Mistet lærlingplassen min og diverse jobber.

Mistet venner.

Mistet "tale evnen" med familien.

Mistet familien.

Mistet livet.

Mistet den jeg en gang var.

Mistet han jeg savner. (meg selv)

 

Mistet alt som betydde noe for meg! det eneste jeg har igjen i livet er den halvdelen av familien som bor 10 mil unna der jeg egentlig bor.

Jeg setter evig pris på at familien min er så snill og hjelpfull!!

 

 

Og jeg er 19 år gammel, skikkelig kult...

Jeg har mistet alt jeg har og eier unntatt den ene halvdelen av familien.

 

Og dette ga jeg opp pga hasj... Retter sakt så greide jeg ikke å se det selv, før det var for sent.

 

For å si det på min måte: hasj er like farlig som heroin så lenge du greier å styre deg og ingen ting er bedre en øl ;)

 

Det er ikke meningen å legge all skylden på hasj, hasj kan være fint det! men hovedsaklig så er det hasjen som har gjort det.

 

Dette var et tøft og ærlig innlegg, hvor jeg kjenner meg godt igjen i. Det er mange (inkl. meg selv) som har de samme erfaringene. Jeg har bestemt meg for å kutte røyking, og aldri ta det igjen.Så mye hater jeg å være slave av et narkotikum som er like effektivt som et edderkoppnett...et nett det er vanskelig å komme seg ut av. Hvis man har mange venner som røyker, så er det også verre med å slutte.

 

Hvis man påstår at hasj er farlig, vil man bestandig møte motargumenter, som f.eks. med at alkoholen er farlige. Da bør de som er pro- haj prøve å definere for selg selv hva som er farlig. Det lever hundrevis av millioner med mennesker som har latente psykiske lidelser, og da mener jeg at de ikke er blitt aktivert ennå. Med hasj, og selv ved kortvarig bruk, kan man risikere å trigge disse lidelsene. Jeg tenker mest på depresjoner, angst, paranoia, og konsentrasjonsvansker. Det er ingen som med sikkerhet kan si med 100% sikkerhet kan si at de ikke har en skjult lidelse. Mange av skadene man får av hasj, er også irreversible. Cannabis gjør mer med kroppen til brukeren, enn det de fleste er klar over. Cannabis påvirker kraftig kroppens hormonbalanse, og kan forårsake endokrine kroniske sykdommer, selv over kort tids bruk. Farlig nok?

 

Det er ikke for å være kværulant at jeg skriver dette. Folk som tror at hasj er ok, selv "bare en gang i blandt", burde innhente mer informasjon om stoffet. Det har jeg gjort over lenger tid, og resultatene er skremmende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...