Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hasj - Resultater av bruk, hva kan skje?


Aalton

Har du prøvd hasj?  

558 stemmer

  1. 1. Har du prøvd hasj?

    • Ja.
      211
    • Nei.
      334
    • Ønsker ikke å si.
      13


Anbefalte innlegg

mitt forbruk er veldig variabelt. Noen ganger røyker jeg flere ganger i uken mens akkurat nå har jeg ikke røyka på 5 uker. Om familien min hadde funnet ut at jeg bruker cannabis ville de antageligvis se stusselig på meg. omgangskretsen min som alle er ikke-brukere av cannabis respekterer at jeg røyker i ny og ne. Nå er jeg 19 år og de fleste på min alder tenker litt lengre enn hva avisoverskriftene skal ha folk til å tro med tanke på at min generasjon er en bedre informert generasjon enn den eldre som slavisk dømmer folk uten å helt skjønne hva det er snakk om. Nå synes jeg det er jævlig teit å skrive sån "har fyrt opp en jonny og er drit stein!" her på forumet da det bare forsterker folks inntrykket av cannabisbrukere som tapere og kort tenkte mennesker. du sier jeg er kommet lenger enn de fleste brukere av cannabis, det tror jeg ikke. Jeg vil si jeg er er kommet lengre enn de fleste som bruker cannabis som et startskritt i et liv med tungt narkotikamisbruk. Disse har ikke noe annet i livet enn jakten på en sterkere og sterkere rus.

Endret av Derfern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruk av hasj/cannabis kan øke risikoen for slag.

The first incident occurred after he had smoked a considerable amount of cannabis combined with three or four drinks at a party. He lost his ability to speak, which was followed, a few hours later, by convulsions.

 

A brain scan revealed one patch of bleeding and another blood clot, but no evidence of narrowed/furred up arteries. He was treated, and recovered.

 

A year later, after another bout of cannabis smoking, he again lost his ability to talk and experienced weakness on one side of his body (hemiparesis). A brain scan revealed a further small patch of bleeding as well as another blood clot, but in different areas from before.

http://www.sciencedaily.com/releases/2005/...50223162643.htm

 

Tviler på at alle som har opplevd slike symptomer har tatt kontakt med sjukehus for undersøkelse, særlig om det er et lite, kortvarig slag, så her kan det være en del tilfeller som ikke er kommet fram. Er vel heller ikke alle som villig forteller at de røyket hasj/cannabis før det skjedde, eller i det hele tatt gjør/har gjort det. Noe å ha i bakhodet når en tar seg et blås.

 

Aldersfordeling for slagpasienter (generelle tilfeller):

image002.gif

http://www.spaldingrehab.com/CustomPage.as...2-59BD7C5F66DB}

 

Èn ting er virkningen av selve virkestoffet. Når det i tillegg er hundrevis av andre stoffer, i tillegg til de i tobakken det blandes med, stiller det seg litt anerledes. I tillegg er det utvilsomt en del gasser som frigjøres når røykeutstyret blir varmet opp. Temperaturen aluminiumsfolien blir utsatt for, sørger nok også at det utvikles gasser fra denne. (Har selv klart å omvandle en aluminiumsølboks til aske ved å legge den i vedovnen og tilføre ekstra oksygen ved å blåse intensivt igjennom et sammenrullet blad på kullet rundt.) Å gjøre en grundig undersøkelse av alle gassene og hvordan dette påvirker brukerne, kan jeg tenke meg er veldig vanskelig. Derfor blir det inntil videre bare spekulasjoner. At noe av dette er helsegunstig ved hyppig bruk, det tviler jeg på.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

Gassene som kommer ut i enden av den kan fortsatt oppnå høy nok temperatur til at plasten frigjør gasser. Et materiale trenger ikke å måtte nå smeltepunktet for å frigjøre gasser. Uansett er nok ei maispipe et bedre alternativ, ja.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

skulle du fortsatt være redd for å ta skade kan du jo også bruke en såkalt vaporizer som eliminerer div uønskede partikler og plantematriale du innhalerer når man røyker på vanligvis. denne mannen du viser til, finnes d flere eksempler som støtter en teori om at dette er en reaksjon som flere kan oppleve under inntak av cannabis? dette skjer bare ikke et vanlig menneske som følge inntak av cannabis. leste om dette å fant ut at de ikke tok med i undersøkelsen deres om testpersonene hadde hjertesykdommer fra før av så d blir som gi en kreftpasient en joint på dødsleiet og si at personen døde av hjertestans forårsaket av cannabis. dette blir en liten baggatel å henge seg opp i med tanke på at en god del produkter vi putter i oss kan øke sjansen for både ditten og datten. men jeg aksepterer dette eksempelet som et svar på "hva KAN skje" men hvorfor ikke lage en tråd som heter "ALKOHOL- RESULTATER AV BRUK, HVA KAN SKJE?" så skal dere få en fin lang liste av meg med ting som kan skje ved inntak av alkohol også kan dere stille hverandre spørsmål om hvorfor dette ikke er ulovlig da cannabis som forårsaker mye færre skader, ja nesten ingen likevel er ulovelig.

Endret av Derfern
Lenke til kommentar

Jeg tror, som jeg har skrevet tidligere at det kan være store mørketall, av de grunnene jeg samtidig nevner. Er ikke sikkert alle ville vært klar over at det faktisk var et slag heller. Leste i en artikkel at faren for å få slag var seks ganger høyere om en røyket tobakk og hadde slektninger som hadde fått slag. Jeg vil også tro at de tilstandene som gjerne kan være med på å framkalle et slag, som langvarig stress ol. ofte også må oppfylles i tillegg til selve marihuana/hasj-inntaket om det skal slå ut. I artikkelen står det alikevel at det var ganske ulikt et vanlig tilfelle av slag. Derfor er inntaket av marihuana var særlig interessant i den sammenhengen.

 

Såkalte vaporizers har jeg lest om og sett på nettet, men har aldri hørt/sett at det er blitt brukt. Tilgjengeligheten er vel også ganske begrenset, særlig i Norge. Du er nok enig i at det ikke virker å være særlig utbredt, sammenlignet med mer primitive løsninger.

 

Poenget mitt var at vi ikke har oversikt over hvilke stoffer som finnes i typisk hasjrøyk fra en hjemmemekket pipe av plast og folie, og hvordan disse stoffene virker på oss.

 

Når jeg tenker over det så hadde det ikke vært så teknisk vanskelig å finne ut hvor stor andel av pasienter med slag som i tillegg har spor av THC i blodet. Vanlig praksis er nok ikke å inkludere en analyse av THC-nivået i blodet de blodprøvene som blir tatt av pasienter med slag. Det koster mer å ta en slik spesifikk test, dessuten kan det hende en må ta dobbelt opp med prøver. Det kan også stilles spørsmålstegn ved om dette er etisk riktig å gjøre, så lenge pasienten ikke har gitt klarsignal om det, eller ikke vil det. Det hadde iallefall vært en utrolig god måte å komme litt mer til bunns i dette på, ettersom en kan undersøke de spesifikke tilfelenne nøyere og gi en bedre indikasjon på hvordan inntaket hadde en forbindelse med slaget. Yngre pasienter kunne kanskje vært en mer fornuftig pasientgruppe, ettersom slag er forholdsvis uvanlig blandt yngre mennesker.

 

Edit: kom på at THC-mengden i kroppen vanligvis ikke sjekkes ved å ta blodprøve, men med en urinprøve. Uansett gjør det ikke en så veldig stor forskjell på hvordan det stiller seg.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

- Blir lat

- Økt apetitt

- Utsatt for psykoser

- Utsatt for depresjon

- Utsatt for angst og paranoia

- Dårlig koordinasjonsevner, konsentrasjonsevner og reaksjonsevner

- Dårlig korttids hukommelse og generell tids oppfattning

- Fare for dårligere hygiene og nedsatt imunforsvar

- Virkelighetsfjern

- Isolasjon

- Får ikke gjort det du skal

- Utstøtt i visse miljøer om du er almen kjent at du bruker

- Mindre sjanse for fast arbeid om det er almen kjent i ditt nærmiljø

- Kriminelle venner og er i politiets søkelys

- Gjør ting du kanskje ikke ville gjort om du var nykter

- Fornekter at THC er avhengighets skapende og potensiellt skadelig for ditt sosiale liv

- Finner på unnskyldninger for å bruke THC, som for deg er virker logisk. Ingen andre ser logikken

Endret av Cri
Lenke til kommentar

 

Jeg tror, som jeg har skrevet tidligere at det kan være store mørketall, av de grunnene jeg samtidig nevner. Er ikke sikkert alle ville vært klar over at det faktisk var et slag heller. Leste i en artikkel at faren for å få slag var seks ganger høyere om en røyket tobakk og hadde slektninger som hadde fått slag. Jeg vil også tro at de tilstandene som gjerne kan være med på å framkalle et slag, som langvarig stress ol. ofte også må oppfylles i tillegg til selve marihuana/hasj-inntaket om det skal slå ut. I artikkelen står det alikevel at det var ganske ulikt et vanlig tilfelle av slag. Derfor er inntaket av marihuana var særlig interessant i den sammenhengen.

 

Såkalte vaporizers har jeg lest om og sett på nettet, men har aldri hørt/sett at det er blitt brukt. Tilgjengeligheten er vel også ganske begrenset, særlig i Norge. Du er nok enig i at det ikke virker å være særlig utbredt, sammenlignet med mer primitive løsninger.

 

Poenget mitt var at vi ikke har oversikt over hvilke stoffer som finnes i typisk hasjrøyk fra en hjemmemekket pipe av plast og folie, og hvordan disse stoffene virker på oss.

 

Når jeg tenker over det så hadde det ikke vært så teknisk vanskelig å finne ut hvor stor andel av pasienter med slag som i tillegg har spor av THC i blodet. Vanlig praksis er nok ikke å inkludere en analyse av THC-nivået i blodet de blodprøvene som blir tatt av pasienter med slag. Det koster mer å ta en slik spesifikk test, dessuten kan det hende en må ta dobbelt opp med prøver. Det kan også stilles spørsmålstegn ved om dette er etisk riktig å gjøre, så lenge pasienten ikke har gitt klarsignal om det, eller ikke vil det. Det hadde iallefall vært en utrolig god måte å komme litt mer til bunns i dette på, ettersom en kan undersøke de spesifikke tilfelenne nøyere og gi en bedre indikasjon på hvordan inntaket hadde en forbindelse med slaget. Yngre pasienter kunne kanskje vært en mer fornuftig pasientgruppe, ettersom slag er forholdsvis uvanlig blandt yngre mennesker.

 

 

det er selvfølgelig interessant, men er avhengig av undersøkelser som bekrefter dette for å si meg enig, og hvis dette stemmer så vil ikke dette bevise at cannabis gir deg en hjertesykdom men heller at det kan utløse et anfall som antegeligvis kommer før eller senere. Nå har jeg en venninne som har en hjertesykdom. hun fikk beskjed om at hun antagelig vis kom til å dø i oktober og nå har hun faktisk røyka cannabis etter hun fikk denne beskjeden av legene og hun lever fortsatt i dag. vil ikke si at det avkrefter påstanden, men litt personlig erfaring skader ikke.

 

- Blir lat

- Utsatt gruppe for psykoser

- Utsatt gruppe for depresjon

- Utsatt gruppe for angst og paranoia

- Dårlig koordinasjonsevner, konsentrasjonsevner og reaksjonsevner

- Dårlig korttids hukommelse og generell tids oppfattning

- Fare for dårligere hygiene og nedsatt imunforsvar

- Virkelighetsfjern

- Isolasjon

- Får ikke gjort det du skal

- Utstøtt i visse miljøer om du er almen kjent at du bruker

- Mindre sjanse for fast arbeid om det er almen kjent i ditt nærmiljø

- Kriminelle venner og er i politiets søkelys

- Gjør ting du kanskje ikke ville gjort om du var nykter

- Fornekter at THC er avhengighets skapende og potensiellt skadelig for ditt sosiale liv

- Finner på unnskyldninger for å bruke THC, som for deg er virker logisk. Ingen andre ser logikken

 

- blir lat= ja, man er ikke hypp på en joggetur etter man har tatt seg et trekk. man blir ikke permanent lat.

 

- utsatt for psykoser= denne teorien er en ganske gammel en som er blitt avkreftet for lenge siden

 

- utsatt for angst å paranoia= angst nei, paranoia ja og igjen dette er når man er beruset og ikke noe som er permanent. det går over. grunn til at man blir paranoid er fordi det man driver på med er ulovelig.

 

- Dårlig korttids hukommelse og generell tids oppfattning= HELT RIKTIG, dette er også under rusen og ikke permanent akkurat som alkohol også svekker hukommelsen når du er full.

 

 

- Dårlig koordinasjonsevner, konsentrasjonsevner og reaksjonsevner= helt riktig at UNDER rusen er dette bivirkinger. igjen dette er ikke permanent. man får selvfølgelig ikke like dårlige kordinasjonsevner og reaksjonsevner man får av alkohol inntak. konsentrasjonsevnen kan faktisk øke under en hasjrus.

 

- Fare for dårligere hygiene og nedsatt imunforsvar= hvor henter du informasjonen fra? dette er ikke en myte engang. imunforsvaret kan bli svekket i leveren når du er høy men alt går tilbake til normalt etter svært kort tid. mange AIDS pasienter blir faktisk behandlet med cannabis ettersom forskere tror dette stimulerer imunforsvaret. og igjen, hygienen blir dårligere? har du hentet dette på UMN sine sider eller noe? gå på google å søk "cannabis can cause bad hygiene" eller noe i den duren, du får ingen treff med den setningen eller en eneste påstand om dette.

 

- Virkelighetsfjern?????? at man ikke ser virkeligheten hvis man røyker cannabis? :hmm: nå har jeg hørt det også. du er jo virkelighetsfjern som ikke stiller deg kritisk til det du nettopp har copy/paste fra en eller annan svadaside på nettet.

 

- Isolasjon= :rofl: hæh? gi meg link for faen, dette må jeg bare se. vær seriøs mann.

 

- Får ikke gjort det du skal= når jeg har fyrt på jointen min så er jeg opptatt med det, trikset er å ikke røyke før du feks skal på trening akkurat som man ikke burde drikke alkohol før man skal på jobb da får du ikke hjort det du skal. ALtså igen, gi meg link dette må jeg se med mine egne øyne.

 

- Utstøtt i visse miljøer om du er almen kjent at du bruker= du sier det er et kjemikalje eller en komponent i cannabis som gjør at du blir utstøtt fra miljøer? man kan bli utstøtt på bakgrunn av at det er ulovelig og ingen vil henge med en kriminell. igjen, en legalisering ville endret dette.

 

- Mindre sjanse for fast arbeid om det er almen kjent i ditt nærmiljø= fordi arbeidsgivern helst ikke vil ansette en kriminell. IGJENNN, en legalisering ville fikset dette problemet.

 

- Kriminelle venner og er i politiets søkelys= nja, jeg har ikke så mange kompiser som røyker hasj så jeg har få kriminelle venner, hadde cannabis vært lovlig ville verken jeg eller andre brukere blitt stemplet som kriminell.

 

- Gjør ting du kanskje ikke ville gjort om du var nykter= øhh, dette er hva man utsetter seg selv for hvis man er under påvirkning av alkohol. når man har røyka hasj vil man bare slappe av. og siden man blir paranoid når man er høy blir man veldig forsiktig og tar færre sjangser enn hva man gjør nykter. IGJEN GI MEG LINK PÅ DETTE!!! :wee:

 

- Fornekter at THC er avhengighets skapende og potensiellt skadelig for ditt sosiale liv= selvfølgelig fornekter jeg at THC er avhengigetskapende når d faktisk ikke er det. dette VAR en ganske omdiskutert påstand som nå i ettertid har vist seg å være feil http://www.talkleft.com/story/2004/05/18/601/89840

 

- Finner på unnskyldninger for å bruke THC, som for deg er virker logisk. Ingen andre ser logikken = :lol: det eneste jeg ikke ser logikken i er denne påstanden din som du må ha hentet fra en samfunnsfag bok fra 1970-tallet du fant gjemt på loftet ditt. helt seriøst jeg blir bare mer og mer interessert i få vite kilden bak dette makverket av en påstand du i det hele tatt tørr å vise tiltro til.

 

 

alle teoriene dine er så gjenomsyret elendig at det blir rett og slett bare tragisk.

disse var kanskje aktuell på 1930-tallet men vi lever i år 2009. finn vilken som helst annen anti-cannabis side på nettet og selv disse har skjønt at så smale påstander som du kommer med ikke holder.

 

 

nei, gå heller på politikk forumet å klag over at samfunnet har gjort deg til en feilinformert og naiv tulling :thumbup:

Endret av Derfern
Lenke til kommentar
det er selvfølgelig interessant, men er avhengig av undersøkelser som bekrefter dette for å si meg enig, og hvis dette stemmer så vil ikke dette bevise at cannabis gir deg en hjertesykdom men heller at det kan utløse et anfall som antegeligvis kommer før eller senere. Nå har jeg en venninne som har en hjertesykdom. hun fikk beskjed om at hun antagelig vis kom til å dø i oktober og nå har hun faktisk røyka cannabis etter hun fikk denne beskjeden av legene og hun lever fortsatt i dag. vil ikke si at det avkrefter påstanden, men litt personlig erfaring skader ikke.

Nå er et slag forårsaket av en hjerneblødning eller en blodpropp i hjernen, begge gir noe av det samme utslaget. Det er ikke en hjertesykdom ettersom det har mer med blodåretsystemet og hjernen å gjøre, og hvordan kroppens (hjernens) funksjoner blir påvirket av skader som følger av blødningen/proppen.

Lenke til kommentar
- Dårlig korttids hukommelse og generell tids oppfattning= HELT RIKTIG, dette er også under rusen og ikke permanent akkurat som alkohol også svekker hukommelsen når du er full.

 

Nei, jeg har da merket svært godt at korttidshukommelsen er svekket i mange dager etter en tett røykeperiode.

 

Slenger opp en PDF fil her med tittelen "Til deg som vil slutte med hasj", her er det mange punkter som stoners på forumet kanskje kjenner seg igjen i.

guideno.pdf

Lenke til kommentar

Den hjernefunksjon-undersøkelsen taler litt for din sak, det er sant. Gjorde et grundigere søk og fant et par artikler som går en del grundigere inn på temaet:

 

Et annet tilfelle hos en 18-åring (kanskje litt vel intensiv bruk av medisinsk språk til at jeg lett forstår alt det snakkes om, selv om jeg har noen av begrepene inne):

http://www.thefreelibrary.com/Stroke+after...n...-a082553300

 

Forklarer litt grundigere forbindelsen mellom THC og økt nivå av triglyserider (fettsyrer som er uheldige i store mengder) basert på en undersøkelse av brukere:

http://living.oneindia.in/health/disorders...oke-160508.html

 

Poenget er vel igrunn bare at den generelle holdningen blandt mange brukere og folk generelt er at hasj/marijuana er fullstendig harmløst psykisk og fysiologisk, og heller helsefremmende. Folk hadde ikke hatt vondt av å bli litt mer opplyst, særlig når mange går og trygler om legalisering.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
Gjest Guest_gjest_*

Vet ikke om jeg går OT, men prøver.

 

Jeg røykte litt for første gang på nyttårsaften. Tok en multitest i dag for morroskyld, sånn man kjøper på apoteket, og den viste negativt på alt. Litt overrasket, siden dette var kun 2 dager siden! Testen sier at den er 95-99% sikker, og jeg gjorde nøyaktig som det stod i instruksjonen.

Lenke til kommentar

Jeg syns hasjrusen er litt oppskrytt. Mulig jeg bare har hatt uflaks da.. Har røyka 5-6 ganger. De fleste gangene har jeg fått en god og avslappende følelse, men har aldri blitt godstein så jeg får latterkrampe av alt. En gang greena jeg og det var helt jævlig :p Men det kom noe positivt ut av det. Jeg lå på badet i fosterstilling og fikk ipoden til en kamerat. Fomla med til å skru på musikken og det var så episk som det går ann å få det :D

Endret av Callisto Star
Lenke til kommentar
.....................

.......

...

 

 

alle teoriene dine er så gjenomsyret elendig at det blir rett og slett bare tragisk.

disse var kanskje aktuell på 1930-tallet men vi lever i år 2009. finn vilken som helst annen anti-cannabis side på nettet og selv disse har skjønt at så smale påstander som du kommer med ikke holder.

 

 

nei, gå heller på politikk forumet å klag over at samfunnet har gjort deg til en feilinformert og naiv tulling :thumbup:

 

For det første.. det er ingen teorier, det er av ren erfaring fra hvor jeg jobber og hva jeg ser rundt meg og hva andres erfaring er. Er du helt i begynnelsen av misbruket ditt så vil du ikke se dette selv, men det vil bli mer klart for deg etterhvert som tiden går og misbruket består.

 

Min post var ikke rettet mot deg personlig, men at du tar det personlig er jo i og for seg bra på en måte for da synker kanskje noe av punktene inn så du er klar over farene med ett misbruk.

 

Alle punktene jeg ramset er "fare for" og risikoer du setter deg ut for. Feks så kan man ikke si at bruk av bil dreper, men det er en risiko når du setter deg inn i bilen og risikoen øker med visse variabler som feks. rus og fart og dårlige veier... med mer. Hvor utsatt man er for hvert punkt i min liste spørs på personlighet og misbrukets omfang + en del andre ting... det er alikevel vanlige ting man kan observere når det gjelder denne typen misbruk.

 

Om du ikke tenkte igjennom det jeg skriver her nå fra før så har du allrede fått ett par kryss i den listen jeg skrev i førstepost.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest33

Den som er naiv her er nok Derfern. Det Cri skriver stemmer meget godt, men alt i ein viss grad. "Virkelighetsfjern" stemmer for eksempel (kinda). Det faktisk det mange liker ved hasj.

Lenke til kommentar
For det første.. det er ingen teorier, det er av ren erfaring fra hvor jeg jobber og hva jeg ser rundt meg og hva andres erfaring er. Er du helt i begynnelsen av misbruket ditt så vil du ikke se dette selv, men det vil bli mer klart for deg etterhvert som tiden går og misbruket består.

 

Min post var ikke rettet mot deg personlig, men at du tar det personlig er jo i og for seg bra på en måte for da synker kanskje noe av punktene inn så du er klar over farene med ett misbruk.

 

Alle punktene jeg ramset er "fare for" og risikoer du setter deg ut for. Feks så kan man ikke si at bruk av bil dreper, men det er en risiko når du setter deg inn i bilen og risikoen øker med visse variabler som feks. rus og fart og dårlige veier... med mer. Hvor utsatt man er for hvert punkt i min liste spørs på personlighet og misbrukets omfang + en del andre ting... det er alikevel vanlige ting man kan observere når det gjelder denne typen misbruk.

 

Om du ikke tenkte igjennom det jeg skriver her nå fra før så har du allrede fått ett par kryss i den listen jeg skrev i førstepost.

 

hvor jobber du? er enig at det er risikoer ved å røyke cannabis, men ingen av dine forslag er relevante. og hva mener du med misbruk? selvfølgelig om du røyker hver bidige dag i flere år er jo sjansen for at du tar skade vesentlig større, men ved moderat bruk skal man ikke ta alvorlig skade.

Endret av Derfern
Lenke til kommentar
Den som er naiv her er nok Derfern. Det Cri skriver stemmer meget godt, men alt i ein viss grad. "Virkelighetsfjern" stemmer for eksempel (kinda). Det faktisk det mange liker ved hasj.

 

Det er jo en del av rusen og jeg vil heller si at man får et annet perspektiv på virkeligheten.

Lenke til kommentar

Jeg jobber i akutt psykiatrien. Nå skal det sies at ikke alt for mange kommer inn med rusutløst psykose grunnet "kun" THC/cannabis, men akuratt det rusmidlet spiller en stor rolle i mange tilfeller, også på vei til andre stoffer(Med det sagt så kan man også si at det ikke på noen måte er bevist, og det skal jeg være enig i. Alike vel er det ofte at akuratt det skjer og da kan man sammenligne med bilen igjen... setter man seg inn i en bil behøver det ikke bety at man overskrider noen fartsgrenser(men det skjer)).

 

Det snodige med bruken av det er at det på en måte sniker seg på brukeren og etter langvarig bruk vil ikke brukeren merke mange varsel signal eller at virkeligheten endres rundt seg som man ville hvis man hadde tatt pauser innimellom. Mange av de som slutter å bruke merker dette veldig godt når de forsøker å røyke igjen.. at kroppen ikke henger med på 4-5 dager og at man har helt andre tanker enn hva man normalt sett har i "normal tillstand", men de som ikke tar lang nok pause merker ingen foskjell siden kroppen allrede er vandt med effekten rusmidelt gir. Mange rusmidler er forbundet med selvmedisinering av andre ting som feks ADHD og kanskje akuratt derfor denne gruppen også får sentralstimulerende medisiner for å fungere "normalt"

 

Jeg kan bare fortelle hva jeg ser og opplever og håpe at noen tar det til seg og blir observant... fordi en annen ting jeg har opplevd er at mange som bruker kan i visse tilfeller samenlignes med sterkt relgiøse mennesker, de beskytter sin tro uansett og stiller heller ikke spørsmål eller utfordrer det de allrede tror. Det jeg vil frem til er at ingen rusmidler er uten risiko, illegale bærer flere med seg selv om alkohol og tobakk er nok det som er mest skadelig og flest har problemer med fordi det er almen akseptert + at norge eier ikke alkohol kultur, men drikker seg sanseløse ofte over flere dager. Da kan man si at noen forskningsresultater forteller at 2-3 galss vin om dagen er sunt for deg og derfor er ikke alkohol så skadelig som alle skal ha det til, men å straffe nyrene sine med helge fyll er veldig skadelig... og alkohol er ikke alene, mange røyker npr de drikker og ikke ellers.. er dette alkoholen sin skyld? Sorry OT, men jeg bare drar noen sammenligninger.

 

Jeg mener at rusmiddel kan ikke bedømmes kun av forskningsresultater og medisinske rapporter, det er mye mye mer som spiller inn.

Endret av Cri
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...