Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hasj - Resultater av bruk, hva kan skje?

Aalton

Har du prøvd hasj?  

558 stemmer

1. 1. Har du prøvd hasj?

• Ja.
      211
    • Nei.
      334
    • Ønsker ikke å si.
      13

Anbefalte innlegg

"...på 50 tallet trodde man jo at hasj gjorde deg gal og fikk deg til å hoppe ut et vindu."

Det er påvist at man kan få psykiske problemer ved bruk av hasj. Problemet er at man ikke vet når. Man kan få det etter 1 gang eller etter 20 ganger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM
Hva med alkohol da? Det drikker jo store deler av befolkningen. Tror du bør sette deg litt mer inn i temaet før du kommer slike utsagn.

Jeg tenker bare på at det ene fort tar det andre.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Gjest Guest_Wondering_*

Hei, jeg har lest mye av det som står på forumet og lærer mye :) Jeg har aldri prøved hasj, men vurderer å prøve. Men jeg har et spørsmål som jeg lurer på, kan man kontrolere det man gjør og sier etter intak av hasj; hvis mengden er ca 1g ? :) Og kan det på noen måte sammenlignes med alkohol?

Lenke til kommentar

Jada du kontrollerer det du sier og gjør etter å ha røyka, du mister ikke hemninger slik du gjør med alkohol. 1g er litt mye for en førstegangsbruker, prøv heller nærmere 0,3-0,5 avhengig av kvalitet, hvis den er myk og seig er den god. Husk å del med noen gode venner, finn frem noe å drikke og spise på og sett på no musikk/en film :) Enjoy

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

okey..

Selvfølgelig er det relevant å sammenligne hasj med alkohol! Alkohol er jo noe de fleste kan relatere seg til, og da skjønne forskjellen. Hvis du mener noe annet. Har du bare dårlige argumenter, som de fleste som er imot hasjbruk.

Hasj er et av de minst skadelige måtene man kan ruse seg på.

Det er tilogmed mindre skadelig en kaffe for guds skyld.

Men som når det gjelder det meste, alt med måte.

Selvfølgelig er det ikke lurt å gå rundt ruset til enhver tid, men igjen jeg ville heller røyka hasj vær dag (eller spist det, for da er det ikke skadelig i det hele tatt:D) enn å brukt feks tyngre stoffer som alkohol, heroin, ol. hver dag, da disse angriper kroppen vår.

Hasj bedøver hjernecellene dine

Hasj er ikke fysisk avhengighetskapende, og ei heller psykisk(trodde jeg var blitt det, men etter en dag tenkte jeg ikke på det engang.) Men selvfølgelig finnes det jo tilfeller av det også. Noen blir jo avhengig av vann tilogmed.

Hasj hadde vært mye mer brukt innen medisin om det bare hadde det bare vært lovlig. Det er jo så latterlig tabubelagt.

Det hjelper feks folk med alvorlige sykdommer som Parkinson og Kreft.

Grunnen til at hasj er ulovlig er at i 1939 ble alkoholforbudet i USA opphevet, dette førte til at en hel haug med idioter satt arbeidsløse, og da tenkte en annen gluping, JA vi kriminaliserer cannabis!! Det elsker jo alle! tenk så mange vi kan bøtelegge for det a!! også spredte det seg videre.. orkere ikke gå nærmere inn på det..

dere som har litt vett i pappen kan historien;)

Lenke til kommentar
"...på 50 tallet trodde man jo at hasj gjorde deg gal og fikk deg til å hoppe ut et vindu."

Det er påvist at man kan få psykiske problemer ved bruk av hasj. Problemet er at man ikke vet når. Man kan få det etter 1 gang eller etter 20 ganger.

Kan du nevne et rusmiddel du ikke risikerer det med?? (alkohol er et rusmiddel;)

Alt med måte, samma det er kaffe, hasj eller alkohol eller pepperoni.

Lenke til kommentar
Hasj er ikke fysisk avhengighetskapende, og ei heller psykisk(trodde jeg var blitt det, men etter en dag tenkte jeg ikke på det engang.) Men selvfølgelig finnes det jo tilfeller av det også. Noen blir jo avhengig av vann tilogmed.

Lær deg hva psykisk avhengighet er. Du kan være psykisk avhengig av alt, bare fordi du ikke har vært det trenger det ikke bety at det ikke finnes noe slikt som psykisk avhengighet.

Endret av Mynotir
Lenke til kommentar

Hasj er ikke fysisk avhengighetskapende, og ei heller psykisk.

Hasj er sjølvsagt meir skadelig enn kaffi, med mindre du kan bevise det med veldig gode linker.

Jo det er psykisk avhengighetskapande, det seier jo seg sjølv.

Lenke til kommentar

Hasj er ikke fysisk avhengighetskapende, og ei heller psykisk.

Hasj er sjølvsagt meir skadelig enn kaffi, med mindre du kan bevise det med veldig gode linker.

Jo det er psykisk avhengighetskapande, det seier jo seg sjølv.

Kaffi har mer liv på samvittigheten enn cannabis. Ifølge noen. Men jeg vil ikke si at kaffi er farligere cannabis. Tror ikke kaffi kan utløse psykose. Men for mye kaffi kan være farlig.

Endret av WaterMarked
Lenke til kommentar

Du kan dø av koffein-overdose, og en koffein-overdose er en mye verre opplevelse enn en cannabis-overdose. Ellers er cannabis verre.

edit: Med tanke på hvor mye som trengs for å ta overdose på koffein vil jeg ikke si koffein er farligere enn cannabis.

Endret av Mynotir
Lenke til kommentar

Dette kommer no veldig ann på. Kaffi kan gje abstinens osv, men det skal så mykje til, og effekten er uansett jævla lav. Kaffi er kaffi, lollol lizzom.

Dette med "alkohol vs cannabis", føler eg at "hasjens mildhet" er litt oppskrytt på dette forumet. Hasj samanlikna med mange andre narkotikum påvirkar hjernen mykje meir enn det alkohol gjer, og er dessutan mykje vanskligere å begrense. Kjenner ein heil del folk som bruker hasj som har psykiske lidelser. Men for all del, eg er for legalisering av cannabis, så lenge folk kan forholde seg til ein viss kvote, og aldersgrense. Til tross for at mennesker ikkje dreper seg sjølv med dette, sånn som med alkohol.

Lenke til kommentar
Dette kommer no veldig ann på. Kaffi kan gje abstinens osv, men det skal så mykje til, og effekten er uansett jævla lav. Kaffi er kaffi, lollol lizzom.

Dette med "alkohol vs cannabis", føler eg at "hasjens mildhet" er litt oppskrytt på dette forumet. Hasj samanlikna med mange andre narkotikum påvirkar hjernen mykje meir enn det alkohol gjer, og er dessutan mykje vanskligere å begrense. Kjenner ein heil del folk som bruker hasj som har psykiske lidelser. Men for all del, eg er for legalisering av cannabis, så lenge folk kan forholde seg til ein viss kvote, og aldersgrense. Til tross for at mennesker ikkje dreper seg sjølv med dette, sånn som med alkohol.

Angående alkohol og hasjblanding, min erfaring er at folk som gjer begge deler samtidig blir fullstendig lost.. :p

Alkohol er nok verre enn hasj på mange måter, men ein blir ikkje fyllesjuk av hasj og dermed er fast bruk mykje lettare enn alkohol. hasj er kanskje ikkje avhengigheitsskapande på samme måte som mykje anna, men ein har mildt sakt lyst på det etter ein bruker det ein stund.

Kaffe kan ein overdosere, for noken som allerede har lett for å få hjerteproblemer kan det være problematisk.

Lenke til kommentar

Diskusjonen i denne tråden, dvs det som dreier seg om hasj er mindre eller mer skadelig enn alkohol, er ikke så veldig interessant. Det er ingen tvil om at skadevirkningene av alkohol er større. Rett og slett fordi det er flere brukere. Det er mulig man blir mindre sjuk av hasj (avhengig av mengde, akkurat som sprit) eller hasj ikke er fysisk vanedannende, eller ... Men det er ikke poenget. Poenget er at det er ulovlig i Norge og ikke sosialt akseptert. Det betyr at brukerne blir stemplet som dophuer og tapere. Alle som har lest litt gruppepsykologi, vil skjønne at de som er brukere eller vil identifisere seg med hasjbruk på en eller annen måte, ikke skjønner dette nå. Så værsågod: Hvis du vil bli sett på som en taper utenfor din snevre klikk, er det bare å fortsette å røyke. Men ikke vær blind. Vær klar over at du vil risikere mye i form av sosial stigmatisering, problemer med skoleplass og jobb ++ hvis du velger å fortsette å røyke. Statistikken som sier at x % (forskjellige tall florerer) mellom y år og z år har prøvd hasj, er ikke så viktig. Det betyr ikke at alle disse godtar hasj i dag. Jeg er personalsjef i en middelstor bedrift, og ville aldri ansatt en som har en fortid som bruker. I det miljøet jeg har vanket de siste 15 årene, er vi mange som har luktet på hasj og annet. De som har gjort mer enn å lukte på dette, er rimelig redusert i hodet i dag. Selv om de ikke ser det selv. Selv om de fortsatt er mine venner, ville jeg ikke kunnet gitt dem jobb i dag. Til det stilles det for høye krav i arbeidslivet i Norge i dag.

Om du bor i en mindre kommune, er du stemplet for livet som taper om du flørter med stoff. Er det verdt det? Selv om du bor i Oslo, som jeg gjør: Norge er et svært lite land.

Lenke til kommentar
Diskusjonen i denne tråden, dvs det som dreier seg om hasj er mindre eller mer skadelig enn alkohol, er ikke så veldig interessant. Det er ingen tvil om at skadevirkningene av alkohol er større. Rett og slett fordi det er flere brukere. Det er mulig man blir mindre sjuk av hasj (avhengig av mengde, akkurat som sprit) eller hasj ikke er fysisk vanedannende, eller ... Men det er ikke poenget. Poenget er at det er ulovlig i Norge og ikke sosialt akseptert. Det betyr at brukerne blir stemplet som dophuer og tapere. Alle som har lest litt gruppepsykologi, vil skjønne at de som er brukere eller vil identifisere seg med hasjbruk på en eller annen måte, ikke skjønner dette nå. Så værsågod: Hvis du vil bli sett på som en taper utenfor din snevre klikk, er det bare å fortsette å røyke. Men ikke vær blind. Vær klar over at du vil risikere mye i form av sosial stigmatisering, problemer med skoleplass og jobb ++ hvis du velger å fortsette å røyke. Statistikken som sier at x % (forskjellige tall florerer) mellom y år og z år har prøvd hasj, er ikke så viktig. Det betyr ikke at alle disse godtar hasj i dag. Jeg er personalsjef i en middelstor bedrift, og ville aldri ansatt en som har en fortid som bruker. I det miljøet jeg har vanket de siste 15 årene, er vi mange som har luktet på hasj og annet. De som har gjort mer enn å lukte på dette, er rimelig redusert i hodet i dag. Selv om de ikke ser det selv. Selv om de fortsatt er mine venner, ville jeg ikke kunnet gitt dem jobb i dag. Til det stilles det for høye krav i arbeidslivet i Norge i dag.

Om du bor i en mindre kommune, er du stemplet for livet som taper om du flørter med stoff. Er det verdt det? Selv om du bor i Oslo, som jeg gjør: Norge er et svært lite land.

nettopp, når man må inn i et kriminelt miljø for å få tak i det blir man utsatt for betraktelig farligere stoffer enn cannabis. hadde det ikke vært ulovelig ville mann ikke blitt utsatt for dette og rekruteringen til tunge stoffer blitt lavere. dette med å bli stemplet som en taper har ingenting med stoffet og dets egenskaper å gjøre men heller dagens samfunn som har blitt totalt feilinformert og fordi det er ulovelig. dessuten er dette lett å unngå ved å IKKE gå rundt å skryte over å bruke/har brukt cannabis.

Jeg har ingen sosial omgang med de jeg kjøper av og holder meg derfor langt unna dette miljøet som du beskriver. de som blir rekrutert til de tunge stoffene har ofte liten selvkontroll. og i motsetning til alkohol kan man bare opprettholde en rus ved å røyke mer cannabis ikke gjøre den sterkere i alle fall av det jeg har erfart.

Endret av Derfern
Lenke til kommentar
nettopp, når man må inn i et kriminelt miljø for å få tak i det blir man utsatt for betraktelig farligere stoffer enn cannabis. hadde det ikke vært ulovelig ville mann ikke blitt utsatt for dette og rekruteringen til tunge stoffer blitt lavere. dette med å bli stemplet som en taper har ingenting med stoffet og dets egenskaper å gjøre men heller dagens samfunn som har blitt totalt feilinformert og fordi det er ulovelig. dessuten er dette lett å unngå ved å IKKE gå rundt å skryte over å bruke/har brukt cannabis.

Jeg har ingen sosial omgang med de jeg kjøper av og holder meg derfor langt unna dette miljøet som du beskriver. de som blir rekrutert til de tunge stoffene har ofte liten selvkontroll. og i motsetning til alkohol kan man bare opprettholde en rus ved å røyke mer cannabis ikke gjøre den sterkere i alle fall av det jeg har erfart.

Du har i hvert fall skjønt såpass at du ser at det ikke er til din fordel at du blir kjent som dophue i nærmiljøet. Da er du kommet lenger enn de fleste som røyker. Men det hindrer ikke at de fleste i nærmiljøet som vet /får vite at du røyker, oppfatter deg som en taper, og ikke har særlig respekt for deg. Er det verdt det? Det er det jeg synes man bør tenke på. Ikke om hasj er mer skadelig for kroppen enn vodka.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...