Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hasj - Resultater av bruk, hva kan skje?

Aalton

Har du prøvd hasj?  

558 stemmer

1. 1. Har du prøvd hasj?

• Ja.
      211
    • Nei.
      334
    • Ønsker ikke å si.
      13

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Se på Nederland da, der er jo ikke cannabis noe problem selv om det er lovlig.

"Du blir ikke glad uten hasj, du får ikke sove uten hasj, osv."

Litt overdrivelse da, hvis du har røyka mye i en periode og bråslutter blir det litt vanskeligere å sove samt at maten ikke smaker like godt, men det går over etter noen dager.

Lenke til kommentar

Kanskje litt OT, men jeg har aldri prøvd hasj, men har vurdert det flere ganger. Er det noen varige bivirkninger(eller midlertidige) av en-to-tre gangers bruk?

Veldig subjektivt, men er det verdt det? Altså å gå igjennom bryet med å skaffe, betale og røyke/spise skiten. Eller er det like greit å drikke alkohol?

Lenke til kommentar

Høres jo egentlig litt koselig ut da! Ser for meg en kveld med iskald champagne, deilig wok(spesiell hjemmelaget, ikke typisk thai wok), jim carrey på skjermen og en joint i hånda :)

Det her får jeg sikkert ikke noe svar på, men hvor får man tak i noe slikt noe da? Er det noe spesielt man skal styre unna?

Lenke til kommentar
Kanskje litt OT, men jeg har aldri prøvd hasj, men har vurdert det flere ganger. Er det noen varige bivirkninger(eller midlertidige) av en-to-tre gangers bruk?
Nei.
Veldig subjektivt, men er det verdt det? Altså å gå igjennom bryet med å skaffe, betale og røyke/spise skiten. Eller er det like greit å drikke alkohol?

Jeg vil si nei.

Dersom du ikke regelmessig har muligheten med folk du kjenner e.l, ikke oppsøk det siden du kan få trøbbel med loven. Uansett hvor usannsynlig det er at det faktisk skjer er det fortsatt mulig, og ikke noe jeg ville tatt sjansen på. For ikke å snakke om at ting du får fatt i uten å ha venner som driver med det sikkert ikke er helt toppers.

Ta heller en helgetur til Amsterdam ellerno :p

Lenke til kommentar

Fant et innlegg på facebook.

Spørsmål som ble stilt til en Spesialist i allmennmedisin og svar som bekrefter det jeg påstår:

Spørsmål

Hei. Jeg er en jente på 24 år som rett og slett lurer på hva det er som er så farlig

med marihuana? Når det er snakk om bruk og når er det misbruk, og er det noen helsemessig

forskjell på å røyke en joint og å drikke seg full?

Jeg har blitt lært opp til å holde meg unna alle narkotiske stoffer, men jeg syns det er

litt vanskelig å finne argumenter for det. Jeg vet at de fleste narkotiske stoffer finnes

i ulike legemidler, og hvis leger gir det til pasienter, hvorfor kan ikke alle bruke det

i kontrollerte former og bare bare en gang i blant?

Jeg prøver ikke å få deg til å godkjenne marihuana, men hva er det vi blir advart mot?

Alkohol er jo lovlig og er etter det jeg forstår verre for kroppen - både mentalt og

fysisk. Håper på et ærlig svar fra deg.

Jørgen svarer

Hei. Du skal få et ærlig svar. Det du spør meg om er nok vel så mye et politisk,

moralsk, generasjonsmessig og juridisk spørsmål som et medisinsk spørsmål. Professor

Jørg Mørland, som vel er en av landets mest kunnskapsrike innen rusfeltet, har ved flere

anledninger sagt at alkohol er en langt større trussel og fare enn sporadisk bruk av hasj

eller mariuhana (cannabis).

Begge deler er rusmidler som kan forårsake skade og ulykke, men samfunnsmessig er cannabis

et lite problem i forhold til de enorme problemer og kostnader alkohol forårsaker. Alkohol

er godkjent av staten og er samtidig en økonomisk melkeku for den samme staten, så her er det

moralske dilemmaer i fleng.

«Dette er nok vel så mye et politisk, moralsk og juridisk spørsmål som et medisinsk spørsmål.»

Jørgen Skavlan, spesialist i allmennmedisin

Cannabis gir få fysiske og emosjonelle skader sammenlignet med alkohol, men bruken kan

forårsake psykoser og føre til forverrelser av psykiatrisk sykdom. Det er relativt få

organskader observert ved bruk av cannabis. Alkohol derimot, er svært skadelig for både

vår fysiske og psykiske helse, om man ikke er nøktern og har full kontroll med inntaket.

Professor Mørland har også sagt at om samfunnet skulle godkjenne et eneste rusmiddel,

burde det være cannabis og ikke alkohol. Det bekrefter jo litt av det du spør om.

Til slutt vil jeg si at alle nok er enige i at det beste hadde vært et liv uten behov

for rusmidler, men om man «går til glasset med sin glede og ikke til flasken med sin

sorg», så tror jeg faren ved bruk av cannabis på mange måter er mindre enn ved bruk av

alkohol, med enkelte forbehold.

Hilsen

Jørgen Skavlan

Spesialist i allmennmedisin

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Det er skremmedes hvis pollen opererer med nogenlunde sannsynlige tall. Vet ikke folk hvilken risiko det innebærer? Jeg gremmes!

Lenke til kommentar

Hva med alkohol da? Det drikker jo store deler av befolkningen. Tror du bør sette deg litt mer inn i temaet før du kommer slike utsagn, Man skal ikke tro på alt man hører, på 50 tallet trodde man jo at hasj gjorde deg gal og fikk deg til å hoppe ut et vindu.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...