Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hasj - Resultater av bruk, hva kan skje?

Aalton

Har du prøvd hasj?  

558 stemmer

1. 1. Har du prøvd hasj?

• Ja.
      211
    • Nei.
      334
    • Ønsker ikke å si.
      13

Anbefalte innlegg

Denne tråden er opprettet for å få frem informasjon og diskusjon om planten cannabis som benyttes som et narkotisk middel i de fleste undergrunnsmiljøene i dag, bl.a :) Hasj er altså et produkt man kan få av planten cannabis.

En stor andel av befolkningen vår i dag har faktisk prøvd det, hele 2 av 10 ungdommer har prøvd eller røyket fast i en periode eller mer.

Flere og flere ungdommer havner på avrusningsklinikker for bruk av andre illegale stoffer både her til lands og utenlands. Er hasj med på å virke inn på dette?

Effekten av hasj sies å være i kroppen maks et par timer, men avfallsstoffene blir der lenge, hvor lenge?

Hva er egentlig så farlig med det, er det egentlig farlig i det hele og store?

Diskuter det her :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har aldri hørt om noen som har kommet på avrusing bare pga hasj!

Men er absolutt et økende problem. her jeg bor så røyker omtrent halvparten av klassen min! og jeg vet at mange bruker andre rare ting også.

men så lenge de holder seg til harsj bryr ikke jeg meg. men jeg sier fra når de går på pepper og cola

Lenke til kommentar

Denne tråden er opprettet for å få frem informasjon og diskusjon om planten hasj som benyttes som et narkotisk middel i de fleste undergrunnsmiljøene i dag.

Planten heter cannabis, ikke hasj.

Hasj er et produkt man kan få av den.

Vil heller ikke si at det bare er personer som er i undergrunnsmiljøene som bruker dette som rusmiddel.

:)

Lenke til kommentar

Om noen av dere er interessert i potensiell medisinsk bruk av THC-lignende stoffer (aktive stoffet i Marijuana) kan jeg anbefale denne artikkelen. Dessverre er kun de første avsnittene av artikkelen gratis, men kanskje den finnes andre steder på nettet. Hvis ikke har jeg bladet liggende her.

Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar

Ble tilbudt hasj MANGE ganger da jeg var i Frankrike, til og med folk som hadde gjemt hasj under sanden på stranden. Vi lurte mange til å tro at snus var hasj så vi solgte det og fikk nesten pes med noen hasjdealere.

Tror ikke hasj er det mest farlige, men man kan bli fristet til å gå over til farligere stoffer. Så nei gidder aldri prøve det.

Lenke til kommentar
Denne tråden er opprettet for å få frem informasjon og diskusjon om planten hasj som benyttes som et narkotisk middel i de fleste undergrunnsmiljøene i dag.

Planten heter cannabis, ikke hasj.

Hasj er et produkt man kan få av den.

Vil heller ikke si at det bare er personer som er i undergrunnsmiljøene som bruker dette som rusmiddel.

:)

7716001[/snapback]

Da har jeg rettet det som stod i tråden, takk for innspill.

Lenke til kommentar

Åhh! Idioti å bruke hasj:

- THC er fettløselig, ligger i kroppen i lang tid.

- Inngangsportal til flere stoffgrupper

- Gjør en person sløv og apatisk

- Fremkaller psykiske sykdommmer i ung alder

- Skadelig for lungene

- Røyking av hasj i aluminiumsfolie øker risikoen for altzheimers syndrom

- Rusen av hasj nedsetter kritisk sans

- Rusen av hasj nedsetter vurderingsevnen

- Rusen av hasj forsterker daværende sinnstilstand, kan derfor framkalle paranoide og agressive tilstander hos bruker.

- Hasj er et ulovlig rusmiddel

Lenke til kommentar

- Skadelig for lungene

- Rusen av hasj forsterker daværende sinnstilstand, kan derfor framkalle paranoide og agressive tilstander hos bruker.

7718165[/snapback]

Alkohol:

-Dreper hjerneceller, hasj bedøver

-Gjør en person aggressiv

-Skader kroppen generellt

-Koster samfunnet MYE både direkte og indirekte

-Rusen av alkohol nedsetter kritisk sans

-Rusen av alkohol nedsetter vurderingsevnen

-Alkohol er ett problem

Alt har sine pro. og cons., så å komme å si at hasj er verdensfiende nr.1 blir for dumt. Skal ikke synse om hvordan ting ville blitt dersom hasj ble lovlig, men dere ser kanskje den røde tråden i innlegget mitt :)

Lenke til kommentar

Vel, han sa ikke at cannabis/hasj var verdensfiende nummer en, men at verden hadde vert et bedre sted uten hasj tror jeg mange er enige om. (Selv om cannabis kan brukes medisinsk, noe som det gjør i veldig liten grad)

Endret av Emomilol
Lenke til kommentar
Vel, han sa ikke at cannabis/hasj var verdensfiende nummer en, men at verden hadde vert et bedre sted uten hasj tror jeg mange er enige om. (Selv om cannabis kan brukes medisinsk, noe som det gjør i veldig liten grad)

7718716[/snapback]

I en perfekt verden ville ingen hatt behov for å ruse seg. Men hei, take a beer..

It's legal

Lenke til kommentar
Alkohol:

-Dreper hjerneceller, hasj bedøver

-Gjør en person aggressiv

-Skader kroppen generellt

-Koster samfunnet MYE både direkte og indirekte

-Rusen av alkohol nedsetter kritisk sans

-Rusen av alkohol nedsetter vurderingsevnen

-Alkohol er ett problem

Alt har sine pro. og cons., så å komme å si at hasj er verdensfiende nr.1 blir for dumt. Skal ikke synse om hvordan ting ville blitt dersom hasj ble lovlig, men dere ser kanskje den røde tråden i innlegget mitt :)

7718671[/snapback]

Når dette er en tråd om bivirkninger ved, og utbredning av, hasj så behøver vi ikke å diskutere alkohol. At det finnes andre ting som er skadelig gjør det heller ikke noe bedre å bruke et skadelig rusmiddel; det blir som å unnskylde en voldtekt av søstra di med at mora di ble voldtatt 2 uker i forveien.

Anbefaler å lese denne artikkelen for utfyllende informasjon om bivirkninger: http://www.fmr.no/index.php?id=73720

Lenke til kommentar
Anbefaler å lese denne artikkelen for utfyllende informasjon om bivirkninger: http://www.fmr.no/index.php?id=73720

7719246[/snapback]

denne artikkelen ser litt tvilsom ut.

Hos personer som har brukt cannabis jevnlig gjennom lang tid er det så langt ikke påvist sikre strukturelle endringer i hjernen. Man har imidlertid registrert endringer i måten å tenke og resonnere på. Således er det funnet hos personer som har brukt cannabis flere ganger i uken gjennom måneder og år at de i perioden etter avsluttet cannabisbruk vil fremstå med endringer i hukommelsesfunksjon, oppmerksomhet, samt endringer i måten kompleks informasjon organiseres og integreres på. Personene kan ha vansker med oppgaver som krever høy grad av tankemessig fleksibilitet. Disse forandringene har vist seg å være mer uttalt jo lenger cannabis har vært brukt. Forandringene anses å være reversible, men dette er faktisk noe omdiskutert.

Det er bevist at "sløvheten" forsvinner etter en stund når du ikke røyker lenger, avhengig av hvor lenge du har vert nykter (ikke røyka) jeg skal legge til en link når jeg finner den igjen ;)

@ eilertsen

Hvis du røyker en gang, og ikke mere, ligger THC-en i systemet ca 2 uker, røyker du lenge, som f.eks hver dag i noen måneder, vil THC-en ligge rundt en måned i systemet.

i blodet ligger det ikke lenger enn et par dager.

Hva mener du med det? at en blir avhengig av andre stoffer av å prøve hasj?

nei. eneste grunnen til at det er det i noen tilfeller, er at det er ulovlig. en regulering ville ha endret på det.

Når du er påvirket ja... en er ikke helt "god" heller når man er beruset av alkohol heller.

Kan du forklare dette litt nermere? jeg har ingen slike sykdommer, heller ingen jeg kjenner. men så finnes det folk som ikke tåler cannabis, akkurat som andre ikke tåler andre ting...

- Skadelig for lungene

Du kan også spise hasjen, da trenger du ikke å røyke den. og røyker du rein marjuhana, så er det mindre skadelig for lungene enn vanlig siggaretter.

All form for røyking i aluminiumsfolie øker risikoen... kjøp deg heller en maiser ;)

I ruset tilstand. akkurat som alkohol.

akkurat som ovenfor.

paranoja kan forekomme, men i de aller fleste tillfeller med en grunn.

Og at en blir aggresiv er det dummeste jeg har hørt. Cannabis er beroligende, ingen gidder å sloss når de er påvirket :p

Noe det ikke burde være.

Folk i alle miljøer røyker cannabis, ikke bare undergrunnen.

Edit:

vil bare legge til at cannabis er mye mindre skadelig enn samtlige andre lovlige rusmidler i norge i dag ;)

Endret av tu30r6
Lenke til kommentar
denne artikkelen ser litt tvilsom ut.
...Forandringene anses å være reversible, men dette er faktisk noe omdiskutert.

Det er bevist at "sløvheten" forsvinner etter en stund når du ikke røyker lenger, avhengig av hvor lenge du har vert nykter (ikke røyka) jeg skal legge til en link når jeg finner den igjen ;)

7719397[/snapback]

Jeg tror ikke du fikk med deg den siste setningen av din egen quote :p

Ellers ser jeg at du også forsvarer en del av de negative effektene av hasj ved at de samme effektene gjelder etanol. Dette er ingen unnskyldning, forklaring eller noe som helst, det er rett og slett fullstendig irrelevant.

Lenke til kommentar

jo'a...

men reagerte på ordene anses og omdiskutert + at jeg er litt fyllesjuk :p

da det er forskning som har bevist at det er reversible.

Men når du ruser deg, så blir jo kroppen ikke "normal" du blir påvirket på en eller annen måte, så egentlig så er det å si at det nedsetter ditten og datten bare tull.

Men så er det også hvordan du skal bruke rusen, om du skal være konstant høy, eller bare på fest eller lignende.

stor forskjell på vanlig bruk, og missbruk.

Lenke til kommentar
Men når du ruser deg, så blir jo kroppen ikke "normal" du blir påvirket på en eller annen måte, så egentlig så er det å si at det nedsetter ditten og datten bare tull.

7719582[/snapback]

:!:

Det man vil oppnå ved å påpeke trivialiteter er å vise hvorfor man ikke fungerer like godt i samfunnet når man er beruset. For eksempel vil en nedsatt reaksjonsevne forhindre at man er en like trygg trafikkant som man vanligvis ville vært.

Lenke til kommentar

7719582[/snapback]

:!:

Det man vil oppnå ved å påpeke trivialiteter er å vise hvorfor man ikke fungerer like godt i samfunnet når man er beruset. For eksempel vil en nedsatt reaksjonsevne forhindre at man er en like trygg trafikkant som man vanligvis ville vært.

7719684[/snapback]

hvordan i svarte greide jeg å skrive det? :p liker ikke dagen derpå...

det jeg mente var at når du ruser deg, så skal du ikke fungere ordentlig, og det er heller ikke formålet.

du kjører jo ikke bil i beruset tilstand, det sier seg jo selv :p

Så derfor syntes jeg det er tull å bruke argumenter som at ditten og datten blir dårligere...

Lenke til kommentar

- Skadelig for lungene

7718165[/snapback]

- Smertestillende

- Kan forhindre at skadde nerveceller dør

- Kan motvirke oppkast

- Kan appetittn

- Kan kanskje være med på å kurere post-traumatisk stresslidelse

Det er også litt viktig å merke seg at for lite undersøkelser har blitt gjort på Mariujana ettersom det er vanskelig for forskere å få tak i det, i hvert fall i USA.

edit: mindre bastante uttalelser.

Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar

- Smertestillende

- Kan forhindre at skadde nerveceller dør

- Kan motvirke oppkast

- Kan appetittn

- Kan kanskje være med på å kurere post-traumatisk stresslidelse

Det er også litt viktig å merke seg at for lite undersøkelser har blitt gjort på Mariujana ettersom det er vanskelig for forskere å få tak i det, i hvert fall i USA.

edit: mindre bastante uttalelser.

7720027[/snapback]

BS, the government dyrker det selv i statene bare for å forske på det. Så da var den teorien din knust.

I tillegg så er det, og det forblir, flere ulemper med cannabisbruk enn fordeler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...