Gå til innhold

ASUS F3Jp? Kresen databruker med klare krav.

Anbefalte innlegg

Dere er sikkert lei slike poster om "hva skal jeg kjøpe", men jeg prøver allikevel da jeg har klare krav til maskinen jeg ønsker meg. Har en stasjonær i dag, men den er så stor og bråkete.

*Lydløs/nær lydløs

*Mulig å koble til ekstern DVI skjerm i tillegg til LCD'en på den bærbare og bruke begge to med utvidet desktop. ELLER mulighet for å koble til to DVI skjermer og bruke vanlig dual-skjermoppsett. Noe lignende Matrox sitt dual-dvi hadde vært genialt.

*Kraftig nok til videoredigering

*Minst to firewireporter

*Minst fire USB porter

*Trådløst nettverk

*Ledig PCMCIA port

*Gjerne en stor harddisk, 120MB eller mer

*1GB minne

Ikke så viktig:

*God til spill

*Design

*Vekt (skal ikke bæres alt for mye rundt).

*Batteritid (skal stort sett være koblet mot strømnettet).

Pris rundt 10.000 hvis mulig. Helst ikke mye over.

Gode tips mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såvidt jeg vet finnes det ikke noen bærbare i norge med 2 stk firewire-porter. Du kan da bruke et pcmcia-kort med ekstra firewire. Koster ikke mange hundrelappene.

Når det gjelder DVI-utgang er det for det meste Fujitsu-Siemens og Asus som har det på noen få av sine bærbare. Maskiner med mulighet for dokking har gjerne også DVI-utgang på dokkingen (ihvertfall de jeg har sett fra IBM og HP).

Det neste kravet som kan skape litt problemer er minst 120GB. Så stor hd på bærbare finnes oftest på dyre business-laptops og på kraftige underholdningsmaskiner hvor det på sistnevnte gjerne ikke er lagt så stor vekt på lavt støynivå.

Mine tips utifra hva jeg tror du legger vekt på:

Se etter en maskin med Intel Core 2 Duo. Disse er de beste og raskeste samtidig som Intel er kjent for å ha bedre strømstyring enn AMD på bærbare CPU'er = lavere støy.

Hvis størrelsen på intern hd er viktig ville jeg heller kjøpt en 160GB som koster rundt en tusenlapp og oppgradert maskinen du kjøper. Kjør Norton Ghost e.l. og kopier hele innholdet fra originaldisken over på den nye. Deretter selger du originaldisken for en 500-lapp.

Hvis du kan klare deg med VGA-overføring fra bærbar til LCD-skjerm blir utvalget betydelig større.

----------

Et konkret tips:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=326716

Eller billigere: http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:...09;c:36159;r:pg

Legg til firewirekort, 160GB hd, 512MB ekstra minne og dokking så er du i havn. Totalt blir det 10000 hvis du selger den originale hd'en.

Lenke til kommentar

Takk for tips, joschram. Men hva med denne:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=326648&view=detailed

også bare oppgradere harddisk og kjøpe en PCMCIA med firewire.

Den har DVI, S-Video og VGA utgang. Da kan jeg i "verste fall" bruke S-videoutgangen for å vise filmer på LCD TV'en jeg har stående til det bruket og ha DVI utgangen til en ekstern skjerm. Evt. bruke laptopens skjerm om den er god nok, og DVI til LCD-TV'en. Om det er mulig å separere disse skjermene da (to skrivebord med fullskjermvideo på DVI utgangen.). Har ikke så lyst til å bruke VGA utgangen da jeg synes det gir dårlig bilde på LCD monitoren jeg har nå.

Eller er ikke Asus synonymt med kvalitet?

Lenke til kommentar

Den er sikkert super, men det jeg er skeptisk til er støynivå på slike underholdningsmodeller.

Hvis du holder til i Oslo har Digitalimpuls i Møllergata endel Asus-laptoper. De hadde det ihvertfall sist jeg var der. For 1-2 år siden solgte også Papyrus ved Klingenberg kino endel Asus-maskiner. Kan være verdt å ringe å høre om de har den aktuelle modellen så du får sjekket den ut.

Jeg ville ikke vært redd for å kjøpe Asus. Har ikke hørt noe spesielt negativt om deres bærbare, og på hovedkort, skjermkort o.l. er de jo veldig bra.

Endret av joschram
Lenke til kommentar
Er jo stilt en del spørsmål rundt dette før, men hvordan yter GF7300 i forhold til GF7600? Både med tanke på spill og programmer som Photoshop.

7717381[/snapback]

For meg personlig har det ingen betydning, da jeg ikke kommer til å spille spill uansett. Og 2D programmer som Photoshop,. Premiere og lignende har liten nytte av en raskere GPU, så vidt jeg har forstått. 2D programmene bruker vel hovedsaklig CPU som kraft.

Det viktigste for meg, er at denne PC'en har tv-utgang og DVI utgang, og at det er gode tilkoblingsmuligheter med 4x USB og firewire. Ja, og at den er stillegående da så klart. Får ta meg en tur til Digital Impuls i morgen og se om de har denne PC'en stående. Skal ikke se bort fra at jeg kjøper den der om det ikke koster alt for mye mer enn på Komplett.

Harddisken er det største problemet. Ekstern harddisk har jeg allerede, men de 300 gigabytene er nær brukt opp (min egen musikksamling, bilder og andre småting), og på min stasjonære har jeg nesten 400 gigabyte i maskinen. Det meste av de er også brukt (driver mye med videoredigering). Får vel gå til anskaffelse av en ekstern til i såfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...