Arildmo Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Hei! Anskaffet meg nylig et Pentax K10 D. Har tenkt å ta masse bilder med det til alle årstider. Så er spørsmålet hvor lang ned i temp en kan gå når det gjelder vinterfotografering. Har lyst å ta fine stemningsbilder om vinteren nå. Selv om snøen ser ut til å uteble. her i lavlandet. men reiser ofte til hytta hvor det ofte er kaldt om vinteren. Ikke unormalt med ned mot -20 til -25. Leser at driftstemperaturen er satt fra 40 grader ned til 0. Dvs ingen minusgrader. Er det for at produsent garderer seg mot defekter i f.m. kulde ?. Har brukt et canon ixus kamera og fotografert i kuldegrader. Hvordan er det med andre merker digitalkamera og kulde ?. Mener jeg hørte nikon D2x tåle inntil -15 før det bukket under (displayet streiket). Lars Monsen har jo både fotografert og filmet under ekstreme forhold på sine ekspedisjoner. Jeg har et par analoge speilrefleks. Så kanskje jeg må ta de i bruk når kvikksølvet kryper mot -10 til -20 grader. Noen som har erfaringer med dette? Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Det skal være kaldt før du ikke kan bruke kameraet. Sålenge batteriene og du holder, holder nok kameraet også, men det er jo selvsagt noen deler som tåler mindre enn andre. Har du hørt om noen kameraer som har blitt ødelagt pga kulde? Ikke jeg heller. Bare pass på å varme det sakte opp før du bruker det når du kommer inn igjen Lenke til kommentar
trondage Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 (endret) Vet ikke om du har lest DENNE tråden, men der snakker de også om det samme og hvordan man behandler kamera før og etter man er ute i kulden med det. :-) Endret 13. januar 2007 av trondage Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Har du vært ute lenge så legg det i en plastpose når du kommer inn. La det varme seg opp i posen en times tid så er du trygg. Da slipper du kondens i kameraet som potensielt sett kan være ganske skadelig. Lenke til kommentar
Arildmo Skrevet 14. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2007 Takk for svar. Har nå lest på den andtrra tråden digitalkamera og kulde. Fått mange nyttige tips . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå