Monkey Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Jeg krasjet min 2001 Focus i forrige uke som jeg var super glad i Jeg får oppgjør fra forsikringsselskapet og har nå bestemt meg for å kjøpe en helt ny Focus. Jeg lurer på om noen har noen gode erfaringer - eller dårlige erfaringer med ikke-metallic lakk kontra metallic. Er met. virkelig så mye bedre? Forhandlerne ville vel ikke selge vanlig lakk hvis den var skikkelig dårlig vel? Tingen er at den farven jeg liker best (rød) syns jeg ser finere ut i vanlig lakk enn metallic utgaven av rød på Focus. I alle fall på bilder. Derfor spør jeg om noen har noen erfaringer å dele her? Mht steinsprut, vasking, falming og lign.. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Jeg sitter med den følelsen av at metallic holder seg lengre, men er vanskligere å fikse riper og diverse på uten at det synes for godt. Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Tror ikke-metallic lakk stiller litt høyere krav til vedlikehold (vasking og polering) for å holde på utseendet, og falmer fortere enn metallic. Dog har jeg selv en 92-modell med rød ikke-metallic lakk, og den ser ut som ny når den er polert, så tror ikke det er så stort minus med ikke-metallic. Lenke til kommentar
helvete83 Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 mye fikk du tilbake fra forsikringa i forhold til hva bilen kosta.? la meg si det slik jeg har 70bonus og 4000i egenandel. hva vis jeg skulle være så uheldig å kjøre av veien og vrake bilen. hvor mye kan jeg forvente meg å få av forskringa?? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Det kommer jo an på hvor mye bilen er verdt det da... Lenke til kommentar
Beinet1 Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Forskjellen på metallic og vanlig er at metallic lakk har to lag med klarlakk tilslutt. Dette gjør at riper og lakkslitasjen skjer i klarlakken istedet for hovedfargen og hovedfargen vil heller ikke falme like mye over tid. Du har også bedre mulighet til å få rubbet opp lakkskader i en metalliclakk. Rød lakk er en spesielt utsatt farge med tanke på falming. Hvis du ser endel eldre biler rundtom med rød lakk, så skjønner du sikkert hvorfor, disse er ofte matte og nesten rosa. Det som er mulig, er å få lagt to lag med klarlakk oppå den røde, den vil da være like god som metalliclakken. Om billeverandørene er istand til å gjøre dette vet jeg ikke, men et lakkverksted kan sikket gi deg en pris på slikt. Jeg fikk rød lakk med to laf klarlakk på golfen jeg omlakkerte for noen år siden og billakkeren sa at den rødfarge aldri ville falme i motsetning til det en ser rundtom. Lenke til kommentar
helvete83 Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Det kommer jo an på hvor mye bilen er verdt det da... 7717347[/snapback] var et eksempel. Lenke til kommentar
CrazyEagle Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Forskjellen på metallic og vanlig er at metallic lakk har to lag med klarlakk tilslutt. Dette gjør at riper og lakkslitasjen skjer i klarlakken istedet for hovedfargen og hovedfargen vil heller ikke falme like mye over tid. Du har også bedre mulighet til å få rubbet opp lakkskader i en metalliclakk. Rød lakk er en spesielt utsatt farge med tanke på falming. Hvis du ser endel eldre biler rundtom med rød lakk, så skjønner du sikkert hvorfor, disse er ofte matte og nesten rosa. Det som er mulig, er å få lagt to lag med klarlakk oppå den røde, den vil da være like god som metalliclakken. Om billeverandørene er istand til å gjøre dette vet jeg ikke, men et lakkverksted kan sikket gi deg en pris på slikt. Jeg fikk rød lakk med to laf klarlakk på golfen jeg omlakkerte for noen år siden og billakkeren sa at den rødfarge aldri ville falme i motsetning til det en ser rundtom. 7717357[/snapback] Faren min kjøpte ny bil på BMW, og den "vanlige" lakken hadde to lag med klarlakk på. Er du siker på at dette er forskjellene? Lenke til kommentar
Peter_B Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Vi har "tett farge" som er en type lakk som legges over grunningen,så har vi farge+klarlakk.Den kan enten være en farge med eller uten klarlakk.Den gamle lakken var bedre enn den vi har i dag ,men den blir bedre å bedre etter som de forsker på det hele tiden.En bil med klarlakk har bare fordeler i forhold til en uten klarlakk. Lenke til kommentar
Monkey Skrevet 14. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2007 mye fikk du tilbake fra forsikringa i forhold til hva bilen kosta.? la meg si det slik jeg har 70bonus og 4000i egenandel. hva vis jeg skulle være så uheldig å kjøre av veien og vrake bilen. hvor mye kan jeg forvente meg å få av forskringa?? 7717243[/snapback] Hei! Jeg fikk 110.000 av Vital etter å ha diskutert litt. Ford forhandleren syns det var meget bra. Tanken er jo at man skal få et slikt oppgjør så det er mulig å gå ut å kjøpe en tilsvarende bil på bruktmarkedet. Takk for innspill. Ikke lett det her nei. Noen sier at vanlig lakk har klarlakk - andre sier at den ikke har. Må vel gå på magefølelsen. Men flere erfaringer er velkomne Lenke til kommentar
Peter_B Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Enkel test: Ta et stykke sandpapir å dra det litt midt på panseret.Blir det farge på papiret har du ikke klarlakk og omvent. Lenke til kommentar
eab Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Enkel test: Ta et stykke sandpapir å dra det litt midt på panseret.Blir det farge på papiret har du ikke klarlakk og omvent. 7722695[/snapback] Hvem dekker omlakkering av panser? Du? Lenke til kommentar
Peter_B Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Ser det ble nevnt steinsprut.Vil bare nevne at jeg lakket en bil jeg hade med antisteinsprut klarlakken til Glasso og det virket.En kan faktisk ta å trykke et merke med et skrujern og etter en stund er den vekke.Lakken "Fjærer". Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Metallic ser (som regel) penere ut når den er ny, men er vanskeligere å holde pen. Det er nesten umulig å dekke steinsprut eller småriper med først farve og deretter klarlakk uten at dette blir synlig. Dersom du pusser på det etterpå, blir som regel meltallic-flakene mer fremtredende, i hvertfall dersom du har en mørk farve. Dersom du finner en fin farve uten metallic, må du regne med å vokse et par ganger i året for at den skal holde seg blank og fin (men det gjør du sikkert uansett), og jeg synes ihvertfall det er enklere å utbedre småskader med vanlig lakk. Men det kan selvsagt være jeg som ikke har teken...... Nå må det også legges til at de fleste fine farvene ER metallic. Med mindre du har lyst på lyserosa, mintgrønn eller slagstøvelgrønn. En safe farve uten metallic er en klar rødfarve (den du ofte ser på litt eldre Golf). Styr unna hvit og tidligere nevnte sære farver, du skal kanskje selge bilen en gang. Lenke til kommentar
Monkey Skrevet 16. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2007 Metallic ser (som regel) penere ut når den er ny, men er vanskeligere å holde pen. Det er nesten umulig å dekke steinsprut eller småriper med først farve og deretter klarlakk uten at dette blir synlig. Dersom du pusser på det etterpå, blir som regel meltallic-flakene mer fremtredende, i hvertfall dersom du har en mørk farve. Dersom du finner en fin farve uten metallic, må du regne med å vokse et par ganger i året for at den skal holde seg blank og fin (men det gjør du sikkert uansett), og jeg synes ihvertfall det er enklere å utbedre småskader med vanlig lakk. Men det kan selvsagt være jeg som ikke har teken...... Nå må det også legges til at de fleste fine farvene ER metallic. Med mindre du har lyst på lyserosa, mintgrønn eller slagstøvelgrønn. En safe farve uten metallic er en klar rødfarve (den du ofte ser på litt eldre Golf). Styr unna hvit og tidligere nevnte sære farver, du skal kanskje selge bilen en gang. 7730798[/snapback] Takk for utdypende svar, zanta. Jeg har bestemt meg for rød, ikke metallic. Hm, voksing ja. Det er ikke akkurat min favoritt... Jeg går ut fra at en vask med voks på bensinstasjon igjennom maskinen ikke holder? I så fall må jeg bare betale noen proffe for å gjøre det. For slikt gidder jeg ikke selv Noen som har noen erfaringer mht lakk konservering? Ditec, Tefcar og hva de heter. Det skal lukke porene i lakken og gjøre den skittavisende m.m? Kanskje jeg burde investere i en slik.. Huff, dette blir dyrt. Chipping må jeg jo også ha Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå