Gå til innhold

Ødelagt CL4.6, Whitebox nekter å stå for ansvar!


sashco

Anbefalte innlegg

Det norske svindelfirmaet Whitebox har jo bevist hvor lett det er å lure kunder.

 

Lærdommen fra dette er nok å øke skepsisen til nye nettfirmaer betraktelig.

 

Internett åpner jo for at hvem som helst kan starte nettbutikk uten kunnskap eller økonomi til å drive butikk.

Å lage pene websider og fagre lovnader på aktuell sider, krever ingen investering. Whitebox hadde jo kun oppretta en postboks og hadde ingen lokaler for lager og service.

 

Så har man lav moral og vil forsøke å tjene penger lett: Lag en pen webside, og kjøp inn en vare for hver gang noen betiller noe. Slikt kan man gjøre hjemme i egen stue (akkurat som Whitebox).

 

Jeg har en tro på at fysiske butikker som går konkurs oftest rydder opp etter seg på en god måte, uten at kunder blir skadelidende.

 

Whitebox går jo svært langt med å faktisk stjele kundenes PCer og de bærbare dem leverer tilbake har dem skrudd totalt fra hverandre.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spennende å høre om alle dere som har hatt problemer med whitebox. Jeg driver selv et serviceverksted, Vi har hatt en del henvendelser fra kunder med defekte whiteboxer som ønsket å få disse reparert. Vi opplevde enkelte tilfeller hvor kunder har fått tilsendt rambrikker og bakgrunnsbelysning til LCD skjerm i posten. Med beskjed "her, fiks, dette er din garanti".

 

Når jeg tenker meg om, så har vi også hatt inne en del andre pcer som er produsert av samme produsenter som de whitebox bruker. Disse pcene har også hatt mye av samme problemene som whiteboxene.

 

Hvis man også tar en titt på hjemmesiden til en av produsenten (Compal) får man et visst intrykk av seriøsiteten til dette firmaet.

 

Jeg har selv vært i kina, og sett på hva som kan kjøpes på datasentere. Her kan alt av "kopierte" chipset kjøpes til en rimelig penge. Jeg har sjekket litt opp om dette, da firmaet mitt selv var intr. å starte lignende virksomhet som whitebox. Men fant ut etter kort tid, skal man levere ett produkt som skal kunne konkurere i pris, må dette gå på bekostning av orginale deler, derfor besluttet jeg å ikke gjøre noe videre med dette.

 

Grunnen til at jeg bruker "kopierte" er fordi det er som oftes samme fabrikk som produserer orginal chipsetene, men de som selges "på svartebørsen" er chipset som ikke har bestått kvalitetskontrollen til fabrikken, også havnet i hendene på feil folk.

Min personlige teori er at dette er grunnen til at whitebox har klart å levere maskiner med en så rimelig pris.

 

For til syvende og siste er jo stortsett kjente merkenavn på delene i maskinene deres.

Lenke til kommentar

Tror du bør være forsiktig med å stemple Compal, som er en av verdens største produsenter av bærbare pc'er, som ett useriøst jalla-merke. Grunnen til at de ikke har brukt mye ressurser på nettsidene sine er at de modellene som selges under merkenavnet Compal, selges gjennom forhandlere som Whitebox, som selv setter inn de vitale komponentene og selger det videre under sitt eget merkenavn, og disse forhandlerne får da også ansvaret for support og å levere drivere. Fordel for forbrukerne da det gir lavere priser - ulempe for forbrukerne når forhandleren legger ned driften, slik som whitebox.

 

Som det har blitt nevnt ganske mange ganger før produserer Compal først og fremst maskiner for andre merker - mest kjent Dell og Acer, Dell sparer penger på å ikke ha forhandlere i hele tatt, men satse alt på omfattende nettsider for salg og support, mens Acer-maskiner selges gjennom de fleste større forhandlerkjeder. Her tar Acer seg av alt av support, slik at maskinene kan selges gjennom mindre spesialiserte kjeder som Elkjøp, Expert osv, det er også en av grunnene til at du aldri vil få se en Compal-maskin til salgs hos disse.

 

Veldig Off-Topic innlegg, men jeg følte at det forrige innlegget stilte Compal i ett urettferdig dårlig lys. Ikke gi Compal skylden for at Compal-eiere blir offer for Whitebox' konkurs!

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Om du synes innlegget setter compal i dårlig lys har du ikke lest det godt nok. Det som er poenget er jo at lyssky firma kjøper deler som er av 2 sortering og tar sjangsen på at det skal gå bra. Acer, HP og andre kjøper ikke de delene, og har helt andre krav til feilrate derfor mindre feil. Mye av de barebookene som er solgt rundt om kring er nettopp kjøpt inn til Norge på denne måten, billig er sjelden bra kvalitet, og spesielt ikke når det gjelder deler av 2 sortering. At whitebox gikk konk var veldig synd, spesielt for stakkarene som sitter igjen uten noen som helst mulighet for reklamasjon, men samtidig så bør det være en oppvekker for oss alle, å tenke litt lenger enn bare pris.

Lenke til kommentar
Om du synes innlegget setter compal i dårlig lys har du ikke lest det godt nok.

8131702[/snapback]

 

njaa. da vil jeg si du ikke har lest mitt innlegg godt nok heller. Poenget mitt var først og fremst at han i utgreiingen sin trekker inn compal som hovedeksempel. Hvis Acer ikke kjøper 2. sorterings-deler betyr det at det er Compal som ikke gjør det, ettersom de produserer for Acer.

 

Men blir personene bak WhiteBox tatt, må di vel betale erstatning? For selv om et selskap går konkurs, så må vel eigaren stå til ansvar for "uoppgjorte" ting?

 

dette spurte jeg om tidligere også, uten å få noe svar. Jeg mener at hun som er registrert som bedriftseier i brreg (skal ikke nevne navn her selv om de fleste sikkert har fått det med seg) vil bli holdt ansvarlig for kundenes tap, selv om hun på NRK fraskriver seg alt ansvar, nettopp fordi hun har gitt navnet sitt til firmaet. Hvis dette i motsatt fall ikke skjer, faller mye av hensikten med at man er lovpålagt å registrere enheten i brreg for å få drive varehandel, bort.

Lenke til kommentar

Hvorvidt eierene av fimaet kan bli holdt ansvarlig for kreditorer og kunders tap, beror på hvorledes selskapet var organisert. Om selskapet var et aksjeselskap, er eierne ansvar begrenset til egen andel av aksjekapitalen. Det vil si at de ikke kan holdes ansvarlig for tap som overstiger selskapets askjekapital (med noen få unntak vel og merke). Dersom virksomheten drives som et enkeltmannsforetak, er eieren(e) personlig ansvarlig med helse sin formue. Når foretaket er konkurs er de som personer det samme og alt de eier kan realiseres for å dekke innmeldte krav.

 

De som har krav mot Whitebox må derfor sende inn en spesifikasjon av kravet til bostyreren. Dersom det er penger i boet vil man kunne få helt eller delvis dekning av dette kravet. Personlig vil jeg likevel anta at slik dekning er heller tvilsom.

Lenke til kommentar
Om du synes innlegget setter compal i dårlig lys har du ikke lest det godt nok. Det som er poenget er jo at lyssky firma kjøper deler som er av 2 sortering og tar sjangsen på at det skal gå bra. Acer, HP og andre kjøper ikke de delene, og har helt andre krav til feilrate derfor mindre feil. Mye av de barebookene som er solgt rundt om kring er nettopp kjøpt inn til Norge på denne måten, billig er sjelden bra kvalitet, og spesielt ikke når det gjelder deler av 2 sortering. At whitebox gikk konk var veldig synd, spesielt for stakkarene som sitter igjen uten noen som helst mulighet for reklamasjon, men samtidig så bør det være en oppvekker for oss alle, å tenke litt lenger enn bare pris.

8131702[/snapback]

Det som kanskje er litt spesielt med compal sammenlignet med mange andre er jo nettopp at de leverer mange av modellene til HP, dell osv. Generelt holder barebones fra compal høy kvalitet, men finnes jo endel andre barebone-produsenter som har et heller frynsete rykte, som f.eks ECS.

Lenke til kommentar
Tviler på du kommer noen vei med Whitebox.

Jeg hadde en sak gående i fjor med min ex CL56.

 

Jeg var heldig lenge med Whitebox. Kjøpte 2 stk CL50, 1 stk CL1557, 2 stk CL56 og 1 stk CL77 der.

Har bare hatt et problem med min CL56, og da var helvete løs.

Fikk ordnet det til slutt, men kostet meg noen lapper, og ufattelig med tid.

 

De på Whitebox bare lo av meg når jeg sa at jeg hadde meldt fra til Forbrukerrådet.

 

Kommer nok muligens til å styre unna Whitebox neste gang ja....

Blir nok en Asus A8Js ganske snart....  :w00t:  :w00t:  :w00t:

 

Lykke til!

7782902[/snapback]

 

 

det beste som kan bli gjort er at noen oppretter en slags underskriftskampanje som krever at whitebox står frem og hjelper\erstatter pcer til kundene sine! dette her er DÅRLIG kundebehandling av whitebox!

Lenke til kommentar
Tviler på du kommer noen vei med Whitebox.

Jeg hadde en sak gående i fjor med min ex CL56.

 

Jeg var heldig lenge med Whitebox. Kjøpte 2 stk CL50, 1 stk CL1557, 2 stk CL56 og 1 stk CL77 der.

Har bare hatt et problem med min CL56, og da var helvete løs.

Fikk ordnet det til slutt, men kostet meg noen lapper, og ufattelig med tid.

 

De på Whitebox bare lo av meg når jeg sa at jeg hadde meldt fra til Forbrukerrådet.

 

Kommer nok muligens til å styre unna Whitebox neste gang ja....

Blir nok en Asus A8Js ganske snart....  :w00t:  :w00t:  :w00t:

 

Lykke til!

7782902[/snapback]

 

 

det beste som kan bli gjort er at noen oppretter en slags underskriftskampanje som krever at whitebox står frem og hjelper\erstatter pcer til kundene sine! dette her er DÅRLIG kundebehandling av whitebox!

8139880[/snapback]

 

Er det noen som vet om en sånn underskriftsliste?

Jeg vil gjerne skrive meg på en sånn liste...jeg sitter også med en defekt cl56...

 

 

Gega

Lenke til kommentar
FAENS JÆVLA WHITEBOX.... :realmad:  :realmad:  :realmad:

 

Min CL77 er fucked nå. Skjermkortet har tatt kvelden. Har bestilt nytt 7800 GTX skjermkort. Må ut med 4500 kr....

 

Hvordan kan jeg få Whitebox til å dekke dette?

8143915[/snapback]

 

tror nok du er i samme båt som meg og mange andre.... jeg selv mener nå at jeg bare kan skyte en hvit pil etter hele greia....tror egentlig ikke man kommer så langt siden whitebox er konkurs...

 

 

Gega

Lenke til kommentar
FAENS JÆVLA WHITEBOX.... :realmad:  :realmad:  :realmad:

 

Min CL77 er fucked nå. Skjermkortet har tatt kvelden. Har bestilt nytt 7800 GTX skjermkort. Må ut med 4500 kr....

 

Hvordan kan jeg få Whitebox til å dekke dette?

8143915[/snapback]

 

Whitebox er konkurs.... det er vel godt beskrevet i denne tråden om hva man bør gjøre.

Lenke til kommentar
whitebox er ikke konkurs, de er avviklet. Er en forskjell mellom det.

 

Så det er ikke noe konkurssbo, og belinda andvik står personlig ansvarlig for følgene.

 

http://forbrukerportalen.no/Artikler/2007/Whitebox

8144785[/snapback]

 

Nå er det sagt ovenfor at firmaet var et enkeltmannsforetak og det innebærer at hun er ansvarlig enten det nå er avviklet eller konkurs. I bunn og grunn hadde det vel vært bedre om firmaet var konkurs. Da hadde nemlig også hennes egen formue inngått i konkursboet. Dersom firmaet bare avvikles kan et krav ikke uten videre rettes mot henne som person.

 

Edit: la til noen få linjer

Endret av jon_o
Lenke til kommentar
Dersom firmaet bare avvikles kan et krav ikke uten videre rettes mot henne som person.

8149961[/snapback]

Så ansvarlig Belinda Andvik er egentlig ganske smart oppe i dette her, med å trekke seg unna alt av krav?

Noen firmaer og selskap går stadig konkurs, men særdeles få velger en så useriøs og kriminell fremgangsmåte som Belinda og co.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...