Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Videreføre telefonlinje, begge hus skal ha linje

Anbefalte innlegg

Hei.

Dene ene huset (herretter kalt h1) har idag ISDN.

Det jeg skal gjøre er å legge ISDN til andre andre huset (herretter kalt h2), slik at både h1 og h2 har ISDN.

Fra h1 til h2 har en elektriker lagt en tjukk sort ledning, som har rundt 8 ledningne inni (er ikke sikker på hvor mange det er.).

I h2 er denne ledningen koblet til et ELKO anlegg og i h1 er ike ledningen koblet til.

Hvordan skal jeg koble det for at begge husene skal ha mulighet for separate linjer?

Altså, at hver av husene skal ha hvert sitt telefonnummer og hver sin internetttilkobling.

og hva trenger jeg av abbonementer, overganger, koblingsbokser osv?

Kan ikke noe om det, så ønsker at full beskrivlse av hvordan jeg gjør det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er rimelig sikker på at ISDN må innstalleres av montør fra telenor.

Det går på at de må vite hvilket nummer det er på linja til hver og enkelt person.

Dette trenger de om det er feil på linja eller ved bestilling av bredbånd.

Tilbys det bredbånd i området mener jeg det er en bedre løsning å gå for dette.

Da kan begge få eget nummer via IP-Telefoni (men ISP har sannsynligvis innsigelser på dette da dette ofte er brudd på kontrakten).

Endret av kahorn03
Lenke til kommentar

Går uansett ikkje å kjøre to xDSL på ett par kobber afaik. Så du må ha ett par til hver av husa. Det er dermed ikkje sagt at begge må ha ISDN, da dette ikkje er et krav for å få xDSL (derimot må man betale litt ekstra i mnd, tror det er 70,-). Uansett, dette er en jobb for Telenor, med mindre du vet at de har kobla 2 av par'ene i den tjukke, svarte kabelen, og du vet hvilke av de par'ene som skal til hvilket hus.

Lenke til kommentar

Audien mente nok at han ville be telenor om å gjøre oppkoblingen.

For å få telenor til å bygge ut sentralen; Ring til telenor og si at du gjerne vil ha bredbånd og be naboene dine gjøre det samme (hvis de vil ha det).

Da registrerer telenor det, ser muligheten for å tjene inn investeringen, og bygger ut fortere. ISDN er utdatert og mener heller dere bør stå på for å få bredbånd innlagt i sentralen. Har dere bredbånd kan dere både surfe raskt og ringe til en mye lavere totalpris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...