Gå til innhold

eBay.com & Paypal - fungerer hvordan?

Anbefalte innlegg

Vel, jeg er vanvittig dårlig på enmetittler, vet det.

Men problemet mitt er at jeg har funnet ut at jeg skal kjøpe noe på ebay.

Men så lurer jeg litt på hvordan dette med betaling på ebay,

og/med paypal egentlig fungerer.

Så vist noen kan gi meg en kort forklaring, hadde jeg blitt glad.

mvh nikk0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp på Ebay er enkelt, oftest billig, og veldig gøy.

Sørg for at vedkommende du kjøper av har gode skussmål, dvs mange fornøyde kunder og tilbakemeldinger.

Ebay fungerer på mange måter som en vanlig nettbutikk:

Finn varen du vil ha, klikk kjøp og motta en e-post med ordrebekreftelse.

Betal med Paypal. Paypal er betalingformidler på samme måte som f.eks. Netaxept sørger for sikker betaling i mange norske nettbutikker.

De sørger for at handelen er sikker, og at du er sikret mot tap om noen prøver å lure deg.

Du er ikke garantert at Paypal dekker tapet, men sjansen for å bli lurt, er mindre enn ved å oppgi kortinformasjon eller sende betaling via e-post.

Man bruker VISA for å overføre penger via Paypal, men siden det kun er paypal som har tilgang til informasjonen, trenger du ikke være bekymret for at dette skal komme i feil hender.

Når du har vunnet en auksjon, dvs klikket "Commit to buy" MÅ du kjøpe tingen, med mindre det er særlige årsaker som gjør at du ikke kan stå for kjøpet.

I slike tilfeller vil Ebay og selger ta stilling til om du får løses fra kjøpet.

Ikke by hvis du ikke skal kjøpe...

Når du har kjøpt en vare, får du en ordrebekreftelse. Her klikker du "pay now".

Da blir du routet til Paypal og bedt om å logge inn. Hvis du har kjøpt flere ting av en person, sender du en beskjed til vedkommende, der du ber om totalbeløp.

De fleste gir billigere frakt hvis man kjøper flere produkter samtidig.

Når du har betalt, og mottatt bekreftelse på betaling fra Paypal, er det bare å vente.

Bestiller du fra USA, Asia eller andre steder lang borte, kan levering ta alt fra fire dager til fire-fem uker.

Vær tålmodig og ikke mas på selger.

Hvis selger befinner seg f.eks. i USA og varen i tillegg koster over NOK 200,- kan du være sikker på at den blir stoppet for fortolling når den kommer til landet, noe som kan forsinke levering opptil en uke..

Som oftest gir selgere "Feedback" når de har sendt varen fra seg. Betal så fort som mulig etter at varen er kjøpt; da får du best tilbakemelding.

Noen selgere venter til kjøper har gitt feedback før de selv gir feedback. Dette tror jeg er for å sikre seg mot negative tilbakemeldinger uten å kunne gi negativ tilbakemelding selv.

Hvis du har en negativ opplevelse:

Kontakt Ebay via Dispute Console på "My Ebay" og kontakt selger og gi dem sjansen til å uttalse seg FØR du legger igjen negativ tilbakemelding.

Dette kan hindre negativ feedback både for deg og selger.

OBS! Igjen: Vær tålmodig!

Jeg tror dette dekker det meste. Spør gjerne. Har brukt Ebay en rekke ganger.

Si ifra om noe av det over er feil, så skal jeg få det rettet ;)

Lenke til kommentar

Bare legge til en ting jeg i farten så ikke var nevnt.

Sjekk at selger sender til Norge. Er du i tvil så send en mail så får du samtidig sjekket hvor flinke de er til å svare på mail.

Og du må ha en konto på ebay og en hos paypal. (I tilfelle det er tvil om det)

Lenke til kommentar

Jeg bryr meg ikke om å skrive en lang beskrivelse, for dette er lett. Det er bare å gjøre det. Det man må gjøre, er følgende:

- Registrer deg som bruker på ebay. Trykk "register" øverst på sida på ebay.com. Navnet ditt osv klarer du vel å skrive sjøl. Følg ellers anvisningene.

- Jeg husker ikke om du blir ledet inn på å registrere en paypal-konto i prosessen over. Men hvis ikke, kan du gjøre det på paypal.com. Klikk "sign in" øverst på sida. Du klarer deg uten¨å registrere et kredittkort, men det er mest praktisk, for da slipper du å sette inn penger på forhånd. Hvis du kobler et kredittkort til kontoen, fungerer paypal i praksis som kredittkortbetaling. Forskjellen ift ordinær kredittkortbetaling er at den du kjøper av ikke ser kortnummeret ditt. Og det er jo fint.

Når du har funnet noe du skal kjøpe, logger du inn på ebay-brukeren din, om du ikke er det allerede, og så kan du legge inn bud.

Generelt til dere begge som spør: Ikke vær redd for å prøve. Man behøver ikke vite alt på forhånd. Kjør i vei. Dette fungerer fint. Jeg handlet på ebay tidligere i dag. Det er en litt større risiko enn om du går på Rimi og kjøper melk, men om du ser litt på hva andre mener om selgeren, kan du redusere risikoen. Og om du holder kjøpsbeløpet under 200 kroner, blir det ikke toll eller moms, så du slipper overraskelser. (Men heller ikke det er umulig å finne ut av).

Lenke til kommentar

Ett moment som ikke står der, sørg for å få verifisert paypal kontoen ASAP! Det er noe herk å kjøpe fra folk uten verifisert paypalkonto. De kommer nesten garantert til å spørre etter, kreditnote, kopi av førerkort e.l identifikasjon +++ (Dette gjelder spesielt firma som selger via ebay)

Sjekk at de sender til europa, er langtifra alle selgere som gjør dette.

Paypal fungerer slik : Du registerer deg, registrerer bankkontoen din, verifiserer paypal kontoen, så når du handler, så logger du deg inn med paypal, så trekker paypal beløpet fra bankkontoen din.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Låner denne tråden jeg.

Lurer på hvordan det er når man blir betalt via paypal? Blir da pengene satt inn direkte på bankkontoen min, eller kommer de innpå en slags paypal-konto, slik at jeg må overføre pengene fra paypal-kontoen til bankkontoen min igjen?

Er det forresten 18 år aldersgrense på paypal?

Lenke til kommentar
Låner denne tråden jeg.

Lurer på hvordan det er når man blir betalt via paypal? Blir da pengene satt inn direkte på bankkontoen min, eller kommer de innpå en slags paypal-konto, slik at jeg må overføre pengene fra paypal-kontoen til bankkontoen min igjen?

7808965[/snapback]

Du får pengene inn på paypal kontoen hvor du så kan overføre dem til bankkonto.

Det er 18 år aldersgrense.

Endret av magio
Lenke til kommentar
Låner denne tråden jeg.

7808965[/snapback]

Du får pengene inn på paypal kontoen hvor du så kan overføre dem til bankkonto.

Det er 18 år aldersgrense.

7809069[/snapback]

Ok. Vet det er gratis å lage Paypal-account, men koster det noe å ha den eller å overføre penger mellom accounten og bankkontoen? Er det noen sjulte utgifter?

Lenke til kommentar

Nå er det tre uker siden Nikk0 lurte på hvordan ebay fungerer, jeg tror ikke vi behøver å forklare mer. Han har sikkert registrert seg forlengst og handlet minst en gang. Det er tross alt enklere å prøve selv, enn å få en hel masse bruksanvisninger. Hvordan gikk det, Nikk0? Hva har du kjøpt? Er du fornøyd?

Lenke til kommentar
Ett moment som ikke står der, sørg for å få verifisert paypal kontoen ASAP! Det er noe herk å kjøpe fra folk uten verifisert paypalkonto. De kommer nesten garantert til å spørre etter, kreditnote, kopi av førerkort e.l identifikasjon +++ (Dette gjelder spesielt firma som selger via ebay)

Sjekk at de sender til europa, er langtifra alle selgere som gjør dette.

Paypal fungerer slik : Du registerer deg, registrerer bankkontoen din, verifiserer paypal kontoen, så når du handler, så logger du deg inn med paypal, så trekker paypal beløpet fra bankkontoen din.

7716516[/snapback]

Vel adressen forblir ubekrefta for de som bruker paypal i Norge.

Så "We only ship to confirmed paypal adress" kan skape problemer...

Lenke til kommentar

7865996[/snapback]

Ja, sant det, men en rask forespørsel til selger ordner som regel den saken (såfremst du ikke sier du er fra nigeria) hvis det er noe du bare "må" ha, så fins det alternative metoder, sier du at du er villig til å scanne info om deg selv for så å sende dette til selger. Så sender de (i de aller fleste tilfeller)

Lenke til kommentar

7865996[/snapback]

Ja, sant det, men en rask forespørsel til selger ordner som regel den saken (såfremst du ikke sier du er fra nigeria) hvis det er noe du bare "må" ha, så fins det alternative metoder, sier du at du er villig til å scanne info om deg selv for så å sende dette til selger. Så sender de (i de aller fleste tilfeller)

7867598[/snapback]

Du har nok rett. men jeg for min del har ikke lyst til å bruke disse alternative metodene. F.eks fant en auksjon med slik ordning, der var den alternative metoden å betale med kredittkort direkte. Grunnen til at jeg bruker paypal er nettopp for å ikke spre kortinformasjon til flere aktører.

Prøvde å spørre paypal om muligheter for meg som bor i Norge å få en slik bekrefta adresse. Men de svarer ikke på henvendelsene mine.

Det hadde vært ganske praktisk å fått i en slik bekrefta adresse!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...