Gå til innhold

Kjøpe ny PCU-vifte for første gang...

ravna

Anbefalte innlegg

På den første PC'en min var kjøling ikke noe spørsmål, men på den jeg har nå har temperaturen på PCU'en blitt et problem. (Så er det også mulig at denne PC'en får kjørt seg litt hardere... :ermm: )

I alle tilfelle... for å kjøre spill som WoW eller Vanguard må jeg ta begge sidene av kabinettet og stille ei gulvvifte med kaldkjøling rettet mot cpu'en. På denne måten holder temperaturen seg på ca. 40 grader, men passerer 50 hvis jeg setter opp kvaliteten på grafikken i spillet. (Og det vil jeg jo...) Uten gulvvifta kommer temperaturen opp i 50-60-70 grader. Jeg tømte vifta for støv, og smurte på ny kjølepasta i slutten av november. Til da hadde kjølepasta vært et fremmed begrep for meg, og den som var der fra før var mildest talt uttørket. For en uke siden steg temperaturen drastisk igjen, men etter å ha tømt vifta for støv igjen kom det seg til.

Men jeg tror jeg trenger noe bedre enn den vifta som sitter på CPU'en i dag. PC'en er kjøpt ferdigbygd med mer eller mindre selvvalgte deler, imidlertid antar jeg at vifta de har satt på ikke akkurat var den dyreste de hadde i skuffa. Jeg har en Pentium 4 (3 Ghz) på em 478 socket. Jeg har ikke målt vifta (fordi PC'en står på :p ) men det kan jeg alltids gjøre ved høve. Det står Intel på den, noe som forsterker inntrykket av at den ikke akkurat er high-end. :whistle:

Så omsider til spørsmålet. Jeg har altså ikke kjøpt vifte før. Derfor lurer jeg på hva jeg skal se etter. Har lett rundt på nettshopene, men utvalget er stort. :hmm: PC'en har så langt blitt brukt mest til bilderedigering, musikkavspilling og litt spilling, men nå har jeg tenkt å kjøre Vanguard på den. Derfor er det også verdt noen kroner å få den kjølt bedre, skjønt jeg håper å slippe unna med rundt 500 kroner. Noen gode råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk å bruke kjølepasta!

Siden det var første gang du kjøpte kjøler tenkte jeg det var en god ide å nevne.

Det følger som regel en liten tube med kjøleren, men hvis ikke bør du kjøpe. Den som sitter på CPU fra før må du fjerne. Rens gjerne CPU med isopropanol etter du har skrapt\gnidd av mesteparten av av den gamle goopen.

Det skal ikke være noe å ødelegge der, så det går nok greit.

Lenke til kommentar

Den nye vifta ser ut til å virke upåklagelig. :love: Etter mye plunder med å få den på plass (trangt i kabinettet) ble jeg belønnet med å stå opp om morgenen og finne cpu-temperaturen på 26 grader. Når jeg spiller Vanguard passerer den såvidt 40.

Må også berømme Microplex for rask levering, de sendte vifta første arbeidsdag etter at jeg bestilte. En positiv overraskelse. :)

Både vifte og leverandør anbefales.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...