Gå til innhold

må høyttalere "spilles inn" ? [sånn ca løst]

Anbefalte innlegg

Riktig, eg velger heller å stole på dei som meiner dette er tull og heller nyte lyden frå første stund. Det blir riktig for min del.

7719661[/snapback]

Ja det er greit, men det er bare å ta det rolig de først 50timene.

Det som er greia med innspilling er at det er etter ca 100timer at høyttaleren er spillt inn. Og det er da den låter sånn som den skal gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest member-101642
Helt nye høyttalere må spilles inn. Etter noen timer med innspilling vil lyden "åpne" seg. Det kommer mer bass, detaljer, og mer harmonisk lydbilde. Man merker stor forskjell mellom en innspilt høyttaler og en som ikke er innspilt

7718190[/snapback]

Kva er poenget med å spele dei inn då? Om du nyttar anlegget som du normalt ville gjort frå første dag eller spelar det inn først har vel ingen betydning? Om lyden blir betre etterkvart så blir den det uansett om du spelar dei inn eller lyttar som normalt.

Nå ser jeg at jeg ikke uttrykte meg klart nok. Det beklager jeg. Tror jeg misforstod spørsmålet litt. Lyden vil bedre seg kraftig de første 70-80 timene. Målrettet innspilling er ikke nødvendig, nyt musikk fra første stund!

Lenke til kommentar
Kva er poenget med å spele dei inn då? Om du nyttar anlegget som du normalt ville gjort frå første dag eller spelar det inn først har vel ingen betydning? Om lyden blir betre etterkvart så blir den det uansett om du spelar dei inn eller lyttar som normalt.

7719483[/snapback]

Det er jo nettopp det som er poenget med innspilling, å få frem godlyden i høyttalerne. Du kan bruke nye høyttalere som normalt, og den første tiden vil da fungere som innspilling.

Lenke til kommentar

De eneste høyttalerne jeg har hørt forskjell på fra de var nyinnkjøpte til etter 50-100 timers bruk er B&W DM601 S3 med nautilusdiskant i aluminium. Diskanten var utrolig skarp/vond til å begynne med (hørtes ut som microclipping), så jeg følte meg lurt av Hifi Klubben.

Jeg har ikke tidligere opplevet hørbare forskjeller på innspilling, men etter å ha lest om nautilus og lang innspilling av disse på nettet tenkte jeg å vente med å returnere høyttalerne.

Etter noen uker må jeg si jeg har blitt svært glad i mine DM601 S3 :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Det eg har blitt fortalt er at du skal ta det roleg i begynnelsen, at det er å spele inn høgtalarane. Heile uttrykket "å spele inn høgtalarane" blir jo ein vist dersom du uansett brukar dei som du vil.

7722012[/snapback]

Jeg har vært med i utallige diksusjoner om dette emnet. Sendte derfor en mail til System Audio da jeg kjøpte nye høyttalere for en stund siden, der jeg spurte om akkurat dette. Fikk svar tilbake fra konstruktøren, som skriver at elementene tåler nøyaktig like mye og at det ikke finnes noen grunn til å ta det med ro de første timene.

Flere andre konstruktører har skrevet akkurat det samme.

Utrolig at det en fillesak som innspilling kan skape så mye diskusjon og spørsmål, da det egentlig bare er å bruke høyttaleren normat og nyte musikken.

Lenke til kommentar
Heile uttrykket "å spele inn høgtalarane" blir jo ein vist dersom du uansett brukar dei som du vil.

7722012[/snapback]

Eh.. nei? Hvis høyttalerne ikke er spilt inn har du ikke like bra lyd som hvis de er innspilte. Ergo må høyttalerne spilles inn for optimalt resultat. Er det så vanskelig?

Lenke til kommentar

Det folk diskuterer (iallefall det eg har lese) er følgande:

Utsagn 1: Du må ikkje kjøre anlegget på fullt den første tida.

Utsagn 2: Kjør så hardt du vil, anlegget blir innspelt uansett.

I den samanhengen blir det feil, at høgtalarane går seg til etterkvart forstår eg, men det argumentet som blir brukt i utsagn 1 blir heilt feil.

Lenke til kommentar
Det har ikke noe med volum å gjøre. Men det er sånn at høyttalerene låter bedre ett ca 100timer med spilling

Og ja, det er tilfeldig det med thegnom og meg  :)

7722596[/snapback]

Høyere volum vil jo føre til mer bevegelse i elementene, som igjen korter ned innspillingstiden, altså den tiden det tar før elementene oppfører seg som de skal. Innspillingen gjøres for å myke sentreringsfjæren og membranopphenget som ofte er av gummi. Disse delene er ganske stive rett fra produksjon, og vil mykes opp når de spilles. Det blir ikke riktig og si at en høyttaler trenger ca 100 timer. Dette varier veldig mellom ulike høyttalere.

Endret av Peterman
Lenke til kommentar
Ja, men det er ikke sånn at men MÅ spille høyt eller lavt. Det er egentlig uvesentlig på povirkningen av elementene. Det vil bare gå fortere hvis man spiller høyt

7722696[/snapback]

Spiller man høyt vil jo elementet påvirkes mer (bevege seg mer) enn om man spiller lavt. Det er riktig som du skriver, det er ingenting som sier at man må noe som helst. Innspillingsprosessen vil forekomme uansett.

Lenke til kommentar

så det er altså bare å kjøre på og spille høyt? husket da jeg fikk høyttalerne spilte jeg med full bass, og 4/5 av volumet, har jo ikke merket noe problem med høyttalerne, har vist kompisen min innleggene her, og han tenker på og ta det rolig i begynnelsen.. :)

takker for svar :)

Endret av Storleer
Lenke til kommentar
Gjest member-101642
Er det tilfeldig at GnoMiz og TheGnome har The Dark Side of the Moon som avatar og så like brukarnavn?

7721928[/snapback]

Det er faktisk tilfeldig, ja. Oppdaget det for et par måneder siden

Lenke til kommentar
så det er altså bare å kjøre på og spille høyt? husket da jeg fikk høyttalerne spilte jeg med full bass, og 4/5 av volumet, har jo ikke merket noe problem med høyttalerne, har vist kompisen min innleggene her, og han tenker på og ta det rolig i begynnelsen.. :)

7723154[/snapback]

Me har vel kome fram til at jo hardare du kjører dei, jo raskare blir dei innspelt, å ta det roleg i byrjinga vil ha motstatt effekt.

Kor mykje det har å bety for lydkvaliteten på eit anlegg som Logitech Z-4 er ein anna diskusjon.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

7723154[/snapback]

Kor mykje det har å bety for lydkvaliteten på eit anlegg som Logitech Z-4 er ein anna diskusjon.

7728822[/snapback]

hehe ;) du har vell rett der :p z-4 er vell bare et økonomi anlegg :)

men det er mye for pengene da :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...