nabbskall Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 (endret) Hei, lurte på en liten ting, må nye høyttalere "spilles inn" ? hvordan er dette? er det slik at man bør spille ekstra høyt eller lavere? og perioden den "spilles inn" er det rundt 10 timer? takker for svar:) Endret 14. januar 2007 av Storleer Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Dette er en diskusjon som gjentas med ujevne mellomrom, og som aldri munner ut i noe som helst konstruktivt. Gjør det hvis det føles riktig. Her er en vanvittig nerdete artikkel om temaet: http://www.audioholics.com/techtips/audiop...akerBreakIn.php Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 13. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2007 Dette er en diskusjon som gjentas med ujevne mellomrom, og som aldri munner ut i noe som helst konstruktivt. Gjør det hvis det føles riktig. Her er en vanvittig nerdete artikkel om temaet: http://www.audioholics.com/techtips/audiop...akerBreakIn.php 7713954[/snapback] fårsto ikke mye da Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Hvilke høyttaler gjelder dette? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Av alt det eg har lese så er det ikkje noko poeng i å spele inn høgtalarane. Lyden kan endre seg etterkvart som følge av at du blir meir vant til anlegget og elementet blir meir elastisk, men for høgtalaren sin skuld er det ikkje nødvendig. Som sagt, det eg har kome fram til etter ein del lesing. Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 13. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2007 Hvilke høyttaler gjelder dette? 7714265[/snapback] Logitech z-4, en kompis har netopp kjøpt seg et sett, jeg har hatt de lenge, og forsåvidt ikke tenkt noe på å spille dem inn da jeg kjøpte dem, så han lurer på om han burde gjøre det.. Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Hvilke høyttaler gjelder dette? 7714265[/snapback] Logitech z-4, en kompis har netopp kjøpt seg et sett, jeg har hatt de lenge, og forsåvidt ikke tenkt noe på å spille dem inn da jeg kjøpte dem, så han lurer på om han burde gjøre det.. 7714543[/snapback] De spilles inn ved å bruke dem normalt, så det er egnetlig ikke noe å tenke på. Lenke til kommentar
Hetland Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 var en på et annet forum som sendte mail til pioneer om dette, han fikk til svar at dette var bare noe tull og at det var bare til å kjøre på Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 (endret) Dette med innspilling stammer fra den tiden elementene bestod av papirmembraner og gjelder også for ( stive ) membran oppheng, i samme slengen kan en også ta med metall / alu membraner som finnes på endel diskant domer. Du kan med fordel roe ned volumet de første timer med nye høytalere, det skader ikke på sikt. Endret 13. januar 2007 av ulfjoh01 Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 13. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2007 greit takker for svar da er det vell bare å kjøre på da.. Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Dette med innspilling stammer fra den tiden elementene bestod av papirmembraner og gjelder også for ( stive ) membran oppheng, i samme slengen kan en også ta med metall / alu membraner som finnes på endel diskant domer. Du kan med fordel roe ned volumet de første timer med nye høytalere, det skader ikke på sikt. 7715174[/snapback] Det eneste man oppnår med lavt volum i begynnelsen er at innspillingsperioden blir lenger. Elementet tåler like mye om det er helt nytt, eller brukt i x antall timer. Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 13. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2007 Dette med innspilling stammer fra den tiden elementene bestod av papirmembraner og gjelder også for ( stive ) membran oppheng, i samme slengen kan en også ta med metall / alu membraner som finnes på endel diskant domer. Du kan med fordel roe ned volumet de første timer med nye høytalere, det skader ikke på sikt. 7715174[/snapback] Det eneste man oppnår med lavt volum i begynnelsen er at innspillingsperioden blir lenger. Elementet tåler like mye om det er helt nytt, eller brukt i x antall timer. 7715485[/snapback] greit, så det er bare å kjøre på fullt og nyte med det samme og ikke bekymre seg? var ivertfall det jeg gjorde før.. bare lurte på om det ville blir forskjell Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 greit, så det er bare å kjøre på fullt og nyte med det samme og ikke bekymre seg? var ivertfall det jeg gjorde før.. bare lurte på om det ville blir forskjell 7715781[/snapback] Så lenge du ikke hører at høyttalerene vrenger, er det bare å guffe på. Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Helt nye høyttalere må spilles inn. Etter noen timer med innspilling vil lyden "åpne" seg. Det kommer mer bass, detaljer, og mer harmonisk lydbilde. Man merker stor forskjell mellom en innspilt høyttaler og en som ikke er innspilt Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Dette med innspilling stammer fra den tiden elementene bestod av papirmembraner og gjelder også for ( stive ) membran oppheng, i samme slengen kan en også ta med metall / alu membraner som finnes på endel diskant domer. Du kan med fordel roe ned volumet de første timer med nye høytalere, det skader ikke på sikt. 7715174[/snapback] Det eneste man oppnår med lavt volum i begynnelsen er at innspillingsperioden blir lenger. Elementet tåler like mye om det er helt nytt, eller brukt i x antall timer. 7715485[/snapback] Sikkert nok bare man er forsiktig med bass / diskantreguleringer og ikke alt for høyt lydnivå. Innspillingstid har sikkert også noe for seg for lydkvaliteten man får ut av høytalerne, slik som enkelte effektforsterkere lyder best etter og ha blitt varme dette gjelder mange av de gamle store Amerikanske slutt-trinn men også Norske som Tandberg og Japanske Nakamitchi. Nå blir jo dette med varme slutt-trinn generelt sett på som tapt effekt ( det skapes varme i av energi som skulle gått til lyd ), men min erfaring er at det ikke nødvendigvis alltid er tilfelle. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Helt nye høyttalere må spilles inn. Etter noen timer med innspilling vil lyden "åpne" seg. Det kommer mer bass, detaljer, og mer harmonisk lydbilde. Man merker stor forskjell mellom en innspilt høyttaler og en som ikke er innspilt 7718190[/snapback] Kva er poenget med å spele dei inn då? Om du nyttar anlegget som du normalt ville gjort frå første dag eller spelar det inn først har vel ingen betydning? Om lyden blir betre etterkvart så blir den det uansett om du spelar dei inn eller lyttar som normalt. Du kan med fordel roe ned volumet de første timer med nye høytalere, det skader ikke på sikt. At det ikkje skader er greit, men spørsmålet er om du kan skade utstyret ved å kjøre dei for hardt i begynnelsen. Om ikkje, kva er då poenget? Innspillingstid har sikkert også noe for seg for lydkvaliteten man får ut av høytalerne, slik som enkelte effektforsterkere lyder best etter og ha blitt varme dette gjelder mange av de gamle store Amerikanske slutt-trinn men også Norske som Tandberg og Japanske Nakamitchi. Igjen, kva er poenget med å ta det rolig? Lydkvaliteten vil bli betre etterkvart uansett. Dersom elementene må få kjørt seg litt først, kvifor er det ikkje betre å kjøre dei som du normalt vil i staden for å ta det rolig så det tar enda lengre tid før lydkvaliteten blir betre? Uansett trur eg ikkje fleiretalet vil høyre noko forskjell på eit anlegg som er nytt og eitt som har gått nokre hundre timar. Det kan sjølvsagt ikkje bevisast, men er noko eg trur. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 At det ikkje skader er greit, men spørsmålet er om du kan skade utstyret ved å kjøre dei for hardt i begynnelsen. Om ikkje, kva er då poenget? 7719483[/snapback] Den gode følelsen av å gjøre noe riktig. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 At det ikkje skader er greit, men spørsmålet er om du kan skade utstyret ved å kjøre dei for hardt i begynnelsen. Om ikkje, kva er då poenget? 7719483[/snapback] Den gode følelsen av å gjøre noe riktig. 7719609[/snapback] Kven har sagt det er riktig? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 De som mener man skal kjøre inn høyttalere. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Riktig, eg velger heller å stole på dei som meiner dette er tull og heller nyte lyden frå første stund. Det blir riktig for min del. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå