Gå til innhold

HD DVD addon til Xbox 360 har solgt.......

kewell79

Anbefalte innlegg

Som dere begge ser, korrigerte jeg meg temmelig kjapt. :)

Det er dog en ting å merke seg. Kapasiteten er en hardware begrensing. Resten av det du nevner og som er krav for HD DVD standarden er innhold og software basert ikke sant. Og alt som er softwarebasert kan man gjøre noe med i etterkant. Det kan man ikke med hardware når standarden er satt.

Og Digital Rights er ikke bare brukerfientlig for BD. HD DVD er lagt opp med akkurat samme greia, og det vet du da godt Dr. Peedee.

:)

Endret av Fhj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som dere begge ser, korrigerte jeg meg temmelig kjapt.  :)

Det er dog en ting å merke seg. Kapasiteten er en hardware begrensing. Resten av det du nevner og som er krav for HD DVD standarden er innhold og software basert ikke sant. Og alt som er softwarebasert kan man gjøre noe med i etterkant. Det kan man ikke med hardware når standarden er satt.

Og Digital Rights er ikke bare brukerfientlig for BD. HD DVD er lagt opp med akkurat samme greia, og det vet du da godt Dr. Peedee.

:)

7918530[/snapback]

Jeg veit ikke hvordan du har tenkt til å implementere et nettverkort f.eks i software, men lykke til :thumbup:

Og hvis du kan love meg full javastøtte og dekoding av to picture streams på min Panasonic bli jeg enda gladere. Den har bare ikke prosessorkraft til å greie det - slik jeg har forstått det. Men fint hvis det skulle komme alikevel. For den betalte jeg flesk for. hehe. :)

Ellers - kan alt BD mangler bare oppgraderes via litt software? :)

HD DVD:

1. Mandatory secondary video decoder for Picture in Picture support.

2. Mandatory persistent storage for bookmarks, application storage, digital downloads, etc. Minimum of 128 Mbytes required.

3. Mandatory networking connection with support for streaming and digital downloads.

4. Support for video from secondary storage at up to 15 mbit/sec. Said video can play concurrently with the primary video.

5. Interactivity: based on popular web standards such as XML, SMIL, ECMAscript.

BD-Video 1.0 (allowed until June of 2007):

64 KB of persistent memory required

no SD/HD PiP decoding required

no secondary audio decoding required

no internet support required

Heri ligger problemet jeg påpekte. Standarden er ikke ferdig utviklet ennå - og det kommer endringer som krever mere av spillerene enn dagens spillere greier. Mens HD DVD har disse tingene inne.

Man skal være bra teit for å kjøpe standalone BD spiller i dag synes jeg. Hilsen meg som har gjort det. :D PS3 er nok det som er det tryggeste BD kjøpet fordi den lettest kan oppgraderes, har enn kraftig cell prosessor som kan greie å kjøre av mye via oppgradering av software, har nettverkskort og harddisk for lagring.

EDIT: link til kilde: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread....489#post9532489

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar

I tillegg til alt dette er det mandatory for HD å inkludere hd-lyd, samt at HD-spillere har krav om å kunne dekode hd-lyden....begge desse kravene har ikke BD.

Det eneste BD har så langt er 20GB mer plass, noe som hittil ikke kan ses som særlig nødvendig, all den tid..(se signatur)..

Lenke til kommentar

7918530[/snapback]

Kopibeskyttelsen i BD går "dypere" enn HD DVD sin, og tro det eller ei det var det som fikk Microsoft til å hoppe av BD løpet av 2005. De støttet begge format opprinnelig, men mente etterhvert at hvis BD beskyttelsen ble implementrt til det fulle, så ville det hindre utbredelsen og fordyre format unødig.

Lenke til kommentar

Selfølgelig, nettverkskort o.l. kan det ikke gjøre noe med i etterkant. Det som undrer meg litt er at BD spillere generelt er dyrere enn HD DVD spillere til tross for at man har mye mindre som mandatory i den nåværende standarden.

De er vel kanskje litt føre var med tanke på den reviderte standarden som ligger i kortene.

Men jeg syns du unngår Digital Rights som du gjør vesen av i den forrige posten din. Hva er det egentlig som er forskjellen her om det er noen?

Lenke til kommentar
Selfølgelig, nettverkskort o.l. kan det ikke gjøre noe med i etterkant. Det som undrer meg litt er at BD spillere generelt er dyrere enn HD DVD spillere til tross for at man har mye mindre som mandatory i den nåværende standarden.

De er vel kanskje litt føre var med tanke på den reviderte standarden som ligger i kortene.

Men jeg syns du unngår Digital Rights som du gjør vesen av i den forrige posten din. Hva er det egentlig som er forskjellen her om det er noen?

7919058[/snapback]

Blu-ray Disc has an experimental digital rights management (DRM) feature called BD+ which allows for dynamically changing keys for the cryptographic protections involved. Should the keys currently in use be "cracked" or leaked, manufacturers can update them and build them into all subsequent discs, preventing a single key discovery from permanently breaking the entire scheme. Blu-ray Disc also mandates a Mandatory Managed Copy system, which allows users to copy content a limited number of times, but requiring registration with the content provider to acquire the keys needed; this feature was originally requested by HP.[14]

The lack of a dynamic encryption model is what made standard DVD's Content Scramble System a disaster from the industry's perspective: once CSS was cracked, all standard DVDs from then on were open to unauthorized decryption. However this controversial technology, together with Self-Protecting Digital Content (SPDC), can allow players judged "bad" to be effectively disabled,[15] preventing their use by their purchaser or subsequent owners.[16] See Advanced Access Content System (AACS).

The Blu-ray Disc Association also agreed to add a form of digital watermarking technology to the discs. Under the name "ROM-Mark", this technology will be built into all ROM-producing devices, and requires a specially licensed piece of hardware to insert the ROM-mark into the media during replication. All Blu-ray Disc playback devices must check for the mark. Through licensing of the special hardware element, the BDA believes that it can eliminate the possibility of mass producing BD-ROMs without authorization.

In addition, Blu-ray Disc players must follow AACS guidelines pertaining to outputs over non-encrypted interfaces. This is set by a flag called the Image Constraint Token (ICT), which would restrict the output-resolution without HDCP to 960×540. The decision to set the flag to restrict output ("down-convert") is left up to the content provider.

----------------------

Commercialized HD DVDs integrate copy protection technology specified by AACS LA (Advanced Access Content System License Authority). "Audio Watermark Protection" is also being considered by AACS for use on HD DVD. If Watermark is adopted by AACS, all HD DVD players will have a sensor that listens for inaudible audio watermarks in the soundtrack of movies. Studios may insert this invisible mark in the soundtracks of theatrical motion pictures. If an HD DVD player does not detect the invisible mark, it means the disc is playing back a copy made from a theatrical print (probably from illegal camcording), and will cause the player to refuse to play the disc. The mark is made by varying the waveform of speech and music in a regular pattern to convey a digital code. These variations are too subtle to be heard by the human ear. Another variation of this system can be used to prevent the playback of discs created by using a camcorder and microphone on a home entertainment center playing a legitimate disc purchased by a consumer. This variation for home entertainment utilizes a watermark that differs from the cinema mark in that it is permitted in normal, signed ROM discs, but generally not permitted on recordable discs.

In addition, HD DVD players must follow AACS guidelines pertaining to outputs over analog connections. This is set by a flag called the Image Constraint Token (ICT), which restricts the resolution for analog outputs without HDCP to 960×540. The decision to set the flag to restrict output ("down-convert") is left to the content provider

Litt mere skumle ting innen BD leieren, eller hva. DRM innholdet er langt mere omfattende i BD.

Lenke til kommentar
De som bare vil ha spillemaskin trenger ikke en Blu-ray spiller som koster dem 2500kr ekstra.

7654424[/snapback]

Hvor i all verden har du det fra at PS3 ble 2500 kroner dyrere med blu-ray spiller i? Den eneste prisindikasjonen jeg har lest var $120 som vil si 750 kroner. Mye? Nei.

Har ikke lest hele tråden, men jeg måtte bare svare.

7918402[/snapback]

Skal innrømme at jeg var litt kjapp på avtrekkeren der, siden PS3 kommer med innebygget wifi, som koster glatte 750kr til 360'en. Er vel et par andre ting jeg ikke kommer på i farta, som sikkert Sonyboys'a greier å grave frem raskere enn meg.

MEN, prisskillet er fortsatt ganske høyt (enda mer nå, siden de la på 500kr i prisen). Og siden wifi ikke er et must, så må forbrukeren fortsatt betale ganske mye for en mulig overflødig Bluray spiller (for film, altså).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...