howieD Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 (endret) Noen som kan se hvorfor menyen ser bra ut i IE, mens den ser dårlig ut i Firefox?? her er siden: Elling Med firefox flyter menyen for langt til høyre, mens med IE holder den seg innenfor.. Har satt width på menyen til 800px, da #ramme er 820px i bredde, og skyggestreken er 20px... Men menyen vil ikke få en fast bredde.. Surt Håper på svar CSS koden (alt ligger i layout.css. Menyen er i #ramme #meny): Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor #ramme { height: 100%; margin-top:0; margin-left: 0; margin-right: 0; width: 820px; background: url(../Bilder/sort-linje3.jpg) repeat-y right; border-left: 1px #999 solid; float: left; overflow: hidden; font: 14px Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; } #ramme #topp { float: left; height: 119px; width: 800px; margin: 0px; background-image: url(../Bilder/topp2.jpg); background-repeat: no-repeat; background-position: left; margin-top: 0px; } #ramme #meny { width: 800px; background-color: #ede7d0; margin: 0; } #ramme #meny #navcontainer ul { margin: 0; background-color: #b17f5c; color: White; font-family: arial, helvetica, sans-serif; float: left; width: 800px; } #ramme #meny #navcontainer ul li { display: inline; } #ramme #meny #navcontainer ul li a { background-color: #b17f5c; color: White; text-decoration: none; float: left; border-right: 1px solid #fff; padding-top: 0.2em; padding-right: 1em; padding-bottom: 0.2em; padding-left: 1em; } #ramme #meny #navcontainer ul li a:hover { background-color: #c09477; color: #fff; } #ramme #gallerimeny { float: left; height: 15px; width: 800px; margin: 0px; background-color: #ede7d0; } #ramme #innhold { margin: 0px; padding-top: 5px; float: left; height: 100%; width: 700px; padding-right: 50px; padding-left: 50px; background-color: #ede7d0; } #ramme #bunnstrek { margin: 0px; float: left; height: 2px; width: 800px; border-bottom: 1px solid #999999; background-color: #ede7d0; } Denne HTML delen av menyen blir hentet inn fra en "horisontalmeny.inc"-fil ved hjelp av PHP include: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor <div id="navcontainer"> <ul id="navlist"> <li><a href="index.php?s=forsiden" id="current">Forsiden</a></li> <li><a href="index.php?s=prosjekter">Prosjekter</a></li> <li><a href="index.php?s=bilder">Bilder</a></li> <li><a href="index.php?s=ansatte">Ansatte</a></li> <li><a href="index.php?s=kontakt">Kontakt oss</a></li> </ul> </div> Endret 14. januar 2007 av Haavard82 Lenke til kommentar
Drømmemannen Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Sklir ut i Opera også. Prøv å fjerne <li id="active"> fra html-koden din. Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Fjern float: left; fra #navcontainer ul i første omgang, den er helt unødvendig. Deretter kan du fjerne alle de tomme listeelementene, og prøve deg frem igjen. Lenke til kommentar
howieD Skrevet 13. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2007 Sklir ut i Opera også. Prøv å fjerne <li id="active"> fra html-koden din. 7713309[/snapback] Gjort det. Det ser fortsatt likedan ut. Snålt. Over min forstand Lenke til kommentar
howieD Skrevet 13. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2007 Nå fjernet jeg float left. Fjernet de tomme listeelementene. Ser bra ut i IE. Men i Firefox strekker ikke den brune bakgrunnen seg 100%. Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Ser bedre ut nå (i Opera), men den ligger fortsatt for langt ut på høyre sida. Altså den brunfargen eller hva det nå enn er for noe Lenke til kommentar
Drømmemannen Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Et tips er natuligvis å få siden til å validere: http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%....no%2Felling%2F Lenke til kommentar
maZe- Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Hmm.. Jeg ser ikke noe feil nå i FF. Clean side btw. Veldig grei. Lenke til kommentar
howieD Skrevet 14. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2007 Hmm.. Jeg ser ikke noe feil nå i FF. Clean side btw. Veldig grei. 7715913[/snapback] Den ser fortsatt ikke ut i FF slik som den ser ut i IE.. :/ Den bør og skal se ut som i IE dersom man ser den i Opera og FF. Jeg fatter det ikke Lenke til kommentar
Svinat Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Hvorfor bruker du id navlist på ul og active på li? Lenke til kommentar
howieD Skrevet 14. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2007 Noen som kan se hvorfor den brune menyen strekker seg lengre til høyre i FF enn når man ser den i IE? mystifistisk rett og slett. Har prøvd det meste nå Lenke til kommentar
Fløffi Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 ff og ie bruker ulike marger (ie setter på no ekstramarger, mens ff gjør det ikke) så du kan stille inn med to verdier, slik at det passer i ie og at det passer i alle andre nettlesere ved å bruke width: 100px !important; width: 90px; så vil den øverste gjelde for ikke-ie og den nederste for ie håper det hjelper ^^ Lenke til kommentar
howieD Skrevet 19. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2007 ff og ie bruker ulike marger (ie setter på no ekstramarger, mens ff gjør det ikke) så du kan stille inn med to verdier, slik at det passer i ie og at det passer i alle andre nettlesere ved å bruke width: 100px !important; width: 90px; så vil den øverste gjelde for ikke-ie og den nederste for ie håper det hjelper ^^ 7755025[/snapback] Jeg fant ut av det for noen dager siden. Det måtte settes padding 0. Men nå trodde jeg alt var i skjønneste orden. CSS validering er OK, og det er også XHTML valideringen. Men så til min store skrekk.... Jeg satt her på skolen og tittet innom siden, og der finner jeg ut at bildegalleriet ikke virker slik det skal hvis man ser det i IE 6.0.2900.2180 med win XP SP2 installert. Det er triste saker gitt. Kanskje det er noe med CSS koden som skal gjenkjenne dersom det er IE 6 som brukes...? Jeg ser ikke grunnen til hvorfor det er feil... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå