Gå til innhold

Gammel pc: Zenwalk eller Vector Linux?


Anbefalte innlegg

Har tenkt til å innstallere Linux på en gammel pc med 550 MHz PIII, 128 mb ram, 32 mb skjermkort, 6 GB harddisk og 1024x768 px oppløsning og trenger derfor en lite ressurskrevende og rask distro.

 

Jeg har funnet to distroer som ser ut som de kan kjøre på maskinen, Zenwalk og Vector Linux. Men da jeg skikket på sysemkravene begynte jeg å stusse over en ting.

 

Zenwalk

Pentium III class processor

128 Mb RAM

2Gb HDD

 

Vector Linux Standard

Pentium III

64 mb ram

1000-1500 mb harddisk (+ 128 mb på swap + plass for personlige filer)

800x600 pixels, 16 bits color

 

Grunnen til at jeg stusset over dette er at Vector Linux faktisk krever mindre ram enn Zenwalk selv om Vector Linux kjører bruker KDE og Zenwalk bruker XFCE.

Så det jeg lurer på blir da. Hva er det som er raskest i praktisk bruk når man kjører flere programmer oppåhverandre?

 

PS: Tips på andre distorer som kan være bedre til mitt bruk mottas gjerne.

Endret av JonT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har i hvert fall veldig gode erfaringer med VectorLinux på gammel HW.

En skikkelig koslig distro. Anbefaler den på det sterkeste.

 

Og i VL 5.1 Std, så følger ikke KDE med. Men den inkluderer jo 3 andre flott WMer, som

IceWM

Fluxbox

XFCE4

 

http://distro.ibiblio.org/pub/linux/distri...on_table_2.html

 

Edit: Du ser VL SOHO versjonen(som inneholder KDE) krever 256 MB RAM :)

Endret av Jorek
Lenke til kommentar

VectorLinux bruker XFCE som standard.

Hvis du leser på VectorLinux' features side så står det at KDE er tilgjengelig på Delux CD'en, som har andre sys.specs. i følge den installasjonsguiden du linker til.

 

Dessuten er det litt uklart for meg hva VectorLinux mener de spec'sne er for, absolutt minimum eller minimum for en grei installasjon.

Zenwalk er litt klarere:

These are the minimal hardware requirements to run Zenwalk in Xwindow mode, with correct performance (some lower configs work - ie : PII - , but might be slow) :

Pentium III class processor

128 Mb RAM

2Gb HDD

(min uthev.) Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Jeg bruker Zenwalk på laptopen min og er meget fornøyd, men den er alt annet enn gammel.

Det nærmeste jeg har din maskin er en gammel Duron boks som durer i kjellern (se sign). Den kjører jeg Slackware på. Både VectorLinux og Zenwalk er basert på Slackware.

 

Det virker på meg som at av de to er det VectorLinux som er mest rettet mot gammel hardware. Og Jorek anbefaller også Vector på gamle maskiner.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Har prøvd både vector og zenwalk, jeg liker vector best. Bruker vector på både en gammel maskin og en ganske ny.

 

Den gamle maskina var: 233mhz 64mb ram og det funket helt fint med vectorlinux standard 5.1, men har satt inn 192mb ram på den nå.

Har ikke prøvd den nye vector 5.8 på den gamle, men bruker den på den nye og liker den veldig godt.

Lenke til kommentar
Den gamle maskina var: 233mhz 64mb ram og det funket helt fint med vectorlinux standard 5.1, men har satt inn 192mb ram på den nå.

Har ikke prøvd den nye vector 5.8 på den gamle, men bruker den på den nye og liker den veldig godt.

7713440[/snapback]

Ok. Takk for hjelpen.

Tror jeg går for VectorLinux.

 

v5.8 bruker vel ikke mye mer ram enn 5.1. Hvilket skrivebordsmiljø bruker du foresten (på den gamle)?

Lenke til kommentar

Anbefalinger:

 

- Slackware

- Archlinux

 

Zenwalk og VectorLinux er også gode valg, men når vi kommer til ren ytelse er de mer eller mindre lik Slackware, da nesten alle pakkene er identisk. Men de er kanskje litt mer brukervennlig(?), så hvis det er en faktor bør man nok velge en av dem.

 

Din CPU er mer en bra nok til å drive hva som helst, men minnet gjør at ikke alt vil gå smooth.

Lenke til kommentar
Den gamle maskina var: 233mhz 64mb ram og det funket helt fint med vectorlinux standard 5.1, men har satt inn 192mb ram på den nå.

Har ikke prøvd den nye vector 5.8 på den gamle, men bruker den på den nye og liker den veldig godt.

7713440[/snapback]

Ok. Takk for hjelpen.

Tror jeg går for VectorLinux.

 

v5.8 bruker vel ikke mye mer ram enn 5.1. Hvilket skrivebordsmiljø bruker du foresten (på den gamle)?

7713558[/snapback]

Med 5.1 så kan man velge mellom icewm, fluxbox og xfce når man logger inn, så det varierer litt hvilket jeg bruker. Men med 5.8 så er det kun xfce som blir installert, så skal du ha noen andre så må du installere dem selv, de ligger i repositoriet.

Lenke til kommentar

 

Zenwalk og VectorLinux er også gode valg, men når vi kommer til ren ytelse er de mer eller mindre lik Slackware, da nesten alle pakkene er identisk. Men de er kanskje litt mer brukervennlig(?), så hvis det er en faktor bør man nok velge en av dem.

 

Vil si at Vector er litt mer brukervennlig enn Slackware, ja...

Selve installasjonsprosessen er lit enklere å forstå, da den i større grad går utifra at

brukeren kanskje ikke har brukt et Slackware basert system før. Min linux-karriere begynte med VectorLinux(hadde sett litt på Fedora, men jeg hverken skjønte eller likte det), og det var "Great Success".

Lenke til kommentar

Hei. Med fare for å gjenta meg selv vil jeg få si at jeg kjører Slackware 11.0 med 2.16.1 på min laptop som fremdeles har en 800 MHZ, 128 MB ram og 8 MB skjermkort. Det fungerer ypperlig og den er ikke det minste treig. Ikke en gang OpenOffice er noe særlig treig å snakke om, så jeg tenker at maskina til trådstarter klarer det aller meste. Iallefall ZenWalk og Vector Linux. (Selv har jeg ikke prøvd noen av dem), men jeg leste at iallefall ZenWalk var fin på gamle maskiner. Vurderte selv å prøve ZenWalk, men jeg ser ikke vitsen da Slackware + Dropline-Gnome fungerer ypperlig.

Lenke til kommentar
Er Arch mer brukervennelig enn Slackware? Hørtes rart ut.

7717678[/snapback]

 

Arch har et enkelt pakkesystem som løser avhengigheter o.l. Arch har i tillegg et mer brukervennlig konfigurasjonsfil system enn Slackware(synes nå jeg i hvertfall), det eneste jeg ser som er vanskeligere på Arch enn på Slackware er at mann må spesifisere /home og /boot partisjon manuelt i fstab.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...