Gå til innhold

Floppydisk problemer!!!

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem med floppydisken, og det er bokstavelig at... den ikke funker! Jeg har stappa inn IDE kabelen og strøm kabelen der den skal være men det funker ikke! Jeg har sjekket om noen pinner er knekkt, men neida... faktisk er floppyen splitte pine ny! Jeg har enablet floppy boot i bios, og det eneste tegnet jeg får ifra floppyen er at det lille gule lyset utpå lyser konstant!

Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal ikke bruke IDE kabler på en floppy, du skal bruke floppy-kabel. Pass på at pluggen som er plugget inn i floppyen er den med 7 tvinnede ledere på.

Dessuten kan det være greit å skjekke om det er brudd i kabelen, hvis den er gammel, kan det være lurt å skjekke.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-27 08:58, skrev .skaarj:

Jeg har enablet floppy boot i bios, og det eneste tegnet jeg får ifra floppyen er at det lille gule lyset utpå lyser konstant!

Hva skal jeg gjøre?

Min erfaring med denne problemstillingen er at jeg har satt floppykabelen feil vei... Prøv og snu den.. (Bare et forslag)

Lenke til kommentar

På NEC floppyen er det laget et felt på printet på undersiden for å knekke ut for at styringen på endel floppykabler skal passe. Hadde samme problem med en NEC floppy for et år siden, lampa lyste konstant. Når eg knakk ut feltet i printplata og snudde floppykabelen 180 grader funket den som normalt, tror eg skreiv svar til en annen med samme problem for lenge siden.

Lenke til kommentar

Hei :smile:

En måte å være 100% sikker på er å studere kabelen...du vil se en rød stripe langs etter den ene sia på kabelen.

Så sjekker du floppydisken...På printplata/kontakten til disken står det noen tall. Let til du finner tallet"0"

Kontakten på kabelen skal snues slik at den røde stripa blir på samme side som tallet "0" Sjekk at den er likedan på MOBO dvs "Rød stripe vendt mot "0"(Der går det vel strengt tatt ikke å snu feil vei):)

Lenke til kommentar

takker for tipsene, men jeg lurer på om det kan ha noe med at floppydisken min mangler en pinne?

men jeg har 4 floppydisker, og tre av dem mangler en pinne, mens den ene er eld gammel (ifra en 386) så jeg lurer...

jeg har snudd kabelen i alle tenkelige posisjoner før jeg leste det med røde stripen.... så det kan vel være at det er noe annet som er problemet...?

Lenke til kommentar

og hva er det egentlig jeg skal brekke bort? gi meg en nøye forklaring, for jeg er dum som et brød... ihvertfall treg som et...

uansett, gi meg en nøye forklaring på alt... hvis dere orker :grin:

når jeg snur kabelen den ene veien lyser det ikke i det hele tatt, og floppyen virker ikke... når jeg snur den den andre veien lyser det hele tida og floppyen virker ikke...

JEG VIL HA FLOPPYEN TIL Å VIRKE!

Lenke til kommentar

hmh? bøyd noen pinner, prøv det?

jeg forstår liksom ikke hva du mente der :grin:

tror ikke det er noe med hovedkortet, men...

Jeg lurer på hvorfor tre av fire disketstasjoner jeg har, har en manglende pinne (på samme sted på vær floppy)... er de knekt, eller skal det være slik???

men uansett, jeg vil ha dn derre floppyen til å fungere.... :sad:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...