Gå til innhold

Oljesøl på Fedje


Anbefalte innlegg

 

 

Utstyr for opphenting av oljesøl, dvs lenser og så videre er plassert på mange brannstasjoner i tilfelle slike ulykker. Men man kan ikke ha ustyr til å forvente en gigantisk katastrofe overalt.

7714551[/snapback]

 

Ikke overalt nei, men enkelte steder. Finnmarkskysten for eksempel,

der supertankere på vei fra Russland utgjør en xxx ganger større trussel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Utstyr for opphenting av oljesøl, dvs lenser og så videre er plassert på mange brannstasjoner i tilfelle slike ulykker. Men man kan ikke ha ustyr til å forvente en gigantisk katastrofe overalt.

7714551[/snapback]

 

Ikke overalt nei, men enkelte steder. Finnmarkskysten for eksempel,

der supertankere på vei fra Russland utgjør en xxx ganger større trussel.

7715911[/snapback]

 

Tullpreik. De utgjør ingen større trussel der enn hva de gjør for resten av kystnorge. Tankerne kommer sydfra og går da for svingende opp gjennom hele norskekysten.

 

Forskjellen med Fedje og Nordhordaland er at det er en god del av de tankskipene som faktisk laster på Mongstad og Sture.

Lenke til kommentar
Jeg er i kontakt med en kompis ute på Fedje og det har vært langtfra 6 meter sjø i dag og Kystverkets beredskapsfartøy er forøvrig nowhere to be seen..

 

De hadde en dag de kunne gjort noe, men det var vel helg eller noe, og da har vel sullebukkene borte i Horten fri..

 

Patetisk.. Intet annet enn patetisk..  :no:

7715496[/snapback]

Hvordan tror du været er der ute nå da? Det er meldt full storm i kveld. Det været kommer til å ødelegge det meste som hadde blitt lagt ut av lenser.

 

Vi har allerede fått opp 130 tonn olje blandet med vann, og kommer til å jobbe på spreng så lenge været tillater det. Vi har flere kystvaktfartøy på plass, og har dermed alt vi trenger av ressurser, sier hun.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=178429

 

Tviler på at de du kaller sullebukker i Horten har fri... :dontgetit: Synes vel heller ikke at det er patetisk...

Lenke til kommentar
Å? Gi meg et par gode grunner til at det ikke er mulig. Vi har avgifter for alt. Så kan vi pålegge oljeverberedskapsavgift for operatører og oljeselskap.

Økonomi, sånt er det i dag, og det blir neppe endret på fort desverre. Endringer som "systemet" må innføre skjer ikke på 5 minutt.

 

Hvis du og leser det jeg har skrevet en gang til så snakker jeg om brannstasjoner, (aka det offentlige). Det er ikke økonomisk/praktisk forsvarlig å ha utstyr for "ragnarock", men å sentralisere slikt. Derfor har dem utstyr til å kunne ta seg av noe, men det hjelper ikke lenge så andre etater må fort inn, men den det kan jo virke som at det ikke akkurat blir gjort på 5 minutter her i landet desverre.

Lenke til kommentar

@Raptor

Jeg vet det er storm der ute. Det har jeg også nevnt i en post tidligere her. Jeg er også født og oppvokst derute så jeg har den fordel å vite at man fremdeles finner le på Fedje uavhengig av om det blåser storm eller hvilken retning det blåser fra. Det er snakk om å gjøre noe her. Kystverket gjør over et døgn etter en slik hendelse ingenting. Det kaller jeg handlingslammelse, og vær eller ikke så er det ikke akseptabelt.

 

Gutta i Horten har brukt over en dag for å skaffe seg "oversikt" over hendelsen. Kom ikke og fortell meg at man ikke har gjort øvelser på slike hendelser som dette og at man ikke har scenarier klare for å mobilisere mtp. slike hendelser.

 

Hva i svarte er det de nøler med egentlig? De har fremdeles ikke utstyret klart. Skal de vente til sommeren for å få bedre vær? Man kan ikke forvente seg at man får bedre vær enn de hadde i dag på Fedje. Men den dagen brukte de til å skaffe seg "oversikt over situasjonen".. Det ER patetisk..

 

@Ueland

De har ikke sentralisert utstyret, de har flyttet det langt fra hvor det er størst sjangs for at man får bruk for det.

 

Oljevernsdepoene har utstyr som er stand by for ragnarok. Det er derfor man har de. Man har forøvrig gjort risikovurderinger som tilsier at man med en trafikktetthet tilsvarende den man har på Fedje i dag vil det inntreffe en hendelse med en slik grunnstøting hvert 20 år.

 

Du snakker som om Fedje var en grisegrendt sak langt utenfor allfarvei. Når det gjelder oljetrafikk så finnes det få plasser som er mer utsatt enn dette "skjæret".

Lenke til kommentar

 

 

Utstyr for opphenting av oljesøl, dvs lenser og så videre er plassert på mange brannstasjoner i tilfelle slike ulykker. Men man kan ikke ha ustyr til å forvente en gigantisk katastrofe overalt.

7714551[/snapback]

 

Ikke overalt nei, men enkelte steder. Finnmarkskysten for eksempel,

der supertankere på vei fra Russland utgjør en xxx ganger større trussel.

7715911[/snapback]

 

Tullpreik. De utgjør ingen større trussel der enn hva de gjør for resten av kystnorge. Tankerne kommer sydfra og går da for svingende opp gjennom hele norskekysten.

 

Forskjellen med Fedje og Nordhordaland er at det er en god del av de tankskipene som faktisk laster på Mongstad og Sture.

7715945[/snapback]

 

Holder en knapp (eller ti) på Finnmark, for de store tankerne passerer gjerne nærmere kysten der, pluss at mange av dem stikker til Nord-Amerika, og seiler da ikke sydover langs Norge i det hele tatt.

 

Du kan vel også regne med at skipene som anløper Russland ikke nødvendigvis er i like god stand som de som anløper Norge.

Endret av -Turin_Turambar-
Lenke til kommentar
Holder en knapp (eller ti) på Finnmark, for de store tankerne passerer gjerne nærmere kysten der, pluss at mange av dem stikker til Nord-Amerika, og seiler da ikke sydover langs Norge i det hele tatt.

 

Du kan vel også regne med at skipene som anløper Russland ikke nødvendigvis er i like god stand som de som anløper Norge.

7716409[/snapback]

 

Jaja, du får leve i trua da.. ;) Det er uansett ikke det vi diskuterer her. Her diskuterer vi Oljesølet på Fedje..

Lenke til kommentar

Fra VG:

 

Flere kritiske røster har uttalt seg etter at Kystverket takket nei til bistand fra Statoil Mongstads oljetanker «Slurpen». Samtidig fikk Kystverkets oljevernsbåt (spesialbåt for opprydding av olje) Oljevern 03, som lå til kai i Oslo, ikke utreiseordre før klokken 12:05 lørdag. Båten er dermed trolig ikke i Fedje før tirsdag.

 

Snakk om noen udugelige byråkrater. Slurpen er et av de beste verktøyene man har for å fjerne oljesøl. Hoder bør rulle i Kystverket. Det hjelper ikke å gå i møter ol. når en må handle umiddelbart.

Lenke til kommentar
Dagbladet.no skriver i dag om oljeoppsamlingsbåten «Slurpen», som ble liggende uvirksom bare en halvtimes tur fra Fedje. Mange stilte spørsmålstegn ved dette, i dag sier Kystverket at det skyldtes de høye bølgene.

 

- Årsaken til at denne typen fartøy ikke ble tatt i bruk var været. Det var rett og slett ikke mulig å få brukt den i det været vi hadde i går. Vi hadde en tilsvarende båt i beredskap på Haakonsvern, sier Kjærås.

 

Produsenten av båten avviser at været ville vært noen begrensning.

- Erfaring fra Green Ålesund-aksjonen i 2000 tilsier at været ikke ville vært noen begrensning, skriver Tormod Carlsen i Skimmer Technology i en pressemelding.

 

Erling Walderhaug, ordfører på Fedje, stiller seg også helt uforstående til Kystverkets påstander.

- Jeg kan ikke forstå at Slurpen ikke skulle kunne gå hit for å pumpe olje, sier han til Dagbladet.no.

- Været var ikke så galt at det ikke skulle kunne være mulig. Jeg skjønner heller ikke hvorfor det ikke kom noen tankbiler for å pumpe opp oljen som ble samlet opp i lenser av frivillige mannskaper i går. Nå ser vi at oljen har drevet bort, og kanskje den går i land andre steder.

Hva er det som er galt med Kystverket? At det går an!

Endret av Øssa
Lenke til kommentar

Dette burde vi ikke drive med så lenge dette resultatet er fasiten på et lite forlis. For det er det det er snakk om her. 300 - 600 tonn råolje. Steng av, og lukk igjen lommeboken ift. alle andre "gode" formål til dette er på plass. Som om det skulle være nødvendig for å ha råd til dette... 5-10 operasjonelle depotet (utnytt gjerne ressursene ved å drive sjøredningstjeneste også) må bli et krav nå.

 

Og som flere nevner;

 

Godt det ikke var en av 50 000-tonnerene som er forbi hver dag. Resultatet av det, kan en bare grøsse over.

 

At Horten faktisk har fått det organisatoriske ansvaret for oljevernberedskapen, er også en skam. At det som et resultat av dette har ligget to fullt operasjonelle fartøyer i Indre Oslofjord 16 timer etter ulykken før noe skjedde gjør at væpnet revolusjon snart må være en en nærliggende tanke for den jevne kyst-nordmann.

 

En skal ikke sette ting opp mot hverandre heter det, men nå skal dere høre; Det nettoinvesteres (over budsjett ex. bompenger) for ca. 10 milliarder i veiformål på sentrale østland i inneværende periode. Vestlandet får netto i underkant av en milliard i samme periode - med et tragisk veinett. Poenget mitt er at en kan foreta likelydende sammenligninger for hele Norge innen jernbanebevilgninger, luftfart, helsekroner, opera (hehe) osv. osv.

 

UNNTATT verdiskapning. Der ligger sentrale østland desidert på bunn. Og korrigerer en for eierskap (f.eks. kraftprodusenter i Oslo hehe) så blir det straks myyye verre.

 

Et oljeverndepot koster ca. 200 millioner + årlig drift. Men behovet ligger ikke på østlandet. Så sorry. "Dere må greie dere med et i Måløy som dekker hele kysten. Selv er vi meget irritert på at vi ikke fikk et bedre som kan ta seg av "utslipp" i Oslofjorden". Regionale dumme halvaper. (Det kunne de like godt sagt).

 

Veinett til 10 milliarder for å få frem "folket" og transport av konsum til løkene østpå er greit, men kostnaden ved å sikre transporten av vår desidert største inntektskilde (som i altfor stor grad havner opp som byråkratføde) det har vi ikke råd til. Neida. Klart det. De ser ut til å kunne få en havarikommisjon for fritidsbåtulykker i Indre Oslofjord. Det er jammen på tide. Hva med varmekabler i innfartsårene til hovedstaden? En opera til, eller tak over Karl Johan ?

 

Når i svarte svingende skal du og alle andre se hva som egentlig foregår i naive Norge? Milliarder til opera og veier, mens en ikke kan sikre transporten av landets primære inntektskilde ? Og jeg som trodde det var på 1800-tallet at utbytting var populært ?

 

Wake up!

 

PS! De er i klart mindretall. Men det er opp til DEG å velge politikere som skjønner skjevdelingen.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Ser at det står i media at det er blitt tatt opp 130 tonn olje. Til og med en dimling fra Kystverket sier det i BT i dag. Det korrekte er 130 tonn olje og VANN. Dvs. ca. 129 tonn vann om vi er heldige.

7725246[/snapback]

 

Det var nok snakk om 130 tonn olje, for man hadde visst vært heldige

å få samlet inn et svært flak. Å skille olje og vann er jo ikke veldig vanskelig.

Endret av -Turin_Turambar-
Lenke til kommentar
Ser at det står i media at det er blitt tatt opp 130 tonn olje. Til og med en dimling fra Kystverket sier det i BT i dag. Det korrekte er 130 tonn olje og VANN. Dvs. ca. 129 tonn vann om vi er heldige.

7725246[/snapback]

 

Det var nok snakk om 130 tonn olje, for man hadde visst vært heldige

å få samlet inn et svært flak. Å skille olje og vann er jo ikke veldig vanskelig.

7725484[/snapback]

Sikker på det? For det stod 130 tonn olje blandet med vann i en artikkel i går. Altså 130 tonn om en regner med vannet. Journalister er ikke så nøye på slikt.

 

BT:

 

I går kveld hadde mannskaper tatt opp 130 tonn med en blanding av olje og vann. Store styrker fra blant annet lokale brannvesen, Sivilforsvaret og politiet var i arbeid.

 

http://www.bt.no/lokalt/article331492.ece

Endret av Superior
Lenke til kommentar
Selvsagt, men det finnes skip som kan skille oljen og vannet etter at det har blitt samlet opp. Vet ikke om den kapasiteten finnes her da.

7727870[/snapback]

 

Man separerer etterpå. Det gjør man ved at man pumper vannet opp på en tank og lar det settle over tid. Jo lenger tid man lar det stå, dess bedre skille mellom vann og olje får man. Deretter kjører man vann overbord med kontinuerlig måling på utløpsvannet. Når man måler over en fastsatt grense - 15ppm er normen 50nm til sjøs. Grensen er nok mye lavere fra land.

 

Dette gjør man uansett ikke når man samler opp olje. Det må gjøres i etterkant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...