Gå til innhold

Får ikke kontakt med Extern HDD, hjelp.

$ig

Anbefalte innlegg

Jeg har en Maxtor 200 GB disk. Når jeg plugger den inn i PCen dukker ikonet opp i "Min Datamaskin" som vanlig, men når jeg klikker på det fryser PCen. Så jeg har ikke kunnet komme inn på den - litt ergelig :ermm:

Jeg leste denne posten https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=692929

men siden mitt problem er litt annnerledes laget jeg en ny tråd.

Legger ved screen av Disk Management og MBRlist.txt

mvh $ig

post-38335-1168699767_thumb.jpg

MBRlist.txt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en Maxtor 200 GB disk. Når jeg plugger den inn i PCen dukker ikonet opp i "Min Datamaskin" som vanlig, men når jeg klikker på det fryser PCen. Så jeg har ikke kunnet komme inn på den - litt ergelig  :ermm:

Jeg leste denne posten https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=692929

men siden mitt problem er litt annnerledes laget jeg en ny tråd.

Legger ved screen av Disk Management og MBRlist.txt

mvh $ig

7712141[/snapback]

Er det disk 2 du skal instalere?

om det høyreklikk der det står: Disk 2, basic, 189,91 GB, Online, så trykker du på formater eller intaler eller noe sånt..

Lenke til kommentar

Har du noe data på den ?

Ellers, ut fra det jeg kan se, disken din raporteres som 203GB på den mbrlister.

Så jeg antar at Windows og kontrolleren på kortet ditt er ikke enig om disken.

Åpne CMD og skrive ..diskpart..og enter.

Skrive...list disk...og enter, og se om disken kommer opp der.

Hvis du har ikke noe data, så skal du behandle den fra der. Hvis derimot du har data på den du gjør ikke noe.

Lenke til kommentar

7713446[/snapback]

Hei wiberos

Det er nok fordi Windows bruker GiB og jeg valgte å skrive det i GB, slik som diskprodusentene gjør. Det blir 189.9 GiB.

Men 203 er kanskje en litt merkelig størrelse? Burde vært 200 blank?

Lenke til kommentar
MBR er OK. La meg se på filen BPB2list.txt

7712623[/snapback]

ok, legger den som vedlegg.

Har du noe data på den ?

7713446[/snapback]

Glemte å si det, men jeg har veldig mye på den, og må ha det tilbake. Har glemt å ta backup av disken:(

BPB2list.txt

Lenke til kommentar

Det er noe i partisjons tabell som skaper problemer tror jeg.

Hva er årsak til det vet ikke, med det har å gjøre med hvordan disken kalkuleres i

heads/cylinder og sectors og det har å gjøre med Bios int 13 Extensions.

Det er entries i offset 0x1C3-1C5.......FF 3F D6. (254x63x214=3 424 428 sectors) og det er langt under det som skal være der, hvor max cylinder tillates til 1023, for en partisjon som er over 8GB

Så jeg lurer på om du skal editere det til FE FF FF og se hvordan den reargerer.

Du har kopi av MBR så du kan bare forandre den. Du skal ikke gjøre noe annet.

Edit:Jeg ser nå fra windows diskbehandling bilde du har lagt her, under post nr1, at windows ser ikke at det NTFS file system i det hele tatt på disken, og at free plass er 100%.

Det betyr at det er mer som er feil og det med å editere 1c3-1c5 vil ikke ha effekt.

Du MÅ finne sector 398267414 og ta kopi av den.

Det kan være nødvendig ,om ikke det er feil med noe annet enn disken din, å slette partisjonen, opprette ny, men IKKE FORMATERE, for så å kopiere den backup sector fra 398267414 til sector 63.

Dette da til tross at du får ikke noe feilmeldning enn at det fryser når du klikker på den. Det betyr ikke løsning på problemet men da har du eliminert det med partisjon og format spørsmålet. For at det blir vel vanskelig å komme til disken når Pc fryser eller ?

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

7713446[/snapback]

Hei wiberos

Det er nok fordi Windows bruker GiB og jeg valgte å skrive det i GB, slik som diskprodusentene gjør. Det blir 189.9 GiB.

Men 203 er kanskje en litt merkelig størrelse? Burde vært 200 blank?

7714346[/snapback]

Hei hårek

Det var bedre slik du har hatt det til nå synes jeg, dvs i GB, da blir det ikke mye fram og tilbake, spesielt når de fleste vet hva det gjelder. Men hvorfor blir bare den på 203 rapportert slik mens de andre er riktig, ja det var litt merkelig det.

Total kapasitet burde være vel på 200 mens en av 2 partisjoner kunne rapporteres noe ala 103 eller slik. Hva tror du?

Men det hadde vært fint om du får lagt inn utskrift for backupsector og.

Jeg har skrevet noe vedrørende offset 0x1C3-1C5 men det er helst ikke sikkert at det har noe for seg det, siden de verdiene der er ikke de riktige uansett.

Lenke til kommentar

wiberos

">> Disk 2 Backup Boot sector (sector 398267414) Backup BPB is OK

"

Dette betyr at jeg har lest backupsektor, sammenlignet den med sektor 63, og funnet at de er helt like. Derfor er det ikke nødvendig med noen utskrift, og det er ingen grunn til å kopiere den.

Men jeg begriper ikke hva som er galt. Det kan være korrupt $MFT.

CHS verdiene brukes så vidt jeg har skjønt bare av MBR koden når disken booter. Og på disker over 8 GB så brukes de ikke i det hele tatt, Int13 Ext bruker LBA. Derfor har jeg ikke brydd meg om å vise CHS, bare LBA.

Skal legge inn både GiB og GB på neste versjon.

Lenke til kommentar

ok, sånn ser det ut nå:

Jeg har brukt EasyRecovery og hentet ut alle filene som var på disken, det var det viktigste. (Det programmet er gull vært!) Så kjørte jeg en Disk Diagnostics og her er hva jeg fikk tilbake meldig om, (se vedleg).

Skal jeg bare formatere hele disken nå, eller skal jeg gjøre som wiberos sier?

post-38335-1168772712_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Der er kanskje forklaringen. Kan være en defekt sektor i MFT eller andre metafiler.

Du kan formatere, og hvis det går bra kjører du chkdsk og ser på resultatet. Der bør det dukke opp et antall 'Bad' sektorer.

Men du bør helst kjøre en diagnose, du finner diskfabrikantenes program på UBCD. http://www.ultimatebootcd.com/

Her kjører du en full scan og reparer, og ser om det er mulig å få det fritt for feil (prøv eventuellt flere ganger).

Det er uansett ikke en disk å stole på, du bør ikke lagre viktige ting der uten backup.

Lenke til kommentar

Har formatert nå og nå kommer jeg inn på den, har ikke prøvd å legge noe på den ennå. Jeg kjørte chkdsk men det programmet avsluttes av seg selv, skjønte ikke så mye. Jeg kjørte også Easy Recovery`s Disk Diagnostics en gang til, men den får fortsatt samme feilene som før...merkelig?

Jeg var inne på http://www.ultimatebootcd.com/ men hvilken av disse filene skal jeg bruke på en Maxtor Extern One Touch HDD?

Hvor gammel er den?

Den er ca 5 år gammel så det er ikke mye garanti igjen :p

Lenke til kommentar

Kikket på Maxtor nå, det var visst ikke så mye hente der. Bare SCSI diagnostics.

Du kan åpne et cmd vindu og kjøre chkdsk /r. Det kan ta en times tid og vel så det. Da vil dårlige sektorer bli sortert bort slik at Windows ikke bruker dem.

Easy Recovery Diagnostics gjør ingen forsøk på å rette feil. Her er det nok snakk om sektorfeil, ikke filsystem feil.

Lenke til kommentar
Kikket på Maxtor nå, det var visst ikke så mye hente der. Bare SCSI diagnostics.

Du kan åpne et cmd vindu og kjøre chkdsk /r. Det kan ta en times tid og vel så det. Da vil dårlige sektorer bli sortert bort slik at Windows ikke bruker dem.

Easy Recovery Diagnostics gjør ingen forsøk på å rette feil. Her er det nok snakk om sektorfeil, ikke filsystem feil.

7719283[/snapback]

hvordan vet jeg at den sjekker den disken jeg vil den skal sjekke? sjekker den alle når jeg skriver det i cmd?

Lenke til kommentar
Når du er i cmd så 'er du på' en gitt partisjon, det ser du jo av bokstaven som står først. Du kan skifte til en annen med "cd" komando.

Eller du kan spesifisere det direkte i chkdsk kommando.

http://www.microsoft.com/resources/documen...k.mspx?mfr=true

7722493[/snapback]

klart, hehe, er ikke supermann på data, men dette visste jeg egentlig, er bare litt trøtt om dagen, thx - first thing i morgen. du hører fra meg da :)

Lenke til kommentar

Kjørte chkdsk og chkdsk /r, men fikk de samme svarene. Her er hva jeg fikk (se vedlegg).

Er det noe jeg kan gjøre, som fikkser disken, eller må jeg bare leve med at den alltid er litt ødelagt, og at den pluttselig slår seg vrang og gjør sånn at jeg ikke kommer inn på den?

.$ig

post-38335-1168867384_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...