Gå til innhold

Stigende ND filter

Anbefalte innlegg

Har sett litt på dette, og syntes det er meget stilig å bruke i diverse anledninger. Jeg fant ikke noe bedre ord for det, men det er altså et stigende ND filter, hvor grånivået øker stigende fra midten til toppen.

Det funker slikt:

51300446_3108f93cb5_m.jpg

Jeg har prøvd å sett etter det i norske fotobutikker, uten hell. Noen som vet hvor jeg får tak i dette? Evt. noen anbefalinger på hva jeg bør kjøpe? Dette skal brukes i hovedsammenheng sammen med en super/vidvinkel linse til landskap og byfotografier.

*EDIT*

Kan vel legge til at dette heter "opprinnelig" Grad ND filter :tease:

Endret av Seb.R
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tar du RAW-bilder kan du som regel simulere effekten i ettertid, men hvis du ikke har tid/mulighet/lyst til å etterbehandle bildene så mye er det sikkert bedre med et filter.

7712477[/snapback]

Ikke helt, siden himmelen lett faller utenfor kameraets dynamiske område, RAW eller ikke.

Lenke til kommentar

Herlig! Da får jeg vel ta turen innom en gang, når jeg har anskaffet meg det nye objektivet :)

Noen innspill på styrken jeg bør ha på filteret forresten?

Lenke til kommentar

Vil du spare noen penger og har tålmodighet til å vente så kan du ta en kikk på eBay

Jeg tok en kikk Digital Camera World fra høsten i fjor hvor det står noe om graderte filtre... "ND grads comes in different densities - usually 0.3, 0.6, 0.9, which tone down the sky by one, two and three stops. For general use, a 0.6 is most suitable, while a stronger 0.9 comes into its own as dawn and dusk. To use an ND grad, compose your picture then slide the grad down in its holder until the grey part covers the sky in your camera's viewfinder. To gauge when you've got it aligned properly, depress the depth of field preview button on your camera so that the viewfinder goes dark."

Endret av Gunderz
Lenke til kommentar
Er det slik at man kjøper en adapter i riktig mm (feks. Cokin Adapter P system 67mm for min del), så kan man kjøpe til de filterene man vil så lenge det er 'P system'?

7713023[/snapback]

Det stemmer, det geniale er at man kan kjøpe adapter for flere størrelser og benytte samme filtere.

Endret av jvc1990
Lenke til kommentar

Det du mener med stigende grad ND filter er et Reverse Graduated ND filter, som føres KUN av Singh Ray. Andre graduerte ND filtre er enten Hard edge( samme tetthet over hele ND området av filteret), eller soft edge( gjevn overgang fra ND til gjennomsiktig).

Lenke til kommentar
Det du mener med stigende grad ND filter er et Reverse Graduated ND filter, som føres KUN av Singh Ray. Andre graduerte ND filtre er enten Hard edge( samme tetthet over hele ND området av filteret), eller soft edge( gjevn overgang fra ND til gjennomsiktig).

7716947[/snapback]

Som du ser fra bildet han viste er det nok ikke 'reverse graduated ND' han er ute etter.

Lenke til kommentar

Men hva er grunnen til å ta bryet med et slikt filter (og miste muligheten til å justere i etterkant) i stedetfor å ta et HDR-bilde, med mindre man skal ha bevegelig motiv?

Hele poengget med HDR er jo å utvide det dynamiske området til en begrenset sensor.

-k

Lenke til kommentar

7716947[/snapback]

Som du ser fra bildet han viste er det nok ikke 'reverse graduated ND' han er ute etter.

7718366[/snapback]

Sorry. Leste feil. Det er Graduated ND filter Soft edge han er ute etter. :innocent:

Lenke til kommentar
Ikke helt, siden himmelen lett faller utenfor kameraets dynamiske område, RAW eller ikke.

Du må være veldig nøyaktig med eksponeringen ja, og kan lettere få utbrente områder.

Fordelen er at du kan velge fritt hvordan du vil at graderingen skal være. Har selv brukt det med hell en del ganger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...