Gå til innhold

IRC - hvilke programmer for å være sikker?

Anbefalte innlegg

Hei

Sitter på NTNU-nett, som bruker noe slags fancy "shadowing" eller hva det heter for å gjøre livet hardere for hackere. Kjører XP som alltid er oppdatert, med XP defualt brannmur påslått. Bruker alltid siste versjon av mIRC. Til browsing bruker jeg både Opera, Firefox og IE (ikke spør hvorfor, orker ikke en nettleserdebatt her).

Så til spørsmålet: kan jeg føle meg trygg fra å bli hacket/få virus når jeg er på IRC?

Liker ikke helt konseptet med at folk kan spore opp ip'en din så lett.

Bruker for tiden ikke antivirusprogramvare, da jeg ikke er noen fan av applikasjoner som kjører i bakgrunnen og spiser minne/prosessortid. Har på følelsen at det er mest folk som laster ned piratkopiert programvare/spill og/eller surfer på tvilsomme nettsider med mye rare activeX-kontroller som får virus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke motta DCC Gets automatisk. For det har jeg gjort i lengre tid, og endelig fikk jeg virus. Kun mIRC som måtte erstattes (v5.91>6.2 så var kanskje like greit).

Ang IP, så kunne du sjekke om du det er service på IRC-nettverket. Undernet har f.eks usermode +x, andre større nettverk har andre løsninger. Du kunne også IRCe via "bot", holdt jeg på å si. BNC det het?

I utgangspunktet er ikke IRC det verste å være på. Det er tross alt tekstbasert hele greiene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...