Iudex Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 (endret) Rett før jul tok maskina mi kveld. Jeg fikk bekreftet at harddisken var ødelagt, og hovedkortet også på toppen av det hele. Nå sitter jeg og venter på nytt kabinett, prosessor, hovedkort, harddisk og ekstra ram m.m. Jeg benytter meg med andre ord av sjansen til å gi den en ekstrem makeover. Men så kommer det jeg lurer veldig på. En kompis av meg tok med seg harddisken ned til seg og fant ut at han kommer inn på den etter en del om og men. Han har hvertfall tilgang til alt innholdet. Det jeg lurer på nå er om det lar seg gjøre å redde programmer fra den gamle harddisken slik at jeg kan bruke de på den nye? Ordet "ghoste" har jeg blitt hørt nevnt i forbindelse med dette. La meg ta et konkret eksempel. Jeg er en ivrig flightsimmer i fritiden min og jeg har FS2004 med en hel masse ekstrafly, scenery osv osv på den gamle harddisken. Vil jeg kunne redde dette? Selv har jeg litt tvil da jeg nå må legge inn windows på nytt på den nye harddisken og når man installerer programmer legger det seg jo som kjent forskjellige filer på forskjellige plasser på maskina. I en ny HD vil det vel være en del vesentlig som mangler slik at det ikke lar seg gjøre å kjøre FS, har jeg ikke rett? Så er jeg ute på sykkeltur her om tror det eneste som lar seg redde stort sett er bilder, filmer, musikk og dokumenter osv? Altså jeg tenker som så at selv om jeg redder mappa FS2004 så er det vel en del andre filer som la seg andre plasser under installasjonen som da følgelig ikke er reddet, og det vil da ikke kunne kjøre normalt. Nå var det mye gnål om FS2004 her, men jeg har lagt ned en god del nattetimer i å skrive om en hel masse filer og installere bøttevis med ekstra ting for realismens skyld, og det frister ikke til gjentagelse for å si det slik. Endret 13. januar 2007 av Iudex Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Det er mange muligheter for 'ødelagt' disk, enten er det bare filsystemet som er rotet til eller så er selve disken defekt. Hvis han kommer inn på disken så er det mye mulig at det bare er filsystemet, og da kan jo disken brukes igjen. Men du nevner ikke hvordan han fikk tilgang. Har et program som kan analysere de mest grunnleggende problem med bootsektorer. http://home.online.no/~paulsen8/MBRlister.zip Det finnes mange programmer som kan redde filer, f.eks EasyRecovery og GetDataBack. Skal du installere Windows på nytt så må du nok installere FS på nytt, du kan ikke bare kopiere ut programfiler og bruke de direkte. Men datafiler burde la seg hente ut og brukes igjen. Lenke til kommentar
Iudex Skrevet 13. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2007 Det er mange muligheter for 'ødelagt' disk, enten er det bare filsystemet som er rotet til eller så er selve disken defekt. Hvis han kommer inn på disken så er det mye mulig at det bare er filsystemet, og da kan jo disken brukes igjen. Men du nevner ikke hvordan han fikk tilgang.Har et program som kan analysere de mest grunnleggende problem med bootsektorer. http://home.online.no/~paulsen8/MBRlister.zip Det finnes mange programmer som kan redde filer, f.eks EasyRecovery og GetDataBack. Skal du installere Windows på nytt så må du nok installere FS på nytt, du kan ikke bare kopiere ut programfiler og bruke de direkte. Men datafiler burde la seg hente ut og brukes igjen. 7711785[/snapback] Så om det er filsystemet på harddisket som er rotet til, vil jeg da muligens kunne bruke den som vanlig og heller bruke min nye HD som ekstra legaringsenhet med litt flaks? I BIOS var det vanskeligheter med å finne harddisken. Eller dvs det kom en del kryptiske tegn isteden for de finfine bokstavene og tallene osv om du skjønner. Jeg vet i grunn ikke om jeg vil sjanse på å bruke den gamle. Frykter nok heller at jeg får redde det som er viktigst på den gamle og heller belage meg på en helsikes masse jobb. Da den gamle maskina var kjøpt billig og brukt så benytter jeg meg samtidig av sjansen til å gi den et ansiktsløft. Nå er jeg ikke noen ekspert på hardware så om du eller noen andre har noen innspill å komme med ang disse tingene jeg har bestillt for å gi maskina denne ansiktsløften, hadde jeg satt pris på det. Sånn bortsett fra at HK og prosessor er rimelig "utgått" vel og merke. Jeg har bestillt følgende: Kabinett: X-Gear Xblade PreMod kabinett SORt, ATX, 400W, USB+Audio, 2x80mm+120mm vifte. Hovedkort: Asus K8N, nForce3 250, Socket-754, ATX ,SATA/ATA, LAN, DDR, LYD, AGP8x Prosessor: AMD Sempron 90nm 3400+ 2.0GHz 64bit 256Kb 400MHz Boxed (with cpu-cooler!) Socket754 Ekstra RAM: Kingston ValueRAM minne - 512 MB - DIMM 184-pin - DDR (Vil da få 1Gb totalt) Harddisk: Western Digital Caviar SE 320GB IDE ATA/100 8MB 7200RPM Jeg hadde i den maskina et nVIDIA G-Force 6 series skjermkort som jeg mener er meget bra til mitt bruk så jeg ville gjerne beholde det. Også har jeg da et Soundblaster lydkort av noe slag og et Tv kort jeg i grunn ikke har bruk for. Og jeg har selvsagt DVD brenner samt en gammel DVD rom som fulgte med vraket. Lenke til kommentar
Shurom Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Du kan ikke bruke samme HDD om du bytter hovedkort, det vil ikke virke. Det med FS, det finnes vel en mappe på HDen der dine brukerdata blir lagret, disse kan mest sannsynlig overføres. Enten ligger de i Doucuments and Settings ett sted, eller sammen med programfilene. Lenke til kommentar
Iudex Skrevet 14. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2007 Du kan ikke bruke samme HDD om du bytter hovedkort, det vil ikke virke. Det med FS, det finnes vel en mappe på HDen der dine brukerdata blir lagret, disse kan mest sannsynlig overføres. Enten ligger de i Doucuments and Settings ett sted, eller sammen med programfilene. 7716826[/snapback] Tusen takk for svar Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Du kan ikke bruke samme HDD om du bytter hovedkort, det vil ikke virke. 7716826[/snapback] Bare for å presisere: du kan BRUKE disken, men det kan bli problemer å boote Windows uten å installere på nytt. Lenke til kommentar
Iudex Skrevet 14. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2007 Du kan ikke bruke samme HDD om du bytter hovedkort, det vil ikke virke. 7716826[/snapback] Bare for å presisere: du kan BRUKE disken, men det kan bli problemer å boote Windows uten å installere på nytt. 7717577[/snapback] Da er jeg med her. Tror jeg vet nøyaktig hvor jeg står når det gjelder den harddisken nå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå