Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Vasking av laminat gulv

Anbefalte innlegg

Hei

Sitter her og ser litt over lørdagsvasken på gulvet(laminat) og føler egentlig at eg vasker helt feil og med feil vaskemiddel.

Bruker jif mopp med tilhørende jif gulvfille med borrelås. Som vaskemiddel har eg brukt mye rart fra hyllene til rema/rimi uten at noen av dem egentlig gav noen forskjell.

Problemet er at eg føler ikke at det blir rent nok, og at gulvet blir sakte ødelagt av feil vaskemiddel. Når eg er har vasket over et område ser gulvet grått og kjedelig ut, langt i fra den fine gulvet det engang var. Og av og til sliter vi også med å få bort alle flekker.

Siste rådet eg hørte var å bruke oppvaskmiddel(zalo osv) i stede. Når har eg brukt det på en liten del av gulvet, men føler ikke at det ble mer rent av det egentlig, men nå fikk gulvet ei slags "hinne" over seg som gav litt blank overflate. Føler det og blir feil.

Noen tips? Vi vrir moppen godt opp for hver tur oppi bøtta, og drar "vannet" godt over gulvet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis gulvet alleredeh ar blitt grått og kjedelig er det mulig at "lakken" allerede er ødelagt?

På laminat tror jeg du kan bruke vanlig grønnsåpe, så lenge det er laminat av den typen som er helt glatt og uten mønster. Ellers ville jeg anbefalt deg zalo, men det har du jo allerede prøvd. Det som er viktig er at du ikke bruker for mye av såpen. Det skal bare litt til. Flekker er alltid vannskelig å få bort, uavhenig av hva du bruker å vaske med. Det beste er å tørke opp flekker med en gang man ser dem.

Personlig bruker jeg et vanlig utslitt håndkle til å vaske gulv med, i stedet for jifmoppen. Håndkleet kan vris bedre opp, og kommer helt ned på gulvet.

Lenke til kommentar

Personlig er jeg skeptisk til alt av midler som ikke skal blandes ut med vann og ikke skal vaskes bort i etterkant. Ta f.eks jif baderom. Der etterlater det seg såperester, noe som ikke ser pent ut på speil. Jeg ville aldri ha brukt et produkt på parkett i hvert fall som etterlot seg en hinne av såpe. Men det er nå bare meg :) Laminat er forøvrig litt annerledes.

Lenke til kommentar

Grønnsåpe bør ikke benyttes da det over tid legger igjen en hinne av fett som kan forårsake trykk merker og riper fra stoler og liknende.

Stuegulv blir sjelden så møkkete att det er behov noe særlig med såpe, det er som oftest bare litt støv og bøss som skal bort.

Såperester som blir liggende igjen etter vask kan også være til irritasjon for folk med bla luftveis plager.

Lenke til kommentar
Hmmm. Nå ble jeg plutselig redd for gulvet mitt  :cry:

7715722[/snapback]

Det som anbefales på parkett er tørrmopping og støvsuging. Skal det brukes vaskemiddel anbefales det å bruke syntetiske vaskemiddel. Zalo faller under denne. Som Chevelle sier så etterlater grønnsåpe seg et lag med fett. Dette er spesielt ugunstig for parkett siden det inneholder mønster hvor fettet kan samle seg opp i.

Lenke til kommentar

På laminat og gulv som lagt uten lim i fals anbefales det IKKE å vaske gulvet med vann o.l da fuktighten vil trekke ned i skjøte og forårsake at falsene buler opp. Styr unna vask med vann og heller bruke fuktet klut der det trengs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...