Gå til innhold

OC - FSB, mulitplier, Minne settings

Anbefalte innlegg

Skal starte med bygging av pc på mandag, og har lest endel om overklokking for å friske opp hjernen litt, men det er endel ting jeg skulle ha hatt svar på. Det gjelder forholdet mellom FSB, multiplier og minne settings.

Komponenter som skal brukes;

Intel Core 2 Duo E6600

Asus Commando

Zalman CNPS9500AT

OCZ DDR2 PC6400 2048MB Platinum XTC Dual Ch

Utifra det jeg har lest, er det tempratur på cpu som kommer til å begrense faktisk Ghz jeg oppnår. E6600 har jo en multiplier på 9 som høyest, så for å ta sikte på 3,6 Ghz må jeg ha en Fsb på 400. Minnet kjører jo på denne frekvensen som standard, med 4-5-4-15 settings, så det er jo ikke noe problem. Commando hovedkortet burde vel klare en FSB på 500+ etter det jeg har lest om det.

Det jeg da lurer på er: For å få maks ut av systemet, burde jeg f.eks sette ned multiplier til 8 og kjøre 450 Fsb? Regner med at dette minnet klarer 450 i 1:1 med samme settings? Vil høyere FSB gi meg en bedre maskin enn med multiplier 9 og lavere Fsb?

Minnet vil vel også kunne kjøre på 4-4-4-15 på 400 mhz? (er dette laveste settings på DDR2?)

Et tredje eksemplel er at jeg kjører multiplier ned til 7, og Fsb opp til 514 (forutsett av at det går). Regner med at minnet ikke klarer denne hastigheten og at det da må stilles manuelt. Har en Fsb som er høyere en Minne klarer å kjøre noe for seg?

Håper vel egentlig å få mer enn 3,6Ghz på denne (bra med luft i kabinett) men, hvis noen kan gjøre meg litt klokere på disse spørsmålene hadde det vært flott.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting i tillegg.

Vil det i praksis være noe forskjell på overklokking av en E6600 og en E6300 hvis vi forutsetter at resten av systemet klarer 500 Fsb? De blir vel like varme?

Edit: Fant en veldig interesant diskusjon her som forklarer forholdet i faktisk effekt mellom lav/høy multiplier på samme Ghz

Endret av axl
Lenke til kommentar

liten guide her...kanskje den kan hjelpe :)

For å overklokke cpu så må du inn i BIOS.

Du kommer inn i BIOS ved å trykke Delete (før windows har startet å loade).

På noen hovedkort kan det også være F8,F2 osv..

Prosessor:

I BIOS vil du se en masse menyer. Du må bare lete deg litt frem til overklokkingsmenyen. I den vil du kunne se noe som heter FSB (oppgitt til 200mhz, multiplier (oppgitt til 11x ), og Vcore (eller cpu voltage) og karnskje også litt minneinnstilinger.

Det er litt vanskelig å forklare akkurat hva du skal, da BIOS'ene er forskjellig på hvert hovedkort.

Men for å overklokke prosessor så er det enkleste å øke Multiplieren. F.eks ifra 11x til 12x. (da vil du få 10*200=2,0ghz)

MEN, siden din prosessor har låst multiplier (går ikke ann å øke den) må du heller øke fsb'en. F.eks øke den til 228mhz (da blir det 11*228=2508= ca 2,5ghz)

Altså ca like rask som en 4800+. (den har 2,4ghz og 2mb cache)

MEN, klokker du FSB'n klokker du hele pcen!

(altså vil også rammen økes ifra 200mhz til 228mhz (for å finne effektiv frekvens på minnet gang med to, altså 228*2= 456mhz istedenfor 400mhz som er vanlig)

Hvis ikke minnet klarer dette, ø kspenningen på rammen. (dette kan befinne seg på en annen meny i BIOS)

Eventuelt også øke CASL'en.

Du overklokker også hovedkortet. (vnaligvis er det 200mhz*5=1000mhz, men ettersom du økte til 228mhz blir det 228*5=1140mhz, noe ikke alle hovedkort klarer. vil ikke pcen starte eller er ustabil, Prøv å sette HTT multiplieren ifra 5 til 4x

For å godkjenen forandringene i BIOS trykk F10.

Gjennoppliving av pcen:

Hvis du har overklokket for mye og pcen ikke vil starte opp igjen er det

en ting du kan gjøre for å få pcne til "live" igjen er å resette Cmos/BIOS.

(da vill alle innstillinger osv.. i bios bli stillt tilbake til default)

Det er litt forskjellig ifra hovedkort til hovedkort. Har selv et Asus A8N SLI deluxe og det funket på den + noen adnre gammel hovedkort:

Ta ut strømledningen

Ta ut batteriet på hovedkortet (Cmos)

Flytt jumperen ved siden av batteriet og flytt den fra psisjon 1-2 (default) til pin 2-3.

Ha jumperen på pin 2-3 i ca 5-10 sekunder

Putt batteriet tilbake på plass og putt i strømledningen igjen

Prøv så å start opp pcen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...