Gå til innhold

Støtter ikke themes?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

:blush: Skjønte ikke mye av dette nei :no:

 

 

"Create a file under your $HOME directory called .gtkrc-2.0"

 

w00t=p Hva er komandoen for og lage en fil i terminal da?

 

 

 

"Specify font and theme like this:

gtk-font-name = "Bitstream Vera Sans 12"

include "$HOME/.themes/XLiquid_GTK-1.0.3/gtk-2.0/gtkrc""

 

Går ut i fra at jeg må flytte mappen med theme til "$HOME/.themes/" hvordan? Har ikke skrive tilgang, så sudo xxxxxxxxx i terminal da?=s

 

Ja, jeg er newb i Linux :cool: Men lærer raskt :)

Lenke til kommentar

først åpner du terminalen så lager du en fil som kalles .gtkrc-2.0 du lager filen med kommandoen gedit .gtkrc-2.0 husk og være i hjemme mappen din når du skriver kommandoen.

 

så legger du gtk themet i home mappen din inni en mappe som heter .themes kan hende du må lage denne mappen og det gjøres med kommandoen mkdir .themes husk og være i home mappen når du skriver kommandoen..

 

så skriver du gedit .gtkrc-2.0

 

inni denne filen skriver du: include "/home/deg/.themes/navn_på_theme/sti_til_gtkrc2-0"

 

men du må sjekke inne i mappen til gtk themet ditt hvor gtkrc-2.0 er slik at du kan skrive på include linjen den eksakte veien til gtkrc-2.0

 

 

Jeg er veldig dårlig og forklare ting så viss du ikke får til så får noen andre hjelpe deg..

Lenke til kommentar
Bruker du ubuntu? vet ikke hvordan det er med andre distroer, men vil tro det er temmelig likt der og.

 

System -> Prefrences -> themes

 

Install a new theme. velg filen du har lastet ned. Hvis du har lastet ned login theme så er det

 

system -> admin -> login. [ADD +]

7717787[/snapback]

 

 

Bruker ubuntu ja, men det står "the fileformat is invalid" ...

Lenke til kommentar
Could not save the file /home/.gtkrc

You do not have the permissions necessary to save the file. Please, check that you typed the location correctly and try again.

 

xD      Men skjønte poenget nå :D

7717970[/snapback]

skriv "sudo" først ;) (superuser :) )

Lenke til kommentar
først åpner du terminalen så lager du en fil som kalles .gtkrc-2.0 du lager filen med kommandoen gedit .gtkrc-2.0 husk og være i hjemme mappen din når du skriver kommandoen.

 

så legger du gtk themet i home mappen din inni en mappe som heter .themes kan hende du må lage denne mappen og det gjøres med kommandoen mkdir .themes husk og være i home mappen når du skriver kommandoen..

 

så skriver du gedit .gtkrc-2.0

 

inni denne filen skriver du: include "/home/deg/.themes/navn_på_theme/sti_til_gtkrc2-0"

 

men du må sjekke inne i mappen til gtk themet ditt hvor gtkrc-2.0 er slik at du kan skrive på include linjen den eksakte veien til gtkrc-2.0

 

 

Jeg er veldig dårlig og forklare ting så viss du ikke får til så får noen andre hjelpe deg..

7717853[/snapback]

 

 

Ok :D Har gjort dette nå. Men må theme ligge i .theme mappen? Min ligger på desktopen. men har skrevet "include" riktig (altså til desktop) Har dette noe å si?

Lenke til kommentar
Could not save the file /home/.gtkrc

You do not have the permissions necessary to save the file. Please, check that you typed the location correctly and try again.

 

xD      Men skjønte poenget nå :D

7717970[/snapback]

skriv "sudo" først ;) (superuser :) )

7718130[/snapback]

Aj-aj, må ha tunga rett i munnen nå. Det abitpower prøver på her er å lage en fil med navn .gtkrc (skulle kanskje egentlig være .gtkrc-2.0 ifølge glad? whatever...) i selve /home-katalogen, som er felles for alle brukere. Det er ikke meninga at du skal ha ting liggende her (og derfor har du som vanlig bruker ikke skrivetilgang her).
først åpner du terminalen så lager du en fil som kalles .gtkrc-2.0 du lager filen med kommandoen gedit .gtkrc-2.0 husk og være i hjemme mappen din når du skriver kommandoen.
Du skal egentlig ha .gtkrc-2.0-fila i din egen hjemmekatalog. Altså, ikke /home/.gtkrc-2.0 , men i stedet /home/brukernavn/.gtkrc-2.0 . For å opprette de katalogene og filene du trenger skal du ikke ha behov for å bruke sudo en eneste gang, siden alt skal befinne seg inni din egen hjemmekatalog som du selv eier.

 

Men må theme ligge i .theme mappen? Min ligger på desktopen. men har skrevet "include" riktig (altså til desktop) Har dette noe å si?

Nei. I teorien skal det funke om den ligger andre steder, så lenge include-stien er satt riktig og du har rettigheter til å lese fila. Men det er lurt å tillegge seg gode rutiner for å lettere holde orden på systemet.

 

Som du sikkert vet er alle filer og kataloger med navn som begynner på punktum (for eksempel katalogen .themes og konfigurasjonsfilen .gtkrc-2.0) skjulte (de kan vises ved å legge til switchen -a når man bruker ls (det vil si: ls -a), eller ved å trykke ctrl+h ('h' for hidden) i filbehandleren nautilus). Nå er det jo sånn at skjulte filer og kataloger i /home/brukernavn/Desktop-katalogen vil ikke vises som ikoner på skrivebordet (kan toggles med ctrl+h), dermed bør det ikke være noe problem. Men samtidig: hva er galt med /home/brukernavn/.themes?

 

Uansett, det er din maskin, ditt system, du legger det der du vil ;-) hihi

 

Edit: glad skrev ikke så langt, og kom meg i forkjøpet :-)

Endret av kommers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...