Stvg9124 Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Hei! Det har seg nemlig sånn, at jeg har hatt en gammal 450mhz server som kjørte win2k3 i ca 1 år nå. Nå har jeg endelig(!) fått opp en ny server på 1gb ram, 2ghz cpu og 160gb hdd. Jeg har en D-Link router som styrer alt, men den takler bare å ha 20 porter åpna... Jeg har installert smoothwall på den gamle serveren, men får det ikke helt til å funke. Noen som har erfaringer med smoothwall? Det jeg er ute etter, er et OS - der jeg kan åpne mer eller mindre alle porter til en lokal IP-adresse (serveren selvfølgelig). Noen som vet om noen?? Windows/Linux - spiller keine rolle! mvh, Marius Eide, Grodd.org Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Emnetittelen i denne tråden er ikke god nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Tråden bryter også med tre-ords-regelen. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget, men rapporter gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.) Lenke til kommentar
fa2001 Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 (endret) Hei! Jeg har hørt mye bra om pfSense, men jeg har ikke prøvd den selv. Den er bygget på FreeBSD. Du bør ha 2 nettverkskort i routermaskinen, hvor ett er koblet direkte til internett, og ett er koblet til en switch (du kan bruke LAN-portene på routeren som en switch hvis du skrur av DHCP på den). Du kan vurdere å putte serveren i DMZ, dvs. at alle ukjente porter blir videresendt til den, det ville vært litt enklere. Hvis serveren kjører windows så er nok din metode litt bedre, for da slipper man å forwarde fildeling-portene. EDIT: www.pfsense.com er visst nede... Ikke så proft. Endret 13. januar 2007 av fa2001 Lenke til kommentar
newsflash Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Heisann! Kjører smoothwall her hjemme og det fungerer helt fint. Hva er egnentlig problemet? Når det gjelder porter er det en rimelig dårlig ide å kjøre med alle porter åpne, da kan du jo like godt la være å ha en firewall. Hvorfor vil du åpne alle portene? Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Vil anbefale deg ClarkConnect. Fint web grensesnitt som funker fint for å åpne porter og forwarde. Bruker denne til alt fra web til filserer. Grei å sette opp og stabil som fy. Lenke til kommentar
jocke Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Anbefaler pfSense, på lik linje med fa2001. Enkelt å sette opp. Enkelt å administrere. Enkelt å ha kontroll. Routern du sier styrer alt, er denne også xDSL-modemet? Eller har du et eget modem utenom? For om routern også har modemet, må du slå av router-funksjonen, og la servern stå som router. Evt. dersom router-delen ikkje lar seg fjerne, må du bruke noe som heter DMZ, hvor alle porter åpnes mot. Lenke til kommentar
Stvg9124 Skrevet 16. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2007 Anbefaler pfSense, på lik linje med fa2001. Enkelt å sette opp. Enkelt å administrere. Enkelt å ha kontroll. Routern du sier styrer alt, er denne også xDSL-modemet? Eller har du et eget modem utenom? For om routern også har modemet, må du slå av router-funksjonen, og la servern stå som router. Evt. dersom router-delen ikkje lar seg fjerne, må du bruke noe som heter DMZ, hvor alle porter åpnes mot. 7717288[/snapback] Jeg har et NGT 2+ routermodem, som jeg har bridga. D-Link router kobler opp på internett via modemet, og de portene jeg vil ha åpne - åpner jeg i D-Linken. Takk for alle svar =) Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Trådstarter har svart i tråden uten å følge oppfordringen om å endre emnetittelen, stenges. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg