Gå til innhold

Tekram SCSI 50 pin DC-395U og WDE 9100

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har anskaffet meg en brukt (68 pins) "9.1 GB Single-ended Ultra Fast Wide SCSI-3 Interface" disk og vil gjerne bruke denne sammen med mitt eksisterende SCSI-utstyr. (En 36x Pioneer CD-spiller og en Teak 4x brenner.)

Min SCSI-kontroller er en "gammel" ASUS PCI-SC200 som faktisk kan støtte Ultra Fast Wide, men problemet er selvfølgelig at BIOS ikke kan flashes og at hovedkortet mitt da ikke støtter denne "oppgraderingen"

Jeg har en 50 pins kabel med adapter for 68 pins til disken.

Det jeg lurer på er å skaffe meg en ny SCSI-kontroller for å slippe flere konfigurasjonsproblemer. Jeg har sett et Tekram kontroller kort hos Komplett Data til 486 kroner. (50 pin DC-395U) Er dette noe som jeg kan bruke for disken eller må jeg ha et annet grensesnitt på kortet?

PC'en jeg bruker har et 430i-HX kort med en P200MMX og 128MByte EDO-ram, så det er begrenset hvor mye jeg er villig til å gi for å få det til å gå brukbart rundt. Ifølge beskrivelsen på kortet kan jeg få en Maks. overføringshastighet på 20MB/sec.

Alternativt er å gå opp til 578 kroner i pris for et Ultra Wide SCSI kontroller kort med maks overføringshastighet på 40MB/sec. og anskaffe en ekstra kabel siden der er både tilkobling for intern 68pins og ekstern og intern 50pins kontakt.

Jeg har tenkt å skaffe meg et nytt hovedkort, prosessor og ram etterhvert så jeg er interessert i at kortet skal vare noen år.

Hva ville dere gjort i min situasjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke problemet ditt er kontrolleren. Riktig konfigurert fungerer bortimot alt SCSI-utstyr sammen. Har en mistanke om at du ikke har terminert riktig. Når du kobler en Wide disk til en Narrow kontroller, så blir det ofte feil hvis du ikke har riktig terminering. Tipper at adapteret fra 50 til 68-pin ikke har noen form for terminering av Wide-signalene (High Byte).

Skal du kjøpe en SCSI-kontroller som skal kunne brukes i noen år, så må du ikke kjøpe noe som er dårliger enn U160-standard. Nesten alle disker som blir solgt i dag, har denne eller U320-standard. Kjøper du en kontroller som ikke støtter LVD (U2W, U160 og U320), vil du for alltid være begrenset til 40 MB/s hastighet på den kontrolleren, uansett hvor god disk du kjøper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...