Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Strømtilførsel problemer (Labtop)

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Jeg har fått problemer med min 3 år gamle compal cl56 labtop. Når PC'en er tilkoplet strømnettet slutter den brått å å motta strøm og begynner å pipe som om batterikapasiteten er på et kritisk nivå (selv om batteriet er oppladet 99%). Batteriet varer kanskje en 40 minutter ved lett bruk så det er fortsatt intakt.

For å få PC'en til å motta strøm igjen plugger jeg inn og ut pluggen i maskinen til den slutter å pipe og begynner å motta strøm igjen. Dette må gjøres flere ganger (varierende antall ganger for hver gang problemet kommer tilbake).

Det er én fysisk skade som jeg vet om, på isolasjonen har vridning/torsjon gjort at det er hull på isolasjonen og én bit av en vaier stikker ut (brukket), ellers bærer ledningen litt preg av å ha fått juling (rullet over med stol) på den delen som strømadapteret er festet til.

Jeg vet også at det er ingen sammenheng mellom fysisk flytting av ledninger eller pc som og problemet. Problemet oppstår oftest når den er helt i ro, og kanskje noe hyppigere når opplading og bruk foregår samtidig.

Er det noen som har peiling på hva dette problemet kan være? Jeg vil sette veldig stor pris på innspill (uansett kvalitet ;) ) for å se om jeg kan bli noe klokere på dette problemet. :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De høres ut som dårlig kontakt, og batteriet begynner nok å bli slitt.

Prøv med en annen strømforsyning. Om det ikke hjelper så kan det hende at det er dårlig kontakt i pluggen som sitter på pc-en. Prøv deg fram. Og når du sier at isolasjonen er øderlagd, mener du da at det er kabelen fra strømforsyningen som er øderlagd? Det kan jo hende at det har noe å si. Så prøv med en annen eller se om du kan bytte ledning.

Lenke til kommentar

Ja, takk for tipset. Det jeg kan prøve er å rigle på selve hodet på innpluggingen til pc'en for å se om det er der kontakten brytes. Jeg tror ikke det er problemet og har spurt litt rundt andre steder. Mange mener at skaden på isolasjonen er årsak til at strømmen forsvinner (spenningen detter ut), dette kan eventuelt testes med voltmeter for å se om strømfosyningen gir konstant spenning

På spørsmålet ditt så er svaret ja, det er sprekker i gummien (isolasjonen) som ligger rundt vaieren. Såpass store sår at du tydelig ser vaieren inni som også har fått en liten skade.

Alternativet er å bytte strømforsyning og se om det hjelper, men det koster 500 spenn, har ingen kompiser med samme maskin så får ikke lånt. Men er det slik at jeg kan benytte hvilken som helst strømforsyning med samme utgående spenning?? Hva er det jeg må passe på hvis jeg kjøper på clas olsson eller noe sånt?

Lenke til kommentar

Du må passe på at den nye strømforsyninga har Samme volt og like mye eller mer ampere/A. For eks: Pc-en trenger 19V 3,4A. Da trenger du en strømforsyning som gir 19 volt og minimum 3.4 ampere, om den gir mer enn 3,4A gjør ikke noe siden pc-en bare trekker det den trenger. Men det som ofte er tilfelle er at tykkelsen på pluggen varierer, så pass på at den passer!

Men før du løper og kjøper en ny strømforsyning så er det ingen dum idé å måle volten med ett multimeter. Slik at du er sikker (eller sikrere) på at det er strømforsyninga som er øderlagt.

Endret av SnurreK
Lenke til kommentar

Takk for hjelpen så langt!

Har tenkt å forsøke å få teste strømforsyningen først. Ellers kommer jeg nok til å kjøpe original strømforsyning da den ikke er mye dyrere enn på clas olson, hvis dette viser seg at den er ødelagt.

Skal forsøke å få dette til å funke igjen selv om jeg tenker å bytte pc i løpet av året kunne jeg tenkt meg å få utsatt det til neste jul. Når batteriet er ødelagt er pc for upålitelig til å bruke (slår seg av når som helst --> taper jeg arbeidet mitt).

Skal legge inn løsningen hvis jeg finner den senere!

Lenke til kommentar

Da er strømforsyningsenheten testet på laboratorium på NTNU, med og uten motstand med multimeter og konklusjonen er at den er inntakt. Det er skade på isolasjonen rundt ledningen, men kabelen har antakeligvis en kjerne innom den synlige vaieren som er inntakt. Dermed er ikke ekstern strømtilførselsenehet problemet og jeg vet ikke hvordan problemet skal løses. :cry:

Kunne kjøpt nytt batteri og strømtilførselsenhet, men dette koster drøye tusenlappen som jeg heller legger i ny maskin som likevel skulle kjøpes dette året.

Testresultater:

Forresten viste mulitmeteret 17,5V ved 3,40 ampere og dermed et spenningsfall på 1,5 volt i forhold til hva som skal leveres inn på pc'en. Spenningen var imidlertid svært stabil og ingen spenningsfall oppstod som kunne peke på på problemer inne i omformeren.

Skitt au, noen som trenger en cl56, med én mindre knapp og defekt strømforsyning? Garantitid -0,5 år. :yes:

Kjipe greier, den har 128 mb skjermkort, 1 gb ram, 1,73 ghz m prosessor og 80 mb harddisk, fortsatt en god maskin med andre ord. Tør ikke sende den inn til service heller da Whitebox er fryktelig upålitetlig i servicesammenheng :thumbdown:

Blir nok dell xps 1710 nå, svi av noen gryn er digg. Slipper moms, og skatt på pengene som skal brukes da heldigvis :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...