Gå til innhold

DV til avi premiere/final cut pro

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg sliter virkelig!

Jeg har et dv kamera der jeg har tatt opp 7,5 minutter med film. På en mac med final cut pro overfører jeg filmen. Deretter eksporterer jeg den som en DV-film og lagrer på maskinen. Grunnen til at jeg gjør dette er for å beholde alt, minst mulig komprimering utover DCT komprimeringen som DV allerede foretar. Filen er på 1,6 GB.

så skal jeg ha dette inn i MatLab for prosessering (forskningsarbeid). siden Matlab ikke tar DV, tenkte jeg å konvertere det til AVI, uten komprimering. Dette gjør jeg i final cut pro (file->export->3. valget (quicktime converter eller hva det heter, under compressoren), velger kun video og ingen komprimering. Jeg får da en fil på ca 8,8 GB. Når jeg så spiller av denne filmen i quicktime så er det bare 32 sekunder med film. på info om filen tar filen bare ca 600 MB, men filen er jo på 8,8 GB!

så kommer det finurlige; jeg overfører avi filen til windows (får ikke spilt den av WMP, men i quicktime, fremdels bare 32 sekunder). Jeg legger avi filen til i Adobe Premiere PRO 1.5, her får jeg opp hele timelinen på 7 min og får spilt av hele videoen, MEN, etter 32 sek så står bildet stille. Ingne nye bilder etter 32 sek. I Matlab er det bare 32 sekunder med film som jeg får hentet ut.

Hvorfor skjer dette?

SPØRSMÅL:

Når jeg konverterer til AVI på mac i final cut pro, får jeg da en DV AVI, altså ikke vanlig AVI?

Jeg prøvde å konvertere final cut pro AVI-en i Premiere til AVI på nytt, da hadde jeg to valg; AVI og DV AVI. Jeg prøvde AVI, uten komprimering, men den klikket halveis, så fikk aldri testet.

Noen som har noen lure tips til meg?

Endret av martin82
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

oki, overførte DV filmen på 7,5 min på nytt i final cut pro. Lagret den direkte til AVI.

Quicktime mac og pc: filmen spiller av 32 sekunder og stopper

Realplayer: spiller av hele filmen korrekt, riktignok etter å ha lastet ned en codec (automatisk)

WMP: klarer ikke spille av filmen en gang

Vedlagt screenshot fra mac viser info om filen i quicktime, og str på disk.

screenshot.tiff

Lenke til kommentar

AVI-dv og AVI ukomprimert er to forskjellige ting ja, DV er en codec. Avi seg selv er kun en kontainer, man kan komprimere video'n med ett hav av codecer.

Dette Mathlab programmet aksepterer det kun avi ukomprimert inn?

Når du åpner fila i Quicktime, se på "Show movie info" i en av menyene, hva for codec får du opp at filmen har?

Endret av chma
Lenke til kommentar

Hvis du ser på vedlagt fil i 2. innlegget mitt, så ser du movie infoen der.

Jeg ønsker kun ukomprimert AVI fordi jeg ikke ønsker å tape noe som helst data i videoen. Må ha den beste oppløsningen på pixelnivå som mulig.

HAr du erfaring med final cut pro? HAr du en how-to på hva jeg skal velge fra jeg har overført videoen til programmet til jeg har en gyldig, feilfri avi ukomprimert?

Og siden jeg velger ukomprimert, så bruker den vel ikke noen codec?

Lenke til kommentar

Gjer alle ei teneste, og bruk PNG på skjermskot i staden for TIFF. Mindre filer og ein kan sjå dei direkte i nettlesaren, i staden for å måtte lagre bileta:

post-21406-1168713159_thumb.png

Er det nokon spesiell grunn til at du ikkje brukte PPro til overføringa? So slepp du heile problemet... Takler PPro ukomprimert Quick Time? I so fall kan du vel lagre som det frå FCP, og som ukomprimert AVI frå PPro. Har ikkje peiling på FCP, so eg kan eigentleg ikkje hjelpe stort.

Lenke til kommentar
Hvis du ser på vedlagt fil i 2. innlegget mitt, så ser du movie infoen der.

Jeg ønsker kun ukomprimert AVI fordi jeg ikke ønsker å tape noe som helst data i videoen. Må ha den beste oppløsningen på pixelnivå som mulig.

Og siden jeg velger ukomprimert, så bruker den vel ikke noen codec?

7713727[/snapback]

Litt sløv, så bildet nå... :whistle:

Mathlab programmet ligger på samme maskin som mediefilene?

Grunnen til at jeg spørr om det er at det er flere måter å få videofiler inn i ett program, feks. eksportere som OMF, Quicktime reference osv.

Programmet støtter ingen former for codecs? Det går fint ann å bruke codecs uten kvalitetstap, alt fra avi-dv til dnxhd(avi som container).

Lenke til kommentar
Gjer alle ei teneste, og bruk PNG på skjermskot i staden for TIFF. Mindre filer og ein kan sjå dei direkte i nettlesaren, i staden for å måtte lagre bileta:

post-21406-1168713159_thumb.png

MAC tillot meg ikke å lagre scrshot i annet enn Tiff. og siden hverken FF elelr Ie har problemer med å vise tiff bilde i nettleser, så ser jeg ikke problemet. men hadde lagret i annet format hvis det var en enklere måte å gjøre det på mac'en ;)

Er det nokon spesiell grunn til at du ikkje brukte PPro til overføringa? So slepp du heile problemet... Takler PPro ukomprimert Quick Time? I so fall kan du vel lagre som det frå FCP, og som ukomprimert AVI frå PPro. Har ikkje peiling på FCP, so eg kan eigentleg ikkje hjelpe stort.

7713807[/snapback]

Fikk ikke kameraet til å funke mot PPro. Og DV streamen jeg har eksportert ut fra FCP er ikke støttet i PPro 2.

Jeg prøvde å eksportere til AVI MED komprimering (cinepak codec). Da virker hele filmen, men skal ikke komprimere filmen.

Dette her skulle ikke være lett nei...

Er det andre formater, codec jeg kan benytte uten at det foretas komprimering?

---

Dette står forresten i helpen til Matlab:

MOV = AVIREAD(FILENAME) reads the AVI movie FILENAME into the

MATLAB movie structure MOV. If FILENAME does not include an

extension, then '.avi' will be used. MOV has two fields, "cdata"

and "colormap". If the frames are truecolor images, MOV.cdata will

be Height-by-Width-by-3 and MOV.colormap will be empty. If the

frames are indexed images, then MOV.cdata field will be

Height-by-Width and MOV.colormap will be M-by-3. On UNIX, FILENAME

must be an uncompressed AVI file.

MOV = AVIREAD(...,INDEX) reads only the frame(s) specified by

INDEX. INDEX can be a single index or an array of indices into the

video stream, where the first frame is number one.

The supported frame types are 8-bit (indexed or grayscale),

16-bit grayscale or 24-bit (TrueColor) frames.

---

Endret av martin82
Lenke til kommentar
MAC tillot meg ikke å lagre scrshot i annet enn Tiff. og siden hverken FF eller Ie har problemer med å vise tiff bilde i nettleser, så ser jeg ikke problemet. men hadde lagret i annet format hvis det var en enklere måte å gjøre det på mac'en ;)

JPG, GIF og PNG er bildeformatene som støttes av nettlesere.

Har aldri vært borti noen nettleser som takler TIFF.

Lenke til kommentar
MAC tillot meg ikke å lagre scrshot i annet enn Tiff. og siden hverken FF eller Ie har problemer med å vise tiff bilde i nettleser, så ser jeg ikke problemet. men hadde lagret i annet format hvis det var en enklere måte å gjøre det på mac'en ;)

JPG, GIF og PNG er bildeformatene som støttes av nettlesere.

Har aldri vært borti noen nettleser som takler TIFF.

7715588[/snapback]

vel, når jeg klikker på bildet i FF og IE, så får jeg opp bildet. Riktignok tar det et sekund eller to for FF. men det er ikke helt det denne diskusjonen går på ;)

Endret av martin82
Lenke til kommentar

Matlab støtter forresten DV-AVI TYPE 2, ikke Type 1. Er det noen måte å eksportere enten til Type 1 eller 2 DV-AVI i Premiere eller Final Cut Pro?

Jeg har et program som klarer å konvertere fra Type-1 til Type-2. Men da må jeg jo først få tak i Type-1 :)

Endret av martin82
Lenke til kommentar

I final Cut pro har jeg følgende valg til eksportering:

AVI -> none, Cinepak, DV PAL ,DV/DVCPRO NTSC/PAL , DVCPRO50 NTSC/PAL og BMP

3G

AIFF

FLC

IPOD

Quicktime Movie -> en del valg, ingen som har med AVI å gjøre, mye Apple codecs

AU

Wave

DV stream -> DV, DVCPRO, DVCPRO50

Still Image

Image Sequence

MPEG-4

Er noen av disse på veien til DV-avi?

EDIT: kom over denne: http://forums.creativecow.net/readpost/8/918819?

Endret av martin82
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...