Gå til innhold

Data-transfer-rate vs interface-hastighet

Bza

Anbefalte innlegg

Følgende spesifikasjon er å finne om en Seagate Barracuda 7200.10:

*  SATA 3Gb/s interface

* Perpendicular recording technology for maximum drive capacity and reliability

* 16-MB cache buffer

* Ultra-fast performance

* Superb reliability

* Whisper-quiet operation

* Enhanced G-Force Protection against handling damage

* 78 MB/s maximum sustained data transfer rate

* Clean Sweep calibration and Directed Offline scan diagnostics

* RoHS (restriction of hazardous substances) compliant

* 5-year warranty

Hva representerer "3Gb/s interface"? Hva innebærer "78MB/s maximum sustained data transfer rate"? Hvor kommer SATA-II hastigheten 300MB/s inn i bildet? Under hvilke omstendigheter gjelder disse forskjellige hastighetene? (Mellom hvilke lagringsmedium?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva representerer "3Gb/s interface"? Hva innebærer "78MB/s maximum sustained data transfer rate"? Hvor kommer SATA-II hastigheten 300MB/s inn i bildet? Under hvilke omstendigheter gjelder disse forskjellige hastighetene? (Mellom hvilke lagringsmedium?)

7710404[/snapback]

SATA-300 er hastigheten mellom harddisken og kontrolleren. 78 MB/s er den maksimale hastigheten disken kan levere data "over tid" (sustained) - men sikkert bare på den ytterste delen av disken og dersom den kan lese serielt, uten å hoppe hit og dit for å hente dataene. Dersom disken kan finne dataene i cache-minnet, kan den levere mindre datamengder raskere enn dette.

Lenke til kommentar
Følgende spesifikasjon er å finne om en Seagate Barracuda 7200.10:
*  SATA 3Gb/s interface

* Perpendicular recording technology for maximum drive capacity and reliability

* 16-MB cache buffer

* Ultra-fast performance

* Superb reliability

* Whisper-quiet operation

* Enhanced G-Force Protection against handling damage

* 78 MB/s maximum sustained data transfer rate

* Clean Sweep calibration and Directed Offline scan diagnostics

* RoHS (restriction of hazardous substances) compliant

* 5-year warranty

7710404[/snapback]

For å sammenligne hvordan denne disken yter i forhold til andre disker kan du gå her:

Lenke til kommentar

Hvis jeg skal teste min hastighet ved hjelp av et program, som for eksempel HD Tach ( http://www.simplisoftware.com/Public/index...?request=HdTach ), hvilket resultat skal jeg forvente da? I følge testen hos Tom's Hardware Guide scoret denne disken en "Average WriteTransfer Performance" på 63MB/s. Er det et slikt resultat jeg skal forvente, eller tester dette programmet noe annet? Er det eventuelt andre programmer jeg bør bruke for å teste hva harddisken yter?

Lenke til kommentar

SATA-hastigheten får man utnyttet når data leses eller skrives direkte til cache, som er i alle tilfeller, men om dataene først må leses fra disken, så inn i cache og deretter ut på SATA blir hastigheten lavere.

Når data skrives til disken, skrives dette til cache, ikke direkte til disken, og skriving av små mengder vil derfor gå kjapt.

Lenke til kommentar
Hvis jeg skal teste min hastighet ved hjelp av et program, som for eksempel HD Tach ( http://www.simplisoftware.com/Public/index...?request=HdTach ), hvilket resultat skal jeg forvente da? I følge testen hos Tom's Hardware Guide scoret denne disken en "Average WriteTransfer Performance" på 63MB/s. Er det et slikt resultat jeg skal forvente, eller tester dette programmet noe annet? Er det eventuelt andre programmer jeg bør bruke for å teste hva harddisken yter?

7710813[/snapback]

Bruk den lange testen. Du vil se en kurve som som starter høyt oppe og går gradvis nedover i lese/skrivehastighet. Tror snittet er det som den testen referer til.

Etter hvert som disken fylles opp med data vil det til en hvis grad være på samme måte med de "siste" lagrede datane på disken. Tom disk=rask, Full disk=treig.

Men 300 MB/s er ennå ikke noen standard disker som klarer. 70 MB/s og bedre vil jeg si er godt. Skal du ha mer enn det kan du jo sette opp ett par disker i raid.

Husk også at random access tid spiller inn på hvor rask en disk er.

EDIT: Har lag til test data fra min Eksterne, WD Mybook 500 GiB, FireWire 800

WD_5000KS_External_106a.zip

Endret av MaX [NOR]
Lenke til kommentar
Men 300 MB/s er ennå ikke noen standard disker som klarer. 70 MB/s og bedre vil jeg si er godt. Skal du ha mer enn det kan du jo sette opp ett par disker i raid.

Ja, jeg kjører nå 2 slike disker i RAID0. Da får jeg en makshastighet på 160MB/s og en snitt hastighet på 135MB/s. Jeg går ut fra at dette da er et naturlig resultat?

Lenke til kommentar

Ja, jeg kjører nå 2 slike disker i RAID0. Da får jeg en makshastighet på 160MB/s og en snitt hastighet på 135MB/s. Jeg går ut fra at dette da er et naturlig resultat?

7713590[/snapback]

Høres riktig ut for meg. Har kun RAID-1 så jeg kan ikke last opp noen tall for å sammenligne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...