Gå til innhold

Ide kontroller

p0ker

Anbefalte innlegg

Begynner å bli tom for harddisk plass,

og vil ikke kvitte meg med noen hardisker enda.

Og scsi blir for dyrt, derfor har jeg kikket på ide kontroller. Er det noen som har brukt det i linux??

ta f.eks "Promise Ultra100TX2 U-ATA100

Kontroller PCI Retail" som du får kjøpt på komplett.no

hva er sjangsen for å få dette opp i linux, eventuelt ta et annen kort.

Kjører Mandrake, og er fornøyd med det, så gidder ikke å bytte bare for å få ide-kontroller til å funke..

Noen som har vært borti dette før???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hva slags distro bruker du da?

Har søkt på mandrake.org men finner ikke en shit..

Og når jeg søker på rh så kommer det opp litt..

Og på siden til Rocket133 kortene så står det at det er støttet og så står det driver til , calderam redhat suse og noen andre. men ikke mandrake... Og av gammel erfaring så får jeg det aldri til å funke, når det gjelder å lage drivere fra source... :sad:

Lenke til kommentar

drivere til slik ligger i KJERNA og ikke i distroen. ALLE distroer støtter dette men ikke alle har støtte for det out of the box. Det du kan gjøre er å compilere kjerna selv med støtte for de kortene. Promise og de legger ut driverne sine som rpm pakker (som regel) og de er trege med å oppdatere. Bruk opensource driveren i kjerna. Har hørt at ytelsen skal være heller svak. så mitt tips er: ikke bruk hw raid (som er software raid som snylter av cpuen uansett), så kan du heller kjøre de med software raid under linux. Da kan du støtte raid 5 fks.

----

Hw info i signature er bra teit

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...