Gå til innhold

Hvordan kan vi(menneske) dømme folk til døden?

Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne trekke frem ,Baneheia i Kristiansand den 19. mai 2000, saken.

Som jeg har skrevet, hvor mye tvil er det her?

Tror du de vil bli frikjent i fremtiden? Nå det finnes DNA bevis og erkjennelser?

7721458[/snapback]

Du trekker fram én sak hvor det er rimelig sikkert at de som er dømte har gjort det og bruker det som et argument for dødsstraff? Selvfølgelig er de fleste av de som blir dømt skyldige, men grunnen til at dødsstraff er galt er at man skal skåne de få som ikke er det.

Rettssystemet i Norge er jo bygd på filosofien om at heller 10 skyldige går fri, enn at 1 uskyldig blir dømt. Dette er selvfølgelig satt på spissen, men jeg synes det er et godt prinsipp.

Å trekke fram Quisling blir for drøyt, han ble henrettet under en helt annen periode i landets historie.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147
Jeg vil gjerne trekke frem ,Baneheia i Kristiansand den 19. mai 2000, saken.

Som jeg har skrevet, hvor mye tvil er det her?

Tror du de vil bli frikjent i fremtiden? Nå det finnes DNA bevis og erkjennelser?

7721458[/snapback]

Du trekker fram én sak hvor det er rimelig sikkert at de som er dømte har gjort det og bruker det som et argument for dødsstraff? Selvfølgelig er de fleste av de som blir dømt skyldige, men grunnen til at dødsstraff er galt er at man skal skåne de få som ikke er det.

Rettssystemet i Norge er jo bygd på filosofien om at heller 10 skyldige går fri, enn at 1 uskyldig blir dømt. Dette er selvfølgelig satt på spissen, men jeg synes det er et godt prinsipp.

Å trekke fram Quisling blir for drøyt, han ble henrettet under en helt annen periode i landets historie.

7750497[/snapback]

Det samt at som prinsipp har staten det synet at menneskeverdet er ukrenkelig. Vi som kultur slipper og bli like forsøplet i holdninger som de vi vil "straffe". Argumentet som du bruker (heller 10 skyldige fri enn 1 uskyldig dømt), ble faktisk brukt av dommeren i lagmannsretten i Stavanger under rettsbelæringen forleden. Synes prinsippet er veldig bra jeg. :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Hvis 10 av 100 som fikk dødsstraff, ble funnet uskyldig med nye DNA-systemer...

Da kan jo vi garantert komme opp i en 95% sjanse for rettferdighet med nye metoder..!

Hadde det ikke vært fantastisk hvis bare en av tyve blir henrettet uskyldig, framfor en av ti..?

Med denne framgangen er vi nok oppe i 97.5% om noen hundre år, og da må vi bare regne med at en av de siamesiske tvillingene blant de tyve menneskene må bøte med livet uskyldig..!

Personlig har jeg en gang vært borte i tanken; "Hvis *vi* dømmer *én* person til døden, som var uskyldig, er vi alle mordere. Uansett om det aldri i fremtiden blir *bevist* at vedkommende var uskyldig."

Fengsel, med meningsfyllt arbeid, er nok mer effektivt enn noen form for henrettelse, uansett -- selv om jeg gjerne skulle fortsatt å henrette når bare en av tyve er uskyldig...  :hrm:

7737878[/snapback]

Det er også kuturell verdifalitt og oppgi håpet om an individet kan endre seg fundamentalt.

Lenke til kommentar

Ikke rart at det er en paradise å drive grovkriminalitet her i Norge.

Du vil forstå at du har hold deg selv narr, når dagen din "kommer"

De hippie holdingene deres vil ikke gjør samfunnet noe bedre, enn at det koster oss ekstra... og mer ekstra...

At vi skal stue bosset til et luksus hotel? AIAI... Da sier jeg bare at heller hotel i 10år enn 1års arbeid...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Ikke rart at det er en paradise å drive grovkriminalitet her i Norge.

Ja, norge har jo en ufattelig høy rate av kriminalitet...

AtW

7751602[/snapback]

Ja den er skikkelig skremmende, har ikke låst ytterdøra så lenge jeg har bodd her i utkanten av samfunnet, sånn ca. midt i Sarpsborg. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...