Gå til innhold

Hvordan kan vi(menneske) dømme folk til døden?

Anbefalte innlegg

Folk har ikke forskjellig verdi?

Hva er da grunnen til at det er minimale reaksjoner på at noen mill dør av sult i afrika, mens om 3 stk i norge døde av sult så hadde det blitt et helvetes oppstyr?

Hvis du mener at ingen har noen verdi så kan vi være enige, men jeg pleier å si at du har den verdien evt kidnappere hadde fått om de krevde løsepenger ;)

@WizendraW Hvor står du i abort spørsmålet?

7712920[/snapback]

Abort kan ikke karaktisere som drap.

Jeg mener den bør går under "friavkommst valg."

Jeg går absolutt for kondom og andre prevensjonsmiddler, istedet for abort.

Men at abort karaktiseres som drap, synes jeg at det er et mer religiøst syn enn virkeligheten.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"fri avkommst valg."

7713652[/snapback]

Hva betyr denne lekkerbiskenen :love:

7713694[/snapback]

Jeg mener at bør være oppfattes som et valg, enn en synd.

Det skal "tinge" til andre som et naturlig valg, en svik.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

"fri avkommst valg."

7713652[/snapback]

7713694[/snapback]

7713719[/snapback]

Uhuumm...still wondering..?

Lenke til kommentar

Reél livstid må være nok i massevis, ikke bare at du tar fra personen et liv, men

du tvinger han/henne til å å leve uten håp, mål og mening sammtidig som

personen har mulighet til å slipppe ut hvis feildømt.

Hvis samfundet skulle idømme dødsstraff , så må faktisk noen vri om bryteren,

dette gjør at noen må drepe den dømte. Da har men en person så dreper

mennesker med loven i hånd.

La heller forbrytere klynge seg til livet mens det sakte men sikkert ebber ut av dem i fengsel.

Lenke til kommentar
Vaio, det kommer ann på hvordan man definerer menneske. Når er du menneske, og når er du ikke?

Men, bare så det er sagt, jeg er for abort, dødstraff, aktiv dødshjelp og en hel del andre ting :)

7713687[/snapback]

Hvordan vi, definere oss, er baser på hva vi har lært.

Derfor mener jeg også at Religionlære bør blir kuttet ut i skolen, fordi det gi et skrudd bilde av virkeligheten.

Lenke til kommentar

"fri avkommst valg."

7713652[/snapback]

7713694[/snapback]

7713719[/snapback]

Uhuumm...still wondering..?

7713740[/snapback]

1, :blink: 2, :omg: 3, :wallbash: 4, :cry: og sist... :closedeyes:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Så mener at abort ikke drap uansett hvor langt barnet er i utviklingen, eller? Bare det enda er inne i magen så er det et valg, eller missforstod jeg?

7713778[/snapback]

Jeg holder meg til forsvarlig abort grensen inntil 12uker.

Et enkelt svar: Ja!

Utenfor disse (3-9mnd).

Svar: nei.. tja..

Hvis moren oppdager barnet sitt er meget deformet, dårlig utviklet, genetisk misfoster, eller farlig for hennes helse.

Da mener jeg abort er RIKTIG..Ikke forsvarlig... MEN RIKTIG.

alt annet enn det.

Mener jeg et stort: NEI.

Jeg presisere at valget "ABORT" bør ikke "tabooseres"<--litt engelsk, men heller oppfattet/forklart som et valg.

Lenke til kommentar

pft, vi mennesker leker gud hele tiden, så hvorfor ikke på dette feltet også :)

Det å ha en kar sittende 40-80 år medfører en ekstrakostnad for samfunnet som kunne blitt brukt på langt mer produktivt vis. Ikke det at politikere hadde brukt pengene til noe annet en nye setetrekk på operan i bjørvika, men det henger vi oss ikke opp i ;)

Lenke til kommentar

7714786[/snapback]

Nå er det faktisk et menneskeliv det er snakk om her... Siden alle mennesker er likeverdige, så kan ikke et menneske si: "Ja, du må dø, men du får leve." Da må eventuelt alle få si sin mening, ikke at en dommer, jury eller hva faen det enn måtte være bestemme skal si det som jeg skrev litt ovenfor.

Dessuten så blir det litt dumt å si det du sa.

"Kanskje meningen med livet er å leke gud innenfor alle felt, fordi vi leker jo gud innenfor noen felt, så da kan vi leke innenfor alle og se hva som skjer." :whistle:

Lenke til kommentar
@WizendraW Hvor står du i abort spørsmålet?

7712920[/snapback]

Ikke spør så vanskelig! :p

Nei, du kan ha et poeng der. I utgangspunktet er jeg nok for selvbestemt abort gitt, selv om det kanskje kan kalles drap. Likevel føler jeg ikke at de to tingene helt kan likestilles, men jeg er for trøtt til å tenke ut noe vettugt argument.

You've got me pinned.

Jeg er imot dødsstraff fordi ingen, ikke en gang staten, har rett til å ta liv. I mine øyne, that is.

7712845[/snapback]

Ville du valgt å gi en person som du VISSTE hadde drept et familiemedlem noen år i fengsel for så å slippe ut, eller hadde du gitt han dødsstraff slik at familien og nære ikke trengte å bekymre seg om han noe mer?

La oss si at han stakk ned faren din fordi han ble konkurs på grunn av han. Det kan tenke seg at han vil ta ut skylda mot familien eller andre, men han sier ikke noe.

7713629[/snapback]

Jeg ville satset på reell livstidsdom. Et skikkelig godt rustet politikorps og ditto fengselsvesen, med tett oppfølging av den dømte osv. Man skal selvsagt ikke slippe ut i samfunnet dersom det er gjentakelsesfare. (Og uansett så skal man sone straffen sin.)

Jeg synes rett og slett at ved å dømme noen til døden så begår man drap, og det er ikke stort bedre om det er staten som gjør det enn om det er en kriminell som gjør det. (Selv om jeg selvsagt ser at det er en forskjell.)

Lenke til kommentar

7714786[/snapback]

Nå er det faktisk et menneskeliv det er snakk om her... Siden alle mennesker er likeverdige, så kan ikke et menneske si: "Ja, du må dø, men du får leve." Da må eventuelt alle få si sin mening, ikke at en dommer, jury eller hva faen det enn måtte være bestemme skal si det som jeg skrev litt ovenfor.

Dessuten så blir det litt dumt å si det du sa.

"Kanskje meningen med livet er å leke gud innenfor alle felt, fordi vi leker jo gud innenfor noen felt, så da kan vi leke innenfor alle og se hva som skjer." :whistle:

7715321[/snapback]

Nå må ikke du traumatisere deg selv fordi det handler om et menneskeliv.

Jeg tror ikke du griner hverdag, fordi tusenvis av barn dø av sult?

Akkurat?!?!

Derfor kan ikke "verdien" av livet være så forbaskete mye for en hardbakt Morder, når han vet at han "vil" blir skutt senere. Hvis han blir tatt...

Get my point?

Fengsel er bare sløsing på mine skattekroner.

Spesielt nå vi snakker om Norske forhold......

Reglene på dødstraff gjelder alle, også meg :)

Lenke til kommentar
Nå må ikke du traumatisere deg selv fordi det handler om et menneskeliv.

Jeg tror ikke du griner hverdag, fordi tusenvis av barn dø av sult?

Akkurat?!?!

Derfor kan ikke "verdien" av livet være så forbaskete mye for en hardbakt Morder, når han vet at han "vil" blir skutt senere. Hvis han blir tatt...

Get my point?

Fengsel er bare sløsing på mine skattekroner.

Spesielt nå vi snakker om Norske forhold......

Reglene på dødstraff gjelder alle, også meg :)

7715843[/snapback]

Men det handler om et menneskeliv! Jeg traumatisere ikke meg selv, jeg sier bare at et menneske ikke kan bestemme at et annet skal dø fordi vi er likeverdige, UANSETT hvilket synspunkt du har er vi likeverdige. Ja, det er trist at tusenvis av barn dør av sult hver dag, men det har jeg ikke kapasitet til å gjøre noe med. Derimot å si at vi mennesker ikke har noen form for rett til å ta et annet menneskes liv, det har jeg kapsistet til å uttale meg om...

Hvordan skal vi bestemme hvor grensen går mellom dødsstraff forbrytelse og en fengsels forbrytelse. Vi har rett og slett ikke nok vettug i skallen til å få noe som det til å være rettferdig.

No, I don't get your point, slik var det jeg forsto det:

En hardbakt morder har ingen livsverdi fordi han kommer til å bli skutt før eller siden. Nope, doesn't make any sense... :ermm:

Fengsel er ikke sløsing av Norske skattkroner. Skattekroner har vi nok av, og et eller annet må vi bruke dem på, og begynner å bli forbaska lei av all "Nei, legg ned/slå av/fjern/avbryt *ting*, den bare bruker Norske skattekroner." :no:

Lenke til kommentar
Hvordan skal vi bestemme hvor grensen går mellom dødsstraff forbrytelse og en fengsels forbrytelse.

Fengsel er ikke sløsing av Norske skattkroner. Skattekroner har vi nok av,

7716952[/snapback]

oi oi oi.. så mye vås du kommer med...

Grensen er greit:

Dødstraff = Kaldblodig drap av to liv eller mer uten noen form for grunn.

Livstid = Kaldblodig drap av et liv. -ii-

Jaså? Så Norge er stin av gryn? :omg:

Hvor fikk du den ideen fra? Jeg skulle heler sett pengene går til Skoler og gammlehjem, enn fengsel for verdiløse idioter.

Å være dumsnill med en morder, er å tråke på dritt! :mad:

Det er greit at "du bare ikke vil forstå."

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...