( ´Д`) VIP QUALITY!! Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 (endret) Hallois! Jeg vil ha litt respons på en sak jeg har kommet fram til; saken omhandler av en stor grad lyd (bare?). KUNNE hatt dette i avforum.no, men... Æsj, jeg liker bare ikke de styrtrike snobbene borti der. Så her er det... For tiden har jeg undret på hvordan jeg skulle ordne et lydanlegg til min TV/Xbox 360. Mitt bruksområde vil være 360 (duh), anime, film, musikk og PC-spill. MYE fram og tilbake, men jeg har begrenset kravene og begrensningene (for det meste(bare?)begrensningene); de var som følger: - Ikke surround (det vil nok bli litt overkill, pluss at greia en gang i fremtiden skal inn i en liten hybel) - Ikke subwoofer (det blir fort litt for voldsomt må jeg si, jeg hater å plage andre jeg lever sammen med) - Maks ytelse/pris - ...BILLIG - Bra design Har vekslet litt mellom diverse mikro-anlegg, PC-høytalere og løse hi-fi komponent. Mikro-anlegg kan være forbannet dyrt, PC-høytalere frykter jeg kan bli noe spinkelt, og slike løse hi-fi komponenter har jeg bare alt for lite greier på... Men nå har det jo kommet et tilbud på komplett.no - Voila! Tenkte litt videre fra det utgangspunktet, et flott utgangspunkt, så vidt jeg vet; høytalerne scorte tross alt nært maks hos lydogbilde.no, pluss at de ser maks lekre ut. *Kremt* Som sagt: Jeg tenkte litt videre. Jeg har forstått såpass at en slik receiver/forsterker gjør sin nytte ved å optimalisere, organisere og maksimere høytalere. Når jeg først bare skal ha to så er jo det litt nødvendig, klemmeklemme ut de siste dråpene av prestasjon, vøttu. Ser at vi har stereo-receiver/forsterker; det burde jo passe maks. Denne for eksempel. Den scorte også nært maks hos lydogbilde.no, kjekke folk. Stusset litt over det lave watt-tallet, men høre til sist at det er antallet ekstra kraft den kan gi, pluss at hver høyttaler har sin begrensnig. Ved et lykketreff har jeg også fått vite at høytalerne ikke ville trenge mer enn 25 watt ekstra; via lignende tall... Et lite drawback er nok at kassa ikke har optisk inngang, men kanskje ikke så ille alikevel. Penger spart (på ledninger), er penger tjent. Har til slutt et enkelt praktsik spørsmål: hva vil forskjellen på en 4 og en 8 ohm inngang/utgang være, kan vist velge imellom de to. 4 ohm - 40 watt, 8 ohm - 50 watt. Forskjellen er kanskje ikke noe mer enn mer/mindre kraft, alt ettersom hvilket tall som er størst... Ja! Dett var dett. Kort, enkelt og greit, hva? Gjentar at jeg er lite krevende, har begrenset med gryn, men vil jo ha god ytelse for penga. Det hadde betydd veldig mye for meg å få respons - en tanke, bemerkning, mening, anbefalning, advarsel... hva som helst! Bemerk også at innlegget er nydelig skrevet - feilfritt og velformulert : P (Første og eneste smilefjes! Wow.) Motoko - Takker på forhånd! PS. Jeg kan nevne at jeg har lest alle lignende tråder her i forumet; alle har hjulpet meg på sett og vis, men dette tilfellet er ikke like fleksibelt, og har en noe annerledes vinkling. En utfordring? Endret 13. januar 2007 av Motoko Lenke til kommentar
Torrevieja Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 (endret) bla bla bla, Hvorfor skriver du bare ikke, Jeg er på utkikk etter et lite 5.1 surround anlegg som jeg kan bruke til Xbox 360 som ikke tar for mye plass, men som har god lyd å god pris ? Mange på det forumet her som bruker dette anlegget http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303911 sikkert veldig bra da jeg har 2.1 systemet til dataen og kan vel trygt påstå at det er det beste kjøpet jeg noen gang har gjort, pris og lyd.. http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303910 Til xbox 360 har jeg et panasonic 5.1 anlegg, men det er hifi anlegg som selvsagt koster en del.. Endret 13. januar 2007 av Torrevieja Lenke til kommentar
( ´Д`) VIP QUALITY!! Skrevet 13. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2007 (endret) Ehemm, er faktisk ikke ute etter et lite 5.1-anlegg... Og kanskje skriver jeg langt fordi jeg har lyst. Plager det deg så kan du droppe det med at jeg håper på svar, om det gir det litt peace of mind. Men, takk for anbefalningen av 2.1-anlegget. Skal legge det inn i tankene. Endret 13. januar 2007 av Motoko Lenke til kommentar
Torrevieja Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Ehemm, er faktisk ikke ute etter et lite 5.1-anlegg... Og kanskje skriver jeg langt fordi jeg har lyst. Plager det deg så kan du droppe det med at jeg håper på svar, om det gir det litt peace of mind.Men, takk for anbefalningen av 2.1-anlegget. Skal legge det inn i tankene. 7710071[/snapback] yo, sorry har ikke lest hele innlegget ditt , men jeg så at du var på jakt etter no krutt til en billig penge.. Hvorfor vill du ikke ha 5.1 anlegg da ? Du kan vel få rigga til noe, selv om plassen er så begrenset ? Lenke til kommentar
( ´Д`) VIP QUALITY!! Skrevet 13. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2007 (endret) Hehe, for ALL del; jeg anklager deg ikke :!: Tingen er at det er litt trangt mellom meg og flat-skjermen. En liten tingeling med 5.1-anlegg er jo at de bakerste høytalerne skal være... BAK deg. I mitt tilfelle ville vært på SIDEN av meg. Det kunne sikkert ha gått, og i så fall så hadde jeg enten gått for det du nevnte eller det ofisielle 360-anlegget fra Pioneere; men de blir litt trasig. Pluss at en subwoofer bare ville være til pine for de andre i huset. MEN, skulle det vise seg at de fleste Animeer støtter 5.1, så kan tidesene forandre seg litt her... Det tenkte jeg ikke på Edit: Ved nærmere ettertsnke så er vel spørsmålet: Støtter de fleste animeer 5.1 - surround? Sånn som på kino, liksom. Hehe, det var en tungvint måte å komme fram til et så simpelt spørsmål. Menmen, forumet handler jo ikke BARE om simple spørsmål og svar. Det å forberede sine norskskrivningstalenter er også veldig viktig. Tenker alltid på det angående skole. Endret 13. januar 2007 av Motoko Lenke til kommentar
phewBAR Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Kjøp 5.1 Skal du ha noe enkelt stereo høytalere kan du vel like sågodt bruke TV høytalerne Z-5500 Har ikke dette selv, men alle som har det skryter veldig! Lite & tar ingen plass Lenke til kommentar
Malakai Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 (endret) Skjønner du er ute etter billig lyd. Tror du er inne på noe med de produktene du har valgt, men ville nok vurdert en litt større forsterker, da det sitter 2x6 elementer i hvert kabinett - altså 4x6. Dette er litt i meste laget for den forsterkern du har linket. gå for storebroren til 1000,- kr mer å du vil få mye bedre lyd for pengene. Stram god bass som vil overaske fra de små elementene. Ett lite tips dog, billige forsterkere/høytallere har alltid sine sterke og svake sider. Derfor er det er viktig å matche de. edit. forklaring av Ohm : Ohm er ikke noe du kan sette eller velge. Det er snakk om dynamikk i musikken som spilles og forholdet til magnetene i høytallerene. Kort sagt motstand i forhold til volt om blir sendt. Innen en hver lyd kilde vil ohm varriere veldig etter som kilden som blir sendt gjennom. Ohm er altså en dynamisk ting som hele tiden forandrer seg ettersom musikken gjør det samme. når det står 4/8 ohm 100/200 what er dette mer en slags indikasjon på hvor mye kraft høytallere drar og hvor mye en forsterker kan levere(i teori). Uansett, kort litt dårlig forklaring av Ohm, men dette er et stort og vannskelig felt hilsen lydtekniker Endret 13. januar 2007 av Malakai Lenke til kommentar
( ´Д`) VIP QUALITY!! Skrevet 13. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2007 Hva heter denne storebroren (hurtigsvar)? Lenke til kommentar
Malakai Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 (endret) CAMBRIDGE 540A v.2 Integrert forsterker edit. btw surrond er overvurdert. kjøp heller et sett bra stereo høytallere/forsterker Endret 13. januar 2007 av Malakai Lenke til kommentar
Malakai Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 En liten ting til. Jeg kjenner godt til Cambridge men har aldri tetstet de høytallerne det er snakk om. Siden de får gode anmeldeldser av lydogbilde vil jeg tro de er bra innen prisklassen. Ville dog forhørt meg litt om annbefaling av forsterker som passer så det ikke blir missmatch. ellers kan jeg annbefale aktive monitorer fra Event. Bruker de i studio selv, og de har laget små høytallere med integrert forsterker i sub (sub er en stk 8 tommer) så ikke noe voldsomme greier. koster vel rund 3000,- men uten forforstrker så da må du koble de rett til tv med signal kabel. Lenke til kommentar
( ´Д`) VIP QUALITY!! Skrevet 13. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2007 (endret) Mange takk Malakai! Du er til stor hjelp, og jeg hører du virkelig kan dine saker. Ble veldig interresert i disse Event-monitorene. Kan du linke til en spesifikk modell du vil anbefale. Du mente kanskje at de hadde integrert forsterker men ikke receiver, eller motsatt? : P Edit: Så editen din angående ohm; jeg skjønner nøyaktig hva du mener. Jeg misforsto helt. Endret 17. januar 2007 av Motoko Lenke til kommentar
( ´Д`) VIP QUALITY!! Skrevet 14. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2007 (endret) Vel, er det noen som har peil om en spesifikk type receiver/forsterker som vil kunne passe F 6-høytalerne ganske godt? Edit: Død tråd Endret 15. februar 2007 av Motoko Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå